Kasteluvesi

Re: Kasteluvesi

ViestiKirjoittaja snowwie » 10 Maalis 2013, 10:45

Aivina kirjoitti:Mutta siis sarrojen vesi pitää suodattaa? Järvi-, sade-, lähde- tai peräti suovesi ei kelpaa? Pitääkö nekin suodattaa?

Järvivedessä voi olla liikaa ravinteita tai haitallisia pieneliöitä (rehevöitynyt).
Kaupunkialueiden sadevedessä voi olla teollisuuden saasteita
Lähdevesi taitaa olla yleisesti ottaen puhdasta - eikö sen pitäisikin olla?
Suovedessä voi olla haittabakteereja.

- näin biologisesti ajatellen :--D Mutta kyllä sitä pitäisi silmillä nähdä kirkkaassa kannussa leijaileeko siinä vedessä jotain.

Itse ajattelin ihan hanaveden suodattamista. Kunhan vedessä ei ole paljon kalkkia ja fosforia sun muita " ravinteita" niin hyvin menee. En tiedä mikä on meidän hanaveden kovuus/pehmeys koska mun milestä lahtiveden sivuilla ei ole mitään arvoja :roll:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Aivina » 10 Maalis 2013, 15:09

Olen itse suodattanut sadeveden ihan vaan tiiviihkön lakanakankaan läpi. Siihen on jäänyt isoin moska ja lopusta en ole välittänyt.

Mutta jos kasvi on alunperin suolta kotoisin, niin miksei suolta haettu vesi kelpaisi? Jos senkin siivilöisi jollain kangaspalalla, niin siltikö on suokasveille huonoa?

Ja tämä on siis ihan vain teoriatadon pohdintaa. Omat kihokkini saavat vaihtelevasti sadevettä, sulatettua lunta ja lähdevettä.
Aivina

ViestiKirjoittaja snowwie » 10 Maalis 2013, 17:09

Aivina kirjoitti:
Mutta jos kasvi on alunperin suolta kotoisin, niin miksei suolta haettu vesi kelpaisi? Jos senkin siivilöisi jollain kangaspalalla, niin siltikö on suokasveille huonoa?

No kyllä se nyt siinä tapauksessa kelpaisi.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Petsku » 11 Maalis 2013, 08:21

Hanavedessä on aina kalkkia, määrä riippuu toki kaupungista mutta käänteisosmoosi on tarpeen ainakin täällä Helsingissä. Vettä ei kulu kovin paljoa, suodatan laitteella kaksi 10 litran hanallista säiliötä täyteen ja niistä kastelen neppejä tarpeen mukaan. Vesi riittää noin kuukaudeksi (vedellä kastellaan myös terraarioiden aluskasvillisuutta/pohjaa). Vehje maksaa melko paljon, mutta kasvien kastelukäytössä sen käyttöikä on pitkä. Itsellä se on ollut nyt 5-6 vuotta eikä vielä osoita heikkenemisen merkkejä. Laadun tarkkailuun minulla on TDS (total dissolved solids) -mittari.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

Re:

ViestiKirjoittaja Hämppi » 21 Maalis 2013, 20:33

sera1 kirjoitti:Toki eri alueilla tulee hanasta erilaista vettä, mutta ainakin oma hanamme on osoittautunut myrkyksi lihiksille :cry:

Oon laittanut kans merkille että täällä päin (Pohjois-Savossa) suomea on hirmu kova hanavesi, mut ei mun loukut oo ainakaa vielä pahakseen laittaneet.
Vähintään yön yli seisotan vettä, ku en mä nyt ihan mitää lähdevettä rupea kaupasta niille kantamaan :D
eihän tyhmä ole se joka kysyy...?
Hämppi

ViestiKirjoittaja vixu00 » 23 Maalis 2013, 10:27

Pian toi lumi sulaa pois, mutta mä taidan ottaa sangon täyteen, saa sitten kastella loukut "sadevedellä".
"Kaikkeen sitä törmääkin."
Kasvatuslista
vixu00

ViestiKirjoittaja Aivina » 24 Maalis 2013, 14:21

Niin, en minäkään lähdevettä kukkasille kaupasta osta, vaan haen itse lähteestä.
Aivina

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 26 Maalis 2013, 09:52

Aivina kirjoitti:Niin, en minäkään lähdevettä kukkasille kaupasta osta, vaan haen itse lähteestä.

Lähdevesi ei oo hyvää lihiksille. Sehän on pohjavettä. Siinä voi olla vaikka miten paljon mineraaleja ja kalkkia mukana.
Järvivesi ois muuten hyvää, mutta siinä saattaa olla pelloilta valuneita ravinteita.

Jos kaupasta jotain haluaa raahata, niin tislattua vettä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 26 Maalis 2013, 11:53

Järki hoi ihmiset. Luonnossa kasvit kasvavat eikä steriili, painosanalla steriili, vesi ole niille välttämättömyys. Suolta tuotu vesi on kasveille kaikista luonnollisinta ja veden happamuus auttaa omalta osaltaan ylläpitämään kasvatusalustan happamuutta. Lapissa Urho Kekkosen kansallispuistossa on lähteen ympärille mupdostunut lampi, jonka rannoilla kasvaa yökönlehtiä ja kihokkeja, ja luultavasti vastaavanlaisia on muuallakin maailmassa, joten lähdevesikään ei välttämättä tapa lihansyöjäkasveja. Kai ihmiset osaa myös silmillään katsoa onko siinä järvi tai lampi rehevöitynyt ja/tai onko siinä rannoilla maatalouslaitoksia. Sade sataa joka paikassa alas ja niiden mukana sataa kaikkialle maailmassa ilmansaastetkin, vaan jos ette ihan keskikaupungilla ja/tai vilkkaasti liikennöidyn tien varrella asustele niin kokeilkaa ennen tuomintaanne. Käänteisosmoosivesi on todella näppärää kaupungissa ja vettä saa sillä nopeasti ja yksinkertaisesti, mutta kyllä luonnollisella vedellä pärjää. Järki oikeasti käteen ihmiset. Ei lihansyöjäkasvien kasvattaminen ole rakettitiedettä, jossa pieninkin epäpuhtaus tai virhe tuhoaa kaiken. Jos ette usko niin melkein kaikilla on jonkinlainen kihokki, ottakaa yksi kasvi omaan ruukkuunsa ja omaan alusastiaansa, kastelkaa kasvia millaisella vedellä haluatte kuukausi tai kaksi ja saatte selville onko se vesi niin tappavaa. Käyttäkää järkeänne, olkaa kriittisiä ja uskaltakaa kokeilla jotain uutta. That's all folks.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 26 Maalis 2013, 13:14

Noh, se taivaalta satava ja lumesta sulatettava juttu on "tislattua vettä".
Lähdevesi voi olla ihan mitä vaan. Otetaan kaupan "lähdevesistä" esimerkiksi vaikka toi Vytautas : http://www.vytautas.eu/en/.
Mainoksen mukaan Vytautas sisältää "...biggest amount of mineral substances in baltic countries". Suolaa on niin paljon, että se riittää tappamaan pelargoniankin :D.
Ja se vesi maistuu ihan kauhealta. Siitä jää jano. Ja se on luonnon lähdevettä.
Jos jossain kasvaa yökkiksiä lähteen rannalla, ei se tarkoita että kaikkien lähteiden vesi ois lihiksille hyväksi. Se yksi lähde ehkä on, mutta pohjavettä on monenlaista.

Jos itse raahaisin vettä jostakin, niin en ainakaan lähdevettä. Enkä ainakaan kaupan lähdevettä. Hanasta saa varmemmin parempaa.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 26 Maalis 2013, 13:20

snowwie kirjoitti:Itse ajattelin ihan hanaveden suodattamista. Kunhan vedessä ei ole paljon kalkkia ja fosforia sun muita " ravinteita" niin hyvin menee. En tiedä mikä on meidän hanaveden kovuus/pehmeys koska mun milestä lahtiveden sivuilla ei ole mitään arvoja :roll:

Lahdessa on pehmeää vettä. Hanaveden ainoa haitta lienee emäksisyys, kun vesiputkien suojelemiseksi veteen lisätään lipeää...
http://www.lahtiaqua.fi/Hyvä%20tietää/Tietoa%20vedestä/Veden%20laatu

... jostain syystä tää sivusto ei tykkää tuosta urlista. En saanut laitettua toimivaa linkkiä, mutta jos linkin tuosta copy-pasteaa selaimeen, niin kyllä se siitä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja najadi » 26 Maalis 2013, 13:39

Enpä tiedä, Nokkahiiri. Kun ajattelee kaikkia ilmansaasteita ja sitä miten vesi ja lumi kulkevat sen läpi matkallaan maahan, on minusta ihme ellei sadevedessäkin ole jotakuinkin samoja kasveille haitallisia aineita mitä maastakin löytyy. En ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että sadevesi olisi loppupeleissä puhtaampaa kuin esim lähdevesi.

Tosin, kuten sanoit, riippuu lähteestäkin miten puhdasta vettä siinä on. Yksi voi olla kasveille paras mahdollinen veden lähde, kun taas toinen voi olla niille tappava. Mitä taas tulee pullotettuun lähdeveteen, niin tuskinpa niitäkään on suoraan lähteestä pantu pulloon. Eiköhän niihinkin ole lisäilty kaikenlaisia aineita mitkä estävät vettä pilaantumasta yms. En lähtisi pullotettua lähdevettä edes kokeilemaan kasveille.

Meillä on käytetty sadevettä, joko vetenä tai lumena ja ainakin toistaiseksi kasvit ovat pysyneet hengissä ja hyvässä kunnossa. Sen lähteen sopivuus mikä meillä on, jää nähtäväksi siiheksi kun saan hankittua darlingtonioita ja istutettua niitä puron reunalle. Samoin järvivesi jää nähtäväksi mökillä, jos sinne sarroja istutan rantasammalikkoon kuten olen ajatellut.
najadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 26 Maalis 2013, 14:30

Sadevesi on pehmeämpää kuin lähdevesi. Sadevedessä ei ole mineraaleja, eikä suolaa. Ainoa mitä sadevesi saattaa ilmasta mukaansa napata, on ne ilmansaasteet, mikä voi muuttaa vettä happamammaksi, mutta eipä Suomessa enää paljon happosateita taida olla. Sadeveteen epäpuhtauksia ja ravinteita voi tulla talojen katoilta ja sadevesikouruista, kun siellä on naakka- ja lokkiparvet käyneet istuskelemassa.
Pohjavesi on kovempaa. Pohjaveden kovuus riippuu maaperästä, jonka läpi vesi on suodattunut. Joillakin paikkakunnilla vesi voi olla todella kovaakin, mutta Suomessa yleensä hanavesi on pehmeää. Johtuu varmaan siitä, että iso osa vesilaitoksista käyttää pintavettä.

Mitä kovempaa vesi on, sitä enemmän siihen on liuennut kalsiumkarbonaatteja, ja sitä huonommin se sopii lihiksille. Nepit ja meksikolaiset yökönlehdet kestävät kovaa vettä paremmin kuin muut.
Kova vesi ei tapa lihiksiä saman tien, vaan ajan kanssa. Kasvualustaan kertyy pikkuhiljaa kalkkia, suoloja, mineraaleja, ja pikkuhiljaa lihiksen elinolosuhteet muuttuvat huonommiksi. Kasvualustan vaihto auttaa, mutta sekin puolestaan voi stressata kasvia.

Minä en kastelisi rehujani lähdevedellä, kun parempaakin on saatavilla. Sadevesi on hyvää, hanavesi on Suomessa melkein aina hyvää, tislattu vesi ja RO-vesi oilisivat ihan parhaita.
Hanaveden kovuuden voi selvittää oman vesilaitoksen nettisivuilta.

Lähdevesi on tosi hyvää ja terveellistä juotavaa ihmiselle.
Lihansyöjäkasvit harvemmin elävät lähteissä.

Tässä on pari linkkiä kasteluvedestä:
http://www.sarracenia.com/faq/faq3370.html
http://www.sarracenia.com/faq/faq3380.html

Mutta kuten sanoin, Suomessa hanavesi on yleensä pehmeää.
Ja milläkö minä kastelen lihikseni? Kondensoivan rumpukuivurin kondensiovedellä (tislattua vettä käytännössä), ja hanavedellä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 26 Maalis 2013, 14:42

Juuri siinä minun pointtini oli, että lähdevesi ei välttämättä ole vaarallista kasveilla, kerroin vain teille miten olen itse luonnossa nähnyt, ja kuka tahansa saa käydä varmistamassa itse asian. Elikkä paikka oli Urho Kekkosen kansallispuisto ja tarkemmin oliko Rautulampi, suosittelen lämpimästi UK-kansallispuistoa jos haluaa käydä lapissa bongaamassa lihiksiä.
Tässä jotkut ovat vain kritisoineet luonnon vesiä ja aivan syyttä, elämmehän suomessa eikä kellään ole talvivaaraa naapurissa. Kasveja tulisi kasvattaa niin kuin ne luonnossa kasvavat, tai jos haluaa massatuottaa kasveja niin steriilissä ympäristössä ja agaarissa. Luonnon valo on parasta valoa joten miksi ei luonnon vesikin olisi parasta. Minulla ja varmaan monella muullakin sadevesi ja lumisula toimivat hyvin, joku saattaa saada tarpeeksi hyvää vettä lähteestä tai jotkut suoraan hanasta ja haluankin siis rohkaista ihmisiä kokeilemaan, tutkimaan ja löytämään itselleen sen parhaimman, helpoimman ja halvimman tavan saada kasvatukkseen soveltuvaa vettä kasveilleen.
Toistiseksi asun vielä niin syrjässä että sadevesi ja lumi ovat pathaat vaintoehdot minulle mutta saatan ostaa käänteisosmoosilaitteen kun muutan toiseen kaupunkiin, ehkä jopa ihan keskustan alueelle, jossa vanhat menetelmäni eivät luultavasti olisi kasveille eduksi.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja najadi » 26 Maalis 2013, 18:07

Myönnetään, ei sadevedessä tosiaan mineraaleja ole... *nostaa kätensä pystyyn*

Millä aikavälillä nuo mineraalit ja suolat oikeastaan kasveihin vaikuttavat? Aina sanotaan, että ajan kanssa, mutta tarkoittaako se esim 10:ssä vuodessa vai miten? Riippuu tietysti veden laadusta, mutta noin suunnilleen? Ajattelen tässä vain sitä mitä Jigasw sanoi lähdelammella kasvavista lihiksistä... Jos mineraalit, suolat ym tappavat kasvin vaikka siinä kymmenessä vuodessa ja kasvin oma elinikä olisi esim 15v, niin periaatteessa niiden elinikä lyhenisi noin 5:llä vuodella, ja koska ne kuitenkin lisääntyisivät koko ajan, niitä silti kasvaisi kyseisen vesistön äärellä vaikka vedessä olisikin liikaa mineraaleja pitkällä tähtäimellä.

En nyt väitä että niin olisi, vaan pohdiskelen asiaa puhtaasti teorian pohjalta.

Toisaalta luulisi, että jos vesi olisi kovin mineraalipitoista, myös maaperä olisi sellaista, eivätkä kasvit siinä enää välttämättä pärjäisi, vaan vähenisivät vuosien kuluessa ja katoaisivat lopulta kokonaan. Sillä perusteella voisi olettaa, että ainakin se nimenomainen lähde on laadultaan kasveille sopiva.

Mutta, se sadevesi on toiminut hyvin, joten miksi vaihtaa. Darlingtoniat ja sarrat saavat testata lähteen ja järviveden kunhan aika tulee. Ne joko pärjäävät tai sitten eivät, ja sitten tiedän mikä on meillä parasta. ;)
najadi

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista