Kuinka kiinnostuit lihansyöjäkasveista?

Kyselyt ja äänestykset liittyen lihansyöjäkasveihin

Re: Kuinka kiinnostuit lihansyöjäkasveista?

ViestiKirjoittaja pihlaja » 20 Elo 2009, 14:24

Me saatiin miehen kanssa tuossa vähän yli kuukausi sitten tuprai lahjaksi lihis ja olin ihan varma, että saan sen tapettua alta aika yksikön (kuten yleensä kaikki kasvit jotka meille tulee).

Mutta ei, kasvi on parvekkeella ja metsästää kuin heikkopäinen. Sitä onkin nyt sitten tullut seurattua ja hoideltua. Onneksi löysin tämän foorumin, koska ei olisi tullut pieneen mieleenkään laittaa kasvia talvehtimaan. Olen vain surkutellut, että miten se pärjää talven sisällä, jos ei ruokaa ole.
pihlaja

ViestiKirjoittaja Justus » 20 Elo 2009, 15:17

pihlaja kirjoitti: Olen vain surkutellut, että miten se pärjää talven sisällä, jos ei ruokaa ole.

Ei tarvitse murehtia, sillä lihansyöjäkasvit pärjäävät ilman hyönteisravintoakin, pelkällä yhteyttämisellä kuten "normaalit" huonekasvitkin. Hyönteisravinto on niille vain lisäravinnetta, vähän samaan tapaan kuin ihmiselle jotkut monivitamiinivalmisteet ja vastaavat. Lihansyöjäkasvi käyttää ekstraravinnon sitten esim. kukkimiseen ja siementen tuottamiseen, mutta elinehto se ei ole. Lisätietoa täältä: http://www.lihikset.net
Justus

ViestiKirjoittaja snore » 20 Elo 2009, 15:24

Mä näin viime vuonna (olikohan jotain alkuvuotta vai mitä se oli..) Lidlin mainoslehdessä mainoksen lihiksistä. Mä ajattelin, että pakko kai tuommoinen on hankkia, varmasti osaisivat varoittaa papukaijojani etteivät kävisi liian tuttavalliseksi sen kanssa (lue: tuhoa miljooniksi palasiksi) :mrgreen: Ennen kuin ne hankin, niin urkin netistä tietoa lihiksistä (lihikset.net tuli luettua aika tarkkaan) ja sitten suuntasin Lidliin. Mukaan tarttui kärpäsloukku, D. capensis 'Alba' ja D. aliceae. Kaikki ovat kuolleet :oops: , mutta onneksi virheistään oppii ;)
snore

ViestiKirjoittaja Yatsuko » 20 Elo 2009, 18:48

Alkaa vähän naurattaa kun muistelee... Taisi olla joskus neljän vanhana kun bongasin Pokemonista lihansyöjäkasvipokemonin. :lol: Vähän ajan kuluttua löydettiin jostain kaupasta jonkinlainen yökönlehti, ja pakkohan se oli hommata. Taisi kuolla kupsahtaa kastelemattomuuden takia. Myös Kaisaniemen kasvitieteellisen komeat kannukasvit kiehtoivat.
Joku kolme vuotta sitten löysin jostain kärpäsloukun, ja sain semmoisen hommattua, vaikka vanhemmat vähän epäilivätkin. Heräsi talviunilta onnistuneesti, kun sitten onnistuin jotenkin mädännyttämään pienet lehdenalut. Harmitti todella, mutta sain lohdutukseksi uuden kärpäsloukun (joka on muuten vielä elossa :?) ja tötterölehden.
Yatsuko

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 24 Elo 2009, 19:16

Kesäloman lopulla ostin Keskiseltä kärpäsloukun jollaisen siskoni oli ostanut aikaisemmin itselleen. Siskoni Kärpäsloukku kuoli tai vaipui horrokseen ja myöhemmin hän heitti sen menemään vaikka yritin estellä, jos kasvi olisikijn vain horroksessa, mutta minun kaunokaiseni jatkoi kasvuaan kauniimmaksi ja isommaksi. Pian löysin luonnosta kihokkeja jotka pian löysivät tiensä astiaan ja kotiini. Nykyään kärkyn netissä jos löytyisi kuopion alueelta paikkaa josta voisi saada uusia kaunokaisia "kokoelmaani".

Siinä koko tarina lyhyesti ja ytimekkäästi.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Henzulih » 28 Loka 2009, 08:48

Mun tarina alkaakin vasta jostain 8kk sitten, eli siinä tammi-helmi-maaliskuun tienoilla, en ihan tarkkaan muista :) Kävin siihen aikaan ahkerasti eräällä foorumilla, jonne joku teki sitten lihansyöjäkasveista aiheen, ja menin sitä lukemaan. Siellä oli myös linkki tuonne lihikset.nettiin, ja tottakai kiinnostuin heti. Luin tarkasti jokaisesta kasvista yksitellen, ja lopulta ajattelin, että ostan kärpäsloukun, vaikkei se ehkä ensimmäiseksi lihikseksi kaikkein helpoin olisikaan. Siinä sitten päättäväisesti ilmoitin isälleni, että minähän ruven kasvattamaan lihansyöjäkasveja, ja hän suostui. Vaativa kun olen, en suostunut kasvejani ikkunalaudalla kasvattamaan, vaan piti saada heti kaikki mahdolliset pelit ja vehkeet, vaikken ollut edes varma, saanko pidettyä kasveja hengissä tai tuleeko koko jutusta ylipäätänsäkään mitään. No, kierreltiin sitten iskän kanssa eläinkaupoissa, ja mukaan tarttui 40litrainen terraario (joka oli sekin isäni mukaan liian iso). Kävimme myös läheisen Kukkatalo-nimisen kaupan kautta, ja mukaan tarttui kaksi kärpäsloukkua. Mitään valoja ei ollut, joten iskin kasvit terraarioon, ja laitoin pöytälampun siihen päälle hehkumaan. Ei mennyt varmaan viikkoakaan, kun menimme taas erääseen matelijaeläinkauppaan, ja mukaan tarttui UV-valo, sekä se sähköjohtohommeli, mihin se on kiinnitetty. Tosin täällä foorumilla väitettiin, että UV-valo voisi tappaa kasvit, mutta ihan hyvin ne tähän asti ainakin ovat kestäneet :) Siitä se harrastus lähti, ja uusia loukkuja kasvoi kui sieniä sateella. Kesällä tehtiin äidin kanssa retki Tampereelle, ja mukaan tarttui Stockmannin kasviosastolla taas yksi kärpäsloukku.

Selailin taas kesällä lihikset.nettiä, ja totesin, että Cephalotus olisi kiva. Tosin niitä ei vain suomesta saanut, joten päätin sitten ottaa sivun ylläpitäjään, Tommiin, yhteyttä ja kyselin kyseisestä kasvista lisää. Hän lupasi myydä minulle jopa yhden ylimääräisen, ja niinpä kesän lopulla minulla oli 3x kärpäsloukkuja, sekä yksi Cepha. Niin, ja sitten eilen laajensin taas valikoimaa, ostin Sarran ja Nepin :) Terraario alkaa tosin käymään jo vähän pieneksi, että saa nähdä mitä keksisin.
Henzulih

ViestiKirjoittaja Voi lihis » 12 Heinä 2010, 20:20

Minun harrastus alkoi noin viisi vuotta sitten. Olin kaupassa ja siinä kaupan yhteydessä oli pieni kukkakauppa. Käväisin siinä vaikken ollut ikinä aikaisemmin käynyt. Siellä näin elämäni ensimmäisen kerran lihiksiä. Mukaan tarttui välittömästi kärpäsloukku. Se on muuten vielä elossa! Viidessä vuodessa on kertynyt mukaan neppejä, sarroja, sekä kihokkeja ja yökönlehtiä. Ja se ensimmäinen loukku on päässyt omaan yksityiseen terraan! En millään raskisi luopua pikkuisistani :D
Voi lihis

ViestiKirjoittaja loukkufani » 20 Elo 2011, 17:35

hmm...sanotaan että olen ollut nuorempana kova kasvattamaan hyönteisistä isompaa farmia...oli murkkuja...oli hämiksiä...oli kenttäkiitäjäisen toukkaa...se sitten vähitellen loppui kun keskustaan muutti...mä olen aina viihtynyt luonnossa paljon.sitten nyt noin vuosi sitten ajattelin että kun olen joskus hyönteisistä kiinnostunut niin miksei sen ottaisi vähän erillaisemmassa muodossa...eli nyt metsästää niitä ruoaksi kun ennen niitä varjeli muiden ruoaksi menemistä.Mä olen aina tykännyt kasvattaa kasveja...itellä on ollut kauan omassa kämpässäkin muitakin kasveja, kaktuksien lisäksi. No mut joskus kaverilla oli loukku kasvamassa ja se jäi siitä asti muhimaan päähän.sitten tänä vuonna päätin sen pitkän harkinnan jälkeen toteuttaa.Tässä tulee toteutettua tuota metsässä käymistä ja välillä muutenkin ympäristön tutkimista. Saa olla omassa rauhassa....täytyy myöntää että välillä ylenmäärinkin tykkään kasvejani syöttää...voisi sanoa pikku paheeksi. mut eiköhän se taas rauhoitu kun tulee talvi... :) voi vain miettiä että miksi en ole ennemmin tätä lihansyöjäkasvi harrastusta aloittanut....kuitenkin lähen tähän hommaan maltilla...vähän aikaa kasvattaa noita helpompia...pikku hiljaa lisätä... mulla ei ole kiire mihinkään. Eipä mulla ole paljoa tilaakaan, joten pakko vähän hidastellakin.
loukkufani

Edellinen

Paluu Kyselyt ja äänestykset