lihisten kokoja?

lihisten kokoja?

ViestiKirjoittaja najadi » 18 Loka 2012, 20:45

Ajattelin aloittaa uuden keskustelun tapaisen kun en tällaista aihetta mistään ole löytänyt. Eli kiinnostaisi tietää kuinka suuriksi lihansyöjäkasvit kasvavat? Itseäni kiinnostaa tällä hetkellä eniten pinguicula weser, mutta voi olla muitakin aloittelijoita jotka saavat tai hankkivat jonkin lihiksen ja alkavat myöhemmin miettiä, että kuinkahan iso siitä mahtaa tulla. En ole löytänyt näitä tietoja mistään googlesta tai foorumeilta, joten voisitteko laitella tänne mainintaa siitä, minkä kokoisiksi olette lihiksiänne saaneet kasvamaan? Minkä "merkkinen" lihis on, kuinka korkeaksi ne kasvavat, millainen niiden halkaisija on täysikasvuisena yms.
najadi

Re: lihisten kokoja?

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 19 Loka 2012, 10:13

Lihisten koko vaihtelee kauheasti lihissukujen sisällä.
Esimerkiksi kääpiökihokin ruusukkeen halkaisija voi olla jotain 1-1.5 cm, kun taas Drosera regian lehden pituus voi olla 70 cm.

Ja mitataanko korkeutta vai leveyttä? Vesiherneet ja genliseat ovat pienimmillään vain muutaman millin korkuisia, mutta niden kukkavarret sitten ryömivät hulluna pitkin terraa. Olisikohan mun U. lividan pisin kukkavarsi ollut jotain 40cm pitkä.

Lajikohtaisen listan pitäminen lihiksien koosta on mahdoton homma.

P. weseristä jos olet kiinnostunut, niin kukkavarren korkeus on jotain 10 cm, ja ruusukkeen halkaisija 5-9cm valon määrästä riippuen. Ilman kukkavartta se on aika matala kasvi.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja najadi » 19 Loka 2012, 10:54

Tiedän kyllä, että lajeja on paljon ja lajikkeita vielä enemmän, siksi ajattelinkin, että jos ihmiset laittaisivat mittoja sen mukaan mitä heillä on, saisivat tumpelot halutessaan tietoja siitä kuinka suuriksi heidän rehunsa voivat kasvaa. Ei näiden mittojen tarvitse millintarkkoja olla, vaan summittaiset tiedot riittävät. Tarkoitan, että jos joku sanoo (aikuisen) lihiksensä olevan vaikka 10cm korkea ja 20cm halkaisijaltaan, niin pienempiä kasveja ei tarvitse edes mainita, eikä isompiakaan jos heittoa on vain tyyliin sentti tai pari (paitsi jos se on kasvikohtaisesti paljon). Mutta yli tuuman heitot isompaan päin olisi kiva saada tietää. Ja jos/kun joku tietää että jossain lajissa joku toinen lajike on lähes saman kokoinen, sen voisi mainita vaikka samassa vastauksessa.

Ja tosiaan ajan tässä takaa kasvin nimeä, esim juuri pinguissa weser vai tina jne, lehtiruusukkeen halkaisijaa ja korkeutta, tai kannukasvien tapauksessa oksien pituutta - nehän roikkuvat, eikö totta?; kukkavarret ovat oma lukunsa, mutta olisi kiva kuulla niitäkin, osin siksi että olen tosiaan utelias, osin sen takia, että jos joku noviisi haluaa hankkia vaikka terran kasveilleen, hänen olisi helpompi hankkia sopivan korkuinen jos tietäisi kuinka korkeiksi kukkavarret kasvavat. Itse en ole ainakaan toistaiseksi terraa hankkimassa, mutta joku muu voi ollakin.

Mutta lämmin kiitos vastauksistasi - jälleen kerran, voisin lisätä. ;) Toivottavasti muutkin kertoisivat minkä kokoisia rehuja heillä on, ainakin noista yleisemmistä kasveista. :)
najadi

ViestiKirjoittaja kannukasvi fani » 19 Loka 2012, 10:58

minun pinguicula on 10cm halkaisialtaan ja se on vasta ostettu se on helppo hoitoinen. ;)
i love my nepenthes alata!
kannukasvi fani

ViestiKirjoittaja ceadi » 19 Loka 2012, 14:57

No voin kyllä sanoa että useimmat nepit kasvavat helposti parin metrin korkuisiksi, että sen puolesta neppejä on tänne turha laittaa(ellei sitten kysytä lehtien pituutta taikka kannujen kokoa).
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja najadi » 19 Loka 2012, 15:25

Jestas! En tiennyt että ne kasvavat niin valtavan suuriksi! Joskus kukkakaupoissa niitä nähnyt, mutta ovat olleet maks puolimetrisiä. Luulin ettei mikään niistä paljon sen isommaksi kasvakaan. Hyvä tietää. Kiitos!

Muita lihiksiä?
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 19 Loka 2012, 17:00

najadi kirjoitti:Jestas! En tiennyt että ne kasvavat niin valtavan suuriksi! Joskus kukkakaupoissa niitä nähnyt, mutta ovat olleet maks puolimetrisiä. Luulin ettei mikään niistä paljon sen isommaksi kasvakaan. Hyvä tietää. Kiitos!

Muita lihiksiä?

Neppi voi kasvaa helposti rajoittamattomassa tilassa 10 metriä pitkäksi :mrgreen:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 19 Loka 2012, 22:58

Uuh... Parasta jättää kannukasvit sikseen - ei mahdu 10m kasvi ihan peruskämppään... Vaikka voisi olla mukavaakin jos köynnökset kiemurtaisivat seiniä pitkiä ympäri taloa! ;D

Kannukasvifani, minkä merkkinen pingu on kyseessä?
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 20 Loka 2012, 11:24

najadi kirjoitti:Uuh... Parasta jättää kannukasvit sikseen - ei mahdu 10m kasvi ihan peruskämppään... Vaikka voisi olla mukavaakin jos köynnökset kiemurtaisivat seiniä pitkiä ympäri taloa! ;D

Kannukasvifani, minkä merkkinen pingu on kyseessä?

Hehe, no sitten leikkaat neppiä kun tulee terran katto vastaan ;)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 20 Loka 2012, 13:29

Jospa kuitenkin tyytyisin näihin mitä mulla nyt on, ainakin siihen asti, että näen miten alan tulla toimeen näiden kanssa pitkän päälle. :D En muutenkaan halua kovin suurta yrttivalikoimaa hankkia kun äiti niitä joutuu sitten hoitelemaan kun minä olen työmatkoilla. Sekin venähti nyt muutamalla viikolla eli on siinä ja siinä tulenko jouluksi kotiin vai en. Aloin vaan taas miettiä sitä talvilepoa. Ehtiikö sen alottaa vielä vuodenvaihteen tienoilla vai meneekö liian pitkälle?

Asiasta kuudenteen... Näillä lihissivustoilla ei taida kovin paljon porukkaa pyöriä. Muutama vakituinen ja ojitakin satunnaisempia kävijöitä. Ilmeisesti lihiksiä ei ihmisillä juurikaan ole, tai sitten he vain eivät käy foorumeilla. Mitä arvelette?
najadi

ViestiKirjoittaja Matilda » 20 Loka 2012, 17:23

najadi kirjoitti:Asiasta kuudenteen... Näillä lihissivustoilla ei taida kovin paljon porukkaa pyöriä. Muutama vakituinen ja ojitakin satunnaisempia kävijöitä. Ilmeisesti lihiksiä ei ihmisillä juurikaan ole, tai sitten he vain eivät käy foorumeilla. Mitä arvelette?

Tai sitten ihmiset käyvät lukemassa vastauksia kysymyksiinsä välttämättä rekisteröitymättä. Ja jotka ovat rekisteröityneet, eivät välttämättä aktiivisesti vastaile kysymyksiin tietämättömyyttään. Ne vastaavat jotka tietävät, me muut luemme foorumia saadaksemme vastauksia. Monella kaverillani on lihiksiä mutta he eivät kysele täällä asioita koska tieto kulkee minun kauttani.
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja ceadi » 20 Loka 2012, 18:55

No offtopiciksi nyt kyllä menee, mutta ei täällä foorumilla tosiaankaan paljon keskustelua ole, yleensä vain kasvipäivityksiä sekä kysymyksiä ja niihin sitte vastauksia. Joskus harvoin joku kokeilee jotain uutta ja kirjoittaa siitä mielenkiintoisen tekstin, mutta en edes muista milloin olen viimeksi sellaisia nähnyt. Yritän itse kirjoittaa sellaisia aina joskus(kröh kröh :mrgreen: ), nytkin voisin tuon kasvatusteltan saadessani siitä jotain kirjoitella.
Ja tosiaan useimmat käyttäjät ovat joko luopuneet harrastuksesta tai he eivät juurikin osaa vastailla kysymyksiin, tai sitten he eivät vain yksinkertaisesti jaksa kirjoitella mistään.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja najadi » 20 Loka 2012, 19:31

Taidat, Matilda, olla oikeassa. En tullut ajatelleeksi tuolta kannalta. Ja sinä, Ceadi, olet aivan oikeassa, poikkesin reitiltä. Anteeksi. Joten palaan täten asiaan. :D
Tähän mennessä mainittu
Kääpiökihokki
D. Regia
U. Livida
P.Weser
Nepit yleisellä tasolla.
Mitä muita teillä tai kavereillanne on ja minkä kokoisia? En ole vielä luopunut toivosta saada tänne pidempää listaa lihiksistä ja niiden mitoista. :))
najadi

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 21 Loka 2012, 01:37

Itselleni olen hankkinut juuri mahdollisimman pienikokoisia kasveja, että saisi suurempaa lajikirjoa pienemmässä tilassa. Terrestriaaliset vesiherneet, genliseat ja eräät kihokeista ovat kokonaisuudessaan pienimpiä, sillä kasvatan kyseisiä kasveja reiällisissä snapsi-laseissa, joissa läpimitta n. 4cm ja korkeus 6cm, ja näiden korkeus siis lehtien puolelta milleistä senttiin ja kukkavarren jopa siihen 40cm.
Heti näiden jälkeen tulevat yleisimmät kihokit ja epifyyttiset vesiherneet joiden ruukut ovat karkeasti sanottuna kokoa jugurttipurkki, eikä näiden kasvien korkeus lajista riippuen ole kauhea, muutamia senttejä leveitä ja maata vasten kasvavista varren kasvattaviin, vesiherneissä lehdet noin 10-25cm.
Seuraavaksi pienikokoisimpia ovat yökönlehdet, ruukut itselläni noin 8x8x8cm, kasvavat maata vasten muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, 1-5cm, poikkeuksilla jopa 15cm korkeat lehdet.
Cephalotus tulee minulla asteikossa seuraavaksi. Ruukkujen halkaisija näillä 10cm ja korkeus 10-15cm. Cephalotus on itsessään matalakasvuinen mutta pitkä juuristo vaatii tilaa.
Heliamphorat vaativat minimissään 10cm korkean ruukun ja kasvi itse saattaa kasvaa lajista riippuen yli 30cm pitkäksi + kukkavana.
Sarracenioilla ruukut n. 8cm ylös päin syviä, kasvi itse lajista riippuen maata vasten kasvava tai jopa metrin mittainen. Maata vasten kasvavilla kukkavana muutama kymmentä senttiä pitkä.
Juurimukulan muodostavat (tuberous) kihokit vaativat 15-50cm korkeat ruukut ja kasvit itse saattavat kasvaa pienestä maata vasten kasvavasta jopa pensasmaisiksi.
Nepenthes-kannukasveja on uutisoitu 20m pitkiä yksilöitäkin, lajeja joiden kannujen vetoisuus on niinnsuuri että ne voivat saalistaa pieniä nisäkkäitä ja lintuja, lehtien kärkiväli parhaimmilaan metrin tai pari. Kotikasvatukseen on tietysti omat lajit ja lajikkeet, mutta parhaimpiin tuloksiin pääseminen vaatii laajaa tietoa kannukaavin tarpeista ja niiden toteuttamisesta että pääsee lähellekkään luonnossa kasvavien kannukasvien tasoa.

Jos pitäisi alkaa luettelemaan isoimpia lihansyöjäkasveja niin sanoisin Nepenthes bicalcarata, Nepenthes rajah, Byblis gigantea, Drosophyllum lusitanicum, Drosera gigantea, Pinguicula gigantea.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 22 Loka 2012, 10:03

Aika hyvä lista Jigsawilla. Enpä keksi korjattavaa tuohon.
Kukkavarret vaan ovat vähän vaikeita jos kokoja haluaa mittailla. Esimerkiksi mun vesihereniden lehtien korkeus on siitä millistä puoleen senttiin, mutta kukkavarsien korkeus vaihtelee hirveästi.
U. lividalla on reilusti yli 30 senttisiä kukkavarsia, kun taas U. subulatalla ne jäävät alle 3 senttisiksi.

najadi kirjoitti:Asiasta kuudenteen... Näillä lihissivustoilla ei taida kovin paljon porukkaa pyöriä. Muutama vakituinen ja ojitakin satunnaisempia kävijöitä. Ilmeisesti lihiksiä ei ihmisillä juurikaan ole, tai sitten he vain eivät käy foorumeilla. Mitä arvelette?

Jos vielä hetken jatkan offtopiccia :D

Muutama kaveri on ilmeisesti kadonnut CPUK-foorumille, kun siellä on paljon aktiivisempaa keskustelua, ja tietysti isommat harrastajamäärät, eksoottisempia kasveja ja mahdollisuus hienompiin vaihtareihin. Itsekin olen hakenut sieltä tietoa milloin mihinkin, mutta olen ajatellut pysyä myös tällä foorumilla...

Lisäksi täällä on aika paljon näitä aloittelijoiden kysymyksiä. Kun samat kysymykset toistuu kuukaudesta toiseen, niin kyllä niihin joskus väsyy vastaamaan.
Vaikka jonkun täytyy vastata helpompiinkin kysymyksiin. Kysyä saa ja kannattaakin. Muutenhan täällä ei olisi juuri mitään keskustelua. Vanhoja vastauksia kannattaisi tietysti lueskella ensin, mutta tää foorumi on aika sekainen. Ilman hakua täältä ei tahdo löytää mitään.

Mihinkähän muuten kaikki modet ovat kadonneet? CPUK:hon?
Aina kun joku nimitetään moderaattoriksi, hän maagisesti katoaa foorumilta :?
Kenet hukataan seuraavaksi :lol:
Viimeksi muokannut Nokkahiiri päivämäärä 22 Loka 2012, 12:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Nokkahiiri

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista