Kirvoja?

Lihansyöjäkasvien taudit ja tuholaiset

Re: Kirvoja?

ViestiKirjoittaja keijonen » 02 Elo 2015, 11:21

Kääk! Mä oon saanu Dionaeasta lehtikirvat pois provadolla kevyesti suihkutellen, ja kukka kesti sen. En tiiä miten herkkä Cepha on, saatikka miten vaikuttaa kukintaan. Itse ainakin kokeilisin aluksi kevyesti provadoa ja katsoisin miten kestää. Varmaan pistit rehun jo karanteeniin? Onnea, toivottavasti selviydyt tästä vitsauksesta......
Why does it feel so good, so good to be bad?
Rehut
keijonen

ViestiKirjoittaja Petsku » 02 Elo 2015, 12:34

Hankala eristää se, kun näemmä kaikissa cephoissa samassa pöntössä on niitä nyt :( Provadoa muuallakin suositellaan, mutta mites mäntysuopaliuos? Muille lihiksille sitä on käytetty mutta en nähnyt mainintaa sitä käytetyn cephoille. Uppohoitoa kokeilin mutta niitä jäi lehdille silti, tarttuvat aika kovaa kiinni. Niin ja ei näyttäisi olevan villakilpikirvoja vaan "tavallisia" viherkirvoja.

Neem-öljyäkin suositellaan mutta en tiedä mistä täällä saisi sitä tähän hätään.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja keijonen » 02 Elo 2015, 12:41

Mulla on mäntysuopa tehny vähän hallaa loukuille mut taaskin ei mitään hajua miten cepha reagoi. Provado on kuitenkin hyönteisten karkoittamiseen tarkoitettu valmiste, mäntysuopa taas puhdistusaine.
Why does it feel so good, so good to be bad?
Rehut
keijonen

ViestiKirjoittaja najadi » 02 Elo 2015, 17:29

No kun olet ainoa jonka cepha on kukkinut... Mutta itse yrittäisin teipillä saada kirvoja pois sitä mukaa kun niitä ilmestyy esiin kukan seasta. Teippi ei vahingoita kasvia, mutta kirvat tarttuvat siihen. Joltain kasvilta sain ötökät pois sillä keinoin. Tai sitten yksi kerrallaa pinseteillä. Mutta voisiko niitä tökkiä esiin jollain pienellä tikulla ja sitten pyydystää teippiin?
najadi

ViestiKirjoittaja Petsku » 03 Elo 2015, 09:18

Joop, suoritin nyt mäntysuopakäsittelyn noille pienille typical-cephoille ja muille yritin nyppiä kirvat käsin pois. Eli 5 ml mäntysuopaa 250 ml vettä ja ruukku nurinpäin hetki kasvi liuokseen (ei koko ruukku). 15 minuutin päästä huuhdellaan hyvin koko ruukku ja kasvi. Kukkivaa cephaa en käsitellyt enkä toista isoa typicalia. Myös hummer's giantin pistokkaat ja big boyn pistokas jäi väliin. Nypin niistä pinseteillä ja suurennuslasilla kaiken pois minkä näin. Ihmekös kun näyttivät kasvavan hitaammin kuin ennen, sitähän ne kirvat tekee :(
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

Edellinen

Paluu Taudit ja tuholaiset