Kasvitunnistuksia

Re: Kasvitunnistuksia

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 13 Tammi 2012, 16:56

Mä luottaisin Petskun asiantuntemukseen neppien osalta, varsinkin kun Petskultakin tuo hookeriana löytyy.
Ja näyttää se munkin mielestä N. x hookerianalta.
Täällä kuvia: http://www.cpphotofinder.com/nepenthes- ... a-369.html

Toi on tosi hyvinvoivan näköinen neppi. Jätä poikaset samaan purkkiin, niin on tuuheamman näköinen.
Tai ota joku varmuuskopioksi eri purkkiin. Kun kirvat tappavat emon, niin on poikanen vielä jäljellä ;). Ei niitä siitä ainakaan roskiin heiteltäväksi kannata erotella.

Jos erotat poikasia eri purkkeihin, niin voit kokeilla myös eri kasvualustoja ja olosuhteita.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja loukkufani » 13 Tammi 2012, 17:20

no joo...nyt näytti olevan tuolla sivustolla jo samanlaisia....kyllä nyt uskon todellakin...että on tulossa julmetun isoo joskus isompana sitten.... :) tuosta nepistä. Viimeistään siinä vaiheessa vähän muista pienempiä irroittaa erilleen kun tuolle isommalle käy pieneksi mun laittama kasvualusta ja purkki. :) Varmaan jo keväämmällä saa jo vaihtaa. Näyttää niin innokkaasti pukkaavan uutta lehtee. Kiitos ja Kumarrus vielä kerran vastauksista! Olen mä tätä jo kovaa odotellutkin että saan tietoon tuon nepin nimen.
loukkufani

ViestiKirjoittaja Matilda » 28 Tammi 2012, 19:56

Matilda kirjoitti:http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3330206.jpg

mitä sorttia on uusi yökönlehteni jonka löysin Jyväskylän Viherlandiasta?

Ceadi kertoi että hitaammin kasvaa nuo valkolehtiset ja tämä on nähty! Kävi niin että purkista kasvaa kaksi kasvia, vihreä ja valkoinen! Vihreä kasvaa kivasti ja valkolehtinen on aivan lilliputti. Erotan ne keväämmällä omiin purkkeihinsa. Täytyy ihan laittaa kuva kun pääsen niin nopean netin ääreen.
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja loukkufani » 08 Kesä 2012, 14:10

Tämmöinen sarra löyty Plantagenista...nuori vielä, mut saisko siitä selvöö mikä kasvi voisi olla kyseessä? Kiitos ja Kumarrus avusta!
Kuva

Kuva
loukkufani

ViestiKirjoittaja loukkufani » 08 Kesä 2012, 17:14

Olisko tämä S.stevensii?
loukkufani

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 08 Kesä 2012, 23:55

Muistuttaa aika paljon omaa jo kuollutta kasviani, joka S. Stevensiiksi tunnistettiin. Sanonpa siis että se on S. Stevensii.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja najadi » 23 Elo 2012, 19:28

Moikka, Liutti!

Kysyisin tähän väliin tuosta siementen tilauksesta. Että mitenkä käytännössä tapahtui? Olen ajatellu tilata isoja kärpäsloukkuja juurikin tuolta cz plantsilta, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, elävien kasvien maahantuominen vaatii mm kasvien terveystodistuksen kasvattajalta, ja niiden maahantultua vielä eviran terveystarkastuksen. Ja mitä muuta lienee lisäksi. Onko siemenien laita samoin, vai toimitetaanko ne noin vain postipakettina suoraan kotiovelle (tai lähimpään postiin) ?

Ja kuinka kyseiset siemenet istutetaan? Kertoisitko siitä puolesta, siihen tyyliin että tyhmäkin ymmärtää. En tiedä näistä jutuista muuta kuin että siemenet ripotellaan "maahan" ja kastellaan. Vaativatko jotakin erityistoimia?

Sinulla on siis uusia kihokkeja kasvamassa. Näinköhän drosera alicia mahtaisi olla tuttu kasvi? Olisi pari kysymystä siitäkin.
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 08 Syys 2012, 13:54

najadi kirjoitti:Moikka, Liutti!

Kysyisin tähän väliin tuosta siementen tilauksesta. Että mitenkä käytännössä tapahtui? Olen ajatellu tilata isoja kärpäsloukkuja juurikin tuolta cz plantsilta, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, elävien kasvien maahantuominen vaatii mm kasvien terveystodistuksen kasvattajalta, ja niiden maahantultua vielä eviran terveystarkastuksen. Ja mitä muuta lienee lisäksi. Onko siemenien laita samoin, vai toimitetaanko ne noin vain postipakettina suoraan kotiovelle (tai lähimpään postiin) ?

Ja kuinka kyseiset siemenet istutetaan? Kertoisitko siitä puolesta, siihen tyyliin että tyhmäkin ymmärtää. En tiedä näistä jutuista muuta kuin että siemenet ripotellaan "maahan" ja kastellaan. Vaativatko jotakin erityistoimia?

Sinulla on siis uusia kihokkeja kasvamassa. Näinköhän drosera alicia mahtaisi olla tuttu kasvi? Olisi pari kysymystä siitäkin.

En ole Liutti mutta vastaan kuitenkin :---)

Siemeniä voi ihan hyvin tilata nettikaupoista. Varsinkin EU:n alueelta tilattaessa ei tarvitse mitään todistuksia.
"Toisesta EU-maasta Suomeen ostetusta tavarasta ei tarvitse maksaa tullia. Kun EU-maasta myydään tavaroita toisen EU-maan kuluttajille, myynti verotetaan pääsääntöisesti myyntimaassa, ts. tavaran hintaan sisältyy myyntimaan arvonlisävero
CZplantseilta ei löydy isoja kärpäsloukkuja. He nimenomaan myyvät pieniä kasveja pienillä hinnoilla. Jos nyt ihan maltillisesti tilaat kasveja niin ei sulta vaadita mitään todistuksia. Kun taas jos menee ostamaan 500kpl kärpäsloukkua niin tietysti tulli-ihmiset voi kiinnostua enemmän.

Mitä siemeniä mä oon ostannu suomalaisilta ja ulkomaalaisilta henkilöiltä niin siemenet pakataan talouspaperin sisälle ja pieneen minigrip pussiin nimitagin kanssa.

Kihokkien siemenet ovat ihan pienen kokoisia. Kastele ensin kasvualusta läpimäräksi ( 1:1 lannoittamaton turve, hiekka/perliitti) ja ripottele siemenet sitten päälle. Mulla on kihokit itäneet hyvin haribolaatikossa jonka pohjalla on n.3cm vettä ja kannessa reikiä ja lamppuna toimii megamanin 15w kasvilamppu :) Itämisessä kestää noin +/- yksi kuukausi joillakin enemmän, joillakin vähemmän.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja zrb » 23 Syys 2012, 19:20

Viimeksi muokannut zrb päivämäärä 27 Syys 2012, 14:34, muokattu yhteensä 1 kerran
zrb

ViestiKirjoittaja snowwie » 23 Syys 2012, 19:50

zrb kirjoitti:
Prismasta ostin tuommoisen kasvin, onkohan kyseessä joku Neppi?

Neppi on Nepenthes x Hookeriana :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja zrb » 23 Syys 2012, 20:03

Pahoitteluni, olen tosiaan ihan noviisi näissä asioissa; olen elänyt hyvin pitkään siinä uskossa, että kaikkia nepentheksiä sanotaan nepeiksi... :) On minulla vuosia sitten lihansyöjäkasveja ollut (tosin olen onnistunut aina tappamaan ne ja nyt olisikin tarkoitus yrittää pitää näitä edes talven yli elossa), mutta tätä sanastoa ei oikein ole tullut harjoiteltua!
zrb

ViestiKirjoittaja Petsku » 26 Syys 2012, 13:18

Neppi on vain lempinimi kaikille nepenthes-suvun (menikö oikein?) lihansyöjäkasveille.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja snowwie » 26 Syys 2012, 14:40

Kyllähän jokaiselle kasvisuvulle tehdään omat lyhyet lempinimet :--) Neppi , sarra, yökkis, heli jne.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja zrb » 26 Syys 2012, 17:24

Noniin, eli meni sittenkin ilmeisesti oikein tuo ensimmäinen viestini. :)
zrb

ViestiKirjoittaja Matilda » 15 Loka 2012, 14:14

Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista