pistokaskokeiluja

pistokaskokeiluja

ViestiKirjoittaja najadi » 10 Marras 2012, 18:48

Eli aiemmin kyselin pistokkaista loukkuosastolla, mutta aihe venähti muidenkin lihisten pistokkaisiin eikä enää sopinu minkään kasvin alle erikseen.

Joka tapauksessa noin viikko sitten oli puhetta pistokkaiden kasvattamisesta vesilasissa, ja Nokkahiiri kehotti kokeilemaan ja kertomaan tuloksista. Pohdittuani asiaa muutaman tovin laitoin yhden kuolemaa tekevän aliciaen palasiksi ja otin 9 parempikuntoista lehteä pistokkaiksi, jotka sijoitin matalalle aluslautaselle niin että lehdet nojaavat laitaan tyviosa vedessä. Vettä astiassa on noin puoli senttiä. Kaksi lehteä on kuihtunu kokonaan ja heitän ne menemään kun nyt tästä ehdin. Kahdesta muusta lehdestä on ihan kärki kuivunut ja seuraan nyt tilannetta, kuihtuvatko nekin kokonaan. Yhdessä lehdessä on pieni kuihtunut osa lähellä lehden kärkeä, mutta muuten on vielä vihreä ja tomerasti pystyssä. Loput ovat hyvässä kunnossa, ainakin toistaseks. Limaa niissä ei ole yhtään, mutta ei ollut alunperinkään kun ne emokasvista irrottelin.

Aiemmat ,multiin laitetut pistokkaat, sen paremmin juuri- kuin lehtipistokkaatkaan, eivät ole ainakaan vielä osoittaneet kasvun merkkejä. Tiedä sitten mitä mullan alla tapahtuu. En halua mennä sinne sorkkimaan etten häiritse mahdollisia juuria. Purkkien pinnalle tosin on alkanu muodostua tummanvihreää limaa enkä tiedä onko siitä harmia vai annanko olla. :?

Tuolloin viikko sitten kovetin sydämeni ja nyppäisin yhdestä (oletetusta) weseristä yhden lehden toisenlaiseen kokeiluun. Heitin huomautuksen siitä, että yököt taitavat kasvaa kuin rairuoho, ja varmaan kasvaisi pelkän talouspaperinkin päällä jos paperi on märkä. Joten päätin kokeilla onko tosiaan näin. Taittelin yhden talouspaperiarkin ja laitoin sen matalaan kuppiin jonka kaadoin täyteen vettä, Paperi kelluu veden pinnalla kuin lautta ja pysyy märkänä, ja vasta tänään piti astia täyttää uudelleen. Pingun lehden laitoin paperin päälle. Tyvi osui paperissa olevaan kuoppaan niin että se on vedessä hieman enemmän kuin muu osa lehdestä, mutta annoin olla.

Tänään sitten huomasin lehden tyvessä pienen pienen valkoisen nystyn jota siinä ei mielestäni alunperin ollut. Vaikuttaa siis siltä, että siitä on lähdössä alulle uusi kasvi. Nysty on tullut todella nopeasti, koska eilen en sitä vielä huomannut vaikka samalla tavalla sitä tarkastelin kuin nytkin. :D

Loukkujen kukkavarsipistokkaat ovat pysyneet ennallaan. Kun olin leikannut ne irti emokasveista ja tökännyt multaan, ne ruskettivat nupun alta parin sentin pätkän vartta muutamassa päivässä, mutta siihen se loppuikin. Loppuosa varsista on yhä hilpeän vihreää ja tomerasti pystyssä, mutta pinnalla ei vielä näy uutta kasvua.

Tämä, kuten huomaatte, on vain väliaikatietoa kokeistani, mutta en malttanu jättää asiaa sikseen. Ajattelin myös, että jos teillä on tai on joskus ollu vastaavia kokeiluja minkä tahansa lihisten kanssa, olis kiva kuulla niistä!
najadi

Re: pistokaskokeiluja

ViestiKirjoittaja loukkufani » 27 Marras 2012, 15:57

yritin tavallista Capensista kokeilla....en tiedä olisiko pitänyt laittaa koko lehti uimaan sinne veteen vai osan....mut laitoin vain osan lehdestä ja huonolla tuloksella...molemmat päät lehdestä ruskistui vaikka mulla on tuo valokin about. 10 cm päässä...niin siltikään en saannut pistokkaita kasvamaan...olen vain lukenut että nämäkin kasvavat hitaasti pistokokeilussa...mut miten hitaasti....en tiedä sitten...mulla ainakin kerkesi kaikki ruskistua.... no onneksi tavallista Capensii saa aika edullisesti jostain päin suomee.... :)
loukkufani

ViestiKirjoittaja najadi » 27 Marras 2012, 17:11

Mun yökönlehteni tyvessä oleva nysty ei kuulemma ole kasvanu. Ehkä se sittenkin oli siinä jo alunperinkin, enkä vain huomannut sitä. Tai sitten se muodostui myöhemmin, mutta miettii nyt mitä sille pitäisi tehdä. Loukkujen kukkavarsipistokkaat ovat entisellään, vihreitä vielä ja tarmokkaasti pystyssä, mutta uutta kasvua ei ainakaan päällepäin vielä näy. Aliisan lehdet ovat pysyneet vihreinä, joskin yhden kärki on kuivunu vähän lisää. Se varmaankin tulee kuolemaan. Multiin laitetut juuri- ja lehtipistokkaat eivät ole osoittaneet kasvun merkkejä ainakaan päällepäin.

Mä mietin kans että olisko pitäny laittaa kihokin lehdet veteen kokonaan vai osittain, mutta järkeilin, että koska ne ei tykkää sumuttelustakaan, ne varmaan heittäis lusikan nurkkaan jos ne heittäis kokonaan uimasilleen. Sen takia laitoin vain tyven veteen, ja ainakin suurin osa lehdistä on vielä hengissä.

OT: mistä päin suomee saa capensista? Yritin etsiskellä ennen työmatkaani, mutta nollatuloksella. Haluaisin myös cephalotuksen, sekä tavallisen että jonkun isomman version, mutta niitä ei taida saada kuin tilaamalla ulkomailta. No, keväällä sitten kun kelit lämpiävät, samalla kertaa sarrojen kanssa. :D
najadi

ViestiKirjoittaja loukkufani » 29 Marras 2012, 12:50

[quote="najadi"]Mun yökönlehteni tyvessä oleva nysty ei kuulemma ole kasvanu. Ehkä se sittenkin oli siinä jo alunperinkin, enkä vain huomannut sitä. Tai sitten se muodostui myöhemmin, mutta miettii nyt mitä sille pitäisi tehdä. Loukkujen kukkavarsipistokkaat ovat entisellään, vihreitä vielä ja tarmokkaasti pystyssä, mutta uutta kasvua ei ainakaan päällepäin vielä näy. Aliisan lehdet ovat pysyneet vihreinä, joskin yhden kärki on kuivunu vähän lisää. Se varmaankin tulee kuolemaan. Multiin laitetut juuri- ja lehtipistokkaat eivät ole osoittaneet kasvun merkkejä ainakaan päällepäin.

Mä mietin kans että olisko pitäny laittaa kihokin lehdet veteen kokonaan vai osittain, mutta järkeilin, että koska ne ei tykkää sumuttelustakaan, ne varmaan heittäis lusikan nurkkaan jos ne heittäis kokonaan uimasilleen. Sen takia laitoin vain tyven veteen, ja ainakin suurin osa lehdistä on vielä hengissä.

OT: mistä päin suomee saa capensista? Yritin etsiskellä ennen työmatkaani, mutta nollatuloksella. Haluaisin myös cephalotuksen, sekä tavallisen että jonkun isomman version, mutta niitä ei taida saada kuin tilaamalla ulkomailta. No, keväällä sitten kun kelit lämpiävät, samalla kertaa sarrojen kanssa. :D[/quot

Plantagenista aika helpolla saa....sitten jotkut päivittäistavaratalot, mut nyt taitaa olla kaikki untenmailla kasvit ettei tilauksia oikein tuu näin ns. talvisin....keväällä taas uudemman kerran käydä etsimässä plantagenista nyt ainakin...mut tuota normaalia on kumminkin melkein aina ollut tarjolla ainakin Plantagenissa....mä luulen että mun pistokkaat kärsi jo siinä pahoin kun olin sinne terraarioon sumutellut...sitten varmaan ei olisi saannut olla kauhean kova kosteus...siitäkään ne ei tykkää ja sitähän mullakin oli....mut jos saat ne Capensikset pistokkaista kasvamaan niin kerroppa mullekin....onko ne vaikeita vai ei...pitää ensi kerralla olla paljon varovaisempi sitten. :)
loukkufani

ViestiKirjoittaja najadi » 29 Marras 2012, 16:48

Okei, täytyy kai sitten malttaa kevääseen. Noi mun pistokkaat on kaikki aliciaesta, olen kaksi kasvia pistäny palasiksi, kun kirvat söivät toisen ja liika kosteus mädätti toisen. Capensista mulla ei ole yhtään ja sen takia sitä kyselinkin.

En tosin enää ole varma onko se aliciae vaikka purkissa niin lukikin... Kun mulla on jo kaksi kasvia tehny runkoonsa toisen ruusukkeen enkä ole kuullu tai nähny kuviakaan että aliciae tekisi niin. Uskaltaiskohan sen sivuruusukkeen irrottaa? Jos vaikka siitä sais kans yhden pistokkaan? On kyllä aika hauskan näkönen noinkin eikä siitä ainakaan vielä näytä olevan kasville haittaa.

Kokemuksia? (OT)
najadi

ViestiKirjoittaja najadi » 01 Tammi 2013, 17:23

Kihokkipistokkaissa ei ole vieläkään tapahtunu mitään muutoksia. :roll: Lehdet ovat edelleen vihreitä, mutta uutta kasvua ei ole havaittavissa. Myöskään juuripistokkaat eivät ole näyttäneet mitään kasvun merkkejä. Loukun kukkavarsipistokkaat ovat niin ikään ennallaan, vihreitä, muttei merkkejä uudesta kasvusta. Paperin päällä kelluva pingun lehti sen sijaan on alkanu selvästi kasvattaa kahta uutta lehteä emolehden tyvestä. Saapi olla kupissaan vielä kuukauden verran, sitten alan pohtia, laittaisinko sen/ne purkkiin kasvamaan vai kokeilisinko pitää pelkästään paperin päällä niine hyvineen. Ainakaan harsosääskien ei luulisi olevan kiusaksi jos ei ole multaa mihin munia..? :lol:
najadi

ViestiKirjoittaja najadi » 06 Tammi 2013, 21:27

Pingun "paperipistokas" on muutamassa päivässä kasvattanut tyveensä kaksi alkua lisää. Kaikki neljä alkua sojottavat eri suuntiin kuin neljän tuulen hattu, ja jos lehden kääntää ylösalaisin, se näyttää siltä kuin se olisi ottanut jalat alleen! :lol: Näyttävät kasvavan nopeasti sitten kun pääsevät alkuun. Saa nähdä, tuleeko niitä vielä lisääkin. Onko mulla kohta tuhatjalkainen lehti..?
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 07 Tammi 2013, 07:16

On hyvin tavallista että lehtipistokkaasta nousee hirveesti kasvinalkuja. Mun D.madagascariensiksen kukkavarsi"pistokkaasta" nousee kaksi kasvinalkua ;)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 07 Tammi 2013, 17:53

Aha, okei. Kuinkahan paljon niitä on odotettavissa tuohon pingun lehteen? Niin paljon kuin lehdelle mahtuu? Ja missähän vaiheessa niitä pitäis ruveta erottelemaan? Olin tosin ajatellu kokeilla kasvattaa niitä tekemättä yhtään mitään, eli antaisin vain olla edelleen siinä paperin päällä ja kasvaa miten huvittaa samasta kasasta. Tiedä sitten onko mulla sydäntä siihen vai päätänkö sittenkin antaa niille jossain vaiheessa omaa tilaa.

Kauanko sulla kesti ennen kuin kihokkipistokkaassa alko näkyä kasvun merkkejä päälle päin? Kun mulla aliciaen pistokkaissa ei näy vieläkään mitään, ei juuri- eikä lehtipistokkaissa, ja ainakin juuripistokkaat on ollu mullassa marraskuun alusta asti.. Alan epäillä, etteivät ne lähdekään kasvamaan. :cry: Ei tosin näy loukkujen kukkavarsipistokkaissakaan. Mutta varret on edelleen vihreitä, joten kaipa ne elossa ovat. Olis vaan kiva saada jotain näkyvääkin kasvua esiin. Kärsivällisyys ei kuulu mun vahvuuksiini...
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 07 Tammi 2013, 18:07

Vasta kun kasvit vahvistuvat, tekevät lehtiä ja juuria ja siten selviävät kriittisestä elämänvaiheestaan :---) kaip.

najadi kirjoitti:Kauanko sulla kesti ennen kuin kihokkipistokkaassa alko näkyä kasvun merkkejä päälle päin?

Sanotaan karkeasti - 3 kuukautta. Syyskuussa ilmesty varsi ja huomasin sitten joulukuun puolessa välissä että siitähän kasvaajotain vihreää. En edes ollu ajatellu että tosta kukkavarresta vois alkaa kasvaa uutta kasvia :mrgreen:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 07 Tammi 2013, 18:16

Oho... Vastasitpa nopeasti. Hetken luulin, että oma viestini ei tullutkaan perille. :lol:

Joo, eli kuukauden verran pitäis vielä malttaa ennen kuin voi ruveta alkuja odottelemaan. Odotus ei tunnu niin pitkältä jos tietää kauanko suunnilleen pitää odottaa. Kiitoksia!

Ja pingut saa joka tapauksessa toistaseks olla siinä missä nyt ovat. Halusin vain kysellä vähän etukäteen miten on tapana toimia. :)
najadi

ViestiKirjoittaja najadi » 26 Tammi 2013, 21:10

No niin, loma on taas alkanut ja kotiin on ehditty kasveja tutkailemaan.

Loukkujen kukkavarsipistokkaissa ei vieläkään mitään näkyvää kasvua.

Aliciaen juuripistokkaista 4 on lähtenyt kasvamaan, niissä on nyt lehtiruusukkeet joiden halkaisija on noin sentin luokkaa. Suurin on jo hieman ylikin, pienin hiukan alle. Harmittaa vähän ettei äiti ollu huomannu niitä (purkit on silmän korkeudella ja taimet sulautuu sammaleeseen aikas hyvin niin ettei niitä ihan pikasilmäyksellä huomaakaan), enkä niin ollen tiedä millon ne on tunkenu esiin mullasta. Varmaan aika pian lähtöni jälkeen. (n. 10vk sitten)

Istutin ne marraskuun alussa ja nyt 3kk myöhemmin ne ovat n. senttisiä halkaisijaltaan.

Pingun "paperipistokkaassa" on kymmenkunta lehteä joista suurin on vielä hieman tulitikun rikkipäätä pienempi, muut ovat enemmän tai vähemmän pienempiä.

Ne isot pistokkaat, tai poikaset, kunka vain, jotka erottelin emokasveista heti ne saatuani, ovat tehneet hurjasti sivuruusukkeita. Luulin, että nämä tekevät poikasensa ruusukkeen tyvestä, mutta huomaan erehtyneeni. Ne ovat tehneet sivuruusukkeita miten sattuu lehtien lomasta joka puolelta, niin että isot lehdet sojottelevat sekalaisiin suuntiin ja näyttävät sangen hölmöltä. Yhdessä on kolme uutta ruusuketta, toisessa neljä. Kolmas on vielä yksin, se ei ole alkanut jakautua, ainakaan niin että sitä vielä näkisi.

Emokasvissa itsessään on niin paljon sivuruusukkeita, että on vaikea sanoa, missä yksi loppuu ja toinen alkaa, mutta kymmenkunta niitä kuitenkin on, sen tarkempaan en pysty sanomaan.

Mietinkin nyt, että pitäisikö ne jakaa vai antaa olla rykelmänä. Ruusukkeet ovat jo sen varran isoja, että luullakseni pärjäisivät mainiosti vaikka ne erottaisikin emokasvista. Jos nuo jatkuvasti lisääntyvät tuollaista tahtia, mulla on pian tupa täynnä pinguja! Mun täytyy kohta ruveta kyselemään josko joku haluais ostaa niitä, tai ellei halua, joudun kylmästi heittämään niitä pois, elln saa muilutettua niitä kavereille, sukulaisille ja tuttaville.

Mulla ei ole tilaa pitää kovin montaa uutta purkkia, varsinkaan nyt kun kylvin just d. spatulatan siemenet yhteen ja osan intermediasta toiseen purkkiin. Loput siemenet heitän keväällä rantasammaliin ja katson mitä tapahtuu.

Mitä te teette kun kasvit jakaantuu hullun lailla?!
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 26 Tammi 2013, 22:03

Hienoa kuulla, että pistokkaat ovat alkaneet kasvamaan. Kunhan biomassa alkaa lisääntymään niin kasvit alkavat kasvamaan hurjaa vauhtia.

Tuohon jakamisjuttuun sanoisin sellasta, että jos juuria on tarpeeksi paljon että jokaiselle erotetulle "yksilöll" riittää muutama niin ei huoli. Omasta kokemuksestani sanoisin, että älä ota juuripistokasta jos et saa sille yhtään juurta.

Mä voisin olla kiinnostunut noista pinguista jos sulla tulee olemaan niitä liikaa. Itselläni kun ei ole koskaan ollu niitä, ei sitten minkäänlaisia (--:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 27 Tammi 2013, 00:55

Nämä eivät tarvitse juuria alkaakseen kasvaa. Yksi niistä alunperin otetuista pistokkaista irtosi emokasvista ilman ensimmäistäkään juurta tai edes juuren pätkää. Tökkäsin sen multaan sen verran syvälle että se nyt yleensä pysyi pystyssä siinä, ja se lähti kasvamaan ilman minkäänlaisia sivuoireita. Taitaa muuten olla se jossa nyt on ne neljä sivuruusuketta.

Mutta ei sen puoleen, kyllä näissä juuriakin riittää, yhdessä on niitä melkein tupsuksi asti ja niitä menee tyvestä mullan pintaakin pitkin, ja niitä sojottelee muutamia sieltä täältä lehtienkin seasta kuin jonkinlaisina ilmajuurina. Ovat noin tuuman mittasia pisimmät mitä on näkyvissä, mikä on melkonen kasvu siihen nähden, että niiden juuret olivat alunperin vain reilun sentin mittasia kun niitä erottelin toisistaan.

Ja kyllä, näitä tosiaan tulee olemaan liikaa sitten kun jakaminen tulee ajankohtaseks. Montakos sais olla? Jakamisen jälkeen mulla tulee olemaan niitä lähemmäs 20 emokasvit mukaanluettuna (plus se paperin päällä oleva josta ei vielä tiedä montako siitä sitten tulee), kun mulle riittäis muutamakin. Varsinkin jos ne jatkuvasti leviää tätä tahtia, että niiden määrä nelinkertaistuu puolen vuoden välein... :roll:

(Nämä ovat todella helppohoitosia ja kukat ovat kirkkaan violetin punasia. Ja kuten joku joskus kertokin, nämä napsivat harsosääskiä kuin popkornia. :D Ovat olleet ilman terraa, ihan tavallisessa huoneilmassa 21w loisteputken alla ja tekevät hyvin tahmaa.)

Hienoa jos olet kiinnostunu! Olis sääli joutua heittämään pois.
najadi

ViestiKirjoittaja najadi » 10 Helmi 2013, 14:12

... ja ovat näköjään TODELLA sitkeitä! Se pistokas jonka laitoin paperin päälle vesikuppiin, on nyt noin sentin verran halkaisijaltaan. Emolehti on kuihtunut - tai lahonnut, kumpaa sanaa mieluummin käyttääkin, mutta uudet alut voivat paksusti. Siitä irtosi pari pikkuista lehteä jokin aika sitten ja jätin ne samaan kuppiin. Toinen on noin tulitikun rikkipään kokoinen, toinen alle puolet siitä, mutta siitä huolimatta molemmat ovat alkaneet kasvattaa uusia alkuja. Vaikka eivät ole saaneet mitään ravintoa. Ei voi kuin ihailla sitä miten vähällä ne näköjään tulevat toimeen ja pystyvät vielä kasvamaankin!

Kärpäsloukkujen kukkavarsipistokkaissa, harmillista kyllä, ei vieläkään uusia alkuja näy.
najadi

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista