lihansyöjien jakaminen

lihansyöjien jakaminen

ViestiKirjoittaja ONONONON » 28 Tammi 2010, 19:41

Hei. Nyt alkavat drosera capensis, pinguicula weser,ja muutama sarracenia asua ruukuissaan niin ahtaasti että lienee pakko niitä jakaa useampiin ruukkuihin. Sarraceniat ovat 3 kk talvilepoaan parin viikon päästä viettäneet niin olisikohan tuo helmikuun ensimmäinen puolisko saman tien hyvä ajankohta jakaa näitä kaikkia? Ettei sitten kesken parhaan kasvukauden häiritsisi niitä.
kyselee ONONONON
ONONONON

Re: lihansyöjien jakaminen

ViestiKirjoittaja Liutti » 28 Tammi 2010, 21:50

Trooppiset kasvit voi jakaa koska vain (etenkin jos ovat terraariossa, muuten ehkä keväällä), talvehtivat kannattaa jakaa tosiaan vaikka suoraan talvilevolta ottamisen jälkeen. Ei sillä ajankohdalla kovin paljon väliä ole, kunhan ei jaa syksyllä eikä talvella. Paras tosiaan se kevät. :mrgreen:

Eihän sun välttämättä tarvitse jakaa kasveja, vaan voit kylmästi vaihtaa kaikki samassa ryppäässä suurempaan ruukkuun. Jos ovat todella ahtaasti, voi kasveja tietenkin vähän erotella toisistaan.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 29 Tammi 2010, 12:20

Mun mielestä lihiksiä kannattaa jakaa ainakin sen verran, että saa varmuuskopion jokaisesta kasvista. Kun samaa rehua on useammassa purkissa, uskaltaa vähän kokeilla olosuhteiden muuttamistakin, ilman että tarvitsee pelätä ainokaisensa menettämistä.
Jaettaessa P. Weseristä sitten irtoaa lehtiä tosi helposti, sitä ei kannata säikähtää. Irronneista lehdistä saa hyviä pistokkaita, joten sulla on kohta Wesereitä kymmenessä purkissa :P. Ja kun juuret ovat niin onnettomat, niin ensi alkuun jaetut kasvit ovat tosi onnettoman ja orvon tuntuisia omissa purkeissaan, mutta kyllä ne siitä ryhdistäytyvät aika nopeasti.
D. capensiksessa on pitkät juuret, jotka ovat ihan solmussa toisten juurien kanssa. Hermot voi mennä vyyhden selvittelyssä, mutta capensis kestää jakamista ihan hyvin.

Sarroja en ole vielä itse jakanut, mutta olen samaa mieltä Liutin kanssa: heti talvilevon jälkeen on paras hetki.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja ONONONON » 30 Tammi 2010, 10:49

Kiitos vastauksista. Capensiksia olen joskus jakanutkin ja siinä on kyllä hermot kireällä se on tosi. Mutainenkin toimenpide ja tekee mieli repiä mutta pitää vain hillitä :)
ONONONON

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista