Terraarion "sisustaminen"?

Terraarion "sisustaminen"?

ViestiKirjoittaja epno » 15 Syys 2009, 07:39

Moi.
Nyt ois tilanne sellanen, että sain juuri äskettäin ison nepentheksen ja sarracenian, ja kohta saisin ne siirrettyä terraarioon. Eli miten olette sisustaneet terraarioitanne? Ajattelin että esim. multa+rahkasammal näyttäisi hyvältä siellä pohjalla ja sitoisi hyvin kostetutta, ja siihen sitten kasvit päälle omissa purkeissaan. Toimisiko? Tuo neppi oli sellasessa amppelissa kun sen sain, joten se kai pitää viritellä jollekin korokkeelle, ettei ne kannut aivan viistä maata? Nämä lajit ilmeisesti viihtyy suurinpiirtein samanlaisissa olosuhteissa..? Mitenkäs sen purkin vaihdon kanssa kannattaisi menetellä, kun nuo molemmat on tosi pienissä astioissa tällä hetkellä (halk. n. 15cm). Kai niitä pitäisi ensin vähän totuttaa uuteen ympäristöön, ennen kun alan vaihtamaan ruukkua?
epno

Re: "Sisustus"?

ViestiKirjoittaja Petsku » 15 Syys 2009, 10:49

Terraarion pohjalle kannattaa laittaa alimmaksi kerros lecasoraa (väh. 5 cm) ja sen päälle turvetta. Näin turve ei lillu vedessä vaan pysyy kosteana. Sammal kuulostaa myös hyvältä. Osiossa "Välineet ja kasvatus" on muutama aihe foorumilaisten terraarioista ja niiden sisustuksesta. Nepit tykkää tosiaan kosteudesta, eikä se haittaa jos kannut viistää maata. Ruukunvaihdoista ollaan montaa mieltä, itse olen vaihtanut kaikki neppini uusiin isompiin ruukkuihin, joissa multaseoksena 1:1:1 lannoittamaton turve, perliitti ja orkideamulta.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja snowwie » 15 Syys 2009, 14:46

Petsku kirjoitti:Terraarion pohjalle kannattaa laittaa alimmaksi kerros lecasoraa (väh. 5 cm) ja sen päälle turvetta. Näin turve ei lillu vedessä vaan pysyy kosteana. Sammal kuulostaa myös hyvältä. Osiossa "Välineet ja kasvatus" on muutama aihe foorumilaisten terraarioista ja niiden sisustuksesta. Nepit tykkää tosiaan kosteudesta, eikä se haittaa jos kannut viistää maata. Ruukunvaihdoista ollaan montaa mieltä, itse olen vaihtanut kaikki neppini uusiin isompiin ruukkuihin, joissa multaseoksena 1:1:1 lannoittamaton turve, perliitti ja orkideamulta.

Mulla ei ole terran pohjalla mitään :0 Pitäisköhän se kosteuden paremmin, kun nyt siinä on sellainen 1cm vesikerros :mrgreen:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Christer » 15 Loka 2009, 12:59

Minun terrassani ei ole muita sisustuselementtejä kuin sentin kerros koristeellista akvaariosoraa. Terra on niin täyteen ammuttu ruukkuja ja lihiksiä ettei sinne millään saa mitään ylimääräistä mahtumaan. Välineet ja kasvatus osiossa on, kuten Petsku sanoi, paljon hyvää infoa terran ja vivaarion sisustamisesta. Terran sisustamisesta on yhtä monta mielipidettä kuin harrastajiakin. Avainsana on: kokeile! Se on harrastamisen suurimpia iloja :)
Christer
Valvoja

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista