Kasvitunnistuksia

Re: Kasvitunnistuksia

ViestiKirjoittaja ceadi » 16 Loka 2012, 07:57

Sanoisinpa että se on S. x mitchelliana x ? mutta näistä vaikeimmista Suomesta ostetuista risteymistä ei oikein voi olla varma.

Edit: Kröh kröh eihän tuo ole mikään mitchelliana hybridi, mutta voisi olla S. 'Eva' mutta ei noin pienestä kasvista voi oikein varmasti tunnistaa.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Rina » 25 Loka 2012, 22:38

Heippa! Osaiskohan joku kertoa että mikä tää mun kasvi on? Ostin sen noin viikko sitten ja tyhmänä luulin sitä pieneksi kärpäsloukuksi :oops: Joten kävin kärpäsloukkujen talvehtimisketjussa ensin, mutta sieltä tuli tieto ettei tuo kärpäsloukku ole.Kyllähän mä nyt itsekin ihmettelin että on kovin pieni ollakseen kärpäsloukku,mutta jotenkin aattelin että ehkä se on vasta ihan "taimi" ja kasvaa siitä.. :roll:
Hoitokin olisi helpompaa jos tietäis että mitä lajia oikein hoidan.Ja talvehtimis asiat mietityttää kanssa,eli onko tämä sellainen joka täytyy "talviuuille" pistää. Jääkaappia olin ajatellut. Ja olen siis ihan aloittelija näissä lihis asioissa joten anteeksi tyhmät kysymykset :) Tuossa kuva http://aijaa.com/gdkXT1
Rina

ViestiKirjoittaja ceadi » 26 Loka 2012, 14:38

Olisko sinulla kuvaa kasvin vanhemmista, värikkäistä lehdistä jotain hyvää kuvaa? Noista vihreistä (kasvi on saanut liian vähän valoa kaupassa) kun ei kasvi voi hyvin tunnistaa. Ja kasvi on kihokki, jos se oli vielä epäselvää.
ceadi

ViestiKirjoittaja Rina » 26 Loka 2012, 16:47

Ei ole ikävä kyllä kuvaa vanhemmista:( Ja sen tiesin jo että kihokki on,mutta eikös niitäkin ole montaa lajia? Kun tuota talvehtimista mietin,että pitääkö tuo pistää talviunille vai ei..
Tuossa on muutama lähempää otettu kuva,jos auttaisi tunnistuksessa yhtään. Yritin saada värit näkyviin, eli punertavanruskeaa väriä näyttäisi kasvissa olevan.
http://aijaa.com/5oFhQg ja http://aijaa.com/g7NAoC ja http://aijaa.com/slqj6w
Rina

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 26 Loka 2012, 17:57

Drosera spatulata, Drosera tokaiensis, Drosera capillaris. Tuollaiset lusikkamaiset lehdet, sellaiset omaavia kihokkeja on monta lajia, ja joiden välillä on vain muutamia eroja.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja loukkufani » 27 Loka 2012, 19:39

Jigsaw kirjoitti:Drosera spatulata, Drosera tokaiensis, Drosera capillaris. Tuollaiset lusikkamaiset lehdet, sellaiset omaavia kihokkeja on monta lajia, ja joiden välillä on vain muutamia eroja.

varmaan tässä tapauksessa kukka olis se ratkaiseva tieto sitten kun kukkii? :)
loukkufani

ViestiKirjoittaja Rina » 28 Loka 2012, 13:28

Kiitos vastauksista. Enköhän mä näillä tiedoilla pärjää. Kukkia odotellessa :)
Rina

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 01 Marras 2012, 10:14

Mä kävin lähi-Prismassa kurkkaamassa, ja siellä oli jäljellä yksi samanlainen, mutta vähän huonokuntoisempi kihokki. Ei tullut ostettua tällä kertaa, mutta olisihan sen saanut varmaan elpymään hyvällä hoidolla.
Mun mielestä se ei oikein voi olla D. spatulata, mutta D. capillaris ehkä. Katselin vähän kuvia CP photo finderista, ja D. collinsiaekin näyttää aika lailla samalta. Tässä kuvassa vasemmalla D. spatulata ja oikealla D. collinsiae.
Jigsaw on oikeassa. Noita samannäköisiä on aika paljon. CP Photo finderista voit itse etsiä vastaavannäköisiä.

Mulle itselleni tuli ensimmäisenä mieleen vain toi D. rotundifolia. Rotundifoliassa ongelma olisi ollut sen vaatima pitkä talvilepo, mutta tuskin noita viileän vyöhykkeen lajeja paljon marketeissa myydään.
Elikkä ei kannata talvilepoa kokeilla.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Rina » 03 Marras 2012, 03:34

Jep. Kiitti linkeistä. Yritän tunnistella kasvia ja vertailla kuvia. Paljon paremmassa kunnossa kaveri on nyt kuin kaupasta ostettaessa. Uutta lehteä pukkaa koko ajan kun on kasvilampun alla. Eli en kyllä mitään talvehtimista rupea nyt ainakaan kokeilemaan kun selvästi tuntuu olevan kasvuvaihe päällä.Jääkaappiin jos laittaisin talvehtimaan niin varmasti kuolisi. Mutta mutta. tosiaan kun noita kuvia vertailen kasviin,niin ainakin omaan silmään tuo on juurikin ton D. rotundifolian näköinen :/
Olenkohan nyt sitten onnistunut ottamaan hankalan kasvin ensimmäiseksi lihikseksi. voi hitsi..Mutta Jos se hengissä säilyy ja jossain vaiheessa innostuu kukkimaan niin kukista sen vissiin sitten varmasti tunnistaa? Näin ymmärsin.
Rina

ViestiKirjoittaja ceadi » 03 Marras 2012, 11:08

Noh, ei se rotudifolia kovinkaan vaikea kasvi ole. Luonnossa sitä kasvaa lapissakin ;)
ceadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 05 Marras 2012, 10:00

ceadi kirjoitti:Noh, ei se rotudifolia kovinkaan vaikea kasvi ole. Luonnossa sitä kasvaa lapissakin ;)

No kyllähän se luonnossa pärjää, mutta mites sisätiloissa :twisted:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja najadi » 11 Tammi 2013, 17:07

Nyt kiinnostais kovasti tietää, miten p. weserin ja p. sethoksen erottaa toisistaan? Olen olettanu, että mun pinguni on wesereitä (ovat kuulemma yleisempiä suomessa), mutta kun olen googlannu niitä kuvahaulla, en huomaa niissä mitään eroa, varsinkaan kun kasvien ulkonäkö kuulemma vaihtelee hurjasti olosuhteiden mukaan. Myös niiden kukat näyttävät samanlaisilta minun silmiini, joten mistä tiedän, kumpia kasvini ovat? Yksi pinguistani kukkii nyt, ja siinä on kauniin violetinpunainen kukka jossa on valkoinen keskusta. Kukkavarsi on noin 10cm korkea ja kukka itse suunnilleen metsäorvokin kokoinen. Toi kuvaus tosin tuntuu sopivan suurimpaan osaan pinguista, mutta yritän jossain vaiheessa saada kaverin avulla laitettua oikein kuvaa niin näkisi paremmin. Mutta kertoko toi selitys yhtikäs mitään siitä kumpia mulla todennäkösemmin on?
najadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 14 Tammi 2013, 11:50

najadi kirjoitti:Nyt kiinnostais kovasti tietää, miten p. weserin ja p. sethoksen erottaa toisistaan? Olen olettanu, että mun pinguni on wesereitä (ovat kuulemma yleisempiä suomessa)

Molemmat ovat aika harvinaisia, Suomessa ja muualla. Kukkakaupat myyvät kaikki pingunsa "wesereinä", jos niitä nyt on nimetty ollenkaan.
Weser ja Sethos ovat saman risteytyksen 'lajikkeita'. Niillä molemmilla siis on samat vanhemmat: P. moranensis ja P. ehlersiae.
Jostain syystä taimitarhat myyvät kaikki P. moranensis x ehlersiaet "Wesereinä". Weser on tietty lyhyt ja ytimekäs nimi verrattuna tuohon pitkään hybridin nimeen.

Mutta Weser ja Sethos ovat siis vanhoja rekisteröityjä lajikkeita, ja ainoa tapa erottaa ne toisistaan on kukkien perusteella.
Tässä pari P. "Weseriä":
http://www.sarracenia.com/thumbs/pingui ... 06004t.jpg
http://www.sarracenia.com/thumbs/pingui ... 06001t.jpg
Ja P. "Sethos": http://www.sarracenia.com/thumbs/pingui ... 13001t.jpg

Muuten noiden lajikkeiden muotoa ei muistaakseni ole rajattu. Kasvin lehdistä ei voi päätellä mitään.

Tätä suomessa myytävää P. moranensis x ehlersiaeta kutsutaan maailmalla "fake-weseriksi" ja tällä foorumilla sitä on kutsuttu vale-weseriksi :D.
Myös mulla on pelkkiä vale-wesereitä. Ihan hienoja kasveja ne ovat, mutta eivät ole "aitoja" Adrian Slackin tekemiä vanhoja hybridejä.

EDIT:
Täällä virallinen kuvaus lajikkeista, mikä on aika ympäripyöreä:
http://www.carnivorousplants.org/cultiv ... Pinguicula
Ja keskustelua samasta aiheesta CPUK:ssa
http://www.cpukforum.com/forum/index.ph ... =9013&st=0
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja najadi » 14 Tammi 2013, 17:25

Okei, nyt alko selvitä. Kiitos, Nokkahiiri! Hyviä kuvia! Jep, "wesereitä" ne on. Näitä nimenomasia ei ollut nimetty mitenkään, katselin vain netistä kuvia ja totesin, että jompi kumpi on kyseessä. :D

Vielä yksi kysymys vähän asian vierestä: Ovatko siis kaikki weserit, aidot ja väärät, risteymiä moranensiksesta ja ehlersiaesta? Niin että aito on jalostettu näistä kahdesta, kun taas valeweser on ns. sunnutairisteytys joka syntyy kun joku päättää aikansa kuluks risteyttää ne kaksi kasvia?

Tai antaa olla... Jos tässä aletaan käsitellä genetiikkaa, olen kohta korviani myöten suossa. :roll:
najadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 15 Tammi 2013, 10:07

najadi kirjoitti:Vielä yksi kysymys vähän asian vierestä: Ovatko siis kaikki weserit, aidot ja väärät, risteymiä moranensiksesta ja ehlersiaesta? Niin että aito on jalostettu näistä kahdesta, kun taas valeweser on ns. sunnutairisteytys joka syntyy kun joku päättää aikansa kuluks risteyttää ne kaksi kasvia?

Kyllä ne kaikki ovat moranensiksen ja ehlersiaen risteytyksiä.
Aito P. "Weser" on sellainen, joka aikanaan oli Adrian Slackin mielestä niin hieno, että se kannatti rekisteröidä. Siitä lisätyt pistokkaat ovat sitten aitoja asioita.
Vale-weser on feikki vain jos sitä väitetään weseriksi. Oikea nimi on P. moranensis x ehlersiae.
Nokkahiiri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista