lihisten kokoja?

Re: lihisten kokoja?

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 22 Loka 2012, 10:17

Eiku Snowwiehan on mode!!!
Onhan meillä vielä yksi jäljellä :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja snowwie » 22 Loka 2012, 13:17

Höm höm kyllä minä vielä täällä olen - jossei meteoriitti putoa taivalta ja murskaa meijän taloa ja mun kasveja samalla - niin sitten saattais tulla hiljaista :mrgreen:
Mut joo en mä oo päässy vielä moden makuun. Jonkun pitää ruveta inhottavaks niin pääsen muokkaa viestejä ja käyttäytyy pikkumaisesti :--DD
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 22 Loka 2012, 18:36

Tosiaan modet ovat aika hyvin kaikonneet foorumilta snowwieta lukuunottamatta. Mustalesken viimeisin käynti 19.7.2012, Liutin 20.6.2012 ja Sebulonin 28.8.2011. Liutin ja Sebulonin blogeissakaan ei ole tapahtunut pitkään aikaan mitään mutta tietääkseni Sebulon on aktiivisempana CPUK:ssa, ainakin käyttäjätietojen mukaan viimeksi vieraillut CPUK:ssa 16.10.2012. Mutta eiköhän me yhdellä moderaattorilla tällaisen hyvin käyttäytyvän porukan kanssa pärjätä. :)
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 23 Loka 2012, 09:24

////offftopiccia

Kyllä minä nuhtelen jos joku käy härskiksi :mrgreen:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja kannukasvi fani » 24 Loka 2012, 14:58

najadi kirjoitti:Uuh... Parasta jättää kannukasvit sikseen - ei mahdu 10m kasvi ihan peruskämppään... Vaikka voisi olla mukavaakin jos köynnökset kiemurtaisivat seiniä pitkiä ympäri taloa! ;D

Kannukasvifani, minkä merkkinen pingu on kyseessä?

no se on lila weser. ;)
Viimeksi muokannut kannukasvi fani päivämäärä 08 Marras 2012, 16:48, muokattu yhteensä 1 kerran
i love my nepenthes alata!
kannukasvi fani

ViestiKirjoittaja najadi » 25 Loka 2012, 21:58

Huh! Jigsaw, onko sulla oikeesti tollanen määrä lihiksiä?! Melkonen lista! Miten pysyt selvillä mikä niistä on mikäkin? Mun varmaan pitäs laittaa lappu joka purkkiin... Itse taidan mieluummin pitää muutamaa isompaa kasvia kuin muutamaa kymmentä pientä, vaikka toisaalta... Valikoima lisännee mielenkiintoa. Jäin pohtimaan niitä yökönlehtiä jotka mainitsit. Sanoit, että poikkeuksilla voi olla jopa 15cm lehdet. Paljastan taas tyhmyyteni (ja epäilemättä alan jo käydä hermoille), mutta aloin miettiä, tarkoititko poikkeuksia kasvi- vai lajikekohtaisesti? Siis että onko jonkin merkkinen pingu kokoa X ja sitten joku niistä vähän venähtää tavallista isommaksi, vai että joku yökkislajike on selvästi muita isompi? Joku "jättisyökkis" vois olla jossain vaiheessa kiva.

Kiitos, Kannukasvi fani. Taidan jossain välissä käydä oikein katsomassa millainen rehu se on. Alkoi kiinnostaa. Pieni on kaunista, sanotaan, mutta suurta ei tarvitse katsoa suurennuslasilla. ;)

Joo, Ceadi ja kaikki muutkin, jos noi nepit kerran kasvaa kymmeniä metrejä, niitä taitaa tosiaan olla turha mainita mitenkään erityisesti. Tyydyn toteamaan, että niitä on täysin laidasta laitaan. Olisi tosin hauska tietää, noin niin kuin koko neppikirjon seasta, minkä kokoisia pienimmät ja suurimmat kannut ovat. Siis täyteen mittaan ehtineet kannut. Veikkaisin, että pienimmät voisivat olla muutaman sentin pituisia, mutta entä suurimmat? Kai niitä jostain viidakosta voisi löytyä monen litrankin kannuja, mutta miten on niiden neppien laita joita kotona tavallisesti kasvatetaan?
najadi

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 26 Loka 2012, 15:20

No onhan noita jonkun verran kertynyt. Epäilin itsekkin harrastuksen alussa että miten ihmisillä voi olla niin monta kasvia ja nyt minulla on jo jotain yli 50 eikä tahti ole kuin vain aavistuksen hiipunut. Aluksi käytin nimikylttejä, mutta sen jälkeen minä vain vihastuin niihin kun ne alkoivat käpertyä mikä mihinkin suuntaan. :evil:

Koot lihansyöjäkasveilla ovat lajikohtaisia, mutta eivät saman lajin sisällä olevat yksilötkään ole kaikki samanlaisia.
Esimeriksi lajin sisäisessä pölykysessä mikään ei estä että 1000:sta siemenestä juuri yhdessä on mutaatio, joka muuttaa kasvin ominausia niin että esimekiksi Drosera capensis-kihokista on olemassa jättiläismuoto, joka kasvaa normaalia kaksi kertaa isommaksi. Eri populaatioissa erilaiset geenit ovat tulleet yleisemmiksi kuin toiset, eli esimerkiksi. pohjois-suomessa kasvavat pyöreälehtikihokit voivat kasvaa pienemmiksi mitä etelä-suomessa.
Lajikohtaisesti kasvit saattavat lajista riippen mikä minkäkin kokoisiksi. Esimerkkeinä korkeuseroista ovat esimerkiksi Pinguicula gypsicola, Pinguicula filifolia ja joiden Pinguicula elongata, joiden lehdet kasvavat voimakkaasti ylöspäin, verratuna esimerkiksi Pinguicula lusitanica-lajiin, joka kasvaa lehdet maata vasten.
Lajien risteytyessä uudet yksilöt ovat emokasveja isompia ja elinvoimaisempia, ottaen huomioon sitten mutaatioiden mahdollisuuden. :ugeek:

Tuossa osa kokoelmastani terraarioissaan ja lisää kuvia kasveista blogissani, jos kasvieni määrä epäilyttää. :mrgreen:
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja najadi » 26 Loka 2012, 20:59

En oikeastaan epäillyt... Pikemminkin järkytyin. ;) En osannu odottaa että kenelläkään olin sellasta määrää eri kasveja, siitä johtui se epäuskoinen lausahdus.

Hienoja kuvia olet kasveistasi saanut. Melkoisen määrän olet niitä saanutkin mahtumaan pieneen tilaan, vaikka niinhän sinä sanoitkin. Aika hassun näköinen se D. Paradoxa - sehän on kuin vappuhuisku! :D

Menee taas yksi kysymys aiheen vierestä, mutta muistatko kaikkien nimet, vai joudutko joskus miettimään, että mikäs tuo tuossa oikein olikaan?

Hyvin osasit selittää kokojen määräytymisen niin että tyhmäkin, eli allekirjoittanut, ymmärsi. Yllätyin kun sanoit, että risteytykset ovat emokasveja isompia. Olen aina luullut, että jos kaksi erilajista mutta saman kokoista kasvia risteytyy, tulos on samaa kokoa. Viisastuin taas vähän lisää. :D
najadi

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 27 Loka 2012, 13:32

Vielä tosin taitaa Sebulonilla olla se suomen pisin kasvatuslista. Muistan kaikkien nimet, mutta kaikkien kasvien paikkatietoja en kaikista kasveista. :geek:

Unohdin vielä kirjoittaa että kasvin koko on monien asioiden summa: vedensaanti, kasvualusta, juurten tila, valon määrä, valon laatu, ilmankosteus, ravinteet, perimä, mutaatiot. Vaikka kasvin kasvaisikin luonnossa yli puoli metriä leveänä, saattaa se kotikasvatuksessa sinnitellä 20 cm levyisenä, jos kasvuolosuhteet eivät ole kunnossa.
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja najadi » 27 Loka 2012, 16:46

On sulla siinä muistamista...

Aivan, nuo olosuhteet vaikuttavat jollakin tavalla kaikkiin kasveihin, muihinkin kuin lihiksiin. On niitäkin kasveja jotka voivat kasvaa paremmin kotikasvatuksessa kuin luonnossa. :)
najadi

ViestiKirjoittaja kannukasvi fani » 08 Marras 2012, 16:55

no se olis aika ihmeellistä jos joku neppi villintyis sisällä enemmän kuin luonnossa! :shock:
kannukasvi fani

ViestiKirjoittaja najadi » 10 Marras 2012, 23:08

No joo, nepit varmaankin kasvaa paremmin luonnossa, samoin kai useimmat muut kasvit, mutta oikeastaan puhuin kasveista täysin yleisellä tasolla, siis mukaan lukien ne jotka eivät ole lihiksiä. :)
najadi

ViestiKirjoittaja kannukasvi fani » 11 Marras 2012, 21:36

aa. nii joo. :P
kannukasvi fani

ViestiKirjoittaja Matilda » 02 Tammi 2013, 06:14

Otin uppohoidon ja kasvualustan vaihdon yhteydessä kuvia kasvieni juurista, ne kun olivat sopivasti paljaina. Tässä muutama esimerkki siitä paljonko kasvia on näkymättömissä.

Drosera Aliciae
http://kuvaton.com/k/YLMB.jpg

D. Capensis
http://kuvaton.com/k/YLMA.jpg

Pinguicula Primuliflora
http://kuvaton.com/k/YLMl.jpg

Ja kaksi eri Cephaa
http://kuvaton.com/k/YLMO.jpg
http://kuvaton.com/k/YLMj.jpg

Käsi kuuluu aikuiselle naiselle. Isomman cephan juuret olivat jo näköjään ottaneet yhteen ruukun pohjan kanssa ja alkaneet etsiä uutta suuntaa.
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 02 Tammi 2013, 08:37

Hyviä kuvia.
Primuliflorassa on tosi isot juuret :shock:.
Mä oon luullut että kaikilla pinguilla olisi heikot juuret. Oli näköjään aukko sivistyksessä.
Nokkahiiri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista