Kasteluvesi

Re: Kasteluvesi

ViestiKirjoittaja Liutti » 31 Heinä 2009, 22:00

Mulla on kyllä sarrat olleet koko ajan pihalla täydessä auringonpaisteessa, joten valonpuutteesta ei voi olla kyse.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja neville160 » 02 Maalis 2010, 19:48

Voiko lihansyöjäkaveille tislata vettä kahvinkeittimellä? Odottaen tietenkin, että se vesi jäähtyy. Itselläni lihansyöjäkasveja ei ole näyttävän haittaavan yhtään, vaikka olen ottanut vettä suoraan kraanasta, mutta ajattelin, että voisin testata myös tislattua vettä.
neville160

ViestiKirjoittaja Petsku » 03 Maalis 2010, 07:48

neville160 kirjoitti:Voiko lihansyöjäkaveille tislata vettä kahvinkeittimellä? Odottaen tietenkin, että se vesi jäähtyy. Itselläni lihansyöjäkasveja ei ole näyttävän haittaavan yhtään, vaikka olen ottanut vettä suoraan kraanasta, mutta ajattelin, että voisin testata myös tislattua vettä.

Hmm, miten tislaat kahvinkeittimellä?
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja neville160 » 03 Maalis 2010, 15:36

Petsku kirjoitti:
neville160 kirjoitti:Voiko lihansyöjäkaveille tislata vettä kahvinkeittimellä? Odottaen tietenkin, että se vesi jäähtyy. Itselläni lihansyöjäkasveja ei ole näyttävän haittaavan yhtään, vaikka olen ottanut vettä suoraan kraanasta, mutta ajattelin, että voisin testata myös tislattua vettä.

Hmm, miten tislaat kahvinkeittimellä?

Ainakin meillä olevassa kahvinkeittimessä se ensin kiehuttaa sen veden, sitte se tiivistyy ja tippuu siihen pannuun sen kahvinmuruja täynnä olevan suodattimen läpi.
neville160

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 03 Maalis 2010, 19:07

neville160 kirjoitti:Ainakin meillä olevassa kahvinkeittimessä se ensin kiehuttaa sen veden, sitte se tiivistyy ja tippuu siihen pannuun sen kahvinmuruja täynnä olevan suodattimen läpi.

Ei kahvinkeitin noin toimi. Vesi kiehuu putkessa, mutta säiliön puolella on takaiskuventtiili, mikä estää paineen pääsyn vesisäiliöön. Kiehuvan veden aiheuttama paine tyhjentää putkessa olevan veden sinne puruihin. Koska vesi ei kiehu koko putken matkalla, puruihin päätyy noin 90 asteista vettä.

Kahvinkeittimessä vesi ei siis tislaannu.

Mutta kondensoiva rumpukuivain tislaa vettä. Mä olen kastellut lihikseni enimmäkseen rumpukuivurin vedellä (eli pyykkiä pestään aika paljon).
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja eltura » 24 Heinä 2010, 14:06

Miten ilmankostuttimesta tuleva vesihöyry?

Ja hieman pitkä lainaus kalkinpoistosta, kirjasta; Kodin Kukat - Orkideat 1 vuodelta 1983

Erilaisia kalkinpoistomenetelmiä
Kalkin voi poistaa vedestä turpeen avulla, saostamalla tai ioninvaihtajalla.
Tavallisissa huoneistoihin asennettuissa kalkkia poistavista ioninvaihtajista ei ole orkideankasvattajan kannalta mitään hyötyä, sillä ne vain korvaavatkalsiumin natriitilla.
Tämä ei ole orkideoille yhtään parempi asia, pikemmin päinvastoin, sillä natriumin lisäys (keittosuolana) on aina liiallista.
Turvemenetelmässä esim. muovisangosta tehdään suuri siivilä korvaamalla pohja jollakin sopivan harvalla kankaalla.
Sanko täytetään tavallisella kalkitsemattomalla turpeella, ja vesi siivilöidään sen läpi. Vedessä ollut kalkki sitoutuu turpeeseen.
1kg turvetta riittää suunnilleen 400 vesilitran kalkinpoistoon, jos veden kovuusaste on 8. Jos kovuusaste on 18, vettä voi käsitellä noin 150 litraa.
Veden värjäytyminen ruskeaksi ei haittaa. Kemiallisesti kalkki poistetaan kalium- tai ammoniumfosfaatilla.
Noin 40 litraan vettä, jonka kovuusaste on 8, lisätään kukkurainen teelusikallinen ainetta.
Vettä sekoitetaan ja siihen lisätään ammoniakkia, kunnes liuos tulee maidonvalkoiseksi. Joskus liuos samenee jo ilman ammoniakin lisäystä.
Suunnilleen vuorokauden kuluttua saostuma on painunut astian pohjalle limamaiseksi kerrokseksi.
Saostuman voi imeä pois tai sitten voi pinnalla olevan kirkkaan vesikerroksen ottaa varovasti talteen niin, että saostuma ei seuraa mukana.
Menetelmän etuja on, että todella itse näkee kalkin poistuvan. Sen sijaan fosfaattiyhdisteiden löytäminen kaupoista voi olla vaikeaa.
Kalkittomaan veteen voi vielä lisätä pari tippaa fosfori- tai sitruunahappoa, mutta se ei ole välttämätöntä. Ja sitä ei saa tehdä ennen kuin kalkki saostuma on poistettu, sillä silloin kalkki liukenee uudelleen.
Kalkin voi myös saostaa oksaalihapolla, mutta se on kasveille myrkkyä, joten yliannostus on vaarallista.
Muut kalkinpoistomenetelmät mm. kaikenlaiset vedenpehmennysaineet ovat orkideojen osalta kiellettyjä.
Ne vain pahentavat asiaa. Pelkkä pH-arvon alentaminen, ts. happamuuden lisääminen esim. sitruunahapolla, on täysin vaikutuksetonta.
Jos vesijohtovesi on puolikovaa, etkä halua tai voi poistaa siitä kalkkia, saostumia voi koittaa poistaa seuraavasti.
Vie kasvit kylpyhuoneeseen ja suihkuta kasvualusta läpikotaisin haalealla vedellä mieluiten kahdesti muutaman tunnin väliajoin.
Näin kasvualusta huuhtoutuu aika hyvin puhtaaksi entisistä saostumista ja kasvi saa samalla erinomaisen virkistyskäsittelyn.
eltura

ViestiKirjoittaja Jullelihis » 20 Huhti 2011, 15:55

Minä itse käytän hanavettä, koska meillä on oma lähde ja kaivo, joten se on varmasti aika puhdasta. En ole kovin kokenut enkä tiedä onko hanevesi hyvä vaihtoehto. :roll: Kyllä se ainakin tuntuu ihan hyvää olevan. :D Onko siinä jotain, esim. ainetta jolla lihis täytyis kastella?? Niinkun jotain kasvijuttua. :P
Jullelihis

ViestiKirjoittaja hurtta » 20 Huhti 2011, 17:10

Jullelihis kirjoitti:Minä itse käytän hanavettä, koska meillä on oma lähde ja kaivo, joten se on varmasti aika puhdasta. En ole kovin kokenut enkä tiedä onko hanevesi hyvä vaihtoehto. :roll: Kyllä se ainakin tuntuu ihan hyvää olevan. :D Onko siinä jotain, esim. ainetta jolla lihis täytyis kastella?? Niinkun jotain kasvijuttua. :P

Yleensä hanavesi on honoa lihiksille koska niiden juuret eivät kestä paljoa ravinteita (esim kalkki) joita hanavedessä on. Mutta omasta kaivosta tuleva vesi on ainakin parempaa kuin "normaali" hanavesi koska siihen ei todennäköisesti ole lisätty mitään ylimääräistä.
hurtta

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 21 Huhti 2011, 10:02

hurtta kirjoitti:Yleensä hanavesi on honoa lihiksille koska niiden juuret eivät kestä paljoa ravinteita (esim kalkki) joita hanavedessä on. Mutta omasta kaivosta tuleva vesi on ainakin parempaa kuin "normaali" hanavesi koska siihen ei todennäköisesti ole lisätty mitään ylimääräistä.

Mä olen vähän eri mieltä tästä. Hanavesi on tasalaatuista, ja Suomessa vesi on yleensä pehmeää, mikä sopii lihiksille. Joillakin paikkakunnilla hanavesi on kovaa (siis sisältää sitä kalkkia), mutta sitä voi kysyä omalta vesilaitokselta tai yrittää selvittää netistä.
Hanavettä ei juurikaan kloorata, ellei vesilaitoksella ole jotain ongelmia.

Mahdollisen kovuuden lisäksi hanaveden ongelma on ehkä lievä emäksisyys, mikä voi ajan kanssa neutraloida kasvualustan happamuutta.

Omasta kaivosta otettu vesi voi sitten olla ihan mitä vaan. Kaivovesi on pohjavettä, eli siinä on mukana kaivolle ominainen määrä maaperän mineraaleja ja kalkkia. Joillakin seuduilla vedessä on esimerkiksi paljon rautaa, arseenia, ym... Mutta voihan se olla hyvääkin. Aika näyttää.

[Edit]
Ylimalkaisia veden kovuuksia Suomessa.
Tampereella,
Valkeakoskella
ja Mikkelissä.

Kyllä nuo vedenlaaturaportit aika hyvin netistä löytyvät. Siitä vain surffaamaan.

... ja että mikä oli liian kovaa vettä? Sitä ei kukaan tiedä, mutta muistaakseni alle ~3.0 dH pitäisi olla ihan ok.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Justus » 26 Huhti 2011, 08:50

Jos tuota hanavettä ei kloorata kuin ongelmatilanteissa, niin eikös se sitten tarkoita sitä, ettei veden yön yli seisottamisesta ole oikeastaan mitään hyötyä? Korkeintaan se hyöty, että vedessä mahdollisesti oleva kalkki sakkautuu astian pohjalle ja pinnasta ottamalla saisi siten vähän kalkittomampaa vettä?

Soitin paikalliselle vesilaitokselle ja kämppäni hanasta tulevan veden pitäisi olla vajaa 4 dH-asteikolla. Olen kastellut sillä kasvejani nyt aika pitkään (ehkä puoli vuotta), kun en ole jaksanut/muistanut ostaa akkuvettä tai hakea vettä luonnosta. En ole ainakaan vielä huomannut, että kasvit olisivat mitenkään ottaneet tuosta nokkiinsa. Silti on varmaan suositeltavaa, että kastelee jossakin vaiheessa edes vähän aikaa tislatulla vedellä, jotta kasvualusta ikään kuin puhdistuu hanaveden sisältämästä ylimääräisestä 'krääsästä'.
Justus

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 26 Huhti 2011, 10:23

Justus kirjoitti:Jos tuota hanavettä ei kloorata kuin ongelmatilanteissa, niin eikös se sitten tarkoita sitä, ettei veden yön yli seisottamisesta ole oikeastaan mitään hyötyä?

Ääh, mä näköjään kirjoittelen mitä sylki suuhun tuo :D.
Ainakin Tampereella kloorataan sittenkin jatkuvasti:
http://www.tampere.fi/vesi/toiminta/tal ... ttely.html
Ehkä on sitten niin, että pintavedestä valmistettava talousvesi kloorataan (aina), ja pohjavettä ei sitten ehkä tarvitse kloorata. Mulla vaan on ollut sellainen käsitys, että kloorausta käytettäisiin vain poikkeustapauksissa kun juomavedessä on jotain pahemmin vialla.
Mutta olin sitten väärässä. Ehkä tämäkin vaihtelee eri paikkakunnilla.
Tuosta linkistä käy muuten ilmi myös se, että juomaveden ph nostetaan aina emäksiseksi. Jatkuva hanavedellä kasteleminen voi siis olla ongelma, kun useimmat lihikset tykkäävät happamasta kasvualustasta.

En tiedä saostuuko kalkki oikeasti vettä seisottamalla.

Tuo veden kovuus dH 4 ei kuullosta vielä kovin pahalta, mutta ei varmaan tee pahaa, jos aina välillä kastelee sadevedellä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja nepin omistaja :) » 02 Touko 2011, 17:35

mun nepit saa ihan tavallista yön yli seisonutta vettä ja se sopii niille ihan hyvin :lol:
nepin omistaja :)

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 03 Touko 2011, 11:37

nepin omistaja :) kirjoitti:mun nepit saa ihan tavallista yön yli seisonutta vettä ja se sopii niille ihan hyvin :lol:

Nepit ja monet yökönlehdet kestävät vähän kovempaakin vettä. Kraanavesi sopii niille helpommin kuin muille.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja snowwie » 09 Maalis 2013, 22:09

Tuosta käänteisosmoosista täällä asianmukaisen topicin alla. Osmoosihan on näin biologisin termein veden diffuusiota puoliläpäisevän kalvon (solukalvo) läpi. En ole ite lukenut laitteen toiminnasta sen enempää, mutta uskoisin että vesi suodatetaan jonkinlaisen puhdistuskalvon läpi. Itse en näe laitteelle käyttöä jos kasveja on maltillinen määrä. Jos sitten mennään kasvihuoneen tai toisen tasolle niin, että vettä tarvitaan useimpia kymmeniä litroja päivässä, niin tuollainen laite on siinä tapauksessa aikaa säästävin ja edullisin.

Itse pitäydyn vielä Britan vedensuodattimessa :---)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Aivina » 10 Maalis 2013, 08:12

Mutta siis sarrojen vesi pitää suodattaa? Järvi-, sade-, lähde- tai peräti suovesi ei kelpaa? Pitääkö nekin suodattaa?
Aivina

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista