Suositelkaa lihiksiä

Suositelkaa lihiksiä

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 01 Maalis 2009, 15:01

Mikä lihis ei tarvi terraariota ja talvilepoa ja on helppohoitoinen? Minulla on vasta kärpäsloukku, joten oon ihan alottelija. ;) Suositelkaa lihiksiä mulle!
Viimeksi muokannut Hohhoi päivämäärä 28 Kesä 2009, 11:41, muokattu yhteensä 1 kerran
Hohhoi

Re: Suositelkaa lihiksiä!

ViestiKirjoittaja Jamppa » 01 Maalis 2009, 15:11

Noh, drosera capensis ja sen eri muodot ja drosera aliciae ovat helppohoitoisia eivätkä tarvitse terraa tai lepoa.

Niin, ja näitä saa melkeempä jokapuolelta.
Jep, totta.
Jamppa

ViestiKirjoittaja Sebulon » 01 Maalis 2009, 15:15

Pinguicula x weser! Omien kokemusten perusteella voin sanoa, että en tiedä mitään helpompaa. ;)
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Eaoden » 01 Maalis 2009, 15:18

Hohhoi kirjoitti:Mikä lihis ei tarvi terraariota ja talvilepoa ja on helppohoitoinen? Mull on vast kärpäsloukku, joten oon ihan alottelija. ;) Suositelkaa lihiksiä mulle!

Suomesta kaupoista saatavat kihokit eli D.capensis ja aliciae ovat hyviä aloittelioille, koska eivät tartte talvilepoa.
Myös kannukasvit eli N.alata ja N. x ventrata ovat hyviä, mutta tarvitsevat terraarion kasvaakseen.
Suomesta kaupoista saatavat yökkikset eli P.weser ja moranensis ovat hyviä, sillä ne kasvavat hyvin ikkunalaudallakin (kokemusta on).
Suomesta kaupoista saatavat Vesiherneet eli U.livida ja sandersonii ovat hyvin helppoja kasvattaa.
Jos tilaat ulkomailta, ÄLÄ osta Darlingtonia californicaa tai Heliamphoraa, sillä ne on tarkoitettu enemmän ammattilaisille.
Täältä näet tarkemmat tiedot aloittelioille: http://www.lihikset.net/artikkelit/artikkeli_alkuun.htm
Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.
Eaoden

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 01 Maalis 2009, 15:19

Kiitti kummallekin! Drosera aliciaeta ja Pinguicula x weseriä voisin kokeilla. Pitää ostaa ne heti kun löytyy. :P
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 01 Maalis 2009, 15:22

Ai joo, Eaodenkin kirjotti kokeilemisen arvoisia lihiksiä. Pitää näköjään alkaa säästämään rahaa lihiksiä varten, kun noin paljon hyviä löytyy. :o
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Liutti » 01 Maalis 2009, 15:42

Kyllä N. x ventratan voi saada kasvamaan myös huoneilmassa, kunhan on aktiivisesti suihkuttelemassa (mielellään monta kertaa päivässä). Myös alhaisemmalla huoneen kosteudella sen saa kasvamaan, mutta tällöin se ei tee kannuja. Muitakin huoneilmaneppejä on (mitä siis ihmiset ovat saaneet selviämään huoneilmassa ja tekemään kannuja), mutta kannattaa aloittaa kyseisellä hybridillä.

Tässähän näitä yleisimpiä ja helpoimpia on ehdoteltu. Kärpäsloukkuhan on talvilevollinen, miksei siis talvilevolliset käy? Sarraceniat ovat todella helppoja, kauniita ja aika suuria (lajista riippuen), mutta tarvitsevat talvilevon. Ja näitä löytyy aika hyvin Suomestakin, tietenkin joitain lajeja enemmän kuin toisia.

Kun lihansyöjäkasviharrastuksen pariin pääsee kunnolla, monesti hankitalistalla seuraavana on terraario, kun innostuu: pitää saada erikoisempiakin lajeja ja ne tarvitsevat terraarion. Ihan aluksi pärjää kuitenkin myös ilman terraa hyvin. ^^

Tän aiheen ois muuten voinu yhdistää tohon edelliseen samannimiseen. ;D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 01 Maalis 2009, 16:23

Niin, tämän tosiaan olisi voinut yhdistää tuohon samannimiseen, mut huomasin sen vasta kun olin tehny tämän. :oops:
Hohhoi

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista