Suositelkaa lihiksiä!

Suositelkaa lihiksiä!

ViestiKirjoittaja snore » 07 Tammi 2009, 19:24

Eli ajatus olisi esim. tuohon kimppatilaukseen lähteä mukaan, mutta en nyt oikein tiedä että mitä sieltä sitten kannattaisi tilailla. Jotain semmoista helpohkoa ajattelin, plussaa olisi ettei suuttuisi lämpötilan vaihteluista (meillä talvella saattaa hieman alle 20 asteen tipahtaa lämpötila jos joku ei ole muistanut/jaksanut lämmittää taloa). Myös sellainen joka ei tarttisi talvilepoa.

Pliis älkää suositelko Darlingtoniaa.. Iskä kutsui mun edesmennyttä N. ventrataa kortongiksi joten en ees halua tietää miksi se kutsuisi tuota Darlingtoniaa :lol: (sattui just lihikset.net olemaan auki, Darlingtonia tartteeki talvilevon, joten en olis senkään takia sitä hankkinu :D )
snore

Re: Suositelkaa lihiksiä!

ViestiKirjoittaja snore » 07 Tammi 2009, 19:34

Hm.. Lihikset. netistä paljastuikin, että Cephalotus ei pahastu jos yöllä lämpö menee alle 20 ja talvilepoakaan ei tarvitse. :) Siinä ainakin yksi..
snore

ViestiKirjoittaja Liutti » 07 Tammi 2009, 19:36

On aika vähissä noilla vaatimuksilla pärjäävät lihikset, jotka eivät tarvitse talvilepoa. ;o Jotkut kihokit tietty, mutta niissä on sitten oma ongelmansa saada ne sopeutumaan huoneilmaan. Jotkut pingut vois mennä, mm. Pinguicula x weser, mutta sitä taas saa myös täältä kotimaasta ihan hyvin.
Jos mulla ei olis terraa, en kyllä menis ulkomailta mitään tilaamaan jos ei olisi talvehdittamispaikkaakaan.. :/ Tohon kimppatilaukseen viitaten, kannattaa myös tietää, että yleensä (tietty kasvista riippuen) CZ Plantsin kasvit ovat aika pieniä.

Ihan toinen asia sitten jos sulla on terra (en nyt muista näin ulkomuistista onko sulla). Sinne menee lähes kaikki kihokit jotka eivät tarvitse talvilepoa, kaikki pingut (jotka ei tarvi lepoa), ja lukuisat nepit.

Cephalotusta ei kannata tilata CZ Plantsilta, sen hinta-laatusuhde on ihan järkyttävä verrattuna esim. Extreme-Plantsin kasviin.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja snore » 07 Tammi 2009, 19:43

Huoneen kosteus% meillähän on se 60% ja on mulla tuo iso vitriini, joten sinne saa sitten suuremman kosteus% jos on tarvis.

Liutti: Olin sulle lähettäny yv:tä ;)

Lisäys: Niin.. Neppejä en lähde ostelemaan ulkomailta. katotaan neppien kannalta ensin kotimaan markkinat ja sitten kun on oppinut niiden kanssa nuo kastelu jutut ja muut niin sitten lähetään vasta harkitsemaan :D
snore

ViestiKirjoittaja Liutti » 07 Tammi 2009, 20:01

No jos terraario-olosuhteet löytyy, niin sittenhän noilla vaatimuksilla taitaa mennä kihokit (lähes kaikki jotka eivät vaadi talvilepoa, niistä enemmän droserapuolella), pingut (sama kun kihokeissa) ja genliseat. genlisea tosin on kastelun kanssa vähän vaativampi, mutta sitäkin usein liiotellaan: en mäkään kun vuoden ole harrastanut lihiksiä, ja mulla on nyt ollut muutamia kuukausia hyvin kasvava genlisea.

Kihokit ovat muutenkin tosi hauskoja; ne ovat nättejä, niitä on todella monta lajia mistä valita ja useimmat lajit ovat vielä todella helppoja. Suosittelen ostamaan kaikkia erilaisia ! n__n Vielä kun Suomesta ei oikein saa kuin paria droseralajia, niin niitä on hyvä tilata ulkomailta.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja snore » 07 Tammi 2009, 20:22

Mitä ite oon kaupoissa huomannut, niin eikös kihokeissa ole vain D. capensis, D. capensis 'Alba' ja D. aliciaea saatavilla, vai onko niitä muitakin ollut? Kattelen tuossa noita Extreme plantsin plantsin kasveja.. Tuo Drosera binata näyttää kyllä aika jännältä :D
snore

ViestiKirjoittaja Liutti » 07 Tammi 2009, 20:24

Joskus satunnaisesti voi löytää muitakin, mutta mä en kyllä ole myöskään nähnyt. :'D

D. binata on harmiksesi kyllä talvilevollinen kasvi, joten se ei vaatimuksiisi sopisi. :'/
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja snore » 07 Tammi 2009, 20:35

Ahaa. Noh, jännän näkönen se on silti :D Kannattaako uskoa tuota Extreme plantsin Carnivorous starter plants -osiota? Tuolla ainakin kerrotaan, että Heliamphora ois helppo, kun taas lihikset.netissä sanotaan että ne sopii parhaiten esim. highland neppien kanssa samaan terraarioon.
snore

ViestiKirjoittaja Liutti » 07 Tammi 2009, 21:09

En mä kyllä kattelis Extremen starter-osastoa, siellä näkyy olevan vähän mitä sattuu. Heliamphorat ovat oman tietämykseni mukaan yksiä vaikeimmista lihiksistä, ja tarvitsevat viileät yöt..
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 07 Tammi 2009, 21:11

Heliamphorat eivät ole aloittelijan kasveja. Ne vaativat terraarion, ja viileät yöt. Itse aion kutienkin tilata jonkun helin tässä keväällä, kokeiltavaksi lämmittämättömään terraan.

Jos jotain helppoja, ei talvilevollisia lihiksiä pitäs suositella, niin sanoisin että ainakin monet mexicolaiset pingut on helppoja. Lisäksi jotkut terrestriääriset vesiherneet ja monet kihokeista.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja snore » 07 Tammi 2009, 21:38

Kuten tuolla Heliamphora -topicissa kerroin niin saattais se menestyä meillä, kun nyttenkin on lämpö 18C (ja joskus ollut 17C). Täytyy nyt seurailla noita lämpötiloja ja tehdä tilaus sitten sen mukaan :) Vois vaikka kirjailla paperille, niin ainaki muistaa mitä ne luvut on joskus ollut :D (oon jo aika dementoitunut, onneks ei enää montaa vuotta ole jälellä et pääsee eläkkeelle :D )
snore

ViestiKirjoittaja Sebulon » 07 Tammi 2009, 22:09

Mä katoin tän jutun oikein Peter D'Amaton kirjasta, ja siellä sanotaan että suurimmalla osalla heliamphoroista päivälämpötilan pitäisi olla 15-26 celsiusta ja yöllä 7-15. Heterodoxalla ja minorilla päivälämpötila sama, mutta yölämpötilaksi suositeltiin kylmää 12-15. :|
Sebulon

ViestiKirjoittaja homeitiö » 07 Tammi 2009, 23:20

Noista Droseroista, että olen nähnyt suomessa myytävän myös D. paradoxaa ja jotain toista korkeaa vartta kasvattavaa lajia, jonka nimeä en tiedä.

Snore, jos haluat jotain kivannäköistä niin suosittelisin tilaamaan erikoisen värisen kärpäsloukun. Esim. BOHEMIAN GARNET. Sitä talvilepoa ei kannata säikähtää, nakkaat vaan rehun kolmeksi kuukaudeksi tavallisen jääkaapin vihannesosastolle ja se on siinä. S-koon kärpäsloukku vain taitaa olla niin pieni, että se voi olla hankala saada pysymään hengissä.

Jos et ole varma mitä haluat, kannattaa tosiaan ostaa muutama eri lajin drosera niitä löytyy aika edullisesti. Googlettamalla löytää helposti niiden tarvitsemat elinolosuhteet. Noista vesiherneistä sun muista minä en tajua mitään, mutta niissäkin, kuin myös Pinguiculoissa taitaa olla czplantsilla aika laaja valikoima.

Itse olen sieltä yleensä tilannut juuri niitä minimaalisen pieniä highland-neppejä, koska suomesta saa vain muutamaa tosi yleistä hybridiä ja pienet ovat halpoja. Mutta nepeissä suosittelen ensin perehtymään jonkin helpomman hybridin hoitamiseen ennen kuin heität rahat hukkaan. Tosin monesti kokeilemallakin saa kasvit selviämään, esimerkkinä tuo minun Nepenthes hamata jota varoiteltiin ostamasta hankalana kasvina, mutta tuolla se pukkaa jo ties monettako kannua minikasvihuoneessa.
Kokeilemalla se selviää.
homeitiö

ViestiKirjoittaja snore » 08 Tammi 2009, 13:03

Siis en mä sitä talvilepoa silleen kammoksu.. Tai noh tällä hetkellä jännityksessä odottelen, että alkaako tuo mun sarra elpymään tuosta omasta talvilevostaan. Sillä kun kävi niin että multa pääsi kuivumaan ja nyt kun sen otti pois levolta niin heti siihen ilmestyi pieniä vaaleita öttiäisiä.. Odotellaan, odotellaan..

Kuten jo tuossa aiemmin kerroin, niin en neppejä tällä keväällä ainakaan lähde tilailemaan. Ensin siis koitan pärjätä näillä joita Suomesta löytyy ja sitten lähden kokeilemaan vähän haastavampia.

Sebulon: Tuskinpa se yölämpötila täytyy just tuo 12-15C olla. Varmaankin riittää, että edes muutaman asteen muuttuu. Mulla on tuolla vanhassa tallissa talvehtimassa pari tavallista huonekasvia. Niiden kohdalla oli sanottu ettei lämpötila saa laskea alle 10C, nyt siellä on 3C ja edelleen kasvit hengissä.

Viime yönä oli sitten lämpö ollut täällä olkkarissa max 22C ja alimmillaan 18.1C.. Jotenkin tekis niin mieli kokeilla tuota Heliamphoraa... Mutta katotaan nyt.
snore

ViestiKirjoittaja Sebulon » 08 Tammi 2009, 16:12

snore kirjoitti:Sebulon: Tuskinpa se yölämpötila täytyy just tuo 12-15C olla. Varmaankin riittää, että edes muutaman asteen muuttuu. Mulla on tuolla vanhassa tallissa talvehtimassa pari tavallista huonekasvia. Niiden kohdalla oli sanottu ettei lämpötila saa laskea alle 10C, nyt siellä on 3C ja edelleen kasvit hengissä.
No turhaan mä sulle neuvoja annan jos sä oot jo päättäny sellasen tilata. Noin noista lämpötiloista sanottiin kirjassa, liian lämpimässä kasvit yksinkertaisesti mätänevät pystyyn. Mä kyllä itse uskon sellaista miestä joka on lapsesta asti harrastanut lihansyöjäkasveja ja myy niitä tällä hetkellä USA:ssa. Älä yhtään väheksy tuota lämpötilaa, itselläni oli heliamphora jonka laitoin joka yö jääkaappiin, kasvi vain ei tykännyt olla. Ilmeisesti päivälämpötila oli liian korkea, ja se oli huoneenlämmössä. :| Haastavia kasveja, eivätkä ainoastaan noiden lämpötilojen takia. Itse en kyllä suosittelisi ensimmäiseen tilaukseen, mutta saahan sitä toki kokeilla.
Sebulon

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista