najadin kasvatit

Tuo kasvikokoelmasi myös muiden nähtäville

Re: najadin kasvatit

ViestiKirjoittaja najadi » 07 Marras 2016, 18:15

Kuulostaa kätevältä. Täytynee katsoa mitä löytyy kun seuraavan kerran käyn jossain lemmikkiliikkeessa missä sellaisia myydään. Kiitos, Snow!
najadi

ViestiKirjoittaja Petsku » 25 Kesä 2017, 09:56

Onko sulla najadi vielä kasveja hengissä? Silmiini osui tuo ampullaria sunset. Jos on niin olisin kiinnostunut ostamaan, mainitsit jotain että se kasvattaa paljon sivuversoja. Mun terrassa parhaiten pärjäävät näemmä juuri ampullariat. Tarkempi päivitys tuolla kasvatuslistassani.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja najadi » 26 Kesä 2017, 22:53

Moikka!

Siitä onkin aikaa kun olen viimeksi täällä käynyt. On minulla vielä kasveja, myös ko. amppu. Olen tässä aprikoinutkin mitä tekisin sille, kun alkaa päävarsi olla jo turhan pitkä ja terran katto alkaa tulla vastaan. Olen miettinyt jos kylmästi leikkaisin päävarren poikki ja antaisin sen kasvattaa uuden latvan jostain sivuversosta. Niitäkin on tuossa muutama... Yhdessä vaiheessa niitä oli tusina, mutta ne kai olivat liian tiheässä, kun ne alkoivat kuivua yksi toisensa jälkeen kunnes niitä jäi enää muutama jäljelle. Sitten se kuihdutti jostain syystä latvansa ja kasvatti jonkin ajan kuluttua kaksihaaraisen latvan kuihtuneen tilalle. Niin että jos mieluummin haluat latvapistokkaan tai vaikka kaksikin, sekin voidaan järjestää. Voin toimittaa sinulle vaikka koko päävarren jos haluat, en vain tiedä miten lehdet siihen suhtautuvat, voi olla vaikea saada sitä perille ilman että ne katkeilevat kuljetuksessa. Toisaalta, eikös lehtiä muutenkin suositella leikattavaksi pistokkaita otettaessa..?

Sunset - amppu ei muutenkaan tunnu enää viihtyvän täällä... Kasvaa kyllä pituutta, mutta kannuja se ei ole tehnyt enää vähään aikaan, en tiedä miksi.

Vähän aikaa sitten luulin että mentän kaikki cephatkin, kun ne alkoivat yhtäkkiä kuihduttaa itseään. Pelkäsin kastelleeni niitä liikaa ja kaivoin ne ylös ruukuistaan nähdäkseni missä kunnossa niiden juuret ovat. Ne näyttivät olevan kunnossa, mutta yllätyksekseni huomasin, että ruukuissa olikin ollut yhden kasvin sijasta kolme. Joten erottelin ne toisistaan, nypin pois kaikki kuihtuneet ja melkein kuihtuneet lehdet ja kannut ja ruukutin uudestaan. Kahteen kasviin ei jäänyt ainuttakaan lehteä tai kannua, niissä oli pelkkä kara, ja olin varma, että ne heittäisivät lusikan nurkkaan. Mutta sainkin yllättyä uudestaan. Ne näköjään tykkäsivät käsittelystä, koska joka ainoa niistä on alkanut vauhdilla kasvattaa uusia lehtiä ja kannuja ja näyttävät todella elinvoimaisilta. Näyttää siis siltä, että minulla on kahden cephan (minulla oli alunperin kolme, mutta annoin yhden niistä äidille jo pian sen jälkeen kun olin ne saanut) sijasta kuusi... Plus kaksi lehtipistokasta, jotka varmuuden vuoksi otin suurimmaksi jääneestä kasvista siltä varalta, että todellakin menettäisin emokasvit. Jos nekin lähtevät kasvuun, minulla on kahdeksan cephaa.. mitähän minä niillä kaikilla teen?

Sarrat menetin homeelle aikaa sitten, samoin punaisen ampun mikä harmittaa edelleen. Tykkäsin siitä kovasti, mutta varmaankin kastelin liikaa ja siksi homehtui. Hookeriana on minulla edelleen, samoin ovat ventrata ja miranda. Kärpäsloukkuja löytyy edelleen, samoin pinguista tinaa ja weseriä. Reticulatat jostain syystä eivät pärjänneet, ne kutistuivat kaiken aikaa ja lopulta katosivat ruukuista kokonaan. Vesiherne u. lvidakin on yhä ikkunalaudallaan, mutta sekin tuntuu ottaneen nokkiinsa jostakin. Hengissä kyllä, mutta ei kuki kunnolla. Pari hassua kukkavartta pystyssä, siinä kaikki.

Niin ja siitä sunsetista vielä, pikaisen tarkastelun jälkeen totean, että sivuversot ovat jo sen verran isoja, että niiden tyvi on jo muuttunut puumaiseksi. Vaikeuttaako se juurtumista?
najadi

ViestiKirjoittaja Petsku » 27 Kesä 2017, 09:59

Ikävä kuulla menetetyistä kasveistasi. Itselläni lähes kaikki cephat kuolivat ja nyt on enää yksi typical jäljellä ja sekin vain vaivoin elossa (tosin pari lehtipistokasta on itänyt). Mitähän oikein tein väärin? Ei cephojen hoito pitäisi olla näin vaikeaa. Ne ovat nyt n. 40 litran akvaarion pohjalla + pari neppiä jotka eivät viihdy lowland-terrassa.

Yhdessä vaiheessa kyllä kastelin niitä liikaa (vettä akvaarion pohjalla koko ajan) ja niin kai ilmankosteuskin oli liian korkea. Toinen syy voi olla ilmankierto tai sen puute tai toisaalta välillä ilmankosteus kävi liian alhaalla niille. Tuolla akvaariossa kun ei ole mitään kosteudensäätösysteemiä, vain yksi tuuletin sisäpuolella kierrättämässä ilmaa hieman ja kansilasissa kaksi nurkkaa auki.

Pari neppiäkin minulta kuoli ja heivasin koko kakkosterran roskiin. Siinä meni Louisa, se iso amppu varsineen ja Rebecca Soper. Pääterrasta meni N. Reinwardtiana ja N. Burbidgeae x Campanulata ei oikein pärjää ja tekee hädissään jo kahta basalia vaikka kannuja ei ole lainkaan.

Voin kyllä ottaa koko sunsetin jos haluat siitä luopua (tosin koko kasvia tuskin kannattaa lähettää, ehkä korkeintaan latva) tai sitten pari pistokasta. En osaa sanoa tuosta puumaisesta tyvestä, mullahan oli samanlainen amppu tuo oma Brunei / Red-speckled eli pitkä varsi ja teki paljon varsipistokkaita. Muutaman niistä leikkasin irti (terävällä veitsellä mahdollisimman läheltä vartta) kun näytti että on riittävästi vartta juurruttamiseen. Hyvin juurtuivat kyllä ja melko nopeastikin. Heitin sitten sen päävarren ja latvan pois ja nyt kasvattelen noista pistokkaista uusia kasveja.

Jos sulla on liikaa cephoja niin tänne vaan :) On tarkoitus hankkia tänä kesänä (jos carnivoria vaan vaivautuu vastaamaan) useita aikuisia cephoja että saisin kasvatusolosuhteet kuntoon ennen mahdollisia erikoisempia cephoja.

Ootko muuten tuolla facebookin Lihansyöjäkasvit-ryhmässä? Siellä tuntuu olevan vähän enemmän toimintaa kuin täällä.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja najadi » 28 Kesä 2017, 09:57

Kiitos. Kurja kuulla sinunkin kasveistasi. Harmi, että kato on käynyt juuri neppien ja cephojen kohdalla. Ne ovat nykyisin lempilihiksiäni. Minulla on cephat olleet alusta lähtien ihan vain huoneilmassa, joskus satunnaisesti olen niitä sumutellut talvisin ja kesät ne ovat viettäneet ulkona enemmän tai vähemmän aurinkoisessa paikassa ja kukoistivat vuosikausia sillä systeemillä. Ja nyt yhtäkkiä ne tosiaan alkoivat kuihduttaa lehtiä ja kannuja. Tosin yksi syy voi olla se, etten ole muistanut tehdä mitään niiden kasvualustalle useampaan vuoteen. Se oli tiivistynyt melko tiukkaan, joten voi olla, että juuret eivät pitäneet siitä että maa puristi liikaa. Nyt kun möyhensin "mullan" ja lisäsin hiukan uutta turvetta sekaan, ne alkoivat heti voida paremmin. Kaksi cephaa laitoin kokeeksi terraan (molemmat sellaisia joista jäi jäljelle pelkkä kara), ja täytyy tunnustaa, että ne kasvavat selkeästi paremmin kuin ne jotka ovat olleet ulkona.

Tässä pienempi niistä.

Kuva

Ja tässä suurempi.

Kuva

Siitä on korkeintaan kaksi viikkoa kun erottelin kasvit ja ruukutin uudelleen, ja silti toinen kara on kasvanut näin hurjasti! En edes tiennyt, että cepha voisi kasvaa tällaisella vauhdilla! :shock:

Ehkä nämä viihtyvät terrassa siksi, että minulla pyrkii ilmankosteus laskemaan liikaa. Kyllästyin hoitamaan suihkuallasta mikä piti ilmankosteuden tarpeeksi korkeana ampulle (taisin muuten juuri vastata omaan kysymykseeni siitä miksi amppu ei enää tee kannuja), ja nyt kun vettä ei enää roisku terran seinille jatkuvasti, kosteus on lähinnä sumuttelun varassa, mikä on kaikkea muuta kuin riittävää ja säännöllistä. Mittari näyttää enimmäkseen 60-70% mikä on liian vähän ampuille, ja mikä taas on muistaakseni ihanteellinen cephoille.

En taida haluta luopua koko ampusta, mutta tosiaan sen päävarren voisin lähettää. Siinä on yksi isompi sivuverso joka on jo kasvamassa yhdeksi uudeksi latvaksi, joten kasvi tuskin kärsii jos sen pisimmän latvan pätkäisisikin pois. Ainoa syy siihen etten ole jo tehnyt niin, on se, etten ole raskinut heitää latvaosaa hukkaankaan. Nyt kun sille löytyi koti, voin hyvillä mielin katkaista sen ja jättää sivuverson kasvamaan uudeksi latvaksi. Yritän tilistä hommata terraan ilmankostuttimen, katsotaan josko se auttaisi.

Voisin luopua myös parista ulkona olevasta cephasta, mutta on ehkä parempi antaa niiden vahvistua vähän ennen kuin niitä alkaa lähetellä minnekään. Nyt kun niiden lehdistö on kärsinyt ja juuristoakin on juuri myllätty, ne saattaisivat ottaa nokkiinsa ja heittää lusikan nurkkaan jos ne kaiken sen lisäksi pakattaisiin pimeään laatikkoon moneksi päiväksi. Siitäkin huolimatta, että ne näyttävät voivan paremmin maan muokkauksen jälkeen. Mutta jos haluat, voin toki lähettää nekin, samalla kyydillä ampun varren kanssa.

Mahtaisiko 30e + toimituskulut olla liikaa? Cephoista ei kyllä kehtaa pyytää vitosta enempää kappaleelta, mutta ampun varsi on n. 40cm pitkä joten siitä saa halutessaan aika monta pistokasta. Ja sanoisin, että varmuuden vuoksi kannattaakin ottaa. Kaikki pistokkaat kun eivät lähde kasvuun vaikka mitä tekisi. On sitten varaosia jos jokin menee pieleen.

Ai niin, faceen en kuulu ollenkaan. Tämä foorumi on tosiaan käynyt hiljaiseksi, siksi täällä tulee niin harvoin käytyä. Oli sattumaa, että tulin katsomaan juuri kun olit laittanut minulle viestiä.

Niin ja pingujakin alkaa olla turhan paljon... Tina piti jakaa ja nyt niitäkin on puoli tusinaa, ja weser olisi myös kipeästi jakamisen tarpeessa. Vaanjos oikein muistan sinun sanoneen, sinä et suuremmin perusta pinguista. Mutta kerro toki jos muistan väärin, laitan ilomielin kyytiin niitäkin!

Tai jos satut jossain vaiheessa pyörähtämään tampereen suunnalla, voin tuoda ne sinulle.
najadi

Edellinen

Paluu Kasvatuslistat