Suihkutettavaa orkidealannoitetta lihiksille?

Suihkutettavaa orkidealannoitetta lihiksille?

ViestiKirjoittaja kukkamaaria » 12 Maalis 2009, 17:30

Niin, eli otsikko kertoo varmaan teille aika paljon. Eli voiko jotain suihkutettavaa orkidealannoitetta antaa lihansyöjäkasveille? Kun luin puutarha.netistä että jotain lannoitetta (sellaista vaaleanpunaista tomua) sekoitetaan veteen ja sumutellaan ihan normaalisti vain lihiksiä. Ja yksi kaverini käyttää tuota tekniikkaa, mutta ei tiedä mistä tuota tomua saa, kun se sai sen joltain sen tuttavalta.
APUA?

PS. Tämä tomu on hyödyllistä, koska se korvaa lannoituksen, ja jos vaikka on talvi, eikä nepeillä (esim) ole ruokaa, niin suits suits, tadaa, ja vôila, ötököitä ei edes tarvitse, ja kasvi voi hyvin! Älkää vain ruvetko väittämään vastaan ja sanomaan: ''No joo, ihan hyvä idea MUTTA SE EI TOIMI!!!'' <--- Tuohonkin joku hyvä PERUSTELU.
Tiedän että tuo toimii, kaverillanikin on toiminut jo 1,5 vuotta ja lihiksiä kasvattelee (niitä sillä on 9 erilajia ja itämässä olevat siemenet päälle!)

-Kiitos.-
-Kiitos jo etukäteen vastauksista-
kukkamaaria

Re: Suihkutettavaa orkidealannoitetta lihiksille?

ViestiKirjoittaja Liutti » 12 Maalis 2009, 17:42

Suosittelen lukemaan tämän sivun kokonaan läpi.

Lihikset.net kirjoitti:Neppien lannoittaminen jakaa mielipiteitä. Monet kasvattajat ovat sitä mieltä, ettei niitä missään nimessä pidä lannoittaa. Yhtä monet tosin ovat lannoittamisen kannalla.

Itse olen lannoittanut kaikkia lihiksiäni hyvin harvakseltaan laimealla orkidealannoitteella suihkuttelemalla. Rohkaisua tähän sain Peter D'Amaton kirjasta The Savage Garden, jossa hän kehoittaa lannoittamaan neppejä n. kerran kuussa 50% orkidealannoitteella sumuttaen.

Aikoinaan mm. sellainen firma kuin Borneo Exotics teki vertailun lannoitteiden hyödyistä ja haitoista. Tuossa kokeessa ei 6 kk aikana lannoitetuissa yksilöissä huomattu mitään eroa lannoittamattomaan verrokkiryhmään. Näyttöä eduista ja haitoista puuttuu edelleen, lähinnä koska laajojen kokeiden tekeminen on aika hankalaa.

Lähes kaikki harrastajat ovat kuitenkin samaa mieltä siitä, että purkkiin laitettavia lannoitteita ei pidä käyttää. Herkkä juurisysteemi ei kestä ravinnetulvaa, vaan saattaa ottaa ja pistää pelin seis.

Orkidealannotteella voi/pitää (lajista riippuen) lannoittaa harvakseltaan myös Cephalotusta, Pinguiculaa, Heliamphoraa (tosin jakaa mielipiteitä), Utriculariaa, Darlingtoniaa, Byblistä, ehkä myös muita, en ole perehtynyt asiaan.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja kukkamaaria » 12 Maalis 2009, 17:51

Mutta minkälaista?
Olen tässä monta tuntia selaillut keskusteluja (kaikenlaisia) läpi, eikä missään kerrota minkälaista kannattaisi kokeilla.
Voiko muuten Substralin ravinnepuikkoja käyttää lihiksille?
-Kiitos jo etukäteen vastauksista-
kukkamaaria

ViestiKirjoittaja Liutti » 12 Maalis 2009, 18:03

Googleen vaan "orkidealannoite" niin tulee esim. puutarha.netin keskusteluja kyseisestä aiheesta. : )) mm. tällainen löytyi kuvan kanssa. Ei kai sillä niin väliä, millasta orkidealannoitetta se on.

Ei mitään ravinnepuikkoja. En kyllä edes tiedä mitä ne ovat, kun en muita kasveja harrasta, mutta nimestä päätellen ne laitetaan kasvualustaan? Lihiksille vain nestemäisiä lannoitteita, suositellaan vain laimennettua orkidealannoitetta ja joillekin kihokeille todella laimennettua epifyyttilannoitetta.

Lihansyöjäkasvit juuri sen takia hyödyntävät hyönteisiä ravinnokseen, koska ne elävät ravinnottomilla mailla. Sen takia niitä ei lannoiteta kuiten normaaleja kasveja.

edit // tulee offia, mutta voit laittaa kasvatuslistasi allekirjoituksen sijasta kasvatuslistat -osastolle. ;D
P. x agata -nimistä kasvia ei ole muuten olemassakaan, on vain P. agnata tuon nimen tyylisiä. Myöskin S. flava, mikäli on Suomesta ostettu, ei ole puhdas flava vaan joku hybridi. N. rebecca ei ole myöskään laji, vaan se on hybridi, N. x 'Rebecca Soper'
;--D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Christer » 04 Heinä 2009, 09:47

Minä en ole yhdellekään lihansyöjälle antanut lannoitusta. Nepeille antaisin kyllä lehtilannoitetta mutta kummatkin terveet nepit asuvat vivaariossa johon jossain vaiheessa budjetin antaessa myöden tulee ryhmä nuolimyrkkyjä, joten sinne ei lannoitteita voi laittaa. Maatuvat kasvinosat ja pieneliöstö pitää huolen lannoituksesta, ja tietenkin kannuihin eksyvät ötökkäparat :)
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja Sebulon » 04 Heinä 2009, 10:47

Mä olen lannoittanut muutamaa neppiä orkidea lannoitteella. Laimensin sitä ensin puolet suosituksesta, ja sitten vielä puolet siitä. Tiedä sitten laimeniko liikaa, mutta ainakin kokeilin. :)
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 04 Heinä 2009, 12:00

Mä en ole myöskään lannoittanut ainakaan tähän mennessä vielä ollenkaan, kattoo jos ostaisin jonkun purkin orkidealannoitetta kun tulee enempi neppejä.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nature » 16 Helmi 2010, 23:51

Ostin tuollaista Substral orkidea ravinnetta, näkyy olevan nestemmäisessä muodossa ja lukee myös,että edistää runsasta kukintaa ja siinä on jotain vita plus ominaisuuksia.Käykö tuollainen lihiksille..?
Nature

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 17 Helmi 2010, 08:18

Nature kirjoitti:Ostin tuollaista Substral orkidea ravinnetta, näkyy olevan nestemmäisessä muodossa ja lukee myös,että edistää runsasta kukintaa ja siinä on jotain vita plus ominaisuuksia.Käykö tuollainen lihiksille..?

Joillekin lihiksille käy, joillekin ei.
Nepit ja jotkut yökönlehdet ainakin saattavat hyötyä kannuihin ja lehdille suihkutetusta, laimennetusta orkidealannoitteesta. Mutta en ole itse kokeillut, enkä siksi uskalla suositellakaan.

Mille kasville tarkalleen olet ajatellut lannoittamista kokeilla?
Ja mikset "lannoittaisi" mieluummin kuivatuilla surviaissääsken toukilla? Niin minä aina teen, jos kasvit eivät itse saa mitään pyydystettyä ;).
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 17 Helmi 2010, 11:40

Mä en ole ikinä ymmärtänyt lihisten lannoitusta. Miksi pitäisi jotain orkidealannoitetta tunkea, vaikka siitä ei ole mitään hyötyä? Jos ei huonoa niin ei hyvääkään, joten sehän on ihan sama lannoittaako vai ei. Jos haluaa kasvua voimistaa, niin sitten ruokkii niitä. :)
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Sebulon » 17 Helmi 2010, 11:56

Muutaman kerran olen suihkutellut neppejä orkidealannoitteella, mutta vain kesäisin parhaana kasvukautena. Mitään merkittävää vaikutusta en nähnyt, mutta saattaa johtua liian varovaisesta laimennuksesta. Muita lihiksiä en sitten lannoitakaan, koska ne pärjäävät hyvinkin vähällä ravinnolla (kihokit, yökönlehdet ym.) ja lannoittamisesta voisi olla vain haittaa.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nature » 17 Helmi 2010, 13:19

Nokkahiiri kirjoitti:
Nature kirjoitti:Ostin tuollaista Substral orkidea ravinnetta, näkyy olevan nestemmäisessä muodossa ja lukee myös,että edistää runsasta kukintaa ja siinä on jotain vita plus ominaisuuksia.Käykö tuollainen lihiksille..?

Joillekin lihiksille käy, joillekin ei.
Nepit ja jotkut yökönlehdet ainakin saattavat hyötyä kannuihin ja lehdille suihkutetusta, laimennetusta orkidealannoitteesta. Mutta en ole itse kokeillut, enkä siksi uskalla suositellakaan.

Mille kasville tarkalleen olet ajatellut lannoittamista kokeilla?
Ja mikset "lannoittaisi" mieluummin kuivatuilla surviaissääsken toukilla? Niin minä aina teen, jos kasvit eivät itse saa mitään pyydystettyä ;).

Lähinnä drodera capensiksille meinasin koittaa lannoitetta,kun ovat niin pieniä,että eivät saa kovinkaan paljoa pyydystettyä syötävää vai onko niiden ruokkimiseen muitakin konsteja..?
Meinasin suoraan turpeeseen ja juurille antaa pienen laimennetun lannoite kuurin onko kannattavaa,vai pitäisikö sumuttaa kasvin pinnalle..?
Mistä olet sellaisia kuivattuja surviaissääsken toukkia ostanut,jos vaikka kärpäsloukuille tarjois..?
Viimeksi muokannut Nature päivämäärä 17 Helmi 2010, 13:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Nature

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 17 Helmi 2010, 13:43

Nature kirjoitti:Lähinnä drodera capensiksille meinasin koittaa lannoitetta,kun ovat niin pieniä,että eivät saa kovinkaan paljoa pyydystettyä syötävää..?

Pienellä taimella on pienempi ruokahalu. Jos antaa liian isoja ötöjä, niin ötökät vaan homehtuu, ja pahimmassa tapauksessa se ylensyönyt lehti kuolee.
Droseraa ei varmaan kannata lannoittaa. Lannoitteensietokyky riippuu taas lajista, mutta alla neuvotaan lannoittamaan trooppisia droseroita (myös capensis) aika rankasti laimennetulla lannoitteella: oikea sekoitussuhde on 1/4 teelusikallinen orkidealannoitetta 4 litraan vettä :!:
http://cobraplant.com/index.php?main_page=page&id=26
Kuulostaa turhalta touhulta. Ja jos väkevämpi lannoite tappaa kasvin, niin se on voi voi...

Nature kirjoitti:Mistä olet sellaisia kuivattuja surviaissääsken toukkia ostanut,jos vaikka kärpäsloukulle tarjois..?

Akvaariokaupasta niitä saa. Pieni purkillinen riittää varmaan monta vuotta. Muistaakseni purkissa luki "dried blood worms". Ja ei sitten kannata ostaa sellaista, missä on jotain muuta kalanmuonaa seassa. Ainoastaan niitä kuivattuja toukkia. Kelpaavat myös capensikselle.
Alla on jotain ohjeita sille, miten kärpäsloukun saa kelpuuttamaan kuolleen saaliin:
viewtopic.php?f=4&t=309
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Nature » 17 Helmi 2010, 13:47

Ok thanks tarvitteekin käydä akvaario kaupassa,kun harrastan myös akvaario juttuja :D
Nature

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista