Lihisharrastuksessa sattuneet mokat?

Kyselyt ja äänestykset liittyen lihansyöjäkasveihin

Lihisharrastuksessa sattuneet mokat?

ViestiKirjoittaja Justus » 09 Elo 2009, 20:35

Avataan nyt tällainenkin aihe. Rapatessa aina roiskuu, eikä kukaan lihansyöjäkasvien kasvattajakaan varmaan voi täysin välttyä mokilta. Eli mitä kaikkia kömmähdyksiä teille on sattunut lihansyöjäkasvatuksenne aikana? Esim. onko tullut istutettua väärään kasvualustaan, onko tullut pudoteltua ruukkuja (oman huolimattomuuden tai jonkin lemmikin avustuksella) tai unohdettua ulkoileva kasvi pakkasyöhön...?

Itselleni sattui alkukesällä semmoinen tapaus, että olin lähdössä mökille ja kastelin kasvit ennen lähtöä. Kihokkini ovat minikasvihuoneessa, ja unohdin laittaa lähtöhässäkän aikana kannen siihen takaisin. Jätin vielä pöytätuulettimen puhaltamaan kasvipöydän suuntaan, koska se antaa hieman ilmankiertoa noihin minikasvihuoneisiin. No kotiin tullessani huomasin tietenkin, että kihokkiterraario oli kuiva, aluslautaset kuivia ja aliciae oli aikas "hyvin" jo ruskistanut lehtiä. Onneksi olin vain yhden yön poissa. Oli vielä helleaaltokin menossa ja kämppäni on pahimmillaan todella kuuma.

Ruukkuja en ole onnistunut (vielä) pudottelemaan tai muuta, mutta tuo tapaus tuli mieleeni. Kertoilkaapa omista mokistanne.
Justus

Re: Lihisharrastuksessa sattuneet mokat?

ViestiKirjoittaja Eaoden » 09 Elo 2009, 20:45

Itse annoin kerran päärynämehua D.capensikselle, D. fiiformikselle ja Sarracenia purpurealle, mutta eivät olleet moksiskaan.
Ihme kun ei niille kasvanut päärynöitä...
Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.
Eaoden

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 09 Elo 2009, 21:56

Olen kääntänyt kahden nepin ruukun ylösalaisin vahingossa. Tippuivat ruukusta lattialle, mutta elossa edelleen. :D
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Sebulon » 10 Elo 2009, 09:59

Kamalin mitä mulla varmaan on sattunut, oli se kun Utricularia alpina oli kukkimassa, ja sitten minä tohelo tiputin vahingossa terraarion uuden kansilasin sen niskaan. :x Toinen kukkavarsi katkesi, ja kuihtui pois. Onneksi toinen ei vahingoittunut. Tosin sekin kukkavarsi oli jo kukinnan loppupuolella, mutta kylä se silti otti päähän. :|
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Petsku » 10 Elo 2009, 10:33

Kannukasveja siirrellessä olen monesti onnistunut jättämään jonkin kannun puristuksiin, jolloin se vahingoittuu. Suurin "moka" oli vermikuliitin sekoittaminen ilmeisesti liiaksi neppien maa-ainekseen. Siinä meni isot määrät kasvualustaa hukkaan. Ja äskettäin karsin D. Paradoxaa liiaksi, jolloin kaikki paitsi yksi pieni osa siitä kuoli. Mitähän vielä :mrgreen:
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Christer » 13 Elo 2009, 20:55

Minä olen tehnyt runsaasti enenmmän tai vähemmän fiksuja kasvikokeiluja vivaarioissani. Suurimman virheni tein kun hankin Nepenthes bicalcaratan. Vaikka vivaario on iso (500+ litraa) niin se jää kakkoseksi kyseiselle kasville. Kasvi on vielä käsiteltävän kokoinen (halkaisija noin 45 cm ja 6 kannua) ja harkitsen tässä josko lahjoittaisin sen Turun kasvitieteelliselle puutarhalle jossa voisin aina käydä ihailemassa sitä.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 14 Elo 2009, 09:12

Eaoden kirjoitti:Itse annoin kerran päärynämehua ...

Tää oli huippu :D :D

Mun isoin moka taitaa olla se, kun yritin nopeuttaa mun pienten siementaimi-yökönlehtien kasvua ruokkimalla niitä :? .
Taimia oli kolmessa purkissa, ja päätin ruokkia kaikki taimet kerralla, kun kerran hommaan rupesin. Murskasin kuivattuja surviaisentoukkia pieniksi muruiksi, ja ripottelin murusia pinseteillä taimien lehdille.

Parin päivän päästä kaikki kallisarvoiset taimet olivat homeessa, ja jouduin vaihtamaan uudet kasvualustat purkkeihin, ja yksitellen pesemään kaikista taimista homeen ja surviaisentähteet pois. Menetin reilusti yli puolet taimista, ja pienten siementaimien peseminen sumutuspullon ja pinsettien kanssa oli hirveä homma.

Onneksi oli aikaa pestä taimet ja vaihtaa turpeet, sillä kaikki pestyt taimet näyttävät selvinneen, ja ovat jopa kasvaneet reippaasti.

Tarinan opetus on, että ei pidä kokeilla mitään kaikilla taimilla samanaikaisesti.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Petsku » 15 Elo 2009, 09:57

Christer kirjoitti:Suurimman virheni tein kun hankin Nepenthes bicalcaratan. Vaikka vivaario on iso (500+ litraa) niin se jää kakkoseksi kyseiselle kasville.

Ikävä kuulla, koska haluaisin kovasti ko. kasvin itsekin. Mutta tuo koko on tosiaan ongelma.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja vstk » 17 Elo 2009, 10:53

Pahimmat mokat... hmm. Noh, terraarion kansilasi on tippunut pariin otteeseen kasvien päälle. Yksi pingu on murskautunut ja menehtyi ja yhden nepin luulin menettäneeni kun juuri kasvamassa ollut lehti katkesi juuresta ja kasvi näytti tekevän kuolemaa. Lopputulos oli hämmentävä, kasvi alkoi kuin alkoikin puskea uutta lehteä mutta tämän lisäksi ruukusta on alkanut kasvaa 2 kokonaan uutta vartta.

Sitten oli tietysti myös yksi paloturvallisuusmoka. Yksi lamppu joka oli makasi terran lasin päällä kehikossa oli alkanut käydä aika kuumana ja sulattanut muovisen kehikon ympäriltään. Tulin kotiin ja rupesin haistelemaan että nyt kyllä jossain joku kytee. Terran lasi oli täynnä sulanutta muovia ja lamppu jökötti keskellä. Noh, tästäkin vahingosta opittiin jotain, uudet kehikot on metallia. Olisi kiva tietää mitä tapahtui koska samainen kehikko oli ollut käytössä yhtäjaksoisesti jo useamman vuoden juuri lämpenemättä.
vstk

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 24 Elo 2009, 19:23

Itse laitoin kerran vahingossa kihokkeja multaan. Ja sitten kerran meinasin jättää hammastikun kärpäsloukun suuhun ruokinnan jälkeen.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja neville160 » 25 Elo 2009, 15:39

Pahin mokani sattui tänään, kun olin kaatanut vettä vahingossa terraarion "lattialle". Sitten aloin kuivata sitä paperilla, ja otin kansilasin pois sängynpäälle. Sitten minä tietenkin unohdin kansilasin sängylle. Sitten menin istumaan sängyn päälle, ja kuului kräks. Katson, että mitä meni rikki, ja huomasin kansilasin olevat paloina. :roll:
neville160

ViestiKirjoittaja Liutti » 25 Elo 2009, 15:53

Mulla itse asiassa on sattunut aika vähän mitään mokia tässä harrastuksessa. Mitä nyt toisen terraarion kansilasin pienempi osa meni rikki (isäni onnistui astumaan sen päälle asentaessaan terraarioiden lampuille jatkojohtoa). Sen tilalle laitoin sellaisen kovan muovin, ihan läpinäkyvän kuitenkin, joka on sitten luiskahtanut muutamaan otteeseen paikoiltaan kasvien päälle. Ei tosin mitään suurempaa vahinkoa ole tapahtunut, eivätkä kasvitkaan olleet kansimuovista päällään moksiskaan. :mrgreen:
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja loukkufani » 25 Heinä 2011, 17:28

varmaan pahin moka on sellainen ....kun sanottiin jossainn että 1:1 tuon hiekka turve seoksen kanssa niin ekaksi ymmäräsin, että ei niitä sekoiteta yhteen.Vaan puolet ruukusta turvetta ja puolet hiekkaa...ku ei missään sanottu että ne pitää sekoittaa yhteen...niin tuli aluksi pistettyä tällai vain hiekka turve seokset....ylleensä se hiekka oli pohjalla ja turve pinnalla....vaikka pitää myöntää, että pahin moka oli kun ostin aivan ekana mulletoi.com:sta sen lihispaketin,mikä maksoi pirun paljon...ja kun olisi saanut paljon halvemmalla aloittaa tämän innostuksen.Sekin että ne siemenet ei koskaan itänyt... meni 30 ekee harakoille.Et on noita mokia...ehkä tuossa pahimmat vielä tällä hetkellä.Kaikista oppii jotain...ettei se kalleinkaan ole aina paras!!!! :mrgreen:
loukkufani

ViestiKirjoittaja Kannukasvi » 17 Kesä 2012, 11:10

Pahin mokani ikinä oli kun sekoitin vahingossa kukkamullan ja turpeen. Sitten aloin istuttamaan kukkamultaan kärpäsloukkuja ( 4 kpl ). Kun huomasin virheen otin kärpäsloukut nopeasti mullasta ja istutin sekoitukseen 1/2 turvetta , 1/4 hiekkaa ja 1/4 rahkasammalta. Onneksi ne eivät ottaneet siitä nokkiinsa ja oikein rehottavatkin jo. :mrgreen:
Kannukasvi

ViestiKirjoittaja najadi » 27 Marras 2012, 23:38

Lisäänpä tänne meidän ensimmäisen mokan. Kun kesällä cz plantsinlta tilatut loukut tulivat, äiti istutti ne asiallisesti turve-hiekkaseokseen saviruukkuihin. Koska talossa oli puolivuotias kissa, äiti laittoi kasvien suojaksi ison muovisen leipälaatikon, sellasen oranssin verkkolaatikon joita kaupoissa näkee, niin että kori oli kyljellään suuaukko seinää kohti ja loukut siellä kuin häkissä. Töistä tultuaan äiti oli huomannu, että pienin taimista oli kadonnu ruukustaan ja mullassa kuopimisen jälkiä. Kissa oli onnistunu koukkimaan taimen ylös mullastaan häkistä huolimatta ja - kuten ensin vaikutti - syönyt sen. Äiti oli kovin pahoillaan, koska juuri se pienin taimi, joka äkkisilmäyksellä muistutti enemmän vihreää hämähäkkiä kuin kasvia, oli hänen suosikkinsa.

Äiti vei loput taimet ulos aurinkoon, ja otti ne kuutisen tuntia myöhemmin sisälle yöksi. Siinä vaiheessa hän oli alkanut tarkastella muuatta kasvia tarkemmin. "Hämähäkki" oli nököttänyt kauniisti tämän toisen taimen päällä, niin tarkasti keskellä, että äiti oli luullut siinä olevan vain yhden kasvin. Kiireinen istutus takasin ruukkuun ja kunnon kastelu, ja sen jälkeen välitön tukevan turvahäkin rakentaminen kasveille. Onneksi Hämähäkki (siitä on tullut kyseisen taimen nimi) ei tuosta karusta kohtelusta piitannut vaan on edelleen hengissä. Ja näyttää yhä hämähäkiltä.
najadi

Seuraava

Paluu Kyselyt ja äänestykset