Lumesta kasteluvettä

Lumesta kasteluvettä

ViestiKirjoittaja Jamppa » 07 Helmi 2009, 12:54

Eli, jos haen pihalta lunta ja sulatan sen ja kastelen sillä lihiksiä, niin eikai tästä olisi haittaa lihiksille? Olisiko hyvää kasteluvettä? Tietääkö kukaan?
Jep, totta.
Jamppa

Re: Lumesta kasteluvettä

ViestiKirjoittaja Sebulon » 07 Helmi 2009, 13:04

Itse olen tehnyt niin pitkin talvea. Ei siitä mitään haittaa lihiksille ole, päinvastoin. Ellet sitten satu asumaan jossain keskellä kaupunkia jossa saasteita on enemmän kuin ilmaa.

Sadevettähän suositellaan lihisten kasteluvedeksi.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Jamppa » 07 Helmi 2009, 13:40

Asun ihan omakotitalossa Vaasan ja Seinäjoen välillä. Kyllä täällä hyvää lunta on.
Jep, totta.
Jamppa

ViestiKirjoittaja Sebulon » 07 Helmi 2009, 18:19

No se on hyvä. SItten sitä kannattaa sulatella aina kun mahdollista, ettei sadevesi lopu. ;)
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja snowwie » 01 Helmi 2013, 22:08

Omasta kokemuksesta voisin sanoa että Liptonin muoviteepusseilla lumen suodattaminen on aika raskasta. Sulattaa iso vadillinen vettä saunassa ja kaataa kaikki se kaikki moska samalla siihen siivilään täynnä revittyjä teepusseja :mrgreen:

Seriously. Ostakaa vedensuodatin. Vaikka Brita.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 02 Helmi 2013, 20:36

Itse hoidan talvella vesiasian seuraavasti: alelaarista jokin muovivati, johon lunta ulkoa. Kun lumi on sulanut niin vesi kaadetaan kanisteriin, itse käytän tähän tyhjiä, pestyjä tuulilasipesuneste- ja käsisaippua-kanistereja. Tässä sitten vielä kanistesin suulle suppilo, jonka loppupäähän viritellään jostakin hyvin vettä läpipäästävästä kankaasta suodatinosasto(itse käytän jostain syystä 5:lle kerrokselle taiteltua tylliä), johon pahimmat epäpuhtaudet tarttuvat. Vesi läpi ja kanistereihin ja sumutinpulloihin. Mäin itse pidän kasveilla vedentarjonnan kohdillaan talvella. Kanistereihin saa yhteensä 6 litraa vettä talteen ettei tarvitse koko aikaa lunta sulatella. :mrgreen:
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja najadi » 03 Helmi 2013, 00:24

Toinen käteväks havaittu temppu on hommata joku tarpeeks iso sifonkihuivi tmv, ja laittaa se astiaan (mä käytän tavallista ämpäriä)niin että sen reunat pääsevät astian reunojen yli. Niin kuin roskapussi roskiksessa. Sitten kun siihen laittaa lunta ja antaa sen sulaa, tarvitsee vain kerätä huivin reunat yhteen ja nostaa se pois ämpäristä. Nopeaa ja tehokasta! :D
najadi

ViestiKirjoittaja Aivina » 27 Helmi 2013, 19:34

Itse kaatelen kasteluvedet aina vanhan lakananpalasen läpi. Siihen jää aika pienikin moska hyvin. Vähän hidasta se on, mutta eipä tuo paljon haittaa. Rauhaisaan tahtiin kun mukilla lappaa vettä ämpäristä kankaalla katettuun suppiloon, niin hyvin menee.
Välillä olen käyttänyt myös maaseudulta saatua porakaivovettä kihokkien kasteluun, eivätkä ole näyttäneet ainakaan kovasti pahastuneen. Nyt taas jatketaan lumilinjalla.
Aivina

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista