Virallinen talvilepo topic

Re: Virallinen talvilepo topic

ViestiKirjoittaja ceadi » 19 Helmi 2011, 09:21

Höh, miks muilla lähtee kasvamaan kaikki kasvit oikein hyvin, kun mulla taas kuoli yli puolet mun sarroista! :evil:
No ehkä se johtuu paikasta missä niitä talvetin, kun jääkapissa ei ollut tänä vuonna tilaa muille kuin darlingtonialle. :roll:
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja neville160 » 19 Helmi 2011, 12:45

Mä otin viikko sitte mun lihikset talvilevolta, ja kaikki muut näyttää toipuvan hyvin (ainakin veden kulutuksen perusteella) paitsi yks kärpäsloukku, joka kitui jo viime kesänä. Mut noit kärpäsloukkui mul taitaa muutenkin olla liikaa, ni se ei oo kovin suuri menetys :)
Eipä noi lihikset tosiaan taida sitä valoa talvilevolla tarvita, ku pidin ne koko talven täysin pimeessä kellarissa. Kaiken lisäks yhen aluslautanen oli vieläpä jäässä :oops:
neville160

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 21 Helmi 2011, 10:41

Mulla heräsi talvilevolta myös kirvat :x. Kärpäsloukussa mönki ainakin yksi pirulainen.
Laitoin kaikki talvilevolta heränneet varuilta uppohoitoon koko yöksi. Jospa saisin kirvat tapettua heti alkuunsa.
Muuten loukku tuntuu heräävän, ja sarroissakin on elämää havaittavissa, mitä nyt S. purpurea näyttää aika surkealta.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 26 Helmi 2011, 11:32

Onneksi meikällä ei oo enää mitään talvilevollisia huolehdittavana. 8-) Yhden kärpäsloukun voisi kyllä silti hankkia.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Justus » 26 Helmi 2011, 16:16

Nyt näkyy tuossa meikäläisen toisessakin Sarraceniassa kasvun merkkejä. Nihkeämmin se heräilee nyt kuin vuosi sitten, mutta heräileepä kuitenkin. Kaikki levänneet rehut siis selvisivät, nyt kai uskaltaa jo sen sanoa.
Justus

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 04 Maalis 2011, 18:18

Kaikki selvisivät ja puskevat jo kukkavanojakin. Olisi kiva jos S. psittacina tekisi siemeniä. Ihanin sarra joka minulla on koskaan ollut.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja DragonTrap » 11 Maalis 2011, 17:14

Homehtuikohan kaksi kärpäsloukkuani, koska niiden lehdissä reunoissa on terävän näköisiä reikiä. Yhden kärpäsloukun ruukun vaihdon jotain päivän sen jälkeen, kun otin lihansyöjäkasvit pois kaapista.
DragonTrap

ViestiKirjoittaja Conspiracy » 21 Elo 2011, 09:34

Mistä tiedän milloin kärpäsloukku pitää laittaa jääkaappiin talvehtimaan? Laitanko sen vaan sitten marraskuun tienoilla sinne jääkaappiin, vaikka kasvi olisi ihan normaali vai odotanko, että loukut alkavat tummua yms.? (: Ja mistä tiedän tarvitseeko kihokkini talvilepoa?
we're all just victims of a crime
Conspiracy

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 21 Elo 2011, 15:09

Jos loukku alkaa näyttää vähän kärsivältä, niin sitten kaappiin. jos se vaan jatkaa kasvuaan, niin mä laitan viimeistään joulukuun alussa kylmään, ja otan sitten pois aikaisintaan maaliskuun alussa.
Yleisimmät myynnissä olevat kihokit eivät tarvitse talvilepoa. Mikä kihokki sulla on? Jos et tiedä, niin laita kuva foorumille, niin tunnistetaan.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja kassu} » 23 Elo 2011, 21:47

vähän samaa nyt kysyn ku Conspicary että kärpäsloukun siis voi nyt jo laittaa talvilevolle? Loukut mustuu ja kasvi muutenki näyttää nuutuneelta. Sori ku tulee samoja kysymyksiä, mutta haluan tarkat ohjeet, en halua että toi heittää veivinsä. :( Ja jos nyt laitan sen levolle nii otanko sen silti 3-4 kk päästä pois vai vasta kun kevät koittaa? Kiitos jo etukäteen vastauksista :)
kassu}

ViestiKirjoittaja ceadi » 24 Elo 2011, 08:17

Musta on kyllä vielä vähän aikasta laittaa levolle. Mun mielestä aikasintaan talvilevolle voi laittaa syyskyyn puolivälissä syyskuuta. Ja sitä paitsi huono vointusuus voi olla esim. väärän laisen kasvualustan tai vähäisen valon syytä, jolloin talvilevolle laittaminen vain saattaisi pahentaa tilannetta. ;)
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Liutti » 24 Elo 2011, 08:33

Mäkään en todellakaan laittaisi vielä talvilevolle. Nyt on vielä elokuu ja viikonloppuna helteitäkin ennustellaan. Jos tästä lasketaan 3-4kk, se menisi sitten marras-joulukuulle, kun otettaisiin levolta jo pois: Yleensä mä suosittelen vasta laitettavaksi levolle marras- joulukuussa. Talven kylmimmät ja pimeimmät kuukaudet ovat joulu-, tammi-, ja helmikuu, ja minusta ne olisi parasta olla kärpäsloukun levolla. Sen yli kolmen kuukauden voi sitten heittää vähän lisänä molemmista päistä.

Kärpäsloukkusi vointiin en osaa sanoa mitään, kun sen kasvuolosuhteita en tiedä... Koita pitää kosteana, puhdasta vettä, tarkista kasvualustan tuholaiset (ettei niitä ole), ettei kasvualusta ole liian tiivis (tosin en lähtisi näin myöhään vaihtamaankaan sitä...), anna paljon valoa ja ainakin hyvillä ilmoilla vie ulos.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 24 Elo 2011, 08:35

Joo, samaa mieltä Ceadin kanssa, että nyt on tosiaan vähän liian aikaista.
Conspiracy kirjoitti:Laitanko sen vaan sitten marraskuun tienoilla sinne jääkaappiin, vaikka kasvi olisi ihan normaali vai odotanko, että loukut alkavat tummua yms.?

Tuosta Conspiracyn kysymyksesta sai sen käsityksen, että pitääkö vielä marraskuussa odottaa että loukut alkavat tummua...
Mun vastaus oli vähän ympäripyöreä, eli sen lisäksi että loukku näyttää kärsivältä, niin ajankohdan pitäisi olla suunnilleen oikea.

Jos loukun laittaisi nyt talvilevolle, niin 3 kuukauden kuluttuahan on Marraskuu juuri loppumassa. Neljän kuukauden lepokin loppuisi jo joulukuun lopussa. Silloin on vuosi pimeimmillään, ja keinovaloa loukku tarvitsisi varmasti. Eihän se ihan mahdoton ajatus ole aloittaa talvilepoa jo nyt, mutta on se vähän aikaista. Itse en laittaisi vielä levolle. Mä olen perinteisesti ruvennut talvehdittamaan loukkuja ja sarroja joskus marraskuussa, tai ihan joulukuun alussa.

Mutta ei tähän talvilepoon mitään oikeata vastausta ole. Jos loukun edellinen talvilepo jäi väliin, niin voihan se olla että se on nyt jo aika ryytynyt.

Nuutuminen voi olla valon puutettakin, kuten Ceadi sanoi. Kärpäsloukku ei käytännössä voi saada liikaa valoa (kunhan ei halogeenispoteilla ala leikkimään). Minkälaisessa valossa se loukku on nyt?

[Liutti ehtikin näköjään ensin]
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja kassu} » 24 Elo 2011, 15:47

Kasvualusta mun silmään näyttää normi kukkamullalta, ostin sen tammikuussa smarketista ja en tiedä sitten onko ollu talvilevossa. Loukku on länsi-ikkunalla vanhassa akvaariossa.. Sitä ennen oli pienessä "kasvihuoneessa" samalla ikkunalla. Koko kesänä en oo pitäny sitä ulkona, oli kyllä tarkoitus mutta jotenki sitten jäi :/
kassu}

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 24 Elo 2011, 15:58

Onko akvaariossa valoa, vai onko pelkästään auringonvalon varassa?
Länsi-ikkuna tuskin riittää kärpäsloukulle.
Nokkahiiri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista