lämpötila eroja tarkastella ja ihmetellä!

lämpötila eroja tarkastella ja ihmetellä!

ViestiKirjoittaja loukkufani » 15 Kesä 2015, 20:18

Löysin mielenkiintoisen ns. taulukon netistä!
Ei ole ennemmin ikinä tullut vastaan missään. Jäinkin heti miettimään, että kun kotona on terraario niin millä sitä saisi alhaisempia lämpötiloja?
Voi olla ettei kasvit tarvitsekaan kun ne totuttelee että "pihalla" on koko ajan yölläkin se normi 24 astetta, mutta onko se näin todellakin..... niin joku viisaampi kasvattaja voisi valaista minua, että onko noi yö lämmöt monesti tärkeitä kasvien saada kun ei nyt ihan helpolla niitä saa koti terraariossa....ellei aina siirrä hyvä ettei jääkaappiin.... tai sitten kun ei kaikilla ole sitä viileää autohallia...

Eli 0-500m: Ultra Lowland (70f yöllä, 80f- ja 90 päivällä)
500-1000m: Lowland (60f yöllä, 80s 90 fpäivällä)
1000-1500m: Intermediate (50f 60f yöllä, 70f 80f päivällä)
1500-2000m: Highland (50f 60f yöllä, 70f 80f päivällä)
2000m ja yli: Ultra Highland (40s 50s yöllä, 60s 70s päivällä) .....

ps. En tiedä mitä noi S:t tarkoittaa joidenkin lukujen perässä kun tiedän vain faarenhaitin ja celsiuksen.... :)
loukkufani

Re: lämpötila eroja tarkastella ja ihmetellä!

ViestiKirjoittaja snowwie » 16 Kesä 2015, 11:45

Aaaa en ymmärrä mitä tarkoitat tolla otsikon nimellä :O Tarkotatko taulukolla jotain altitudinal chartti vaai mitä esim: http://www.michaelkevinsmith.com/nepent ... Chart.html

Jos fahrenheittityyppi heittää around 80s niin käsitän se että se tarkottaa: noin, suunnilleen, sen paikkeilla ym. Taikka low 70s tarkoittaa "alle 21C lämpötiloja". Luulisin että kaikki kasvit arvostaa viileämpiä yölämpötiloja suhteessa päivälämppäreihin. Yöllähän kasvit lepäävät ja muuntavat päivällä tehtyä energiaa pitkäaikaiseen varastoon ( tärkkelykseksj, kasvuun ym.). Highlandereillahan pitää olla yölämpötilan pudotus mutta ei lowlandereilla.

Sori mutta mä en tajua mitä haet kysymykselläsi. Voi olla ettei aivot toimi ennen iltavuoroon lähtemistä mutta hei selventäisitkö tota ajaustasi?
snowwie
Valvoja

Re: lämpötila eroja tarkastella ja ihmetellä!

ViestiKirjoittaja loukkufani » 16 Kesä 2015, 16:28

No tuota taulukkohan voi melkein minkä lihansyöjäkasvin kanssa tarkastella/arvioida/ihmetellä....mut joo neppeille se oli etupäässä tehty. Kuitenkin kun noi lämpötilojen muuttumiset päivän ja yön aikana ovat aika isoja niin heräs vaan pieni pelko että miten sen itse voi toteuttaa jos vaihtoehdot on aika vähissä vaikkapa nyt kerrostalossa. Mut jos se s merkistä tarkoittaa noin 70 f niin se vielä onnistuu.... mut noin 60f alkaa olla jo haaste saada....soon kyllä sitten pistettävä pihalle joku kasvihuone. Eikä muutenkaan missään ole tullut vastaan tarkemmin esim. lämpötiloista kun puhutaan esim. lowlandin kasveista........on vaan sanottu että vaativat kosteaa maastoa enemmän kuin higlandin kasvi. Nyt vain tuli paremmin esille tarkemmin lämpötilat yön ja päivän välillä.....missä luvuissa pitäisi mennä kun kasvattaa esim. lowland kasveja. Tämä menee kyllä "hifistelyn" puolelle mutta näköjään sillä on väliä niin kaikki asiat pitää sitten ottaa huomioon....ettei se ole niin yksinkertaista kuin itse luuleekaan. Ehkä tämä sen takia on ollut sekava asia kertoa koska en ole todellakaan itse perillä ollut missä mennään näissä asioissa. Yritin tietysti parhaani mukaan selittää...mut huonolla menestyksellä. :) Ei nämä niin yksinkertaisia asioita ole että heti onnistuisi kertaheitolla kertomaan oikein. :shock: Vaatii enemmän tutkimista ja kokeilemista.
loukkufani

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista