Cephalotus follicularis

Re: Cephalotus follicularis

ViestiKirjoittaja Henzulih » 11 Helmi 2009, 20:20

Voi että, ihana. Tollanen olis kyllä tosi kiva!
Henzulih

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 03 Kesä 2009, 13:01

Olen tässä viime kuukausina kokeillut Cephan lisäämistä lehtipistokkaista. Menestystäkin näyttää olevan ;)
Aluksi vähän kyllä hirvitti kiusata hyvinvoivaa cephalotusta, mutta sain varovasti irroiteltua kolme ”tavallista” lehteä. Kasvualustaksi leivoin 1:1:1:1 orkideamulta : turve : perliitti : hiekka, ja laittelin purkin pinnalle ohuen kerroksen pelkkää turvetta (kosteutta pitämään), jonka päälle asettelin lehdet niin, että lehti oli mahdollisimman tasaisesti turpeessa kiinni, ja sen tyvi oli ihan millin tai pari hautautuneena turpeeseen.
Purkki pienoiskasvihuoneeseen puolivarjoon, ja pidin aluslautasella koko ajan vettä, että pistokkaat pysyvät tarpeeksi kosteassa.

Lehdet pysyivät sitkeästi vihreinä, ja ovat vihreitä vieläkin, mutta melkein kolme kuukautta kesti ennen kuin ensimmäinen pistokas alkoi osoittaa kasvamisen merkkejä. Nyt pari viikkoa myöhemmin myös loput kaksi lehteä ovat lähteneet tekemään uutta kasvua.

Tällä hetkellä onnistumisprosentti näyttää 100%:lta :mrgreen: :mrgreen:

Kuva
Tässä kuva ensimmäisestä Cepha-vauvasta. Lehti oli aikaisemmin tasaisesti turpeessa kiinni. Vasta nyt se on ruvennut punnertamaan itseään kasvualustasta irti.

Nyt pitää vaan tuumailla, että mikä on sopiva hetki siirtää nuo pistokkaat omiin ruukkuihinsa. Pitää varmaan antaa taimien vahvistua niin että niillä on useampia lehtia, ennenkuin alan häiritsemään juuria.

Toisaalta pieni taimi voisi kestää paremmin siirtämistä. :geek: pähkäilyä, pähkäilyä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Petsku » 08 Kesä 2009, 06:19

Hienoa että pistokkaat lähtivät kasvamaan :) Pitää kokeilla itsekin, kunhan nuo toipuvat matkan rasituksista (toisesta pääsi nesteet kannuista pois).
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 08 Kesä 2009, 10:56

Lihiksistä kannattaa ottaa "varmuuskopioita", koska ne joskus kuolevat yllättäen. Erityisesti Cepha on tunnettu siitä, että se voi heittää lusikan nurkkaan ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta :shock: .
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Kesä 2009, 09:56

Nokkahiiri kirjoitti:Lihiksistä kannattaa ottaa "varmuuskopioita", koska ne joskus kuolevat yllättäen. Erityisesti Cepha on tunnettu siitä, että se voi heittää lusikan nurkkaan ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta :shock: .
Hyvältä näyttää! :) Mun cephassa ei oo ainuttakaan tollasta kakkoslaadun lehteä, aika kummallista. Ehkä se saa niin paljon valoa, kun nuohan auttaa kasvia etenkin talvella fotosynteesissä, kun valoa on saatavilla vähemmän.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Kesä 2009, 12:09

Savage Gardenin mukaan cepha tekee tavallisia lehtiä keväällä.
Barry Ricen mukaan se tekee niitä syksyllä.
Ota tuosta sitten selvää :D

Mun cepha on tehnyt enimmäkseen kannuja, mutta muutama pieni tavallinen lehti on myös puskemassa esiin, eli se tekee niitäkin. Isohkoja kannuja on 14 kappaletta, ja isoja tavallisia lehtiä on 7. Pikkukannuja on 9, ja uusia pieniä lehtiä pari kappaletta.
Kun sain kasvin, siinä oli enimmäkseen tavallisia lehtiä, ja niitä oli sen verran paljon, että raatsin ottaa pistokkaita.

Cepha on muuten yllättävän kestävä, ainakin neppeihin verrattuna. Yhtäkään lehteä ei ole vielä kuihtunut, vaikka vanhimmassa kannussa ikä alkaa jo näkymään.
Sebulon kirjoitti:Mun cephassa ei oo ainuttakaan tollasta kakkoslaadun lehteä, aika kummallista.

Myös kannuja voi käyttää lehtipistokkaana jos raatsii. Mutta niissä onnistumisprosentti on kai huonompi.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Kesä 2009, 13:15

Nokkahiiri kirjoitti:Savage Gardenin mukaan cepha tekee tavallisia lehtiä keväällä.
Barry Ricen mukaan se tekee niitä syksyllä.
Ota tuosta sitten selvää :D

Mun cepha on tehnyt enimmäkseen kannuja, mutta muutama pieni tavallinen lehti on myös puskemassa esiin, eli se tekee niitäkin. Isohkoja kannuja on 14 kappaletta, ja isoja tavallisia lehtiä on 7. Pikkukannuja on 9, ja uusia pieniä lehtiä pari kappaletta.
Kun sain kasvin, siinä oli enimmäkseen tavallisia lehtiä, ja niitä oli sen verran paljon, että raatsin ottaa pistokkaita.

Cepha on muuten yllättävän kestävä, ainakin neppeihin verrattuna. Yhtäkään lehteä ei ole vielä kuihtunut, vaikka vanhimmassa kannussa ikä alkaa jo näkymään.
Sebulon kirjoitti:Mun cephassa ei oo ainuttakaan tollasta kakkoslaadun lehteä, aika kummallista.

Myös kannuja voi käyttää lehtipistokkaana jos raatsii. Mutta niissä onnistumisprosentti on kai huonompi.
Joo, en kannuja viitsi ruveta repimään. :)

Mun omasta on vanhoja kannuja kuihtunut jonkun verran. Siinä pysyy aina sellanen vakiomäärä, jotain yli 10 "aikuista" kannua jatkuvasti. En nyt jaksa laskea tarkemmin. :D Vanhat kuihtuu kun uusia tulee, ja ne uudet kannut tulee sellasina "aaltoina", että monta kannua tulee yhtä aikaa. Katotaan jos joskus ilmestyis niitä tavis lehtiä.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Justus » 25 Kesä 2009, 20:45

Kannattaako Cephalotusta tilata näin keskikesällä? Ja miten EP:n palvelu pelaa kesäaikaan? Kokemuksia?
Justus

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 26 Kesä 2009, 08:30

Jossain väitettiin, että cepha kannattaisi postittaa viileällä säällä, mutta toisaalta ei Suomen kesä koskaan kovin kuuma ole ;) .
Kyllä kylmyys on isompi riski kuin Suomen kesä. EP pakkaa kasvit todella hyvin, eli kuivumaan ne eivät ainakaan pääse.

Yhden kerran olen tilannut EP:ltä, ja palvelu oli todella hyvää. Ja kai se palvelu kesällä on yhtä hyvää kuin syssymmälläkin. Kesähän se kukkakauppiaiden sesonkiaikaa on, talvella kun postimyynti ei onnistu.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Justus » 14 Heinä 2009, 14:09

Cepha saapui tänään, ja siinä oli kyllä ruukkukin mukana, mutta kovin pieni (8 cm halkaisijaltaan). Istutin sen isompaan, toivottavasti oli oikea ratkaisu :roll:
Justus

ViestiKirjoittaja Petsku » 14 Heinä 2009, 14:12

Justus kirjoitti:Cepha saapui tänään, ja siinä oli kyllä ruukkukin mukana, mutta kovin pieni (8 cm halkaisijaltaan). Istutin sen isompaan, toivottavasti oli oikea ratkaisu :roll:

Mäkin istutin omat cephat heti isompiin ruukkuihin. Niin isoihin, ettei tartte koskaan vaihtaa :P On siitä jo monta viikkoa, eikä ainakaan vielä näy närkästymisen merkkejä...
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Sebulon » 14 Heinä 2009, 14:53

Mun oma ainakin oli tosi sitkeä, se jatkoi kasvuaan ihan normaalisti heti saavuttuaan. :shock: Mitään se ei kuihduttanut.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Quatemala » 17 Elo 2009, 13:18

Viitsiikö n. viikko sitten tulleesta (extreme-plantsiltä) Cephalotuksesta ottaa pistokkaita?
Että kestävätkö Cephat pistokkaan ottamista, vai loukkaantuvatko?
Quatemala

ViestiKirjoittaja Sebulon » 17 Elo 2009, 14:58

Quatemala kirjoitti:Viitsiikö n. viikko sitten tulleesta (extreme-plantsiltä) Cephalotuksesta ottaa pistokkaita?
Voi olla ettei cepha oikein tykkää siitä, kun se ei ole ehkä vielä oikein sopeutunut uuteen ympäristöönsä. Kasvi saattaa ottaa nokkiinsa, ja mennä huonompaan kuntoon. Toisaalta, jos kasvi päättääkin yhtäkkiä kupsahtaa, niin sinulla on sitten varalla toinen kasvi. Molemmissa vaihtoehdoissa on riskinsä ja eihän sekään ole varmaa lähteekö pistokas kasvamaan.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 17 Elo 2009, 14:59

Quatemala kirjoitti:Viitsiikö n. viikko sitten tulleesta (extreme-plantsiltä) Cephalotuksesta ottaa pistokkaita?

Mä antaisin cephan kotiutua ensin rauhassa, ja ottaisin pistokkaita vasta sitten kun se on ruvennut kasvattamaan uusia lehtiä/ansoja.
Pistokkaiden ottaminen tottakai rasittaa pientä kasvia jonkin verran. ...mutta toisaalta, jos cepha ei kotiutuisikaan, vaan päättäisi heittää lusikan nurkkaan... Siinä tapauksessa pistokas olisi kannattanut ottaa heti.

Vaikeita päätöksiä. Mutta minä en itse kyllä kiusaisi cephaa tuossa tilanteessa. Hätäily ei yleensä kannata.

EDIT: Sebulon ehti ensin ;) Ja melkein identtiset vastaukset :D

Sebulon kirjoitti:...ja eihän sekään ole varmaa lähteekö pistokas kasvamaan.

Totta. Mutta mulla oli onnistumisprosentti täydet 100%. Kolmesta pistokkaasta kolme onnistui. Olikohan vasta-alkajan tuuria 8-)?
Nokkahiiri

EdellinenSeuraava

Paluu Cephalotus-kääpiökannu