Lihisharrastus ja muu elämä

Lihisharrastus ja muu elämä

ViestiKirjoittaja snore » 27 Touko 2009, 19:54

Tuli vaan semmonen juttu mieleen kun meistä taitaa suurin osa olla aika nuoria (?), niin onko teillä muilla suunnitelma b jos elämäntilanne muuttuu sillein ettei voi pitää kaikkia lihiksiä ja terroja? Esim. jätkät on menossa jossakin vaiheessa palvelemaan Suomen maata, niin onko teillä sitten joku joka hoitaa teidän lihiksiä sen aikaa kun ette ole kotona? Mitäs sitten kun joillakin on aika paljon lihiksiä (ja varmaan terraarioitaki), niin mitäs sitten kun joutuu joskus muuttamaan jonnekin ahtaaseen yksiöön tai opiskelijakämppään?
snore

Re: Lihisharrastus ja muu elämä

ViestiKirjoittaja neville160 » 27 Touko 2009, 20:06

Itse ehdin varmaan tapattaa lihikseni ennenkuin menen armeijaan :D Ja tuskin minä niitä ikinä niin paljoa hommaa, että ne eivät mahtuisi taloon ;) Mutta jos näin yllättävästi kävisi, niin pyytäisin varmaan vanhempiani hoitamaan niitä, koska ei niissä niin kauhea hoivaaminen loppujalopuksi ole.
neville160

ViestiKirjoittaja Liutti » 27 Touko 2009, 21:30

Mä olen miettinyt tätä ihan reilusti tässä vuoden aikana. :mrgreen: Mökille mentäessä siirrän varmaan kaikki lihikset suurempiin ja laajempiin aluslautasiin, jotka sitten täytän vedellä. Kosteassa terrassa vettä menee kovin vähän, joten terralihikset pärjäävät.
Ulkona/huoneilmassa pidettävät on sitten eri asia (kärpäsloukut, sarrat, Darlingtonia); Darlingtonian kannan varmaan mökille mukaan (ja jos menee muualle niin saa sekin pärjätä vain erittäin syvällä aluslautasella), ja muut laitan varmaan ihan kunnon vateihin tms. aluslautasille. Myös jotain tuttavia tai isovanhempiani voin pyytää lisäämään vettä, kun olen poissa. Perusteellinen tarkistus vain ennen ja jälkeen matkan.
Mä en muutenkaan ole mikään hirveä matkuselija, joten paria viikkoa pitempään mä tuskin edes haluaisin olla poissa kotoa.

Muuttoa en niinkään ole vielä miettinyt, onhan siihen vielä aikaa, mutta kyllä mä nää kaikki sinne jotenkin mahdutan. :---D Jos ei muuten, niin hyllyt ja terrat seinille pulteilla ja kasveja pöydät täyteen. Tietty jostain voisi siinä vaiheessa jo luopuakin..
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 27 Touko 2009, 22:18

Hyvä viestiketju...

Mä oon kans miettiny tota armeijaan menoa. Eka lappu piti jo täyttää pari kuukautta sitten, ja syksyllä on varsinaiset kutsunnat. Mut kyllä perheenjäsenet varmaan suostuu kasveja hoitamaan, ja pääseehän sieltä joskus lomille; alokas ajan jälkeen melkein joka viikonloppu. Lmien aikana saa sitten hoitaa suuremmat hommat, kuten ruukkujen/multien vaihdot ym. Kyllä jokainen meiän perheessä osaa mun kasvit kastella. ("Okei, täytä se aluslautanen ihan reunaan asti... Hyvin menee... JUST NOIN! JES!! HYVÄ POIKA!") Saattaahan jotkut kasvit kuollakkin sinä aikana, jos jotakin vakavaa tapahtuu, mutta sitten ostetaan uudet tilalle ja jatketaan eteenpäin. Kasvejahan ne kuitenkin vaan on, loppujen lopuksi.

Tällä hetkellä suunnitelmissa olisi mennä Oulun yliopistoon opiskelemaan biologiaa (Kasvitiedettä). Yritän varmaan saada kaikki mahdolliset lihikset sinne mukaani. :D Terraario kasvit eivät ole ongelma, mutta juuri nämä ulkona mieluummin kasvavat sarrat ja loukut. Yksi hyvä syy olla hamstraamatta liikaa talvehtivia kasveja. Kyllä sinne kämppään aina muutama terraario menee, ja jos ei mene niin tingitän jostain muusta. Esim jääkaappi on aika turha laite, siihen vaan valtava lasikaappi tilalle. ;)

Bilsan ope pyysi muuten vähä aika sitten tekemään esitelmän näistä mun lihiksistä. 3 esitelmää kuuluu siis kurssiin, ja yhden niistä piti olla vähän isompi. Ope tuli oikein tunnin jälkeen ja pyysi että tekisin lihansyöjäkasveista. Tein sitten sen isomman esitelmän niistä. Tuli sellanen 9 sivun esitelmä, olisin saanut pidemmänkin mutta yritin rajata siihen vain olennaista asiaa. Palautettuani sen, ope sano seuraavalla tunnilla: "Sun kans jäädään sitten tunnin jälkeen puhumaan tästä asiasta. Katotaan että mitä me tehtäis tän asian kans... Lähetetäänkö tää helsinkiin nyt keväällä, vai syksyllä, että saadaan sulle stipendi tähän harrastuksen tueksi." :D Vähän hienoa, sano että voin ostaa sitten vaikka sellasen jäähdytysjärjestelmän niillä rahoilla, että saan ne highlanditkin kasvamaan kotona! Unelma muuttuu todeksi. Mun pitää nyt kesän aikana korjata sitä esitelmää ja hioa se paremmaksi ja paremmaksi, ja sitten vasta syksyllä lähetetään se hakemus jutsku helsinkiin. Mä oon niin onnellinen, että voisin alkaa harrastamaan jotakin latino-tansseja tai jotain...
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Petsku » 28 Touko 2009, 06:18

Sebulonilla on selkeät haaveet ja hyvä että tulevaisuus näyttää etenkin lihisten osalta valoisalta :D Onnea stipendistä!

Itse olen armeijani käynyt jo aikoja sitten ja nyt olen vakituisessa työpaikassa. Asustan yksiössä, eli tilanpuutetta on. Muutosta tulee todella kivaa jossain vaiheessa, koska tuo iso terraario ei ole mitenkään kevyt eikä helppo kantaa. Eikä tässä talossa ole hissiä. En matkustelekaan kissan vuoksi, joten lihiksetkään eivät joudu tyytymään vieraiden hoitoon.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 28 Touko 2009, 14:32

Muuttohin ym. on vielä ainakin 5 vuotta. Siinä ajassa on varmaan lihikset jo kuollu. (ja osaahan vanhemmatkin niitä hoitaa ;) )
Ja onnea Sebulonille! :D
Viimeksi muokannut Hohhoi päivämäärä 28 Touko 2009, 18:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Hohhoi

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 28 Touko 2009, 17:08

Jep, kyllähän tämmöset ongelmat alkaa tulla eteen. Valitettavasti... tai sittenkin ei valitettavasti. ;)
Mulla oppivelvollisuus loppuu tasan 2 päivän päästää, että AAMUJA vaan niille, jotka niitä sattuu omistamaan.. hihhii :lol:

Meen varmaan Lepaalle opiskelemaan viheralaa, ja siellä elelen amiksena asuntolassa. :D Sinne ajattelin ottaa lihiksiä mahdollisuuksien mukaan. Se saattaa olla ihan hyväksi tommoselle alalle. Varsinkin, jos kävis niin kuin Sebulonille, että stipendejä sais.

Sitten armeijaan. Sitä en oikeen oo vielä ajatellut.

Meijän talo on tosi pitkä, mutta rakennettu idioottimaisesti pohjois-etelä suunnassa. Ei siis yhtään eteläikkunoita. :evil:
Muutenkin vähän edellisten sukupolvien virheitä, joita ei pysty enää korjaamaan. Niinpä oon aatellu rakentaa oman ;) täydellisen talon tonne vähän matkan päähän korpeen. Ihan tosissani vielä joskus. :) Semmoseen ikkunoita, että sais kasvit tarpeeks valoa. En sitten tiiä, olisinko tossa vaiheessa jo eläkkeellä. Toivottavasti asiat lutviutuupi, eikä esim. Maapallo tuhoudu.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Tee niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän.
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
En ymmärrä semmoisia asioita kuin kateus ja häpeä.
Mitä vaan voi tehdä, jos on TARPEEKSI HYVÄT perustelut.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja snore » 28 Touko 2009, 20:19

Sebulon kirjoitti:Esim jääkaappi on aika turha laite, siihen vaan valtava lasikaappi tilalle. ;)

Mitenkä sitten ajattelit järjestää talvetukset? ;)

SAUNAHULLU kirjoitti: Meen varmaan Lepaalle opiskelemaan viheralaa, ja siellä elelen amiksena asuntolassa. :D

Arvaa kuka on tiistaina menossa tuonne Lepaalle valintakokeisiin ;) :D
snore

ViestiKirjoittaja Sebulon » 28 Touko 2009, 21:17

snore kirjoitti:
Sebulon kirjoitti:Esim jääkaappi on aika turha laite, siihen vaan valtava lasikaappi tilalle. ;)
Mitenkä sitten ajattelit järjestää talvetukset? ;)

Ai niin, talvetukset! Jääkaappi siis on välttämätön. :mrgreen:

Onnea sinne valintakokeisiin!
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja CHNE » 29 Touko 2009, 16:46

Itselläni on monia kiinnostuksen kohteita ja lihansyöjäkasvit ovat yksi niistä ja kasvit yleinsäkkin, ja sitten kun menen armeijaan monien vuosien päästä aion kasvattaa yhä lihiksiä, mutta armeijalla on tapana imeä miehestä kaikki mehut siispä harrastus voi uupua ainakin hetkeksi. Kuitenkin haluaisin aikuisena suuntautua biologiselle alalle, jossa joku tutkitaan kasveja tai kasvatetaan niitä "simulaatio" oloissa ja aikuisuutta kohden mentäessä monet asiat muuttuvat ja jo nuorena annettu pohja saattaa rakentua uudelleen, sillä monien ihmisien pitää kokea ensin vaikeudet ja elämän haasteet ennen kuin he ovat valmiita vastaamaan teoistaan tai, vaikkapa äänestämään vaaleissa ilman että isän ja äitin kanta vaikuttavat vahvasti päätökseen. PS toivottavasti tämä ei mennyt liian filosofiseksi. :)
CHNE

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 29 Touko 2009, 17:34

snore kirjoitti:
SAUNAHULLU kirjoitti: Meen varmaan Lepaalle opiskelemaan viheralaa, ja siellä elelen amiksena asuntolassa. :D

Katos perkule Snore! Kattellaan, jos siellä joskus nähtäis. :D Meekkö korkeakouluun vai ammatti-instituuttiin? Syksyllä tuun ehkä sinne Hämeen ammatti-instituuttiin, täytyy oottaa tuloksia.
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja snore » 31 Touko 2009, 18:42

SAUNAHULLU kirjoitti:
snore kirjoitti:

Katos perkule Snore! Kattellaan, jos siellä joskus nähtäis. :D Meekkö korkeakouluun vai ammatti-instituuttiin? Syksyllä tuun ehkä sinne Hämeen ammatti-instituuttiin, täytyy oottaa tuloksia.

Juu, no elämä teki semmoisen "pienehkön" mahaplätsin, että en tuonne valintakokeisiin olekaan menossa :| Kattoo jos joku toinen kerta hakee uuestaa. Tai jtn.
snore

ViestiKirjoittaja SAUNAHULLU » 01 Kesä 2009, 17:10

"SAUNAHULLU" Meen varmaan Lepaalle opiskelemaan viheralaa, ja siellä elelen amiksena asuntolassa. :D [/quote]

"snore" Arvaa kuka on tiistaina menossa tuonne Lepaalle valintakokeisiin ;) :D[/quote]

"SAUNAHULLU" Katos perkule Snore! Kattellaan, jos siellä joskus nähtäis. :D Meekkö korkeakouluun vai ammatti-instituuttiin? Syksyllä tuun ehkä sinne Hämeen ammatti-instituuttiin, täytyy oottaa tuloksia.[/quote]

"snore" Juu, no elämä teki semmoisen "pienehkön" mahaplätsin, että en tuonne valintakokeisiin olekaan menossa :| Kattoo jos joku toinen kerta hakee uuestaa. Tai jtn.[/quote]

"SAUNAHULLU" No voe harmi... No ilmottele, jos joskus oot tulossa sinne, niin morjestetaan. :) Ja muista hypätä seuraavalla kerralla vaikka pää edellä, kun mahalleen tuleminen tuppaa sattumaan aikas pahasti. ;)
Kasvatuslistani
Kuvia mm. lihiksistäni
Kysyvä ei tieltä eksy.
Osaava ei ojaan kaadu.
SAUNAHULLU

ViestiKirjoittaja snore » 01 Kesä 2009, 22:31

:mrgreen:
Näin tehdään.
snore

ViestiKirjoittaja Christer » 08 Kesä 2009, 05:22

Ei pelkästään pieni kämppä vaan myös puoliso saattaa hieman hillitä harrastusta ;)
Christer
Valvoja

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista