Kuinka kiinnostuit lihansyöjäkasveista?

Kyselyt ja äänestykset liittyen lihansyöjäkasveihin

Kuinka kiinnostuit lihansyöjäkasveista?

ViestiKirjoittaja Justus » 15 Heinä 2009, 19:17

En löytänyt tällaista aihetta tältä sivustolta, joten päätinpä itse avata. Eli mikä on saanut teidät kiinnostumaan juuri lihansyöjäkasveista ja miten olette päätyneet kasvattamaan niitä?

Oma tarinani alkoi oikeastaan jo kaukaisella 80-luvulla, kun näin luontodokkarin, missä esiteltiin kärpäsloukku ja kihokeita. Luonnosta olen ollut toki kiinnostunut niin kauan kuin muistan. Sitten joskus 1990-luvun alussa näin luonnossa ensimmäiset kihokit, yökönlehdet ja vesiherneet: tiedonnälkä sen kuin kasvoi. Kärpäsloukusta tuli nopeasti kiinnostavin kasvi, ja sitä se toki on edelleenkin. Kärpäsloukkuja vaan oli aika huonosti saatavilla, ja ne olivat vaikean hoidokin maineessa. Sitten kuulin tästä foorumista, sitä ennen etsin myös netistä yleisemminkin tietoa lihansyöjäkasveista, ensimmäiseksi kärpäsloukusta (kirjaston kirjoista ei ole koskaan apua ollut, ne eivät ole perillä näiden kasvien kasvattamisesta, ainakaan suomenkieliset). Selvisi, että kärpäsloukkua voi onnistuneesti kasvattaa myös aloittelija. Alkuvuodesta (tänä vuonna) sitten hankin ensimmäiset kärpäsloukkuni, ja nyt onkin sitten kasveja tullut jälkeenpäin muitakin.

Olisin kiinnostunut kuulemaan myös teidän muiden tien lihansyöjäkasvattajiksi :)
Justus

Re: Kuinka kiinnostuit lihansyöjäkasveista?

ViestiKirjoittaja jenna » 15 Heinä 2009, 19:48

Minä ostin kaksi kärpäsloukkua muutama vuosi sitten viherlandiasta mutta ne kuolivat.
Nyt ne taas alkoivat kiinnostaa ja vähän aikaa sitten päätin ostaa mulletoi.comista kärpäsloukkujen ja sarrojen siemeniä mutta en saanut niitä itämään.
Joten päätin siirtyä suoraan jo itäneisiin kasveihin ja omistan nyt 16 lihansyöjäkasvia.
Siellä viherlandiassa näin sattumalta niitä lihansyöjäkasveja yhdessä pöydässä ja silloin pidin enemmän kärpäsloukuista kuin kannukasveista, tosin nyt se on kyllä toisin päin mutta pidän kyllä edelleen kärpäsloukuista.
Kuten sanoin tällä hetkellä 16 kasvia: 3 neppiä, 5 kärpäsloukkua ja 8 droseraa ja toivon mukaan tässä lähiaikoina saisin tilattua cz-plantsilta vielä 5 erilaista neppiä. :mrgreen:
jenna

ViestiKirjoittaja neville160 » 15 Heinä 2009, 20:12

Ensimmäisen kerran näin lihiksiä joskus 9kk sitten, yhdessä pienessä kukkakaupassa missä niitä roikkui katosta. (Neppejä?) Ja silloin jo aloin niitä vinkua :D Sitten helmikuussa ajeltiin kaupoissa, ja faija sanoi, että pitäisi ostaa niitä lihansyöjäkasveja huonekärpästen takia. Kävimme kaupassa ja siellä oli 3 eri lajia. Pohdittiin, että mikä otetaan, ja päädyttiin ottamaan kaikkia yksi :) (Kihokki, sarracenia ja tietysti drosera)
Sitten aloin etsiä tietoa wikipediasta, koska niiden lapuissa luki vain englanniksi, että tykkäävät kosteasta ja paljosta valosta. Kirjoitin wikipediaan kärpäsloukku, (luulin, että se tarkoittaa lihansyöjäkasveja yleisesti) ja sieltä tuli vain dionaean hoito-ohjeet. Niinkuin jotkut saattavat muistaakkin, niin droserani ei oikein menestynyt, enkä sarraceniaankaan ollut tajunnut lisätä vettä. Sitten aloin etsiä googlesta tietoa lihansyöjäkasveista hakusanalla lihansyöjäkasvit (yllättävää? :P ).
Silloin löysin tämän foorumin. Ja mitä kauemmin täällä olen ollut, sitä enemmän olen kiinnostunut tästä lihansyöjäkasvitouhusta. Ja näin tämä siis alkoi, kiitos foorumille siitä. ;)
neville160

ViestiKirjoittaja snowwie » 15 Heinä 2009, 20:21

Nooh miten tämän nyt alottaisi. :-----D

Kun Lahden Plantagen avattiin kaksi vuotta sitten käytiin äiskän kanssa siellä muutamaan kertaan, ja yhdellä kerralla tuli mukaan myös lihiksiä. Yksi kihokki, yksi kärpäsloukku ja yksi neppi. Kihokki kuivui ensin (en koskaan päässyt näkemään miten se saalistaa ;D), sitten kärpäsloukku kupsahti, kuivui ja lensi pihalle mutta neppi jäi eloon. Sitä sitten kasvattelin about pari kuukautta kunnes se kuoli.
Siihen se jäi, ainakin hetkeksi.Maaliskuussa 2008 annoin itselleni uuden yrityksen ja ostin uuden kärpäsloukun ja nepin. Loukku kuoli kesän mittaan mutta tuo kyseinen neppi on vieläkin elossa ;)
Tänä vuonna kiinnostus alkoi nousta, löysin itseni lihikset.netistä ja täältä ajan mittaan. Tätä aiemmin en edes etsinyt mistään tietoa, ajattelin kai ette ei ne mitään ihmeellisiä kasveja ole ;o Hommasin terran alkukesästä ja etsin kaikki lannoittamattomat turpeet sun muut. Käytiin Jyväskylässä asti sitä varten että saisin uusia lihiksiä :__D
Nyt haluan laajentaa kokoelmaani ja tehdä tuosta metsin korkuisesta terrasta hyvän kodin tällä hetkellä pienessä 53L terra oleville nepeilleni. Syy siihen miksi nepit viehättävät itseäni eniten varmaan johtuu siitä että sain sen pidettyä kauempaa elossa kuni muut. Tuli varmaan sellainen idea ''Mulla on kyky olla tappamatta tätä kasvia!'' Ahaha.

Kyllä tämä harrastus tulee leviämään, olen varma ja niin kuin muutkin ovat sanoneet: Se tosiaankin leviää käsiin! :D
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Petsku » 16 Heinä 2009, 07:02

Kaikki alkoi noin 3 vuotta sitten, kun silloinen kaverini päätti ostaa lidlistä lihiksen. Hän osti kärpäsloukun ja minä D. Capensiksen. Olivat ainoat jäljellä joten valinnanvaraa ei ollut. Noh heidän loukkunsa kuoli aikanaan koska ei saanut talvilepoa, oma drosera kasvoi ja pian hankin biltemasta pienoiskasvihuoneen sille. Samoihin aikoihin ostin plantagenin poistomyynnistä perus Sarran eurolla ja toisen Capensiksen. Kaikki pärjäsivät tosi hyvin kasvihuoneessa, koska päivisin aurinko paistoi suoraan sinne.

Sarra kuoli ekan kesän jälkeen, talvilevon puuttumisen vuoksi kai. En silloin vielä tiennyt talvilevon tarpeestakaan. Noh Droseroita oli reilun vuoden, kunnes sukulainen antoi synttärilahjaksi ison N. x Ventratan :D Siitä se lähti, kannukasveihin hurahtaminen siis. En ollut aikaisemmin niitä arvostanut, mutta jostain syystä ne alkoivat kiehtoa. Ja sillä tiellä ollaan vieläkin :mrgreen:
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Eaoden » 16 Heinä 2009, 09:58

Itse aloitin lihansyöjäkasvin kasvattajan urani viisi vuotta sitten viherlandiasta. Sieltä minä ostin Kärpäaloukun, ja kasvatin sitä kuin tavallista huonekasvia. Viikon sisällä oli kasvi heittänyt lusikan nurkkaan, ja minä ostin kolme kuukautta myöhemmin Sarracenia purpurean. Silloin tajusin etsiä kasvia googlesta, ja minä päädyin sitten Lihikset.nettiin. Sieltä löysin kasville ohjeet ja parempaa, siellä oli myös foorumi, joka ei tosin ollut tämä. Se oli lihikset.netin oma foorumi, joka tosin suljettiin kuukausi myöhemmin, koska Tommi kävi epäaktiivisesti siellä valvomassa.

Muutama viikko myöhemmin kävin ostamassa kärpäsloukun viherlandiasta. Myöhemmin sinne oli tullut myös pieniä neppejä ja kihokkeja ja yökkiksiä. Seuraavaksi ostin Drosera capensis alban, Nepenthes x ventratan, Sarracenia psittanican ja Pinguicula x weserin. Sen jälkeen en ostanut vähään aikaan kasveja.

Silloin oli lihisharrastajien siirryttävä puutarha.nettiin, koska lihikset.netin foorumi sulkeutui. Puutarha.net oli ikävän vanhanaikainen, joten siihen kyllästyi varsin äkkiä. Silloin kaksi tämän ajan sankaria, Anthon ja Joonas hirvonen perustivat omat foorumit, ja sinne menivät kaikki puutarha.netin Lihisharrastajat. Myöhemmin nämä foorumit yhdistyivät, ja ne olivat hyvin pitkään pystyssä, kunnes nekin suljettiin. Silloin entisen foorumin käyttäjä Elivood perusti tämän foorumin, jonne me kaikki olemme tulleet. Myös Kaalimursu teki foorumin, mutta nämä kaksi foorumia yhdistyivät.
Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.
Eaoden

ViestiKirjoittaja Sebulon » 16 Heinä 2009, 10:48

Eaoden kirjoitti:Itse aloitin lihansyöjäkasvin kasvattajan urani viisi vuotta sitten viherlandiasta. Sieltä minä ostin Kärpäaloukun, ja kasvatin sitä kuin tavallista huonekasvia. Viikon sisällä oli kasvi heittänyt lusikan nurkkaan, ja minä ostin kolme kuukautta myöhemmin Sarracenia purpurean. Silloin tajusin etsiä kasvia googlesta, ja minä päädyin sitten Lihikset.nettiin. Sieltä löysin kasville ohjeet ja parempaa, siellä oli myös foorumi, joka ei tosin ollut tämä. Se oli lihikset.netin oma foorumi, joka tosin suljettiin kuukausi myöhemmin, koska Tommi kävi epäaktiivisesti siellä valvomassa.

Muutama viikko myöhemmin kävin ostamassa kärpäsloukun viherlandiasta. Myöhemmin sinne oli tullut myös pieniä neppejä ja kihokkeja ja yökkiksiä. Seuraavaksi ostin Drosera capensis alban, Nepenthes x ventratan, Sarracenia psittanican ja Pinguicula x weserin. Sen jälkeen en ostanut vähään aikaan kasveja.

Silloin oli lihisharrastajien siirryttävä puutarha.nettiin, koska lihikset.netin foorumi sulkeutui. Puutarha.net oli ikävän vanhanaikainen, joten siihen kyllästyi varsin äkkiä. Silloin kaksi tämän ajan sankaria, Anthon ja Joonas hirvonen perustivat omat foorumit, ja sinne menivät kaikki puutarha.netin Lihisharrastajat. Myöhemmin nämä foorumit yhdistyivät, ja ne olivat hyvin pitkään pystyssä, kunnes nekin suljettiin. Silloin entisen foorumin käyttäjä Elivood perusti tämän foorumin, jonne me kaikki olemme tulleet. Myös Kaalimursu teki foorumin, mutta nämä kaksi foorumia yhdistyivät.
Munkin harrastus alkoi, yllätys yllätys, viherlandiasta. Oltiin joskus 4-5 vuotta sitten lomamatkalla Lappeenrantaan tuttuni mökille. Tuttuni onkin aikamoinen puutarhahullu, ja hän kertoi meille että viherlandiassa kannattaisi vierailla. Paluumatkalla sitten käytiin siellä, ja sieltä ostin ensimmäisen kärpäsloukkuni. Kotona loukku kasvoi onnellisesti 2 viikkoa, kunnes kuoli. Aloin sitten etsiä tietoa oikein kunnolla, ja päädyin lopulta lihikset.nettiin. Muuten tarina jatkuukin samalla lailla kuin Eaodenin, tosin tuolla Lihikset-netin ikiomalla foorumilla en ehtinyt koskaan käydä. :)

Ensimmäisen kuolleen loukun jälkeen ostin toisen, heti kun löysin lihikset.netin. Se on vieläkin elossa. 8-)
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja neville160 » 16 Heinä 2009, 11:17

Pitäisköhän mun olla ylpee, kun oon saanu pidettyy mun kärpäsloukun edes jotenkuten hengissä kauemmin kuin sebulon ja Eaoden? Taitaa kylläkin johtua tästä foorumista, että kärpäsloukkuni viellä sinnittelee :lol: Soz off-topic
neville160

ViestiKirjoittaja lihis14 » 16 Heinä 2009, 11:18

Oma lihis harrastukseni alkoi joskus tämän vuoden helmikuussa kun kaverillani oli kärpäsloukku ja sitä siinä ihmettelimme ja ajattelin että ois itelläki kiva olla tollanen :) Seuraavana päivänä sitten menimme paikalliseen puutarhakauppaan ja ostin ensimmäisen lihansyöjäkasvini, eli kärpäsloukun. Sitten kotona äkkiä nettiin katsomaan tietoa kasvista ja lisikset.netin kautta löysin tämän foorumin. Selailin foorumeita ja nettiä etsien tietoa kärpäsloukusta. Seuraavaksi olikin loukun päällä lamppu ja aluslautasella vettä. Siinä meni pari kuukautta hyvin kärpäsloukun kanssa ja se kasvoi kasvamistaan. Nyt kun on myöhemmin käytyä Plantageneissa ja kukkakaupoissa on tarttunut mukaan vähän eri kasveja ja nyt tällä hetkellä itselläni on 7 eri lihansyöjäkasvia joista tuo mainitsemani kärpäsloukku kasvaa parhaiten ja saa parasta hoitoa :) Että näin alkoi oma harrastukseni.
lihis14

ViestiKirjoittaja Some » 16 Heinä 2009, 15:09

Mie kiinnostuin lihiksistä kun näin jossain Helsingin kukkakaupassa kärpäsloukun. Silloin kuitenkaan vielä ostanut vaan lähinnä ihailin, että onpas mielenkiintoinen kasvi.
Tulihan niitä kärpäsloukkuja muuallakin myöhemmin vastaan ja loppujen lopuksi viime vuonna oli pakko ostaa oma loukku :D Kyllähän se melkein kuukauden elossa pysyi ennenkuin kupsahti, ilmeisesti talvilevon puutteeseen, koska ostin sen joskus tammikuussa(?). Kiinnostusta on riittänyt ja vihdoin tänä kesänä päätin kokeilla uudestaan. Olen lukenut paljon tietoa netistä ja tavoitteena olisi pitää tämä yksilö elossa.
Haaveena on useampia erilaisia lihansyöjäkasveja, mutta luulen, että siihen menee vielä aikaa :-D
Some

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 16 Heinä 2009, 15:19

Mä sain kipinän joskus kaksi vuotta sitten. Törmäsin lihiksiin Lidlissä :D
Kasvit näyttivät ihan joltain alieneilta tai kauhuleffasta karanneilta, ja olin ihan äimän käkenä, että "Voiko tuollaisia kasvattaa kukkapurkissa?". Tiesin että lihiksiä on olemassa, mutta en ollut kuvitellut että niitä voisi kasvattaa kotona, ikkunalaudalla.

En ostanut mitään, mutta asia jäi vaivaamaan. Nuorempana olin jonkin sortin viherpeukalo. Olin kasvatellut kaktuksia, tavallisempia huonekasveja ja siemenistä tuli kasvateltua kaikennäköistä: Maapähkinöitä, hasselpähkinöitä, appelsiinia, greippiä, avokadoa, kahvia, sitruunaa, ...
Huonekasviharrastus kuitenkin jäi kun maailma pyöritteli eri suuntiin, ja tuli muuta parempaa tekemistä. Mutta sisäinen viherpeukaloni ei kokonaan kadonnut. Nyt perheellisenä ei tule oltua enää niin paljon liikkeellä, joten kotona pyöriteltävälle pitkäjänteiselle harrastukselle löytyy aikaa.

Rupesin etsimään tietoa lihansyöjistä ja aika äkkiä törmäsin lihikset.nettiin. Polte alkoi kasvaa pikkuhiljaa. Sain käsityksen että lihikset olisivat vaikeita kasvatettavia, tekevät komeita kukkia, kaiken huipuksi ovat lihansyöjiä... Haaste oli heitetty :D Pelargonioita osasin kasvattaa jo lapsena - nyt oli aika näyttää että pystyn kesyttämään ikkunalaudalleni lihaa syövän hirviön :twisted:

Rupesin kyttäämään Lidlin lihistarjousta, mutta sitä ei ihan heti kuulunut. Tammikuussa 2008 törmäsin Bauhausissa kärpäsloukkuun, ja Eka-marketissa Sarracenia purpureaan. En ehtinyt kasvattaa niitä kahta kuukauttakaan, kun Lidliin tuli tarjous, josta kävin nappaamassa S. x chelsoniin, S. x readiin, D. capensis 'alban' ja D. aliciaen. Sillä tiellä nyt ollaan. Kaikki kuusi ensimmäistä lihistäni ovat yhä hengissä, mutta S. x chelsonii on tällä hetkellä aika huonossa hapessa.

Mun kokoelma alkoi aikalailla Sarrapainotteisena, mutta se johtui pelkästään tuosta Lidlin valikoimasta. Sarrat eivät ole olleet mun lemppareita vähään aikaan.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 17 Heinä 2009, 15:39

Olin muutama vuosi sitten Pohjanmaalla Keskisellä, niin tuli siinä viherosastolla kärpäsloukku vastaan. Mä olin ihan että USKOMATONTA!! Lihaa syöviä kasveja! Tommosiahan on pakko saada. Oli vielä alle € kpl :shock: . Ostin vaan yhen, kun olin pieni ja tyhmä. Ruokin sitä koko ajan kärpäsillä, lillu koko ajan vedessä ohjelapun mukaan. Sitten sille tuli ähky, eikä se enää sulkenut loukkuja. Sitten se tais kuolla aikas nopeesti n. parissa viikossa. Eli kävi samanlailla kuin monen muun ekalle loukulle. ;)

Jossain löysin S. purpurean. Sitten taloon tuli jossain välissä toimiva netti. Löysin Lihikset.netin ja sieltä tän foorumin. En rekisteröitynyt pitkiin aikoihin. Talvilevolla oleva purpurea kuoli siihen, kun se oli liian lämpimässä ja iskä kasteli sen aina likomäräks :evil: .

Sitten näin Sarroja ikkunan läpi kaupasta, ja ostin saman tien kaikki 2 kuivunutta 1 korkee ja 2 matalaa yht. 5€. Huomasin, että mullahan ei ollu ees mitään kyytiä, niin myyjä heitti mut ja kasvit lähellä asuvalle mummulle. Kiduttuaan ja melkein herättyään eloon kuivuneet lopulta kuolivat.

Mutta nyt mulla on kaikkee paitsi yökönlehtiä, niin voin olla aika tyytyväinen :D

Ps. SIIS USKOMATONTA! Mä en voi vieläkään tajuta, että kasvit syö lihaa! :mrgreen:
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Liutti » 18 Heinä 2009, 16:33

Hmm, täällä melkein kaikki ovat aloittaneet kasvin ostamisella. Mä kun aloitin tiedolla. :____D

Lihansyöjistä kiinnostuin ensimmäisen kerran joskus arviolta viitisen vuotta sitten (2003-04), kun ala-asteen opettajamme näytti meille videon lihansyöjäkasveista. Ennen sitä luonto ja kaikki elollinen oli ennenkin kiinnostanut, tosin kasvit vähempi. Koska itselläni oli kovin vähän vaikutusvaltaa, mitä taloon hankin, jouduin kinumaan ko. kasveja vanhemmiltani. En saanut vielä silloin lupaa. :---((

Syksyllä 2007 näin ilmeisesti jonkun kuvan lihansyöjäkasvista tai muuta vastavaa, en oikein muista tarkkaan, mistä syystä aloin etsiä tietoa niistä netistä. Etsin niin paljon tietoa kuin löysin, rekisteröidyin tälle foorumillekin ennen ensimmäisten kasvien ostamista. Kun tietoa oli mielestäni tarpeeksi ja ajankohta oli sopiva (ilmat tarpeeksi lämpimät), sekä olin saanut kasveihin luvan vanhemmiltani (ajattelivat kai harrastuksen päättyvän lyhyeen..), matkasimme yhdessä isäni kanssa Viherpajaan katsomaan lihansyöjäkasvitarjontaa keväällä 2008. Sieltä ostin ensimmäisen sarrani ja kärpäsloukun (ensin mainittu kuoli vähän aikaa sitten villakilpikirvoihin ja kärpäsloukku on edelleen elossa).
Seuraavat lihikseni olivat tämän foorumin Sadulta ostetut D. aliciaet ja seuraavaksi, loppukesästä 2008, tilasin jo cz-plantsilta. Tosin ennen sitä olin jo ehtinyt käydä mökkimme lähisuolla nappaamassa pari paikallista kihokkia mukaan. Ensimmäinen terraario tuli jonkin verran ennen cz-plantsin tilausta.
Viimeksi muokannut Liutti päivämäärä 28 Loka 2009, 15:28, muokattu yhteensä 1 kerran
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Christer » 19 Heinä 2009, 08:09

Minullakin alkoi tyypillisesti kärpäsloukusta 3-4 vuotta sitten. Vaimo surffaili innokkaana tietoa netistä ja sitten haettiin sellainen kaupasta. Siitä se sitten lähti. Minun innostus jatkui ja kehittyi, vaimon taas laantui :)
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja CHNE » 19 Heinä 2009, 20:54

Joku jo ehtikin huomauttaa, että moni on aloittanut harrastuksen kasvin ostolla ja niinmpä taisi käydä minullakin nimittäin tieto,taito ja kasvin hankinta "kulkivatkin" käsi kädessä. Ostin ensimmäisen kasvini Kuopion torilta, josta niitä saattoi vielä 3-5 vuotta, sitten ostaa. Ajattelin, että tuollainenhan minun pitää saada ja niinmpä pyydin saada sellaista ja sainhan minä sen, sitten vihdoin (kärpäsloukku). Olin aivan kuin nallikalliolla uuden kasvini kanssa ja hakeuduin lihikset.net sivustolle, jota ylläpiti ja ylläpitää Tommi Järvinen. Lähettelin hänelle sähköpostia ja hän vastasi avuliaasti 10-viesteihini joita hänelle lähetin, eikä hän koskaan jättänyt vastaamatta, taikka kysellyt turhia ja pikku hiljaa kasveja alkoi kerääntyä uhkaavasti parvekkeelle ja lopulta isäni tuskin pystyi lukemaan aamulehteään kasvieni lomassa ja nyt minulle on kertynytkin parvekkeelle chilejä ja lihiksiä aivan "invaasiomaisesti". ;)
CHNE

Seuraava

Paluu Kyselyt ja äänestykset