Cephalotus follicularis

Re: Cephalotus follicularis

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 28 Huhti 2011, 16:54

Kiitos suht. pitkästä vastausviestistä! ;)
Lihisfani saa pian dionaean... :3
Lihisfani

ViestiKirjoittaja cephalotus » 05 Elo 2011, 19:21

Nyt tuli tilattua ensimmäinen oma Cephalotus czplantsilta. 2.8. lähettivät ja tänään (5.8. -11) hain postista. Kasvi oli käärittynä märkään paperiin minigrip-pussissa, joka oli vielä kuplamuovissa ja koht. isossa laatikossa. Istutin kasvin silputtuun rahkasammaleeseen, jossa on seassa jonkun verran akvaariohiekkaa - kuulostaako hyvältä seokselta? Baby- version ostin, eli sen pienimmän asteen kasvin. Hintaa löytyi kys. kasvilta 2,49€. Katsotaan, kuinka lähtee kasvamaan :)
cephalotus

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 05 Elo 2011, 22:41

Ihan kivalta seokselta toi kuullostaa, itselläni Cephat ovat 1:1:1 turve, hiekka, styrox rouhe seoksessa ja uutta kasvua tuppaa tulemaan eli toimii.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 06 Elo 2011, 14:28

Mun cephat tykkäs kun kiedoin juuret rahkasammaleeseen. Muuten ovat 1:1 hiekka ja turve :) Sain tosiaan kolme cephaa (kahden sijaan!) bonuksena.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 07 Marras 2011, 17:38

Jotenkin nyt tuntuu että tämän kasvin kasvatus kuvaillaan netissä vaikeammaksi ja hitaammaksi mitä se todellisuudessa on. Oma Cephani joka saapui kesällä Iso-Britanniasta tekee nyt ensimmäistä hyvänkokoista kannuaan. Kannulla tähän mennessä pituutta kertynyt n 2,5 cm ja taitaa vielä kasvaa. :D Jopa CZ plantsin bonus Cepha vauvat ovat kasvaneet paljon.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 14 Marras 2011, 16:07

Jigsaw kirjoitti:Jotenkin nyt tuntuu että tämän kasvin kasvatus kuvaillaan netissä vaikeammaksi ja hitaammaksi mitä se todellisuudessa on.

Oon samaa mieltä. Ei tunnu olevan kovin vaikea kasvi. Mulla on pistokkaistakin vain 1 cepha kuollut, ja sekin oli ihan omaa huolimattomuutta.
Cepha on kieltämättä pieni, mutta ei kauhean hidaskasvuinen.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja snowwie » 28 Syys 2012, 12:49

Apua apua apua! Mitä mun cephoille on käymässä!? Ne tosiaan asuskelee kihokkien ja vesiherneiden kanssa samassa terrassa jossa ei kyllä ole minkään sortin lämpö-tai kosteusmittaria. Mä olen viimeaikoina suihkutellu tota terraa tosi paljon ja cephoja kastelen kun vesi on kuivunut aluslautaselta. Ovatko ne liian kosteassa (+ yhdistettynä liikaan lämpöön)? Ennen kuin ehdin modata tota terraa enemmän kousteutta pitäväks niin cephoilla meni tosi hyvin. Mites nyt? Pistänkö juwel terraan jossa on lämpöä n30C ja kosteutta ~50-60% vaiko toiseen terraan jossa on sekä lämpö että kosteus korkealla.

Kuvia:
http://i240.photobucket.com/albums/ff20 ... G_3623.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff20 ... G_3624.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff20 ... G_3625.jpg
http://i240.photobucket.com/albums/ff20 ... G_3626.jpg

Kyllä cephat tekevät uusia lehtiä ja kannuja mutta ei kyllä koskaan ole noin paljon kuivatellu + yks kasvi oli ihan mössöä jo jotenka kitkin pois :----(
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Petsku » 04 Loka 2012, 13:47

Sudden Death Syndrome voi olla kyseessä. Mulla toinen cepha kuoli pitkän kaavan kautta kun erehdyin sumuttamaan sille lannosliuosta. Siitä homeesta ei päässyt koskaan eroon ja lopulta koko kasvi kuoli. Mutta ei huolta snowwie, cpuk:ssahan ovat sanoneet ettei kannata luovuttaa cephan kanssa ihan heti vaikka näyttäisi kuolevan :) Toivotaan parasta!
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja snowwie » 04 Loka 2012, 20:10

Sen verran yllättäen tuli että joo :( Ei ainakaan saa koskea kasvin juurin tai se muuten 100% varmuudella kuolee.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 05 Loka 2012, 10:41

Joo, älä nakkaa ruukkua roskiin, vaan jatka kastelemista.
Mä itse siirsin pari isompaa pistokasta minikasvihuoneesta terraan, missä kasvit näyttivät ensi alkuun viihtyvän ihan kivasti. Mutta jotain oli olosuhteissa pielessä, sillä ruukussa aikaisemmin viihtynyt sammal rupesi kuivumaan, ja jonkun ajan päästä molemmat cephat kuolivat aika nopeasti.
Mulla ei ollut tuolloin yhtään ylimääräistä aikaa ruveta säätämään kasvien kanssa, joten annoin purkkien olla terrassa, ja jatkoin kastelua.

Jo muutaman viikon ajan toisesta purkista on tunkenut esiin uutta kasvua :-)
Pitäis laittaa ennen ja jälkeen kuva :-)

Mutta kun on niin olevinaan kiirettä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja najadi » 10 Joulu 2012, 05:03

Kokeilitko, Nokkahiiri, pitää cephaa ikkunalaudalla? Jos kokeilit, miten sen kanssa kävi? Haluaisin kans sellasen ja olin jo päättäny tilata keväällä, mutta sitten totesin useimpien sanovan että tarvitsisi terran eikä mulla ole tilaa sellaselle. Eli jos cepha ei pärjää huoneilmassa eikä opikaan pärjäämään, saan unohtaa koko kasvin. :cry:

Tosin meillä maalla on ilmankosteus ehkä hieman tavallista korkeempi kun ovet on elikoiden takia auki ulos aina kun mahdollista ja sieltä tulee kosteutta. Kerrostaloasunnossani on selvästi kuivempi ilma, mutta mitään prosentteja en osaa arvioida kumpaankaan.

Onko muilla kokemuksia cephasta ilman terraa vai onko Nokkis ainoo joka on (?) kokeillu ikkunalautaa?
najadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 10 Joulu 2012, 10:53

En ole ehtinyt :lol: kokeilla ikkunalautaa vielä, vaikka haaveilin siitä jo 2 vuotta sitten. Aina vaan on muita kiireitä :D .
Mutta ilman terraa pärjäävät kyllä. Kukkaruukun päälle voi virittää vaikka jonkun kertakäyttömuovimukin, jossa on muutamia reikiä niin että ilma pääsee vaihtumaan. Cepha on niin pieni, että se ei kasva ulos pienestäkään virityksestä.

Mulla on tällä hetkellä hengissä 3 cephaa, enkä viitsi nyt uhrata mitään tieteen alttarille. Mutta mun isoimmalla cephalla on joku ihmeellinen tavis-lehtien tekokausi meneillään, joten voin yrittää lisätä sitä taas. Pitäisi vaan repiä jostakin ylimääräistä aikaa säätämiseen. Mun kasvit ovat olleet puoliksi hunningolla jo pitkään. Ehdin huolehtia niistä vasta sitten kun joku alkaa osoittaa kuukahtmaisen merkkejä...

(OT: Päivätyö, rintamamiestalo, muksuja, työmatkoihinkin menee yli tunti päivässä... Välillä mietin että onko lihiksien pitämisessä mitään järkeä, mutta enpä mä niihin ole paljon aikaa tuhlannut. Harmittaa vaan välillä kun ei ehdi siistimään terroja.)
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja najadi » 10 Joulu 2012, 17:01

Tarkoitin oikeastaan, että pärjäisikö cepha jos sen laittaisi ikkunalle ihan noin vain niine hyvineen ilman mitään muovimukeja tai lasikulhoja tms, että se olis ihan avoimesti ikkunalla kuten mikä tahansa huonekasvi. Ehkä, jos sen pienestä pitäen tavallisessa huoneilmassa kasvattais..? :?

Kuinka ison ruukun se tarvitsee suhteessa kasvin kokoon? Käsittääkseni suurin osa cephasta on maan alla eikä sen päällä.

Joka tapauksessa, jos otat pistokkaita, suostuisitko luopumaan kahdesta tai kolmesta?
Jos ne tarvii ehdottomasti jonkinlaisen terran tapasen, voisin sijoittaa ne sen lasikulhon alle missä mulla nyt on kihokkipistokkaita. Ne kun ei ole vieläkään osottanu mitään merkkejä kasvamisesta, joten voisin yhtä hyvin ottaa ne pois kulhon alta ja tehdä tilaa cephoille.
najadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Joulu 2012, 16:01

Joku kehui tälläkin foorumilla pitäneensä cephaa huoneilmassa, mutta en nyt muista kuka. Mutta ei se kirkas muovimuki cephan päällä ainakaan tilaa vaadi.
najadi kirjoitti:Kuinka ison ruukun se tarvitsee suhteessa kasvin kokoon? Käsittääkseni suurin osa cephasta on maan alla eikä sen päällä.

Kyllä se on enimmäkseen maan päällä :D. Toki cepha on matala, ja juuret ei ole ihan pienet, mutta kyllä sen tavallisessa kukkaruukussa pitäisi mennä. Isommassa ruukussa on helpompi pitää kosteutta, pienen ruukun kasvualusta saattaa päästä kuivahtamaan vahingossa.

Kyllä parista pistokkaasta voin luopua, jos ne vain lähtevät kasvamaan. Onnistumisprosentti on ollut mulla ihan hyvä, vaikka pari poikasta oon menettänytkin.
Katsotaan nyt kunhan saan aikaiseksi ;).
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja najadi » 12 Joulu 2012, 04:26

Hyvä tietää. Kiitoksia jälleen vastauksista! :P Palaillaan asiaan pistokkaiden merkeissä jos jossain vaiheessa ehdit niihin syventyä ja jos ne lähtevät kasvamaan. Eivät kuulemma turhia kiirehdi joten kärsivällisyys varmaan joutuu koetukselle odotellessa. Kauhee cephakuume...
Muttta kuten sanottu, palataan asiaan tuonnempana! Suuret kiitokset, Nokkahiiri! :D
najadi

EdellinenSeuraava

Paluu Cephalotus-kääpiökannu