Virallinen talvilepo topic

Re: Virallinen talvilepo topic

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 22 Loka 2011, 13:29

Pakollinen talvilepo kaikille suomalaisille lajeille. Maakellari tai jääpkaappi käyvät tarkoitukseen hyvin. Muista varoa hometta.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Liutti » 22 Loka 2011, 14:59

neville160 kirjoitti:Onko talvilepo pakollinen Suomen suolta kerätylle drosera rotundifolialle? Ja jos on, niin voiko sitä talvehdittaa täysin pimeessä maakellarissa niinku noita muita talvehtivia lihiksiä, vai pitäiskö se kaivaa johonki maahan talven ajaks? :)

Eiköhän maakellarikin käy, mutta mä olen monta vuotta talvettanut menestyksellä maahan "kaivettuna". Testasin myös purkissa ilman maahan kaivamista (=rahkasammal jäätyi), jolloin eivät enää keväällä lähteneet kasvamaan.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja neville160 » 22 Loka 2011, 18:31

Enköhän mä sit valitse ton maakellarin ainaki täks talveks. Mut miten sä kastelit niitä maahankaivamia lihiksii talvella?
neville160

ViestiKirjoittaja Liutti » 22 Loka 2011, 19:41

En mitenkään, olivat lumen alla (yhtenä talvena reippaasti havuja päällä, toisena talvena vain jonkin verran lehtiä ja risuja ja muutama havu) ja sulava lumi kasteli rahkasammalen tosi tehokkaasti. Suomalaiset kihokithan kuolettavat juurensa lähes kokonaan talvilevon ajaksi, joten ne eivät välttämättä edes tarvitse vettä. Tästä on keskusteltu kyllä enemmän tuolla "Suomalaiset kihokit" -puolella (kihokkien aiheen alla).
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja neville160 » 22 Loka 2011, 22:08

Asia selvä, kiitokset vastauksista
neville160

ViestiKirjoittaja Matilda » 08 Marras 2011, 20:27

Tänä talvena on vaihtoehtoja Dionaean talvetuspaikalle, kokeilen siis useampaa. Kokeilla voi ikkunan välissä, ullakolla, jääkaapissa ja kerrostalon kylmiössä, jossa viime talvena ainakin onnistui lepo hyvin. Tuvan alla olevassa kellarissa on hometta, sinne ei voi laittaa mitään. Edelleen verannan ikkunalaudalla nököttävät kun ei pakkanen pauku. Toivon vain että saisin poikaset menemään ensimmäisen talvilevon yli, ovat osa vielä kamalan pieniä. Sarroja ei ole enää yhtä ainutta, niistä ei siis tarvitse huolehtia talvella.
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 14 Marras 2011, 16:05

Ensi yöksi on luvattu pakkasta tänne etelä-Pirkanmaalle. Pitää varmaan nostaa sarrat ja loukku yöksi autotalliin.
Loppuviikosta saavat taas olla pihalla. Nyt on ulkona ollut aika ihanteellinen talvilepokeli. Koko ajan jotain 5 asteen kieppeillä... Kohta voi jo laskea, että ensimmäinen kuukausi talvilevosta on vietetty - pihanurmikolla :lol:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja ceadi » 14 Marras 2011, 17:27

Mun luona täällä pohjois-Helsingissä on ollut jo pari pakkas yötä, eikä edes pikku-minor( minor var. okefenokeensis siemenestä)
jolle tämä on ensimmäinen talvilepo ole ollut moksiskaan. Jos talvellakin lämpötila on tätä luokkaa tai juuri ja juuri nollan yläpuolella niin mä kyllä voisin jättää kaikki kasvit sinne odottamaan kevättä :mrgreen:
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja neville160 » 21 Marras 2011, 19:33

Eilen pistin noi mun kasvit talvilevolle, ruukut oli ihan umpijäässä joten saa toivoo että ne selviää. Aika hyvin tossa meni melkeen yksi kuukausi talvilepoa ulkonakin kun lämpötila pyöri koko ajan siinä viidessä asteessa :)
neville160

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 28 Marras 2011, 13:05

Mulla on vieläkin sarrat ja loukku pihalla vuorokauden ympäri. Keli on niin ihanteellinen - yöllä satoi räntää ja lämpötila jotain +2 astetta.
Yhtenä yönä satoi pari senttiä lunta päälle, ja kerran karahti ruukut jäähän, jolloin siirsin ne pariksi päiväksi autotalliin, mutta toin taas ulos kun keli lauhtui.

Ensi yönä on taas luvassa pakkasta, mutta sitten lauhtuu jälleen. Mun laskelmien mukaan ovat olleet jo kuukauden levolla tuossa pihanurmikolla. Ovat hyvävointisen näköisiä, mutta uutta kasvua ei juurikaan ole. Ja kärpäsloukulla kaikki leuat kiinni ;)

Sääennusteita täytyy tietysti vahdata aika tarkkaan.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja loukkufani » 28 Marras 2011, 22:26

Nokkahiiri kirjoitti:Mulla on vieläkin sarrat ja loukku pihalla vuorokauden ympäri. Keli on niin ihanteellinen - yöllä satoi räntää ja lämpötila jotain +2 astetta.
Yhtenä yönä satoi pari senttiä lunta päälle, ja kerran karahti ruukut jäähän, jolloin siirsin ne pariksi päiväksi autotalliin, mutta toin taas ulos kun keli lauhtui.

Ensi yönä on taas luvassa pakkasta, mutta sitten lauhtuu jälleen. Mun laskelmien mukaan ovat olleet jo kuukauden levolla tuossa pihanurmikolla. Ovat hyvävointisen näköisiä, mutta uutta kasvua ei juurikaan ole. Ja kärpäsloukulla kaikki leuat kiinni ;)

Sääennusteita täytyy tietysti vahdata aika tarkkaan.

muista välillä katsoa itseäsikin peiliin kuin niitä ennusteita. :lol: :lol:
loukkufani

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 06 Joulu 2011, 12:39

Eilen laiton kärpäsloukun, S. x readiin ja S. x chelsoniin talvilevolle. Lasken myös marraskuun talvilevoksi, kun pihalla oli niin sopivat kelit.

Kuva
Tässä talvilepopaikka. Portaikossa on pari vanhanmallista ikkunaa, joiden väliin kukkaruukku mahtuu kivasti. Ruukkujen alla on korokkeena kakkosnelosen pätkä kyljellään. Ikkunan välissä lämpötila pysyy nollassa aina johonkin -15 asteeseen asti.

Ja valoa saavat tuossa ainakin tarpeeksi. Ikkuna osoittaa länteenpäin. S. x readii ei mahtunut enää yhteen pakastuspussiin, joten viritin toisen pussin päälle hupuksi. Viritelmä ei ole ihan ilmatiivis, eli jossain välissä pitää varmaan muistaa kastella rehua.

Rumahan tuo viritys on, mutta kyllä sitä pari kolme kuukautta kestää katsella :lol:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 02 Tammi 2012, 09:48

Taitaa olla liian leuto talvi. Kärpäsloukku aloittaa uutta kasvua jo nyt, vaikka vielä pitäisi olla ainakin 1 kuukausi levolla.
Ja Sarracenia x readiin pakastepussin sisällä oli aika iso hämis... Se oli aika karsea löytö, kun satun inhoamaan hämähäkkejä. Helmikuussa kun lepo loppuu, niin alkaa kämpässä armoton hämähäkin metsästys...
Ellei sitten sarra syö sitä hämistä talven aikana :twisted:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja ceadi » 02 Tammi 2012, 10:54

Niin totta on leuto talvi. Mullakin tuo ulkona oleva purpurea on vissiin lähtenyt kasvamaan. Joissain puskassa on myös hiirenkorvat, en tosin tiedä sen puskan nimeä. Sitten vielä narsissit ovat lähteneet kasvamaan -__-
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 02 Tammi 2012, 14:18

Meidän pihalla mansikankukat paleltuivat 2 viikkoa ennen joulua :?
Vähän myöhemmin paleltui kukat ruusupuskasta... se puska kyllä on kukkinut koko kesän. Lajiketta en muista, mutta ei ole kurtturuusu.
Nokkahiiri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista