Aloittelijan pikkukysymykset

Aloittelijan pikkukysymykset

ViestiKirjoittaja Aplaja » 12 Tammi 2010, 20:48

Kerätääs tänne kaikki pikku kysymykset, että ei tarvitse joka kysymykseen tehdä omaa aihetta.

Aloitan: Mistä saisi jotakin vesilihiksiä, joita voisi piettää akvaariossa ja joka ei kuitenkaan söisi kaloja.
Aplaja

Re: Aloittelijan pikkukysymykset

ViestiKirjoittaja Liutti » 12 Tammi 2010, 20:57

Ei ole vesihernettä, joka ei söisi kalanpoikasia ja pieniä rapuja suuhunsa. Vesihernehän on lihansyöjäkasvi. En usko, että ainakaan senttiä suurempia kaloja mikään vesiherne syö, mutten uskalla sanoa varmaksi. Ruohovesiherne on kuitenkin yleisimmin akvaariossa pidetty vesiherne, joten jos ei ole tarkoitus saada kaloilla poikasia, kannattaa ottaa sitä. Sitä saa ainakin joiltain lihansyöjäkasviharrastajilta, akvaarioharrastajilta ja satunnaisesti myös akvaariokaupoista.

Liutti kirjoitti:
Aplaja kirjoitti:Terve! Tuli tässä mieleen, että kasvaako jotkut lihikset vedessä? Ihan kun olisin kuullut jostain, että jotkut kasvaisivat vedessä.

Kyllä, monetkin vesiherneet (Utricularia) kasvavat vedessä. Joitain niistä voi pitää myös akvaariossa kalojenkin kanssa, yleisimpänä ruohovesiherne Utricularia graminifolia (en ole varma onko niitä enemmänkin, en juurikaan harrasta näitä vesilihansyöjiä). Taitavat myös kaikki Suomessa luonnonvaraisena esiintyvät vesiherneet kasvaa vain vedessä. Myöskin Aldrovanda vesiculosa kasvaa vedessä, mutta sitä ei taida vielä kenelläkään suomalaisella olla.

edit // kiinnostus heräsi ja tutkin asiaa vähän lähemmin tuon akvaarion osalta, ilmeisesti niitä menee muitakin akvaarioihin, ainakin kuulemma lännenvesiherne (Utricularia australis), nauhavesiherne (Utricularia biseriata), kääpiövesiherne (Utricularia gibba), rimpivesiherne (Utricularia intermedia), pikkuvesiherne (Utricularia minor), kalvavesiherne (Utricularia ochroleuca), isovesiherne (Utricularia vulgaris). Taitavat kaikki edellämainituista ruohovesihernettä lukuunottamatta kasvaa luonnonvaraisena myös Suomessa. Akvaario-oloissa pistelevät kalanpoikaset poskeensa, yksittäin kasvatettuna tietenkin asia erikseen. Tällöin on myös vaihtoehtoja paljon enemmänkin. ;--)

Korjatkaa joku jos olen väärässä, lähes uusi aihe minulle eikä oikein ole noihin kiinnostusta. :mrgreen:

Ps. Eikö tuonne "Yleistä lihansyöjäkasveista" -osioon voisi tehdä ketjua nimeltä "Aloittelijan pikkukysymykset"?

Periaatteessa voisi toimiakin, mutta tämä "pikkukysymysten" määrittely on kovin hankalaa. Mieluummin tekee oman aiheen tai jatkaa johonkin aiheeseen, joka käsittelee parhaiten oman kysymyksen aihetta. :--)

En uskalla itsekseni lukita tätä ketjua, jos olen ainoa, jonka mielestä tämä on vähän "turha". Joten lukitkoon joku muu mode/ylläpitäjä jos on samaa mieltä. :--D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Aplaja » 13 Tammi 2010, 13:29

^Olen kuullut, että on vesilihänsyöjäkasveja jotka syöjät joitakin pieneliöitä akvaariosta, siis jotakin mikrobeja. (vai miten toi nyt kirjotetaankaan) :D

Onhan muillakin foorumeilla tämmöinen "pikkukysymykset" topic. Juu, siis minkä lämpötilan neppi tarvitsee? Pitääkö lehtien olla aina kosteat? Alulautasella aina vettä? Kuinka monta kertaa kastelua viikon aikana noin. mittakaavassa?

Pitääkö neppi kastella niin, että ihan raa'asti kaataa vettä ja katsoa, että tulee alulautaselle ja kun on alulautanen kuivunu niin uudestaan?
Aplaja

ViestiKirjoittaja Liutti » 13 Tammi 2010, 15:33

No menkööt sitten tämä..

Aplaja kirjoitti:^Olen kuullut, että on vesilihänsyöjäkasveja jotka syöjät joitakin pieneliöitä akvaariosta, siis jotakin mikrobeja. (vai miten toi nyt kirjotetaankaan) :D

On totta, että vesiherneet syövät todella, todella pientä saalista, mutta hyvin pienet kalan- ja ravunpoikasetkin maistuvat sille vähintään satunnaisesti. Joku muu voi valaista, onko näin kaikilla lajeilla.

Juu, siis minkä lämpötilan neppi tarvitsee? Pitääkö lehtien olla aina kosteat? Alulautasella aina vettä? Kuinka monta kertaa kastelua viikon aikana noin. mittakaavassa?
Pitääkö neppi kastella niin, että ihan raa'asti kaataa vettä ja katsoa, että tulee alulautaselle ja kun on alulautanen kuivunu niin uudestaan?

Ihan pelkkä huoneenlämpö riittää. Ei, lehtien ei pidä olla kosteat, vaan ilmankosteuden kasvin ympärillä tulisi olla korkea. Minä ainakin annan aluslautasen kuivahtaa ennen seuraavaa kastelua, vähän vaihdellen ehkä. Liian pitkäaikaisesta kuivumisesta kasvi ottaa nopeasti nokkiinsa kuivattamalla kannuja. Kastelukertojen määrä riippuu ihan kasvin olosuhteista. Jos se on kosteassa terraariossa (kuten yleensä neppejä kannattaisi pitää), kastelukertojen määrä voi olla alle kerta/viikko (kuten omilla nepeilläni). Tietenkin myös aluslautasen suuruus vaikuttaa hurjasti. Ei voi sanoa mitään tiettyä määrää. : )
Miten sitten pitäisi kaataa vettä, muuten kuin kaatamalla? :mrgreen: Itse täytän usein vain aluslautasen (vähän vaihdellen tämäkin, kastelenko päältä vai en), kun kuivuu, uudelleentäyttö. Kunhan ei nyt ihan paineella kaada suoraan kasvin juuristoon vettä...
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 13 Tammi 2010, 17:25

Itse kysyisin tässä samantien että onko totta että Drosera burmaniin lehtien tai limapisaroiden sulkeutumis liikkeen saaliin ympärille voi havaita silmillä?
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Nature » 14 Helmi 2010, 23:48

Olen huomanut,että lihisterraariooni kertyy outoa hajua. Haju on erittäin vahva. Onko tämä normaalia,vaikka terraariossa on hyvä ilmanvaihto ja lasit eivät edes hikoile kovinkaan paljon ja onko siitä hajusta jotakin haittaa..?
Lihikset kyllä voivat hyvin,mutta haju mietityttää itseäni. Onko kukaan muu törmänyt vastaavaan tilanteeseen..?
Nature

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 15 Helmi 2010, 08:05

Oletko äskettäin vaihtanut "multia" joillekin kasveille? Haju voisi tulla siitä, kun mikrobit vähän aikaa jylläävät uudessa kasvualustassa. Tilanne rauhoittuu ja haju vähenee/katoaa, kun pieneliöt pääsevät yksimielisyyteen turpeen herruudesta.
Näin ainakin mulla. Kasvualustan/ruukunvaihto aiheuttaa helposti kompostin tuoksua, mutta aina se on siitä rauhoittunut.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Nature » 15 Helmi 2010, 09:40

En ole vaihtanut multia.Kasvit ovat olleet noin viikon terraariossa ja ovat kukkakaupan mullassa,mutta kiitos vastauksesta ja kyllä kai se haju siitä sitten tasaantuu. :)
Nature

ViestiKirjoittaja Sebulon » 15 Helmi 2010, 09:56

Nature kirjoitti:En ole vaihtanut multia.Kasvit ovat olleet noin viikon terraariossa ja ovat kukkakaupan mullassa,mutta kiitos vastauksesta ja kyllä kai se haju siitä sitten tasaantuu. :)
Uudet mullat tosiaan aina haiskahtavat vähän aikaa. Varsinkin jos sekaan laitaa jotain talouspaperia tai muuta, tukkimaan pohjareiät. Yleensä haju katoaa, minun teraarioni eivät haise enää juuri miltään, tai sitten nenäni on tottunut. :D
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja loukkufani » 28 Joulu 2011, 12:12

Onko mitään tietoa kenellekään, että kun niitä idättää uusia kasvia pienessä esim.jauheliha pakkauksessa niin kuinka isoiksi ne kannattaa kasvattaa ennenkuin siirtää muualle siitä idätys astiasta?
loukkufani

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 28 Joulu 2011, 15:41

loukkufani kirjoitti:Onko mitään tietoa kenellekään, että kun niitä idättää uusia kasvia pienessä esim.jauheliha pakkauksessa niin kuinka isoiksi ne kannattaa kasvattaa ennenkuin siirtää muualle siitä idätys astiasta?

Taimen suuruudesta en tiedä, riippuu lajista varmaan. Ainakin yökönlehtiä voi siirtää jo tosi pieninä. Pinsetinkärjillä tai pikkuhaarukalla voi nostaa vähän multaakin siementaimen mukana.

Menetin itse juuri kaikki mun itäneet D. spatulatan siementaimet. Mielessä kävi jo aikaisemmin, että olisin siirtänyt osan niistä toiseen ruukkuun, eri ympäristöön, mutta en sitten saanut aikaiseksi. Nyt lämmityskaudella huoneilma on kuivempaa, ja tuntuu siltä että kasvit tarvitsevat enemmän kastelua. Mulla on pari kertaa käynyt pieni unohdus, ja joku lihis on päässyt kuivahtamaan. Spatulatan taimet ei sitten sitä kestäneet :oops:

Eli vastaukseni on, että kannattaa siirtää muutama taimi muualle jo ihan pienenä, jos vaan tilaa ja kukkapurkkeja riittää.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja loukkufani » 28 Joulu 2011, 19:01

Nokkahiiri kirjoitti:
loukkufani kirjoitti:Onko mitään tietoa kenellekään, että kun niitä idättää uusia kasvia pienessä esim.jauheliha pakkauksessa niin kuinka isoiksi ne kannattaa kasvattaa ennenkuin siirtää muualle siitä idätys astiasta?

Taimen suuruudesta en tiedä, riippuu lajista varmaan. Ainakin yökönlehtiä voi siirtää jo tosi pieninä. Pinsetinkärjillä tai pikkuhaarukalla voi nostaa vähän multaakin siementaimen mukana.

Menetin itse juuri kaikki mun itäneet D. spatulatan siementaimet. Mielessä kävi jo aikaisemmin, että olisin siirtänyt osan niistä toiseen ruukkuun, eri ympäristöön, mutta en sitten saanut aikaiseksi. Nyt lämmityskaudella huoneilma on kuivempaa, ja tuntuu siltä että kasvit tarvitsevat enemmän kastelua. Mulla on pari kertaa käynyt pieni unohdus, ja joku lihis on päässyt kuivahtamaan. Spatulatan taimet ei sitten sitä kestäneet :oops:

Eli vastaukseni on, että kannattaa siirtää muutama taimi muualle jo ihan pienenä, jos vaan tilaa ja kukkapurkkeja riittää.

no mulla olis kans tota D.spatulatan taimenia...pitääpäs kokeilla laittaa...mulla olis pikkasen tilaa kihokkien välissä...uskoisin että niiden kanssa tulee toimeen...kun ei niin korkeaksikaan kasva noi D.spatulata. Kiitos ja Kumarrus avusta!
loukkufani

ViestiKirjoittaja Death_Mouse » 19 Touko 2012, 17:22

Muutama kysymys tässä heräsi, kun ostin hetki sitten uudet loukkuni, ja ilmeisesti tämä on oikea paikka esittää nuo kysymykset, ilmoitelkaa jos ei, aloittelijan kun olen :)

Eli kuinka lämmintä pihalla täytyy olla, että kärpäsloukun uskaltaa laittaa päiväksi pihalle (riittääkö esimerkiksi 17 astetta)? Ja kuinkahan usein neppiä kannattaisi suihkutella?

Kiitän jo nyt vastauksista :)
Death_Mouse

ViestiKirjoittaja snowwie » 19 Touko 2012, 19:34

Death_Mouse kirjoitti:Muutama kysymys tässä heräsi, kun ostin hetki sitten uudet loukkuni, ja ilmeisesti tämä on oikea paikka esittää nuo kysymykset, ilmoitelkaa jos ei, aloittelijan kun olen :)

Eli kuinka lämmintä pihalla täytyy olla, että kärpäsloukun uskaltaa laittaa päiväksi pihalle (riittääkö esimerkiksi 17 astetta)? Ja kuinkahan usein neppiä kannattaisi suihkutella?

Kiitän jo nyt vastauksista :)

Loukku on lauhkean alueen kasvi eli menee pihalla ihan hyvin jo nyt. Joku tämän foorumin käyttäjä on pitänyt loukkuaan jo 2 viikkoa pihalla. Ei ole oikeastaan mitään lämpörajaa, ehkä tuota pakkasta ajatellen on jotain suosituksia. Mutta joo pihalle vain ja aurinkoon! :mrgreen: Neppiä voit suihkutella 2-3krt päivässä. Varsinkin tulevia kannunalkuja kannattaa suihkutella koska ne aistivat herkimmin alhaiseksi menneen kosteusprosentin (:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Death_Mouse » 19 Touko 2012, 19:46

Kiitos nopeasta vastauksesta! :) Semmosta vielä tuosta terraariosta kyselisin, että onko liikaa pitää terraariota ikkunalla ja vielä lamppua (lamppu noin 14h päällä ja vaalean sinertävällä valolla varustettu loisteputkivalaisin) terraariossa, jos siellä pitää loukkua ja neppiä? :)
Death_Mouse

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista