Virallinen talvilepo topic

Re: Virallinen talvilepo topic

ViestiKirjoittaja janiO » 08 Joulu 2010, 08:56

hurtta kirjoitti:Kuinkahan paljon valoa nuo loukut ja sarrat tarvitsevat levolla :? taitaa meidän autotallissa olla liian pimeää.

Omani säilytän täysin pimeässä kylmäkellarissa ja hyvin ovat pärjänneet vuosia eli eivät ne talvella valoa vaadi.
Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution. Theodosius Dobzhansky (1973)
janiO

ViestiKirjoittaja hurtta » 08 Joulu 2010, 18:54

Kiitos vastauksesta. kuinka kylmä siellä kellarissa on ? olen ymmärtänyt että mitä kylmempää sitä vähemmän valoa kasvi tarvitsee. Pitääkö paikkaansa :?
hurtta

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 09 Joulu 2010, 20:54

hurtta kirjoitti:olen ymmärtänyt että mitä kylmempää sitä vähemmän valoa kasvi tarvitsee. Pitääkö paikkaansa :?

Juuri näin. Jos ei ole tarpeeksi kylmä, niin kasvi tarvitsee myös jonkin verran valoa.
JaniO:lla on hyvä kellari 8-)
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja janiO » 10 Joulu 2010, 11:11

Nokkahiiri kirjoitti:
hurtta kirjoitti:olen ymmärtänyt että mitä kylmempää sitä vähemmän valoa kasvi tarvitsee. Pitääkö paikkaansa :?

Juuri näin. Jos ei ole tarpeeksi kylmä, niin kasvi tarvitsee myös jonkin verran valoa.
JaniO:lla on hyvä kellari 8-)

Ilmeisesti se kellari on hyvä. :) En ole koskaan mittari sinne vienyt, joten en tiedä sen lämpötilaa varmuudella, mutta voisin mitata sen enne joulua, kunhan kotona ollessa muistan ja jaksan kiikuttaa mittarin sinne.
Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution. Theodosius Dobzhansky (1973)
janiO

ViestiKirjoittaja halhe » 15 Joulu 2010, 20:53

KYSYMYS: Ostin juuri mun ekan lihiksen. Se on vielä pieni, aikalailla vasta puhjenneen näköinen. Kasvilla on kuitenkin 3 loukkua ja yksi niistä punertava. kasvi on alkanut itse mustaamaan muutamia lehtiä. Eli laitetaanko näin pienikin talviunille, vai onko mahdollista, että se on juuri tullut talviunilta sieltä toimittajalta (tai jostain?) :shock:
halhe

ViestiKirjoittaja janiO » 16 Joulu 2010, 08:28

halhe kirjoitti:KYSYMYS: Ostin juuri mun ekan lihiksen. Se on vielä pieni, aikalailla vasta puhjenneen näköinen. Kasvilla on kuitenkin 3 loukkua ja yksi niistä punertava. kasvi on alkanut itse mustaamaan muutamia lehtiä. Eli laitetaanko näin pienikin talviunille, vai onko mahdollista, että se on juuri tullut talviunilta sieltä toimittajalta (tai jostain?) :shock:

Jos lehdet ovat alkaneet mustua, niin sanoisin, että laita talvehtimaan. Jos kasvi olisi tullut vasta talvilevolta, niin se tekisi uusia vihreitä loukkuja.
janiO

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 02 Tammi 2011, 23:15

Minun uusin talvilepo strategiani on toiminut hyvin eivätkä kasvitkaan ole vielä kupsahtaneet. Tänään tarkistin vielä kasvien voinnin ja lupaavalta näytti. Kasvit siis kaupan hedelmäpusseissa ja kasvualustan sekä kasvien päällä rahkasammalta. Kastelen suihkuttamalla vettä rahkasammaleeseen, josta kosteus siirtyy kasvualustaan ja siitä taas kasveille. Jos ensi vuonna taas uskaltais ostella enemmän sarrojakin jos nuo nykyset Pohjois-Amerikkalaiset lihikset tosta selviää. :ugeek:
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja hurtta » 26 Tammi 2011, 20:13

Kävin katsomassa sarroja ja loukkuja tänään ja pitikin sitten toisessa sarrassa olla hometta onneksi sitä ei ole paljoa mutta se on juuri siinä "mukulassa" mistä nuo lehdet kasvavat. Eniten ärsyttää se että se home on ilmestynyt tässä viikon sisällä eli ihan talvilevon lopussa :evil: ,ajattelin ottaa kasvit sisälle viikonloppuna ! Mitä sille kasville teidän mielestänne kannattaisi tehdä ?
hurtta

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 27 Tammi 2011, 16:27

Terveelle kasville homeen ei pitäisi olla ongelma. Talvilevon jälkeen vaan lisävaloa kehiin.
Kasvin pinnalta hometta voi yrittää rapsutella pois vaikka pumpulipuikolla.

Toimisikohan puolukkamehu homeenpoistoon myös kasvin pinnalla :? ... vaikka laimennettuna :?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja hurtta » 27 Tammi 2011, 17:36

Täytyy koittaa rapsutella sitä hometta pois ja jos se ei auta niin kokeilen vaikka sitä puolukkamehua... Terrassa tuo home kuitenkin todennäköisesti vain villiintyy :roll:
hurtta

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 27 Tammi 2011, 17:45

Ei sitä tarvitse laimentaa ollenkaan. Itse en ainakaan laimentanut yhtään kun home oli noilla kihokintaimilla pahimmillaan, mutta onneksi pieni "tulva" pyyhki homeen pois sekä kasveista että kasvualustasta. ;)
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja hurtta » 28 Tammi 2011, 18:06

Tänään otin levolta kaksi kärpäsloukkua, kaksi sarraa ja drosera binatan, sitten vain odotellaan että kasvu alkaa :) (ja tapellaan mahdollisen homeen kanssa ;) )
hurtta

ViestiKirjoittaja hurtta » 30 Tammi 2011, 17:23

Home vain kasvaa ja leviää, enkä löytänyt kaupoista sokeritonta puolukkamehua. Meillä on kyllä itsetehtyä puolukkahilloa mutta siinäkin on sokeria :roll:
Täytyy koittaa keksiä jotain... :(
hurtta

ViestiKirjoittaja DragonTrap » 30 Tammi 2011, 20:24

Laitoin kasvit marraskuussa jääkaappiin. Milloinkas olisi aika teidän mielestä ottaa ne sieltä pois?
DragonTrap

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 30 Tammi 2011, 20:49

hurtta kirjoitti:Home vain kasvaa ja leviää, enkä löytänyt kaupoista sokeritonta puolukkamehua. Meillä on kyllä itsetehtyä puolukkahilloa mutta siinäkin on sokeria :roll:
Täytyy koittaa keksiä jotain... :(

Kokeile käsidesiä. Saa joka paikasta aika varmasti. Nappaat sitä vanutuppoon tai puikkoon ja töpöttelet sillä homeen. Olen kokeillut vain puolukkamehua ja käsidesiä homeen poistoon, mutta kuulemma denaturoidun spriinkin pitäisi auttaa. ;)
Lihislista
Jigsaw

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista