Virallinen talvilepo topic

Re: Virallinen talvilepo topic

ViestiKirjoittaja Minppu » 02 Maalis 2010, 15:21

It's alive!

Kuva

Ehdin jo pelätä pahinta :twisted: Eilen huomasin, että sarra on poissaollessani kasvattanut pari uutta pikkutötsää (tuo iso riekale on jäänteitä viime vuodelta). Ihmettelinkin, kun kasvista oli yllättäen tullut suuri juoppo. Lähes päivittäin pitää lisätä vettä kippoon. Ilmeisen onnistunut talviuni :) Kiitos tälle palstalle hyvistä ohjeista.

Muoks. Hain sitten toisenkin sarran levolta ja ylläriälläri. Sekin on alkanut kasvamaan :o Pidän täällä peukkuja itselleni, että kaikki menee alusta loppuun hyvin.
Minppu

ViestiKirjoittaja neville160 » 19 Loka 2010, 16:18

Omat lihansyöjäkasvini menivät tänään levolle. (2 Sarraceniaa ja 5 Dionaeaa)
neville160

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 19 Loka 2010, 16:43

Minulla Sarra psittacina ja kaksi loukkua menivät jo kahdeksas lokakuuta levolle, seuraavana yönä oli sitten jo lunta maassa ja pakkasta yöllä. Hyvä ajoitus! :?
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snore » 19 Loka 2010, 18:35

Mun loukku on vielki kuistilla.. :roll: :mrgreen:
snore

ViestiKirjoittaja Liutti » 19 Loka 2010, 18:48

Mullakin oli rehut aika pitkään jopa yöpakkasilla ulkona, toivottavasti eivät ottaneet kovin pahasti nokkiinsa. :mrgreen: Nyt ovat olleet pari päivää sisällä, jos kohta mentäisiin talviunille.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja hurtta » 25 Loka 2010, 14:19

Eilen laitoin kasvit levolle kun oli pari kasvia jäätynyt kiinni aluslautaseen :mrgreen:
hurtta

ViestiKirjoittaja Justus » 25 Loka 2010, 17:26

Minulla on loukut ja sarraceniat vielä parvekkeellani, jossa on lasitus. Siinä pysyy lämötila hiukan plussan puolella, vaikka ulkona laskisikin pakkaselle. Ihanteellinen paikka, kun saavat siinä valoakin samalla, kunhan ei vain unohtaisi niitä sinne jos/kun kunnon pakkaset alkavat... :roll:
Justus

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 26 Loka 2010, 09:11

Unohdin nostaa sarrat ja kärpäsloukun päiväksi takaisin pihalle. Tänään keli olisi ollut vielä turvallisesti plussan puolella.
Yhden kerran on mennyt purkit jäähän, mutta en ole vielä laittanut levolle. S. x readii pukkaa vielä uutta kasvua.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 31 Loka 2010, 12:58

Loukun siirsin kasvihuoneeseen jo kuukausi sitten, mutta ei ole vielä suostunut menemään levolle. Kasvihuoneeessa 5-10 astetta lämpöä ja tosi valosaa. Varmaan valon määrä hidastaa talvilevon aloittamista? :?
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Morso » 01 Marras 2010, 02:32

Laitoin viime viikolla molemmat kasvit (Dionaea ja Sarracenia) levolle. Ovat kellarissa jossa noin 6 astetta lämpöä, melko kosteaa ja muutaman päivän välein saavat valoa kun käyn niitä katselemassa ja kastelemassa. Vaikuttaako hyvältä paikalta? Kanelia laitoin niiden mullalle, taisi mennä vähän liikaakin kun koko kellari tuoksuu kanelilta :lol: Voiko siitä olla niille haittaa ja pitääkö se kaneli jotenkin poistaa sitten keväällä?
Morso

ViestiKirjoittaja janiO » 01 Marras 2010, 09:58

Morso kirjoitti: Kanelia laitoin niiden mullalle, taisi mennä vähän liikaakin kun koko kellari tuoksuu kanelilta :lol: Voiko siitä olla niille haittaa ja pitääkö se kaneli jotenkin poistaa sitten keväällä?

Miksi kanelia?

Itse laitoin Sarrat ja kärpäsloukun viimeviikolla kerrostalon kylmäkellariin. Kastelen niitä vain noin kerran kuukaudessa samalla, kun tarkistan että niillä kaikki ok.
Vanhin sarra talvehtinut tuolla tavalla nyt 4 vuoden ajan.
Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution. Theodosius Dobzhansky (1973)
janiO

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 01 Marras 2010, 10:40

Hohhoi kirjoitti:Varmaan valon määrä hidastaa talvilevon aloittamista? :?

Ei hidasta. Luonnossa kotiseudullaan niillä on enemmän valoa kuin suomessa.
Pohjois-Carolinassa valoisa aika on 9h 43min lyhimmilläänkin, eli talvipäivänseisauksen aikaan.
Päinvastoin valon määrän vähenemisen pitäisi kertoa loukulle, että on aika siirtyä talviunille.

Mulla on loukut ja sarrat edelleen pihalla, kun keli sallii. Loukku itse asiassa taitaa olla jo talviunilla, mutta eipä tarvitse pitää niin pitkään levolla ikkunan välissä.

Morso kirjoitti:Ovat kellarissa jossa noin 6 astetta lämpöä, melko kosteaa ja muutaman päivän välein saavat valoa kun käyn niitä katselemassa ja kastelemassa. Vaikuttaako hyvältä paikalta?

Mulla pimeä kellari ei toiminut loukulle, mutta sarrat tykkäsivät.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Justus » 01 Marras 2010, 14:12

Minun molemmat loukkuni ovat nähtävästi jo lepotilassa, samoin tuo toinen Sarracenia, joka on joku psittacina-hybridi. Siinä ei ole enää pariin viikkoon näkynyt kasvua. Sarracenia x chelsonii sen sijaan tekee edelleen uutta ansaa.
Justus

ViestiKirjoittaja Morso » 01 Marras 2010, 16:44

janiO kirjoitti:
Morso kirjoitti: Kanelia laitoin niiden mullalle, taisi mennä vähän liikaakin kun koko kellari tuoksuu kanelilta :lol: Voiko siitä olla niille haittaa ja pitääkö se kaneli jotenkin poistaa sitten keväällä?

Miksi kanelia?

Ettei tule hometta.
Morso

Kukkiva dionaea ja talvilepo

ViestiKirjoittaja DragonTrap » 03 Marras 2010, 18:36

Anteeksi jos tämä näyttää turhalta viestiltä, mutta mietityttää, että nyttenkun ajattelen niitä sarroja ja dionaeoja sinne jääkaappiin laittaa, ni mites mun uutta kukkaa tekevä Dionaea? Dionaeajahenhan pitäisi tehdä kukkaa kesällä. Kesällä tuli yksi kukka, syksyllä toinen ja nyt on uusi tulossa. Answer, please! :)
DragonTrap

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista