Kasteluvesi

Re: Kasteluvesi

ViestiKirjoittaja Justus » 21 Heinä 2009, 19:28

Kuinka nopeasti lihansyöjäkasvien kasvualustan pH nousee liian korkeaksi, jos käyttää enimmäkseen seisotettua hanavettä? Itse joudun kerrostaloasukkaana käyttämään pääosin hanavettä kasteluun, paitsi kesäaikana, jolloin ehtimisen/jaksamisen mukaan käyn hakemassa suolta vettä. Aina se tuppaa kuitenkin loppumaan kesken. Sitten talvella viimeistään joutunee turvautumaan lähes pelkkään hanaveteen.

Eli jos oletetaan, että kastelu tapahtuu käytännössä pelkästään hanavedellä, niin kuinka usein pitää tehdä "huuhtelu" sadevedellä tai muulla puhtaalla vedellä pH:n laskemiseksi?

Niin, ja sitten vielä sellainen kysymys, että kuinka nopeasti kasvit reagoivat vääränlaiseen kasteluveteen?

Kiitos jo etukäteen vastaamaan vaivautuville :)
Justus

ViestiKirjoittaja Petsku » 22 Heinä 2009, 10:22

Justus kirjoitti:Niin, ja sitten vielä sellainen kysymys, että kuinka nopeasti kasvit reagoivat vääränlaiseen kasteluveteen?

Itse kastelin lihiksiä pari vuotta pelkällä hanavedellä, ja hyvin pärjäsivät. Enkä huuhdellut koskaan puhtaalla vedellä.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Liutti » 22 Heinä 2009, 10:59

Eiköhän tuo asia riipu vähän kasvista. Joku on herkempi hanaveden myrkyille ja pH:n nousulle, joku kestää sitä hyvin monta vuotta.

Itse kastelen rännistä otetulla sadevedellä kesäisin ja talvella lumesta sulatettuna tai rännistä, jos loppuu kesken, silloin hanavedellä. Yleensä pyrin kyllä hanavedenkin ottaa jo seisotetusta purkista, jotenkin tuntuu turvallisemmalta. :mrgreen:
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja neville160 » 22 Heinä 2009, 17:56

Eikö se riipu hanaveden laadusta? Esim. jos siinä ei ole kalkkia?
neville160

ViestiKirjoittaja Liutti » 22 Heinä 2009, 18:09

Siitäkin. Taitaa kuitenkin kaikissa hanavesissä olla kalkkia jonkin verran, mutta veden kovuus vaihtelee eri paikkakunnilla.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja neville160 » 22 Heinä 2009, 18:38

Meillä on oma kaivo, ja se on puhdistettu sen verran hyvin, ettei siellä kuullema ole kalkkia jne. Mutta sen näkee sitten joskus.
neville160

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 25 Heinä 2009, 17:04

Justus kirjoitti:Niin, ja sitten vielä sellainen kysymys, että kuinka nopeasti kasvit reagoivat vääränlaiseen kasteluveteen?

Tuntuu että ainakin Sarrat reagoivat nopeasti. Mulla on vähän pulaa kasteluvedestä, joten olen varovasti yrittänyt testata että mitkä kasvit kestävät kraanavettä. Eli osan semmoisista kasveista, mitä mulla on useampia, olen merkannut ja sitten kastellut pelkällä kraanavedellä.
Yökönlehdet ja D. capensikset tuntuvat kestävän kraanavettä.

Sarrat ovat niin janoisia että siirsin nekin kraanakasteluun, vaikkei varakappaleita olekaan. Ja tuloksia näkyy. S. x chelsonii on kuolemassa ja S.x readii on tehnyt epämuodostuneita tötteröitä. Oireita alkoi näkyä ehkä jo kuukaudessa. En tiedä onko joku muukin pielessä kuin kasteluvesi, kun reaktio oli noin nopea.

Kokeilin piristää sarroja lorauksella kahvia. S. x readii piristyi, ja kasvattaa nyt pienempia välimallin tötteröitä. Myös S. purpurea tuntui piristyvän, mutta chelsonii taitaa kuolla. Muutama uusi tötterö on tulossa, mutta on se aika surkean näköinen.

Talvilepo mielestäni onnistui, koska keväällä kaikki sarrat ja kärpäsloukku riehaantuivat kasvamaan oikein kunnolla. Vasta kraanaveden jälkeen alkoi oireilua näkymään.

Justus kirjoitti:Eli jos oletetaan, että kastelu tapahtuu käytännössä pelkästään hanavedellä, niin kuinka usein pitää tehdä "huuhtelu" sadevedellä tai muulla puhtaalla vedellä pH:n laskemiseksi?

En tiedä. ICPS foorumilla joku kertoi lorauttavansa kahvia nepeille, sarroille ja pingeille (olikohan niitä muitakin) kerran vuodessa.
Kahvi on todella hapanta, eli sillä voi yrittää palauttaa pH:ta.
En kuitenkaan suosittele kahvia, koska itselläkin tuo kokeilu on ihan vaiheessa. Tiedä miten niille vielä käy :? .
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 25 Heinä 2009, 17:23

Noista sarroista. Mulla oli koko viime vuoden S. x readii kraanavesikastelulla (no okei, seisotetulla, jos siinä nyt mitään eroa on) eikä reagoinut mitenkään. Talvilepokin meni hienosti yli kunnes kasvin tuhosivat tosiaan ne villakilpikirvat, talvella tosin sai jo sadevettä.

Reagoivatko kasvit jotenkin, jos kastelujen välissä on satunnaisia kraanavesikasteluja? Lähes kaikilla sarroillani on tötteröt jotenkin epämuodostuneita (S. oreophila taitaa olla ainut, jolla ei tötteröt ole jotenkin edes vähän kiemuralla), ja olen sen ajatellut olevan ohimenevää. Voisiko se johtua näistä kraanavesikasteluista, joita on silloin tällöin joutunut tekemään?
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 25 Heinä 2009, 17:44

Liutti kirjoitti:Reagoivatko kasvit jotenkin, jos kastelujen välissä on satunnaisia kraanavesikasteluja?

Se varmaan riippuu sekä veden kovuudesta että kasvin herkkyydestä.
Mulla S. x readii aloitti oireilun kasvattamalla isoon tötteröön täyden 360 asteen silmukan. Se on aika hurjan näköinen :roll:. Sen jälkeen readii on kasvattanut vain ohuempia, luikertelevia välimallin tötteröitä. Isoja, leveitä tötteröitä ei ole tullut yhtään.

En ole silti lopettanut kokeilua, koska haluan että kasteluvesi riittää tärkeämmille ja vähemmän janoisille kasveille.
Aion katsoa sarrojen kortit loppuun. Ja sen kahvikokeilun.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Justus » 25 Heinä 2009, 18:05

Itselläni on ollut aika tarkkaan kaksi kuukautta sekä Sarracenia x chelsonii, että S. x wrigleyana, ja ne ovat saaneet pelkkää seisotettua hanavettä. En ole huomannut muutoksia negatiiviseen suuntaan, mutta päätin ottaa varman päälle ja olen nyt viime kastelut hoitanut akkuvedellä. Ei sitten voi ainakaan vettä syyttää, jos ne heittävät lusikan nurkkaan. Minulla on kasveja kuitenkin sen verran vähän, ettei akkuvedellä kastelun liian kalliiksi pitäisi tulla. 5 l kanisterin akkuvettä saa alle neljällä eurolla ja minä pärjään sellaisella viiden litran kanisterilla aika kauan.

Tuossa hanavedessä on se kurja juttu, että sen kovuus vaihtelee niin paljon paikkakunnittain. Esim. Turun vesi taitaa olla aika myrkkyä lihansyöjäkasveille, kun taas jossakin muualla kraanavedellä voi kastella huoletta. Se neuvo mikä pätee yhdellä paikkakunnalla, ei päde lainkaan toisella paikkakunnalla. Siispä paras turvautua varmaan vaihtoehtoon, eli tislattuun veteen, varsinkin kun oman paikkakunnan veden kovuutta ei tunnu saavan mistään selville...
Justus

ViestiKirjoittaja Liutti » 25 Heinä 2009, 18:41

Nokkahiiri kirjoitti:Mulla S. x readii aloitti oireilun kasvattamalla isoon tötteröön täyden 360 asteen silmukan. Se on aika hurjan näköinen :roll:.

!! Mulla S. flavan ensimmäinen, uudessa kodissa tehty tötterö oli samanlainen. Lopulta, kun vähän tötteröön hipaisin, se katkesi. Se ei ole vieläkään tehnyt yhtään aukinaista tötteröä, joka kyllä hurjasti ihmetyttää.
Samassa paketissa tulleelta S. minoriltakaan ei ole tullut vielä yhtään tötteröä, joka olisi auennut, tosin sillä ne eivät yhtään kiemurtele. S. oreophilalla ja S. alata red lid x flavalla on jo muutamia, hyvännäköisiä tötteröitä. Kaikki tulivat samaan aikaan ja ovat olleet koko ajan samanlaisissa oloissa.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 26 Heinä 2009, 11:35

Mullakin S. chelsonii ja readii teki niitä kiemuroita hanaveden seurauksena. Chelsoniista kuoli melkein kaikki ruusukkeet, ja nyt kun oon kastellut tän kesän sadevedellä kaikkia, niin alkanut kasvattaa vasta nyt kuolleista ruusukkeista uusia pieniä alkuja ja ensimmäisiä kunnon tötteröitä tulee kaikkiin nyt vasta.
Eli n. 2 kuukautta kestää toipuminen. :shock: Se kaikki varmaankin johtu siittä hanavedestä..
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja Sebulon » 26 Heinä 2009, 13:35

Epämuodostuneet tötteröt ovat useimmiten merkki huonosta valaistuksesta. Alkukesästä kun siirsin kaikki sarrat pkasvihuoneeseen ulos, niin epämuodostuneiden ja heiveröisten tötteröiden tilalle alkoi tulla tavallisia, hienon näköisiä tötteröitä. Minusta tämä on se syy, ainakin omien kasvien perusteella. Kastelen kasvit suurimmaksi osaksi hanavedellä.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 28 Heinä 2009, 20:30

Sebulon kirjoitti:Epämuodostuneet tötteröt ovat useimmiten merkki huonosta valaistuksesta.

Tuumailin vähän tätä juttua.

Kaikista isoin muutos mun sarroille oli tuo kasteluveden vaihto, ja talvilepokin mielestäni onnistui hienosti, kun kaikki sarrat ja kärpäsloukku suorastaan riehaantuivat kasvamaan keväällä.
Mutta myös mun sarrojen valaistusolosuhteet huononivat hiukan. Mulla on puutetta tilasta, valosta ja kasteluvedestä, ja kun vähän tarkemmin muistelin, niin sarroille oli hiukan enemmän valoa tarjolla viime kesänä. Jouduin nostamaan valoja ylemmäs... ja etäisyyden kaksinkertaistaminen pudottaa valotehon neljännekseen.
Viime vuonna sarrat saivat jopa kohtuulisesti väriä, joten en heti epäillyt valon määrää, mutta voisi se tosiaan olla tuo valaistuskin syyllinen.

Täytyy järjestellä taas.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Justus » 29 Heinä 2009, 12:08

Pinguiculat taitavat tosiaan olla kaikkein kestävimpiä lihansyöjäkasveja hanaveden suhteen. Suomessa Ahvenanmaalla kasvavat siniyökönlehdethän suorastaan vaativat kalkkia maaperältään, kun taas pohjoisessa ne kasvavat lihansyöjäkasveille tyypillisemmissä olosuhteissa, eli karulla maaperällä. Joten ainakaan kotimaiset pingut eivät varmaan kalkkia hirveästi kavahda. Muutenkin pingut taitavat olla lihansyöjämaailmassa niitä kaikkein 'karaistuneimpia' ja sopeutumiskykyisimpiä kasveja.
Justus

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista