Kasvitunnistuksia

Re: Kasvitunnistuksia

ViestiKirjoittaja ceadi » 04 Maalis 2011, 18:18

Juu tuo ykkös kuva on Sarracenia x swaniana.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 08 Maalis 2011, 14:44

Vaikka suomalaisista sarroista vaikea sanoa mitä ovat, niin tunnistaako kukaan tätä Sarraa:
Kuva
Kuva
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 09 Maalis 2011, 13:13

Jigsaw kirjoitti:Vaikka suomalaisista sarroista vaikea sanoa mitä ovat, niin tunnistaako kukaan tätä Sarraa:

Näyttää aika lailla S. x chelsonii:lta.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 11 Maalis 2011, 02:53

Sanotaan sitten niin. Kiitos avusta!
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja loukkufani » 10 Touko 2011, 19:57

"Kaupantäti" meinasi, että tämä olisi Drosera capensis paradoxa aliciae ...ja mä olen kyllä sitä mieltä että tämä olisi kyllä joku Pinguicula sukulainen, mutta mikä tarkemmin sitten?

Kuva

Kuva
loukkufani

ViestiKirjoittaja Liutti » 10 Touko 2011, 21:20

Luultavasti Pinguicula x 'weser' tai Pinguicula x 'tina', tarkemmin voi sanoa vasta kasvin kukkiessa. Pingut on vähän sellaisia, että erilaisessa valaistuksessa lehtien muoto ja väri vaihtelee todella hurjasti.

Pinguja ei muuten kannata sumuttaa kovin rankasti suoraan päälle, sillä ne saalistavat lehtien limaisuudella. (:
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Touko 2011, 09:38

Ilmiselvä Pinguicula "Weser" tai muu Pinguicula moranensis x ehlersiae -risteytys.
"Tina":ssa on paksureunaiset, töpäkämmät lehdet.
Tuo yökönlehti tarvitsee myös lisää valoa.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja loukkufani » 11 Touko 2011, 10:37

Liutti kirjoitti:Luultavasti Pinguicula x 'weser' tai Pinguicula x 'tina', tarkemmin voi sanoa vasta kasvin kukkiessa. Pingut on vähän sellaisia, että erilaisessa valaistuksessa lehtien muoto ja väri vaihtelee todella hurjasti.

Pinguja ei muuten kannata sumuttaa kovin rankasti suoraan päälle, sillä ne saalistavat lehtien limaisuudella. (:

..huomasinkin sitten kun olin sumuttanut että oli jotain pieniä kärpäsiä saalistanut...eli enpä tästä lähin sumuttele.nyt ei muuta kuin etsimään tietoa...tää on mun eka vähän erikoisempil ihansyöjäkasvi...ihmeellistä että tällä ei ollut paljon mitään juuria kun vaihdoin tälle hiekka/turve seoksen....toivottavasti kasvaa juuria.Yleensäkin elää...valoa tietysti tämä kasvi saa...varottava kuitenkin polttamasta lehtiä.Kiitos tiedosta!
loukkufani

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Touko 2011, 12:12

loukkufani kirjoitti:...ihmeellistä että tällä ei ollut paljon mitään juuria kun vaihdoin tälle hiekka/turve seoksen....toivottavasti kasvaa juuria.

Yökönlehdillä on aina tosi onnettomat juuret. Hädin tuskin saavat pidettyä niillä mullasta kiinni. On aika tavallista että yrittää poistaa kuivunutta kukkavartta, ja vahingossa nyppäisee koko kasvin mullasta pois :)
Mutta yökönlehti se vaan istuu mullan päällä ja porskuttaa. Ei se niillä juurilla mitään tee :D
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 11 Touko 2011, 18:13

Nokkahiiri kirjoitti:Ilmiselvä Pinguicula "Weser" tai muu Pinguicula moranensis x ehlersiae -risteytys.
"Tina":ssa on paksureunaiset, töpäkämmät lehdet.
Tuo yökönlehti tarvitsee myös lisää valoa.

Mä olen ymmärtänyt, että yökkisten lehtien muotoon vaikuttaa niin paljon valo, ettei niistä voi lehden muodon perusteella sanoa paljon mitään (paitsi suuntaa, mutta jos näistä suomen pinguista lähdetään..). Mutta hyvä tietää tällainenkin sitten. (:

Tosiaan pinguilla on tosi olemattomat juuret, vähän kun koskee niin johan koko ruusuke jo lentelee jossain. Niistä on myös erittäin ilmeisesti saman ominaisuuden takia ottaa pistokkaita, joita tulee joskus vahingossakin. Lehdetkin sitten irtoilevat todella herkästi, ettei siitäkään tarvitse pelästyä (pistokkaiksi vain).
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 12 Touko 2011, 09:08

Liutti kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että yökkisten lehtien muotoon vaikuttaa niin paljon valo, ettei niistä voi lehden muodon perusteella sanoa paljon mitään (paitsi suuntaa, mutta jos näistä suomen pinguista lähdetään..). Mutta hyvä tietää tällainenkin sitten. (:

1 + 1 = 2 => :mrgreen: Suomesta ostettu pingu, eli se on joko Weser tai Tina, ja mulla on ollut prikuulleen samannäköisiä "Wesereitä". Toi kuva voisi olla mun ikkunalaudalta parin vuoden takaa :mrgreen:. Mä jaoin aikanaan mun "weseriä" tosi paljon, ja olen pitänyt niitä kaikenlaisissa valaistus- ja kosteusolosuhteissa. Huonossa valossa, tai horroksessa weser rupeaa nopeasti näyttämään tuollaiselta.

Weserin lehtien muoto ja väri tosiaan vaihtelee paljon. Mun pitäisi ehkä tehdä kuvakollaasi aiheesta...
Kuitenkaan, ainakaan mulla, Weser ja Tina eivät ole koskaan muistuttaneet toisiaan. Weserin lehdet ovat yleensä pienemmät, lehti ohenee reunaa kohti ja joskus vähän käpristyy reunastaan. Lehdet ovat huonossa valossa pitkulaisempia ja aavistuksen "läpikuultavia". Hyvässä valossa lehdet saavat kuparin punaista väriä, ja lehden muoto alkaa muistuttaa salmiakkineliötä, ja reunat aavistuksen käpristyvät ylöspäin.
Tinan lehtien väri näyttää aina olevan pastellimaisen vaaleanvihreä. Lehdet ovat isompia, ja eivät ohene samalla tavalla reunaa kohti. Lehti näyttää mattapintaiselta ja säämiskämäiseltä, kun taas weserin lehdet ovat enemmän liukkaan ja sileän näköiset.
Toisaalta Tinan kanssa en ole kokeillut niin paljon eri valaistusta ja ilmankosteutta, että en ole ihan varma miten paljon TInan lehtien muoto voi muuttua. Pitää varmaan laajentaa kokeilua...

Jos tuo olisi jostain ulkomailta saatu yksilö, tai siemensekoituksesta kasvatettu, niin sittenhän se voisi olla mikä tahansa.
Mutta Suomesta ostettu tuon näköinen pingu on kyllä melkein satavarmasti joku Pinguicula moranensis x ehlersiae -hybridi tai "Weser". Voisihan se olla myös "Sethos", mutta se taitaa olla harvinaisempi...

.... no ääh. Tietysti tsäkällä kukkakaupasta voi löytää mitä tahansa.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja loukkufani » 12 Touko 2011, 11:08

Nokkahiiri kirjoitti:
Liutti kirjoitti:Mä olen ymmärtänyt, että yökkisten lehtien muotoon vaikuttaa niin paljon valo, ettei niistä voi lehden muodon perusteella sanoa paljon mitään (paitsi suuntaa, mutta jos näistä suomen pinguista lähdetään..). Mutta hyvä tietää tällainenkin sitten. (:

1 + 1 = 2 => :mrgreen: Suomesta ostettu pingu, eli se on joko Weser tai Tina, ja mulla on ollut prikuulleen samannäköisiä "Wesereitä". Toi kuva voisi olla mun ikkunalaudalta parin vuoden takaa :mrgreen:. Mä jaoin aikanaan mun "weseriä" tosi paljon, ja olen pitänyt niitä kaikenlaisissa valaistus- ja kosteusolosuhteissa. Huonossa valossa, tai horroksessa weser rupeaa nopeasti näyttämään tuollaiselta.

Weserin lehtien muoto ja väri tosiaan vaihtelee paljon. Mun pitäisi ehkä tehdä kuvakollaasi aiheesta...
Kuitenkaan, ainakaan mulla, Weser ja Tina eivät ole koskaan muistuttaneet toisiaan. Weserin lehdet ovat yleensä pienemmät, lehti ohenee reunaa kohti ja joskus vähän käpristyy reunastaan. Lehdet ovat huonossa valossa pitkulaisempia ja aavistuksen "läpikuultavia". Hyvässä valossa lehdet saavat kuparin punaista väriä, ja lehden muoto alkaa muistuttaa salmiakkineliötä, ja reunat aavistuksen käpristyvät ylöspäin.
Tinan lehtien väri näyttää aina olevan pastellimaisen vaaleanvihreä. Lehdet ovat isompia, ja eivät ohene samalla tavalla reunaa kohti. Lehti näyttää mattapintaiselta ja säämiskämäiseltä, kun taas weserin lehdet ovat enemmän liukkaan ja sileän näköiset.
Toisaalta Tinan kanssa en ole kokeillut niin paljon eri valaistusta ja ilmankosteutta, että en ole ihan varma miten paljon TInan lehtien muoto voi muuttua. Pitää varmaan laajentaa kokeilua...

Jos tuo olisi jostain ulkomailta saatu yksilö, tai siemensekoituksesta kasvatettu, niin sittenhän se voisi olla mikä tahansa.
Mutta Suomesta ostettu tuon näköinen pingu on kyllä melkein satavarmasti joku Pinguicula moranensis x ehlersiae -hybridi tai "Weser". Voisihan se olla myös "Sethos", mutta se taitaa olla harvinaisempi...

.... no ääh. Tietysti tsäkällä kukkakaupasta voi löytää mitä tahansa.

Varmaankin sitten kukan väri ja kukat kertoo parhaiten mikä lie pinguicula on sitten loppujen lopuksi...vai vaihteleeko värit P. x Weser kukissa? Olis muuten tosi hienoa jos saisi enemmän kuvia tänne noista P. x wesereistä tai Tinan lajikkeista...kun ne on niin melkein saman näköisii....
loukkufani

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 12 Touko 2011, 16:08

Voisin melkein luvata että tuo kasvi on P. x 'Weser'. Lehdet ovat "wesermäiset" ja en ole koskaa nännyt myytävän P. x 'Tina' kasveja noin isoissa rykelmissä.
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja loukkufani » 12 Touko 2011, 21:59

Jigsaw kirjoitti:Voisin melkein luvata että tuo kasvi on P. x 'Weser'. Lehdet ovat "wesermäiset" ja en ole koskaa nännyt myytävän P. x 'Tina' kasveja noin isoissa rykelmissä.

kyl mie uson jo.... 8-)
loukkufani

ViestiKirjoittaja neville160 » 26 Kesä 2011, 23:30

Tuli taas vaihteeksi hommattua muutama kasvi, ja vieläkään en osaa niitä itse tunnistaa :oops:

Pinguicula 1 Taitaa olla weser?

Pinguicula 2 Taitaa olla samaa lajia, mutta varmuuden vuoksi pistin

Drosera 1

Drosera 2 capensis?

Ja jotten kuormita tätä foorumia liikaa, niin pistän tän tähän samaan viestiin. Eli näistä mikään ei taida sitä talvilepoa tarvita?

Anteeksi jälleen mahdollisesta vaivannäöstä jonka tuotin, ja kiitos jälleen vastauksista jo näin etukäteen :D
neville160

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista