Lihikset yölläkin ulkona?

Lihikset yölläkin ulkona?

ViestiKirjoittaja Aphe » 06 Kesä 2008, 12:18

Eli mietin tässä omieni sirtämistä pihalle edelleen. yhden päivän pidin tuossa niitä ulkona, mutta pelkäsin koko ajan niiden kärsivän siitä, ettei olisi ollut kosteutta tarpeeksi.
Toinen asia mikä metityttää, on se, että kuinka kylmiä yölämpötiloja lihikset kestävät? Itselläni on nyt tullut 5 sarraa lisää ihan yhtäkkiä tämän vikon aikana kun satuin vierailemaan paikallisessa kukkakaupassa ja myyjätäti antoi ilmaiseksi niitä mukaan, koska eivät ne kuulemma siellä kaupassakaan viihdy. Näistä yksi on jo yli 40cm korkea, joten se ei kunnolla terraariooni edes mahdu. Eli vosiko nämä sarrat olla pihalla ihan yötä päivää? En jaksaisi niitä joka ilta tuoda aina sisällekään :). Niin ja kuinka kovaa auringonpaistetta nuo käytännössä kestävät?
Sitkeitä ovat...
Aphe

Re: Lihikset yölläkin ulkona?

ViestiKirjoittaja Liutti » 06 Kesä 2008, 12:35

Minä pidin aluksi sekä sarran että dionaean pihalla auringossa, mutta sarra näytti kasvavan vähän paremmin pihalla ja pelkään sen palavan, joidenkin tötteröiden "kannet" olivat vähän kärsineet, tosin en tiedä/muista oliko ne jo kaupassa (laitoin lähes suoraan kaupasta oston jälkeen pihalle kun oli hyvä ilma). Sarra saa siis kasvaa sisällä ikkunalaudalla, ja näkyy pärjäävän todella hyvin.

Nyt kun pidän enää kärpäsloukun pihalla (joka selvästi pitää siitä), otan sen aina yöksi pois. En tiedä miten kestäisi, mutta en ainakaan uskalla jättää alle 15 asteen lämpötilaan, vaikka se sen kestäisikin.. En jättäisi yöksi. Auringon suhteen taas dionaealla ei tunnu olevan mitään rajaa, pidän sen päivät lähes suorassa auringonpaisteessa eikä näytä kärsivän. Aluksi tosin vein sitä vähän kokeillen enemmän ja enemmän aurinkoiseen, mutta nyt on jo tosiaan lähes suorassa auringossa, kasvattaa uusia lehtiä ja loukkuja eikä pala. Punertuu vain, kuten sen auringossa kuuluukin. :')

Mutta kertokaa jotain selvempiä vastauksia, kokeneemmat. :'D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 06 Kesä 2008, 14:18

Mulla on kaikki lihikset pihalla yötä päivää, paitsi nepit ja P.x.weserit joita vielä totutan huoneilmaan.

Olen jostain lukenut, että lähes kaikki kasvit vaan tykkäävät jos yölämpötila on edes vähän päivälämpötilaa matalampi. Sarroja ja kärpäsloukkuja pidän täydessä auringossa, myös kihokit olivat aluksi, mutta yksi D.aliciae vähän paloi. Rakensin niille sitten semmosen aurinkosuojan jonka takana ne ovat. Suoja on puukehikko, jonka ympärille kiedoin ohutta harsoa. Hyvin näyttävät kaikki kasvavan.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja homeitiö » 06 Kesä 2008, 15:09

Minulla ainakin on ollut jo pidemmän aikaa kärpäsloukut ja sarracenia lasitetulla parvekkeella yötä päivää. Annan niiden olla suorassa auringonpaisteessa, näyttävät tykkäävän. Suuremmat nepit ja droserat ovat myös parvekkeella yötä päivää, tosin suuressa kasvihuoneessa, jonka läpän laitan yöksi kiinni. Droserat tykkäävät, uivat limassa ja ovat punaisia. Sama juttu oli viime kesänä.
Nepeillä on kestänyt hieman kauemmin tottua. Nepenthes 'Miranda' kestää enemmän suoraan auringonvaloa, kuin myös Nepenthes 'ventrata'. N. 'Rebecca Soper' on herkempi palamaan (varmaan perintöä N. ventricosalta joka mulla jo pääsi kärähtämään hieman), mutta alkaa jo sekin tottua uusiin olosuhteisiin. Se saa vain vähemmän paahtavaa ilta-aurinkoa.
Pieniä highlandereita pidän sisällä terrassa, koska parvekkeella lämpötilat nousevat liian korkeiksi. Samoin ainut puhdas lowland mitä minulla on eli n. madagaskariensis on sisällä terrassa, koska ovat vielä todella pieniä ja parvekkeella yölämpötilat saattavat laskea joskus reilustikin.
Muutamaa indermediate-oloihin käypää neppiä pidän yhä terrassa lowlandien kanssa. Tekevät niin hyvin kannuja, etten ole raaskinut alkaa muuttamaan niiden kasvuolosuhteita. Tosin sekin on varmaan kohta edessä kun eivät enää mahdu tuohon tankkiin...

Että rohkeasti vaan niitä sarroja ja kärpäsloukkuja pihalle. Luonnossakin kasvavat yleensä täydessä auringonpaisteessa. Pidätte vaan huolen, että ne pysyvät kosteina. Ja toki sumuttelukin on sallittua jos olette ilmankosteudesta huolissanne. Usein se kuitenkin on sisällä joka tapauksessa matalampi kuin ulkona.
Kokeilemalla se selviää.
homeitiö

ViestiKirjoittaja Epeli » 06 Kesä 2008, 19:04

Totta, ulos vaan!
Itselläni ollut jo pitemmän aikaa ulkona kasvit, mutta edes hetkellinen suora auringonpaiste ei ole nähtävästi nepeile hyväksi..
Ostin velj. Keskiseltä sellaisen sateenvarjon muotoisen "green garden" nimisen mini kasvihuoneen joka pitää kasvit kosteina ja lämpiminä hieman viileimpinäkin öinä. Ainoana ongelmana on liika aurinko.. ;)
Ei uhrausta, ei voittoa..
Epeli

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 02 Heinä 2008, 17:38

Mä en oo vielä uskaltanu viedä mitään ulos :oops:
On niin vetoisa ja tuulinen paikka toi meidän parveke, joten pidän ihan vaan sisällä noita.
Kaikki kannukasvit on eteläikkunalla suorassa auringonpaisteessa ja tuntuvat tykkäävän.
Alapuolella sillon tällön päällä ilmankostutin (ufo).
Tai sitten kosteutta tulee kyllä, kun sateisina päivinä kuivattaa sisällä pyykkiä.
Sivuni Mm.lihansyöjä- sekä huonekasvien hoito-ohjeita...
Satu¤

ViestiKirjoittaja wid » 02 Heinä 2008, 19:24

Mulla on nyt ulkona kaikki sarrat, sarran tapaiset (heliamphora ja darlingtonia) sekä loukut. Muutamaa pinguakin ulkoilutin alkukesän. Muutkin pääsevät vierailemaan ulos aina toisinaan, mutta pääosin pidän ne sisätiloissa.
wid

ViestiKirjoittaja Eaoden » 02 Heinä 2008, 20:34

wid kirjoitti:Mulla on nyt ulkona kaikki sarrat, sarran tapaiset (heliamphora ja darlingtonia) sekä loukut. Muutamaa pinguakin ulkoilutin alkukesän. Muutkin pääsevät vierailemaan ulos aina toisinaan, mutta pääosin pidän ne sisätiloissa.

Pinguiculan kannattaa jättää yöksi ulos sillä ne sietävät kylmiä öitä.
Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.
Eaoden

ViestiKirjoittaja wid » 02 Heinä 2008, 23:23

Eaoden kirjoitti:Pinguiculan kannattaa jättää yöksi ulos sillä ne sietävät kylmiä öitä.

Sietämisestä ei olekaan kyse vaan mä annan niiden mieluummin pyydystää sisällä lentäviä otuksia. ;)
wid

ViestiKirjoittaja mustaleski » 18 Heinä 2008, 10:57

minulla on sarrat, kihokit, kärpäsloukut, ja nepitkin myös yötä päivää kasvihuoneessa, siellä saavat suoraa auringonpaistetta, eivätkä näytä kärsivän päin vastoin.
kasvihuoneen yölämpötila laskee hieman päivälämpötilaan nähden, mutta lämpö pysyy hyvin sisällä yönkin yli. :P
mustaleski

ViestiKirjoittaja Liutti » 30 Heinä 2008, 10:55

Tällä hetkellä mulla on pihalla yötä päivää Suomen kihokit ja kärpäsloukku. S. x. readii saa pysyä sisällä, pelkään sen palamista, kun ovat jotkut tötteröt tosiaan kärsineet, tosin tuskin auringosta, mutta kuitenkin. Joskus vien senkin tosin pihalle, mutta tuli vielä hätä kun löytyi siitä ne villakilpikirvat.. En nyt titedä mitä teen sille, tosin kirvoja ei ole enää näkynyt. Hyvin se näyttää silti sisälläkin kasvavan, joten taidan pitää sen varmuuden vuoksi täällä.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja wid » 30 Heinä 2008, 18:45

Mulla on nyt taas koko joukko pinguiculoitakin ulkosalla. Niitä kun on päässyt siunaantumaan viime kuukausina lähes luvattoman paljon.

Vinkiksi muuten, että p. esseriana lisääntyy pistokkaista aivan älyttömän nopeasti.
wid

ViestiKirjoittaja MadMind » 15 Elo 2008, 13:42

Mikä on liian kylmä yö loukulle vai vieläkö uskallatte pitää ulkona?
MadMind

ViestiKirjoittaja Epeli » 15 Elo 2008, 13:44

Kyllähän se loukku vielä menee kuhan ei ihan kymmentä alemmas tipu.
Ei uhrausta, ei voittoa..
Epeli

ViestiKirjoittaja Sebulon » 15 Elo 2008, 14:09

Itse otin jo Afrikkalaiset kihokit sisälle, kaikki muut jätin pihalle.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista