Kärpäsongelmaan ratkaisu lihiksistä?

Kärpäsongelmaan ratkaisu lihiksistä?

ViestiKirjoittaja Dio » 19 Elo 2012, 14:09

Heipä hei. Sattuu tämä tönö olemaan ihan liian lähellä naapurin lehmälaitumia, joista aina säännöllisin väliajoin tuulettaessa tunkee sisälle kymmenkunta kärpästä, joiden jahtaamiseen kärpäslätkällä olen lopen kyllästynyt, enkä viitsisi pitää ovia ja ikkunoita kärpästen takia kiinni.

Kasvien kanssa paljon tehneenä tulin sitten ajatelleeksi lihansyöjäkasveja ja niiden kanssa varsin kokemattomana kysyisinkin, että mitenkä paljon ja mitä lihiksiä minun pitäisi sisälle asettaa, jotta kärpäskantaa saisi rajoitettua ja onko se edes ylipäätään mahdollista? Miniatyyri kasvihuone löytyy ja kylmävarasto mahdollisia talvetuksia yms varten..
Dio

Re: Kärpäsongelmaan ratkaisu lihiksistä?

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 23 Elo 2012, 13:07

Noh, vaikea sanoa miten hyvin lihikset toimii tuossa tarkoituksessa. Meillä eksyy kärpäsiä sisälle niin harvoin.
Yksi helppohoitoinen kasvi voisi toimia: Drosera capensis, joko tavallinen tai 'alba'.

Mulla Drosera capensis 'alba' on pärjännyt hyvin länsi-ikkunalla, ikkunalaudalla ilman lisävaloa. Huoneilmassa kyllä limapisarat voivat olla liian heikkoja huonekärpäsen nappaamiseen, mutta jonkinlainen puoliavoin terra tai maitomainen (läpikuultava) muovipurkki voisi lisätä ilmankosteutta, jotta limapisarat vahvistuisivat tarpeeksi kärpäsen kiinni pitämiseksi.
Talvella limapisarat katoavat huoneilmassa, mutta lisävalolla ne varmaan saisi säilymään.

(Huone)Kärpäsiä capensis kyllä houkuttelee: Mulla yksi kärpänen etsi kauan sisäänpääsyä yhteen terraan, jossa se kai oli iskenyt silmänsä pitkiin kimalteleviin capensiksen lehtiin. Kärpäsen oli ihan pakko päästä terraan sisälle. Se käveli kannella, sivulaseilla, lensi välillä pienen pyrähdyksen ja palasi aina uudestaan kannelle. Lopulta kärpä löysi kulkuaukon, ja capensis rullasi sen samantien :D. No se lehti oli kyllä rullalla vasta seuraavana aamuna :twisted:

Sama temppu on toiminut muutaman kerran. Capensis näyttää lumoavan ainakin tavallisen huonekärpäsen.

Ongelmana voi olla se, että huonekärpänen on aika vahva. Sen kiinni pitäminen vaatii kunnon liimapisarat. Ja huoneilmassa, ilman lisävaloa pisarat saattaa olla liian heikkoja.
Nokkahiiri

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista