mielipiteitä, kiitos

mielipiteitä, kiitos

ViestiKirjoittaja najadi » 18 Elo 2013, 17:46

Jostain syystä mun d. nidiformikseni alkoi muutama viikko sitten voida huonosti ja kuivattaa lehtiään kärjestä hiljalleen alaspäin. Arvelin sen johtuvat liian kuivasta ilmasta vaikka olikin siihen asti pärjännyt mainiosti huoneilmassa, joten siirsin sen pari viikkoa sitten terraan n. ampullarian kanssa. Viikon kuluttua ei ollut mitään muutosta tapahtunut, kuivuminen jatkui hitaasti edelleen, joten arvelin, että syy voi olla kasvualustassa. Siinä oli turvetta, hiekkaa ja rahkasammalta, ja sammal oli alkanut rehottaa aika lailla. Ajattelin, että ehkä sammal tukahduttaa kihokkejani, joten vaihdoin kasvualustaksi pelkkää turvetta ja hiekkaa. Ensin luulin ettei mitään tapahdu vieläkään, mutta tänä aamuna huomasin ilokseni, että osaan kokonaan vihreistä lehdistä oli ilmestynyt limaa mitä niissä ei ollut silloinkaan kun ne minulle tulivat. Joten ilmeisesti vika oli todellakin sammalissa. Nyt sitten mietin, pitäisikö minun pitää se terrassa vai ottaa takaisin ikkunalaudalle. Tällä hetkellä se näyttää viihtyvän terrassa, mutta pelkään sitä korkeaa kosteutta pitkän päälle vaikka ilma tuntukin kiertävän hyvin. Lämmitystä ei ole eikä tuuletusta, ne ovat hankintalistalla seuraavasta tilistä. Samoin jonkinlainen sumutusjärjestelmä täytyy todellakin hankkia, on pakko tunnustaa, että kosteus tosiaan laskee jos terra lämpiää vähänkään.

Neppi ainakin vaikuttaa toistaiseksi tyytyväiseltä vaikka lämpöä onkin liian vähän ihanteeseen nähden ja kosteuskin heittää aika lailla. Siinä on kolme tervettä kärheä, kaksi juuressa ja yksi latvassa.

Ja yleisemmin lihiksistä, niin sanokaas, missä vaiheessa loukut ja sarrat kannattais ottaa sisälle ettei ne mene levolle liian aikaisin? Nyt ne ovat vielä yötä päivää ulkona, mutta yöt alkavat olla 10 asteen tuntumassa joten pitisikö niitä alkaa ottaa yöksi sisälle vai antaako vielä olla jonkin aikaa? Molemmilla näyttää kasvuaika vielä jatkuvan täyttä päätä.
najadi

Re: mielipiteitä, kiitos

ViestiKirjoittaja vixu00 » 18 Elo 2013, 18:26

Mun loukut ovat olleet jo sisällä, mut taidan laittaa niitä vielä päivisin ulos. Kihokki hommaan en osaa vastata, koska ei löydy kokemusta kihokeista.
"Kaikkeen sitä törmääkin."
Kasvatuslista
vixu00

ViestiKirjoittaja ceadi » 18 Elo 2013, 22:15

En nyt jaksa kihokkihommaa miettiä koska huomenna koulua mutta minä ainakin olen pitänyt kasvejani vuosia ulkona alkutalveen asti ja yleensä nämä menevät täydelliseen lepoon vasta lokakuun puolivälin ja marraskuun alun välisenä aikana, ainakin siellä missä minä asun. Että aika samoihin aikoihin kun mitä ne kannattaa sisällä kasvaessaankin laittaa.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 19 Elo 2013, 10:04

Anna kihokin olla terrassa.

Itse pistin sarrat ja loukut vuosi sitten 15.10. talvilevolla kellariin eli onhan tässä vielä aikaa.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 19 Elo 2013, 12:50

OK. Kiitos teille! Kihokki saa siis olla terrassa ja loukut ja sarrat vielä pihalla.
najadi

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista