Virallinen talvilepo topic

Re: Virallinen talvilepo topic

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Tammi 2012, 12:58

Sunnuntaina piti siirtää sarrat ja loukku kylmäkellariin, kun oli kylmempää. Vähän pääsivät ruukut jäätymään ikkunan välissä.
Kylmyydestä huolimatta se hämähäkki oli aika nopea liikkeissään. Sain liiskattua.

Araknofobia on ihme homma :| . En siedä hämiksiä sisätiloissa ollenkaan, vaikka tiedän että ovat hyödyllisiä otuksia.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja loukkufani » 10 Helmi 2012, 13:13

En tiedä onko täällä jossain foorumilla sanottu ja jos ei ole niin voitteko minua valaista että, mitäs sitten tehdä kun ottaa kasvit talviunilta pois? Vähän kerralla varmaan valoa antaa*? Esim.10 tuntia aluksi ja sitten pikku hiljaa mennäkö sinne maximiin? ei varmaan muuta huomioitavaa ole tässä herättelyssä? Ei tuu ainakaan mieleen itellä enempää. :) Kiitos ja kumarrus avusta!!!
loukkufani

ViestiKirjoittaja Matilda » 18 Helmi 2012, 12:17

Aikuiset loukut selvisivät hienosti talvesta ja puskevat kovasti kukkavartta. Jouduin jo liikoja katkomaan, annan kuitenkin kukkia koska harmittaa niin vietävästi niiden pikkutaimien menetys, aloitan heti uuden projektin. Toinen aikuisista loukuista selvisi jo toisesta talvesta minun hoteissani, luulenpa että nämä on jo koulittu ja karaistu niin koviksi ettei niihin pystyisi rounduppikkaan :) On upotushoitoa (sekä vedessä että mäntysuovassa) ja pakastusta ja kuivumista ja muita kamalan kasvinhoitajan oikkuja :oops:

Nimim. Floristi helvetistä
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja snowwie » 25 Helmi 2012, 13:26

Mun D. rotundifoliat on pihalla puukaapissa. Ei mitään hajua siitä mikä on tilanne. Voi olla etteivät selviä jos kippo on jäätynyt tai jotain sellaista. Saas nähdä kukkivatko tänä vuonna kun viime vuonna ei tullut kukkia mutta toissavuonna kylläkin :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Minimonster » 27 Helmi 2012, 14:29

Oon saanu toissapäivänä tuollaisen sievän pienen kärpäsloukun, ja vähän tässä mietiskelin, että laitanko sen suoraan sinne jääkaappiin ja otan toukokuussa pois(3 kk)ku aurinko paistaa? Kun ei tuo ole _varmaankaan_ ollut talvilevolla vielä. Yksi loukku on vähän kellertävä ja muut ihan kunnon vihreitä. Onko liian myöhästä laittaa vai voisko vielä?
Kiitos jo etukäteen ;)
Mini-Monster, my lovely Dionaea <3
Minimonster

ViestiKirjoittaja snowwie » 27 Helmi 2012, 17:49

Minimonster kirjoitti:Oon saanu toissapäivänä tuollaisen sievän pienen kärpäsloukun, ja vähän tässä mietiskelin, että laitanko sen suoraan sinne jääkaappiin ja otan toukokuussa pois(3 kk)ku aurinko paistaa? Kun ei tuo ole _varmaankaan_ ollut talvilevolla vielä. Yksi loukku on vähän kellertävä ja muut ihan kunnon vihreitä. Onko liian myöhästä laittaa vai voisko vielä?
Kiitos jo etukäteen ;)

Ei enää kannata. Kasvi on kaupassa ollessaan skipannut ton talvilevon joten voit ihan hyvillä mielin pitää sen samassa paikassa kuin se nytkin on :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja snowwie » 26 Syys 2012, 14:36

Mun sarrat ja kärpäsloukut eivät näytä tajuavan että kohta tulee talvi ja 2m lunta. Sarrat varsinkin kasvattaa tötteröitä kuin mitkä, loukuilla taas näyttää hieman vanhoijen ansojen tummumista.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja ceadi » 26 Syys 2012, 20:06

Se on ihan normaalia. Mullakin vielä kasvit kasvattavat viimisiä tötteröitään, jotkut on vielä ihan alussa. Mutta kyllä niiden pitäisi kasvaa ennen kuin tulee pahat pakkaset.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Matilda » 04 Tammi 2013, 13:57

Nyt ovat sarrat ja loukut alkaneet tehdä uutta kasvustoa. Olkoot vielä hetken vintillä levolla, täytyy ehtiä hankkia lisää valaisimia, kaikki kasvit eivät mahdu enää yhteen terraan. Pelkään pahoin että joudun aloittamaan näidenkin uuden kasvukauden kasvualustan vaihdolla (kirvojen takia).
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja snowwie » 27 Tammi 2013, 16:05

Mulla on ollu loukut ja sarrat huomenna täydet 15 viikkoa talvilevolla, eli 3.449 kuukautta. Kuinkas kauan näitä täytyy pitää tolla kellarissa? Oon likennu että 3.5-4kk olisi hvä aika. Tänään kuitenkin siirsin kaikki ruukut lähemmäksi highland neppien terraa näin saamaan valoa vähäsen. Sitten kai pikkuhiljaa sisälle siirtyminen ja valoon tuominen kokonaan. Vaikkakin vasta maaliskuussa kevät alkaa toden teolla :|
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja snowwie » 29 Elo 2013, 08:43

Mites teillä alkavat talvilevolliset valmistautumaan talveen? Mulla D. anglicat alkoivat mennä jo horrosmuotoonsa heinäkuun lopussa. Itusilmuja on kovasti. Rotundinfoliat tekevät vielä lehtiä. Sarrat sen sijaan kukoistavat. Flavassa on hirveästi tötteröitä ja osa on jo alkanut ruskettua ja mustua. Leuco tekee tosi korkeaa ja pulleaa tätteröä. Lajihan on enemmän syksyyntaipuva kun taas flava on kevätkasvussa parempi. Oreophila ei tee tänä vuonna yhtäkään tötteröä. Se on kasvatellut vain tavallisia lehtiä/phyllodioita. Ihan ymmärrettävää kun ostin sen niin myöhään.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 29 Elo 2013, 15:29

Ainoat jotka näyttä merkkehä levosta ovat D. intermediat (lauhkean vyöhykkeen muodot), mutta muut purskuttavat täydellä vauhdilla eteen päin. D. x Obovata:n kasvu on ehkä alkanut kanssa taantumaan. Oma S. flava:ni tekee korkeampia ja kauniimpia lehtiä. :)
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 29 Elo 2013, 16:36

Saa nähdä kuinka pitkään ilo jatkuu :mrgreen: Viime vuonna 15.10. pistin levolle. Nyt on sitten opittu että kasvit vaativat siellä kellarissa valoa.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 29 Elo 2013, 17:49

Meillä loukut ovat hidastaneet kasvuvauhtia. Uusia loukkuja pukkaa hirveästi, mutta ne kasvavat hitaammin kuin aiemmin. Sarrat sen sijaan kasvaa vielä täyttä päätä.
najadi

ViestiKirjoittaja vixu00 » 29 Elo 2013, 20:15

Loukuillani ei ole tietoakaan horrokseen menemisestä. Mutta oonko nyt käsittänyt niin, että cephat vaatii levon? ;D
"Kaikkeen sitä törmääkin."
Kasvatuslista
vixu00

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista