Kasvualustat

Kasvualustat

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 02 Heinä 2013, 16:29

Hei. Millaisia kasvualustoita suositte cephojen kasvatuksessa? Itselläni meni ensimmäinen cepha styrox-rouhe, turve, hiekka, rahkasammalseokseen ja talven aikana kasviin iski home. Cephat ovat erittäin herkkiä homeelle ja kasvi kuoletti kaikki kannunsa ja suurimmat lehtensä. Nyt aion kuitenkin aloittaa cephan kasvattamisen uudelleen ja ostaa 30cm korkean ruukun kasvin pitkille juurille (esim. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/90207652/) ja kasvattaa kasvia terraarion ulkopuolella ledspotin alla. Millaisia kasvatusalustoja muut ovat cephalle käyttäneet?
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

Re: Kasvualustat

ViestiKirjoittaja snowwie » 02 Heinä 2013, 16:33

Turve ja perliitti 1:1. Ajattelin kyllä että kun nyt ostin uuden cephan niin siihen pinnalle pistäisin jotain tosi hienoa hiekkaa. Nykyisen cephan ruukku kun on täynnä sammalta ja kun kasvi on vielä niin pieni niin sammaleet imevät vedet ja muuten haittaavat pientä cephaa :?
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 02 Heinä 2013, 16:42

Hiekka myös ehkäisee hometta ja sammaloitumista, varsinkin hiekkapuhalluksessa käytettävä kvartsihiekka.

Tosiaan perliitti olisi jännää mutta savon perukoilta sitä on aika vaikea saada, melkein pitäisi tilata ulkomailta. :evil:
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 02 Heinä 2013, 17:18

Jigsaw kirjoitti:Hiekka myös ehkäisee hometta ja sammaloitumista, varsinkin hiekkapuhalluksessa käytettävä kvartsihiekka.

Tosiaan perliitti olisi jännää mutta savon perukoilta sitä on aika vaikea saada, melkein pitäisi tilata ulkomailta. :evil:

Perliittiä löytyy meiltä ihan plantagenista ja varsinkin Kodinterrasta. Pussilla on hintaa 7-8E. Perliittiä löytyy varsinkin keväällä kaikkien taimikasvatustavaroiden seassa. Sen takia hamstraankin sitä pari pussia ihan varta vasten :mrgreen:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 02 Heinä 2013, 18:01

Mulla on turvetta ja perliittiä mikä on kasvien alkuperäinen kasvualusta. Tampereelta en ole mistään löytäny lannottamatonta turvetta enkä perliittiä, joten jos joku tietää mistä löytyis, niin kertokaa ihmeessä! Plantagenit ym puutarhaliikkeet on kaikki kierretty nollatuloksin. Turhauttavaa! Olen yrittäny etsiä myös kvartsihiekkaa mikä olis hyvä pingulle jota odottelen. Ei ole löytyny sitäkään. Kiersin akvaarioliikkeetkin kun joku sanoi että olisi akvaariohiekkaa, mutta vesiperä siinäkin. Oikeasti! Tampereen kokoinen kaupunki eikä täältä löydy mitään tarvittavaa! :evil:
najadi

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 02 Heinä 2013, 21:00

Kvartsihiekan kanssa en tiedä mistä löytyisi mutta suosittelisin kääntymään rautakaupan puoleen, josta saattaisi irrota luonnonturvesäkkikin, joka siis on se 60 litran iso säkki.
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja najadi » 02 Heinä 2013, 21:07

Täytyy kai sitten kiertää nekin läpi... Kiitos vinkistä, katsotaan kuinka käy.
najadi

ViestiKirjoittaja keijonen » 02 Heinä 2013, 21:34

mä näin ihan prisman ulko-osastolla (siis se joka sijaitsee "ulkona") lannoittamatonta turvetta. oli siel kai jotai soraa ja semmosia, en oo ihan varma. aika jännä et just jossai plantagenissa ei myyä.
Why does it feel so good, so good to be bad?
Rehut
keijonen

ViestiKirjoittaja snowwie » 03 Heinä 2013, 06:35

najadi kirjoitti:Mulla on turvetta ja perliittiä mikä on kasvien alkuperäinen kasvualusta. Tampereelta en ole mistään löytäny lannottamatonta turvetta enkä perliittiä, joten jos joku tietää mistä löytyis, niin kertokaa ihmeessä! Plantagenit ym puutarhaliikkeet on kaikki kierretty nollatuloksin. Turhauttavaa! Olen yrittäny etsiä myös kvartsihiekkaa mikä olis hyvä pingulle jota odottelen. Ei ole löytyny sitäkään. Kiersin akvaarioliikkeetkin kun joku sanoi että olisi akvaariohiekkaa, mutta vesiperä siinäkin. Oikeasti! Tampereen kokoinen kaupunki eikä täältä löydy mitään tarvittavaa! :evil:

Silloin kun kävit meillä niin olisi ollut hyvä mahdollisuus - itse kun ostin kauppareissulta turvetta ja perliittiä.

No mutta kukaan ei ole tainnut käyttää rahkasammalta? Taitaisi olla liian märkää cephan aroille juurille?
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja vixu00 » 03 Heinä 2013, 10:29

Meikäläinen etsi lannoittamatonta turvetta kaikkialta, rautiasta ja Närpiön Agrimarketista, ei missään! Kunnes kävin paikallisessa Agrimarketista, ja yllätysyllätys, lannoittamaton turve löytyi. Vaasan Plantagenistakin löysin Lannoittamatonta turvetta. Itse en luottanut siihen että niinkin läheltä voi luonnonturvetta löytää, pitää vaan luottaa paikallisiin kauppoihin! :)

Mutta asiasta toiseen, onko kukaan käyttänyt chepalle lannoittamaton turve ja hiekka 1:1 tai orkideamulta lannoittamaton turve 1:1? Pian laitan tilauksen Carnisanaan tai Carnivoria.eu:hun, joten odottaisin pikaista vastausta.
"Kaikkeen sitä törmääkin."
Kasvatuslista
vixu00

ViestiKirjoittaja najadi » 03 Heinä 2013, 11:02

Täällä ei ole näkynyt prismoissakaan kun on tullut käytyä. Ei kertakaikkiaan missään. Mutta ehkä niistä rautakaupoista sitten... Toivotaan!

Niin, Snowwie, Lahdesta olis tosiaan ollu hyvä tilaisuus ostaa, mutta olis ollu hankala kuskata mukanaan isoo säkkiä kun junalla piti kulkea. Enkä toisaalta sillon arvannu, että tampereelta ei todellakaan löydy.

Tuosta sammalesta cephan alustana oli jossain kohtaa juttua, kyselin sitä itsekin, ja sain vastauksen, että turve-hiekka olis parempi, kun se on cephojen luonnollinenkin kasvualusta. Joten päätin, etten sitten ala kokeilemaan. Olen näihin sen verran mieltynyt, etten halua uhrata yhtäkään koekaniiniksi, vaikka siitä(kin) syystä niitä kolme tilasin.

Ongelmaksi on vain muodostunut se, ettei sitä pahuksen turvetta löydy mistään täältä päin. Onhan meillä kuiviketurvetta, mutta en tiedä uskaltaako sitä cephoille laittaa, kun jostain luin ettei ruskeaa turvetta saisi laittaa. Mutta eikö kasveille tarkoitettu turve ole aina mustaa (tai ainakin melkein)? Eli mitä on "ruskea turve" ja miten se eroaa käytännössä tavallisesta lihisturpeesta? Ainoa ruskea turve minkä minä tiedän, on kuiviketta. Olisi vain kiva tietää, kun ensi keväänä tulee ruukun vaihto eteen, ettei laita vääriä pöperöitä purkkeihin.
najadi

ViestiKirjoittaja Petsku » 05 Heinä 2013, 10:59

vixu00 kirjoitti:Mutta asiasta toiseen, onko kukaan käyttänyt chepalle lannoittamaton turve ja hiekka 1:1 tai orkideamulta lannoittamaton turve 1:1? Pian laitan tilauksen Carnisanaan tai Carnivoria.eu:hun, joten odottaisin pikaista vastausta.

Itse olen käyttänyt cephoilla pelkästään tuota mainitsemaasi seosta eli turve ja hiekka 1:1. Mutta hiekan olen huomannut kiihdyttävän sammaloitumista, tiedä sitten mistä se johtuu.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja najadi » 05 Heinä 2013, 11:49

Eläköön! Nyt oli tullut tampereen plantageniin lannottamatonta ja kalkitsematonta turvetta ja jopa perliittiä! Monta kertaa olen siellä käynyt eikä ole ollut, mutta nyt osuin sinne oikeaan aikaan. 50l säkki turvetta maksoi n. 4e. Ei paljonkaan minusta, mutta en tiedä paljonko se muualla maksaa. Perliitti olikin sitten kalliimpi ostos... 6l pussi maksoi n. 10e. No, niistä riittää moneks vuodeks joten kaipa se sitten kannatti. Ja pakko se on ostaa sieltä mistä sattuu saamaan, kun muualta ei löydy.

OT: mitä mieltä olette, pitäskö mun vaihtaa noi cephani isompiin ruukkuihin jo nyt kesällä? Laitoin kuvat ennen ja jälkeen-osioon, siitä näkee myös purkkien koon kasveihin nähden. Itse en oikein tiedä... Kun mulle sanottiin että pärjäisivät vielä pari vuotta noissa, mutta jos ne alkavat nyt kasvattaa kannujen kokoa, purkit jää aika äkkiä pieneksi.

Hmm.. Ehkä hiekka tekee alustasta sen verran ilmavaa että sammalen on hyvä siinä kasvaa.
najadi

ViestiKirjoittaja ceadi » 05 Heinä 2013, 12:48

Musta sun ei vielä vähään aikaan tarvitse laittaa noita isompiin ruukkuihin, varsinkaan nyt kun ovat hyvässä kasvussa. Ehkä joskus vuoden päästä vasta ne tarvisi vaihtaa.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja najadi » 05 Heinä 2013, 13:52

OK. Kiitos, Ceadi! Jatkan offtopicia vielä yhdellä kysymyksellä, jos sallitaan: Tekeekö cepha aina noin, että se kasvattaa kannut noin paljon edellisiä isommiksi yhden kerrallaan? Että vasta kun yksi kannu on kasvanut isoksi, seuraava alkaa paisua jne. Ei mulla mitään sitäkään vastaan ole, hauskaltahan noi näyttää, mutta "raaputan hattua ja ihmettelen" silti.
najadi

Seuraava

Paluu Cephalotus-kääpiökannu