Cephalotus follicularis

Re: Cephalotus follicularis

ViestiKirjoittaja snowwie » 27 Tammi 2010, 20:08

Tuli tässä mieleen, että olisiko suositeltavaa ostaa cepha kun kimppatilaukset taas alkavat keväällä? Kannattaako? :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 28 Tammi 2010, 08:38

Cepha on pieni, kaunis, söpö ja helppohoitoinen. Jos mielestäsi pieni on kaunista, niin kannattaa.
Hidaskasvuiseksi väitetään, mutta mulla cepha alkaa jo kasvaa ruukusta ulos. Pitäisi vaihtaa isompaan purkkiin. (...pitää ehkä väsätä ennen ja jälkeen -kuva :geek: )
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja snowwie » 28 Tammi 2010, 17:13

Nokkahiiri kirjoitti:Cepha on pieni, kaunis, söpö ja helppohoitoinen. Jos mielestäsi pieni on kaunista, niin kannattaa.
Hidaskasvuiseksi väitetään, mutta mulla cepha alkaa jo kasvaa ruukusta ulos. Pitäisi vaihtaa isompaan purkkiin. (...pitää ehkä väsätä ennen ja jälkeen -kuva :geek: )

Juu tuota ajattelin että jos cephalle ei tarvitsisi järjestää sen kummoisia elinolosuhteita (verrattuna nepit) niin ihan hyvinhän sellaisen voisi hankkia : ) Suosittelisin ennen-jälkeen kuvaa. Minkälainen cephamonsteri mönkiikään ulos ruukustaan :mrgreen:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Liutti » 28 Tammi 2010, 18:48

Mullakin cepha menestyy nyt loppujen lopuksi hyvin, vaikkei aluksi tehnytkään yhtään kannua. Nyt on niitäkin ruvennut tekemään ja ruukkukin käy pikkuhiljaa pieneksi. :mrgreen:
Ei se kyllä ihan missä vaan olosuhteissa mene, ilman terraariota en kyllä uskaltaisi edes yrittää pitää. Ja valoa se tarvitsee, jos haluaa edes jotain väriä sen kannuihin. ; ) Mutta mulla kyllä menee samalla aluslautasella monien kihokkien ja parin pingun kanssa, ja hyvin on tosiaan pärjännyt.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 28 Tammi 2010, 19:19

Cephan suunnittelin itsekkin ostavani. Kun Nepit saapuvat suomeen niin niiltähän on nesteet kaadettu kannuista pois. Oniko sama homma Cephoilla ja tekeekö ne uudet sulatusnesteet vanhoihin kannuihin?
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 29 Tammi 2010, 12:30

Jigsaw kirjoitti:Cephan suunnittelin itsekkin ostavani. Kun Nepit saapuvat suomeen niin niiltähän on nesteet kaadettu kannuista pois. Oniko sama homma Cephoilla ja tekeekö ne uudet sulatusnesteet vanhoihin kannuihin?

Joo, jos kasvi voi hyvin, uutta sulatusnestettä tulee koko ajan lisää. Muutenhan neste loppuisi luonnossakin, kun sitä kuitenkin haihtuu jonkin verran.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja snowwie » 02 Touko 2010, 17:05

Kysyn nyt täältäkin samaa, kun ilmeisesti Nokkis ei ole vielä vastannut :) Tilaisin cephan, muttaaa epäröin että saisinko pidettyä sitä elossa : D

-Millaiset olosuhteet olisivat cephalle hyvät? (valo, kosteus, lämpötiila)
-Mulla on kaks neppiterraa, mutta oon lukennu että cephat eivät pitäisi kosteista oloista (onko muuten totta?)
-Pärjäisikö se ilman terraa, vaikka ikkunalaudalla? : )
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 02 Touko 2010, 19:30

snowwie kirjoitti:Kysyn nyt täältäkin samaa, kun ilmeisesti Nokkis ei ole vielä vastannut :)

Sori. En kirjaudu sisään foorumille joka päivä, joten YV:eitäkään ei näe joka päivä :)
Mutta vastaan nyt tässä mihin osaan.

Mun cephan olosuhteet:
Kosteus 30% (en tiedä onko mun kosteusmittari ihan tolkuissaan. Pitäisi hommata toinenkin mittari.)
Lämpötila nykyään ~22C. Aiemmin oli noin 25C.
Valaistus: Cepha on noin 15cm päässä 13W pienoisloisteputkesta. Putki on lyhyt, joten valoteho on wattimäärästä huolimatta hyvä.

Samassa terrassa on mm. D. capensis, D. aliciae, U. calycifida, P. emarginata ja useampia P. "Tinoja". Näillä muilla valaistus on aika paljon huonompi, kun cepha on korokkeella ja siten varjostaa kaikkia muita :?.

En tiedä, mutta cepha saattaisi pärjätä neppiterrassakin, ainakin jos ilmankosteus ei ole ihan älytön.

Ikkunalaudalla pärjäämisestä en tiedä, mutta aion kokeilla yhdellä pistokkaalla jossain välissä. Ainokaistani en laittaisi ikkunalaudalle.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 02 Touko 2010, 20:32

Huh, onko sulla kosteus oikeasti vain 30%? Mun oma cepha on kihokkien ja pingujen (+ yhden vesiherneen ja kahden pienen nepin) kanssa samassa terrassa, jossa kosteus on varmaankin jotain 70-80% luokkaa (en ole mitannut aikoihin). Pärjää todella hyvin. Valaistus tällä hetkellä 18w ja 30w, tehokkaampi tosin aika pitkän välimatkan päässä; 18-wattinen on jonkun about 15-sentin päässä kasvista.
Vettä aluslautasella koko ajan, mutta pääsee silloin tällöin kuivahtamaan, eikä ole ottanut nokkiinsa. Lämpötila on tuolla joku reilu 25 astetta.

Enkä edelleenkään uskaltaisi laittaa ikkunalaudalle. :mrgreen:
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 03 Touko 2010, 06:21

Liutti kirjoitti:Huh, onko sulla kosteus oikeasti vain 30%? Mun oma cepha on kihokkien ja pingujen (+ yhden vesiherneen ja kahden pienen nepin) kanssa samassa terrassa, jossa kosteus on varmaankin jotain 70-80% luokkaa (en ole mitannut aikoihin). Pärjää todella hyvin. Valaistus tällä hetkellä 18w ja 30w, tehokkaampi tosin aika pitkän välimatkan päässä; 18-wattinen on jonkun about 15-sentin päässä kasvista.
Vettä aluslautasella koko ajan, mutta pääsee silloin tällöin kuivahtamaan, eikä ole ottanut nokkiinsa. Lämpötila on tuolla joku reilu 25 astetta.

Mä oon jo pidempään epäillyt sitä mun mittaria :roll:. 30% taitaa olla huoneilmaksikin aika kuiva. Huoneilmalle se väittää 20%, ja mun neppiterralle jotain 60-70%. Olen odotellut että sopiva mittari tulisi passeliin tarjoukseen, mutta kai se on vaan mentävä ja ostettava joku normihinnalla.

Kastelu jäikin mainitsematta, eli mä olen kastellut omaani päältä varovasti, niin ettei kasvin päälle mene vettä. Kun aluslautanen on kuivunut, oon kastellut uudestaan. Joskus olen odottanut pari päivää lautasen kuivahtamisen jälkeen, ennenkuin olen kastellut uudestaan.

Sumuttelua en ole harrastanut kasvin kotiuttamisen jälkeen.

Kasvualusta on muistaakseni 1:1:1:1 turve : perliitti : orkideamulta : hiekka.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 03 Touko 2010, 10:11

Mulla on yökönlehti-kääpiökihokki-cepha-stylidium terraariossa ovet aina osaksi auki, mutta ilmankosteus on silti ~60%. Tuo on aika hyvä ilmankosteus, ei mikään mätäne ja kasvit tykkäävät kun ilma kiertää. En suosittele sellaista höyrysaunaa kaikille lihiksille, mätänevät ennemmin tai myöhemmin kun kasvuvauhti välillä hidastuu.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 03 Touko 2010, 20:41

Nokkahiiri kirjoitti:
Liutti kirjoitti:Huh, onko sulla kosteus oikeasti vain 30%? Mun oma cepha on kihokkien ja pingujen (+ yhden vesiherneen ja kahden pienen nepin) kanssa samassa terrassa, jossa kosteus on varmaankin jotain 70-80% luokkaa (en ole mitannut aikoihin). Pärjää todella hyvin. Valaistus tällä hetkellä 18w ja 30w, tehokkaampi tosin aika pitkän välimatkan päässä; 18-wattinen on jonkun about 15-sentin päässä kasvista.

Mä oon jo pidempään epäillyt sitä mun mittaria :roll:. 30% taitaa olla huoneilmaksikin aika kuiva. Huoneilmalle se väittää 20%, ja mun neppiterralle jotain 60-70%. Olen odotellut että sopiva mittari tulisi passeliin tarjoukseen, mutta kai se on vaan mentävä ja ostettava joku normihinnalla.

Muistakaa, että tuo on suhteellinen ilmankosteus. Aavikolla taitaa olla 40%, ja kuiva huoneilma 30%. Mitä lämpimämpää, sitä pienempää mittari näyttää. Eli kyllä siellä kasvihuoneessa/terraariossa sitä vettä on ilmassa, mutta voisi olla myös paljon enemmänkin. Kihokit on hyviä mittareita. Kun on kuumaa, niin on tuo 20 on kihokkien mukaan ihan jees.

Tämmöistä lämpömittaria suosittelen lämpimästi kaikille: kuva tulee myöhemmin, ja löytyyhän noita kuvagalleriastani, että sinne kiireellisimmät katteleeen.
Semmonen mittari kuin Big Digit Lämpö ja kosteusmittari. Suomen lämpömittari oy. Suomen 3061
-hopean metallin värinen
--50-+70c mittausalue
-sisälle, ulos, kasvihuoneeseen, kotiin, toimistoon
-isot, selvät numerot
-nestekidenäyttö
-säänkestävä ulkoanturin johto 3 m
-ulkoanturi mittaa lämpötiloja max ja min
-sisällä mittaa lämpötiloja ja kosteutta max ja min molemmilla
-muistin tyhjennys alue kerrallaan
in max min
out max min
kosteus max
min
-olisko ollut jotain 20-30€ tienoilla

Sittenhän olisi semmoinen, jossa numerot pitäisi hohtaa pimeässä. Aattelin että on turha, mutta olisi ollut kyllä kätevä talven pimeimpinä aikoina aamulla ja illaalla. Hintaakin on varmaan sen mukaan.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 24 Touko 2010, 19:55

Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja toivotar » 29 Kesä 2010, 10:37

Mulle tulee bonus kasvina cephalotus follicularis:) Miten sitä hoidetaan?? terraan aijon laittaa ku ison akvaarion sain ilmaseksi:) Kävi hyvä tuuri:)
toivotar

ViestiKirjoittaja snowwie » 29 Kesä 2010, 11:17

toivotar kirjoitti:Mulle tulee bonus kasvina cephalotus follicularis:) Miten sitä hoidetaan?? terraan aijon laittaa ku ison akvaarion sain ilmaseksi:) Kävi hyvä tuuri:)

Itekkin valitsin saman, baby kasvin ;) Hyvin pieni kasvi, leveys noin 2cm. Purkki pitää olla huomattamavasti isompi kuin cepha. Sekoituksena 2 osaa hiekkää ja 1 osa turvetta. Nämäkin ohjeet olisit voinut katsoa lihikset.netistä :')
snowwie
Valvoja

EdellinenSeuraava

Paluu Cephalotus-kääpiökannu