Siementen kylmäkäsittely eli STRATIFIOINTI

Siementen kylmäkäsittely eli STRATIFIOINTI

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 18 Marras 2007, 10:52

Kylmäkäsittely (stratifiointi)

Joidenkin kasvien siemenillä on lepokausi joka täytyy katkaista, ennen kuin siemen itää. Useille monivuotisille kasveille kylmä-käsittely on eduksi, harvoille haitaksi. Vaadittu kylmä ja kostea kausi voidaan saavuttaa ulkokäsittelyllä tai keinotekoisesti.

Kylmäkäsittely ulkona
Kun kylmäkäsittely suoritetaan ulkona, siemenet kylvetään tavallisen tapaan astiaan, joka peitetään ja asetetaan ulos suojaisaan paikkaan (tai kylmään kasvi- huoneeseen tai lavaan). Huolehditaan siitä ettei kasvualusta pääse kuivumaan kokonaan. Keväällä kylvölaatikot voi nostaa ikkunanlaudalle tai kasvihuoneeseen. Sitä mukaa kun siemenet itävät aloitetaan kasvatus normaaliin tapaan.

Tämä voisi toimia esim. suomessa kasvavien kihokkien siementen kohdalla.

Kylmäkäsittely jääkaapissa
Kylmäkäsittely voidaan myös tehdä siten että kylvös asetetaan jääkaappiin vaadituksi ajaksi kosteaan rahkasammaleeseen tai hiekka:turveseokseen ja kylvää vasta kylmäkäsittelyn jälkeen.
Satu¤

Re: Siementen kylmäkäsittely eli STRATIFIOINTI

ViestiKirjoittaja Maakari » 18 Marras 2007, 11:22

Satu¤ kirjoitti:Kylmäkäsittely jääkaapissa
Kylmäkäsittely voidaan myös tehdä siten että kylvös asetetaan jääkaappiin vaadituksi ajaksi kosteaan rahkasammaleeseen tai hiekka:turveseokseen ja kylvää vasta kylmäkäsittelyn jälkeen.

Eli pitääkö ne vielä kylvää uudestaan stratifioinnin jälkeen ?
Toivossa on hyvä elää.
Maakari

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 18 Marras 2007, 11:55

Mä olen tehnyt tuon, että laitan siemenet rahkasammaleen sekaan, joten tässä tapauksessa kyllä pitää kylvää uudelleen sopivaan kasvualustaan. Olen jättänyt sen rahkasammaleen siihen kasvualustan päälle sitten, koska siemeniä aika hankala sieltä rahkasammaleen seasta enää etsiä :wink:
( sarracenian siemenillä siis tehnyt näin)

Mutta jos sulla on ruukussa jo valmis kasvualusta ja siinä sitten ne siemenet niin ei niitä enää tarvitse kylvää uudelleen. Vaan siirrät ruukun sitten lämpimään ja valoisaan paikkaan. Ei kannata pitää siis siemeniä aivan litimärkänä vaan vasta sitten, kun siemenet ovat itäneet niin sitten vasta aletaan hoitaa normaaliin tapaan.
Tietenkin tämä vaan YLEISESTI, mutta kannattaa ottaa selvää vielä ihan lajikohtaisista siementen kylvöohjeista.

Mutta minä siis tehnyt noin noitten sarracienian siementen kohdalla.
Eli kosteaan rahkasammaleeseen ja jääkaappiin (mulla ollu 2kk) ja sitten siirtänyt ne normaalin kasvualustan päälle ja siirtänyt sitten terraan itämään.

Kun taas loukun siemenillä en ole tuota tehnyt, vaikka 4 viikkoa niillä olisi hyvä aika pitää tuolla jääkaapissa. Saas nähdä tapahtuuku itämistä noitten mun loukun siementen kohdalla ilman tuota stratifiointia. Tai jos tapahtuu niin saattaa kestää normaalia kauemmin.
Satu¤

ViestiKirjoittaja VP » 18 Marras 2007, 13:18

Eli käviskö jos laittasin kihokkien ja yökönlehtien siemenet turvehiekan pinnalle, kelmu päälle ja kylmäkellariin?
Kui kauan ne sais siellä olla?
Eihän siinä kylmäkäsittelyssä mitään lisävaloa tarvii?
Tehdäänkö sama juttu neppienkin siemenille?
VP

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 18 Marras 2007, 14:32

Tässä kihokkien siementen kylmäkäsittelystä sekä kylvöstä ohjetta:
Siemenet kannattaa säilöä jääkaappiin tiiviissä muovipussissa. Kylvä siemenet lopputalvesta tai kasvukauden alussa normaalille kasvualustalle.

(Lainattu sivulta: http://www.lihikset.net/kasvit/drosera/lisays.htm)

Kun taas yökönlehtien:
Siemenet kylvetään väljästi kasvualustalle - pidetään kosteana ja kirkkaassa valossa, muttei polttavan kuumassa.

Eli tietääkseni yökönlehtien siemenet eivät tarvitse kylmäkäsittelyä.
Satu¤

ViestiKirjoittaja VP » 18 Marras 2007, 14:43

Eli, siis ei kosteaan maahan, vaan kuiviltaan kylmäkäsittely?
Ja entä nepit?
VP

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 18 Marras 2007, 14:54

Mun tietääkseni nepit ei tota kylmäkäsittelyä tarvii, eihän niillä oo talvea muutenkaan :D
Mutta en sitten tiedä miten on noitten highland lajien? Kun tarviivat yölläkin viileää.

Viisaammat auttakoon :D

Kihokkien siemenet tiivissä muovipussissa tai rasiassa sellaisenaan tai kuten tuolla toisessa ketjussa Christer on kirjoittanut, että hän on pitänyt niitä ruukussa (ilmeisesti valmiissa kasvualustassa jo).?
Viimeksi muokannut Satu¤ päivämäärä 18 Marras 2007, 15:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Satu¤

ViestiKirjoittaja VP » 18 Marras 2007, 15:09

Tarkoitit varmaan, että highland?
VP

ViestiKirjoittaja VP » 18 Marras 2007, 15:17

En oikein vieläkään tajunnut :oops:
Eli voi kylvää suoraan lopulliseen kosteaan kasvualustaan?
Ja kuinka kauan niitä siellä kylmässä pidetään?
VP

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 18 Marras 2007, 15:23

VP kirjoitti:Tarkoitit varmaan, että highland?

Juu niin tarkoitin!
8)
Satu¤

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 18 Marras 2007, 15:35

VP kirjoitti:Eli voi kylvää suoraan lopulliseen kosteaan kasvualustaan?
Ja kuinka kauan niitä siellä kylmässä pidetään?

Kyllä voi.
1-3kk. Mulla oli ainakin sarracenian siemenet 3 kk jääkaapissa rahkasammaleen seassa.
Piti alunperin pitää 2 kk mutta unohdin ne sinne ja tuli tuo 3 kk aikaa siellä kaapissa :roll:
Satu¤

ViestiKirjoittaja VP » 18 Marras 2007, 15:42

Kiitoksia PALJON :D
Olen tilannut vähän siemeniä, enkä oo ikinä idättänyt lihiksiä.
Piti vielä kysyä, että onko tuommonen 4,5 celsiusta sopiva ja jätetäänkö siamenet ihan pintaan ja jos näyttää pinta kuivalta voiko hiukan suihkutella?
VP

ViestiKirjoittaja Satu¤ » 28 Marras 2007, 09:59

Kyllä tuon lämpötilan pitäisi riittää siis kunhan se ei siitä enää laske!
Yleensä kuitenkin toi 5 astetta on aika minimi lämpötila.
Mutta en usko, että tuo puolenasteen heitto hirveästi vaikuttaa siihen itävyyteen.

Yleensä lihansyöjäkasvien siemenet on sen verta pieniä, että niitä ei tarvitse peittää, kun ne laittaa ruukkuun itämään.
Satu¤

ViestiKirjoittaja Christer » 30 Marras 2007, 22:07

Ilmeisesti optimaalinen kylmäkäsittelyaika on 4 viikkoa. Se ei enään paranna siementen itävyyttä jos menee siitä yli mutta ei siitä haittaakaan ole. Sen verran kestää että kylmyyden ja kosteuden yhteisvaikutus hajottaa itävyyttä estävät aineet siemenessä.

Minä olen kylvännyt suoran kukkaruukkuihin. Se vie enemmän tilaa jääkaapissa mutta sitten ei tarvitse etsiskellä niitä siemeniä kun ovat jo valmiiksi aseteltuna kasvualustassa. Nim. pinsetille on ollut käyttöä.
Christer
Valvoja

Re: Siementen kylmäkäsittely eli STRATIFIOINTI

ViestiKirjoittaja jenna » 12 Touko 2009, 10:54

eli jos kylvän sarran ja kärpäsloukun siemeniä ja sarrat laitan jääkaappiin laitetaanko aluslautaselle vettä? entä kärpäsloukuille jotka ei ole jääkaapissa kylmäkäsittelyssä?
jenna

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista