Suomen lihansyöjäkasvit

Re: Suomen lihansyöjäkasvit

ViestiKirjoittaja Epeli » 22 Heinä 2008, 10:45

Juu, kylläpä sitä vesihernettä tuolla Kumpulammessakin oli :D
Ei uhrausta, ei voittoa..
Epeli

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 22 Heinä 2008, 15:34

Kuvista voisi päätellä, ettei lauhkean vyöhykkeen kihokkeja voi kastella liikaa :D
Tosi hienoja kuvia, kertakaikkiaan.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 30 Heinä 2008, 10:52

Mä olen hakenut nyt mökiltä samalta suoalueelta joka pursuaa kaikkia kihokkilajeja mitä suomesta saa (paitsi kääpiökihokkeihin en kai ole törmännyt, KAI, yhdestä mikä tuli vahingossa mukaan en ole varma, pitäisi laittaa kuvaa), niin kaksi satsia noita. Ensimmäiset säilyivät hyvin pari ensimmäistä viikkoa, sitten alkoiva kummasti kuihtua. :o Saattoi toki johtua kukkavarsista. Nyt kuitenkin toinen satsi haettua jätin ne vatiin, ja kastelen suoraan vatiin rahkasammalen sekaan enkä pidä mitään aluslautasia tai mitään siinä välissä. Siirsin vanhatkin, jo jonkin verran kuihtuneet vatiin samalla systeemillä ja näyttävät pärjäävän näin paljon paremmin. : )) Eli näitä tosiaan ei juurikaan voi kastella liikaa. Jollei sitten upoksissa ole koko kasvi, mutta sitä ei juuri voi kastelemiseksi enää kutsua. XD

Pitäisikö mun niinkun pitää kihokit pihalla koko ajan, talvellakin? Eikö vesi, joka vadissa/aluslautasessa yms on jäädy, kun on niin pieni alue? Vähennänkö kasvelua talven ajaksi, kuten kärpäsloukuilla ja sarroilla, vai kastelenko yhä reilusti kuten luonnonmukaisesti olisi?

Mullakin on reilusti kuvia, tulee kunhan jaksan ladata. : ))

Vesiherneitä en ole valitettavasti löytänyt mistään. : / tai sitten en osaa vain etsiä oikeista paikoista tai oikean näköisiä. No, en tiedä uskaltaisinko edes ottaa vaikka löytyisikin.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 30 Heinä 2008, 11:13

Liutti kirjoitti:Pitäisikö mun niinkun pitää kihokit pihalla koko ajan, talvellakin? Eikö vesi, joka vadissa/aluslautasessa yms on jäädy, kun on niin pieni alue? Vähennänkö kasvelua talven ajaksi, kuten kärpäsloukuilla ja sarroilla, vai kastelenko yhä reilusti kuten luonnonmukaisesti olisi?
Kuten noista mun D.intermedia kuvista näkee, niin nehän kasvoi melkein veden alla! Osa pienemmistä olikin! Ja koska järvet tapaavat jäätyä talvella, voimme päätellä että kyllä ne selviävät siitä. ;) Itse aion pitää ainakin suomi-kihokit pihalla koko talven. Kastelen niitä niin kauan normaalisti, että alkaa tulla yöpakkasia. Sitten vähennän kastelua hiljalleen, ettei nyt koko ruukku ole umpijäässä ja halkea talven tullessa...
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 30 Heinä 2008, 16:01

Luonnolliselta kasvupaikaltaan siirretyt kasvit tuppaavat useimmiten kuolemaan. Lihiksiä en oo itse siirrellyt, mutta kai niissä on vähän samaa vikaa. Pelkkä rahkasammal ei tuo suon mikroilmastoa takapihalle.

Suomalaiset lihikset tosiaan jäätyvät talvella. Routa voi jossain paikoin yltää metrinkin syvyyteen. Routaantunut maa ei kuitenkaan ole kovin paljon pakkasen puolella. Alapuolelta maa/järvi lämmittää, ja yläpuolelta taas lumivaippa suojaa kovimmilta pakkasilta.

Arvaan että jos kihokkiämpärin jättää suojaamatta talveksi takapihalle, niin kuolleita ovat keväällä.
Mutta tää oli vaan arvaus. Ehkä jollakulla on kokemusta kihokkien pihalla talvehdittamisesta?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja wid » 30 Heinä 2008, 18:39

En ole itse käynyt soilta lihiksiä kuokkimassa, mutta kokeilumielessä ajatus voisi olla kiinnostava. Lähinnä niin, että olisi pari vertailuryhmää, joista toiset saisivat oleskella ulkoilmassa ja toisia voisi asteittain yrittää totutella sisätiloihin.

Toki voi olla, että molemmille kävisi yhtä kalpaten, mutta kyllä mä ehkä silti kokeilisin, jos olisi suomalaiskasveja lähettyvillä.
wid

ViestiKirjoittaja Sebulon » 30 Heinä 2008, 21:07

Nokkahiiri kirjoitti:Luonnolliselta kasvupaikaltaan siirretyt kasvit tuppaavat useimmiten kuolemaan. Lihiksiä en oo itse siirrellyt, mutta kai niissä on vähän samaa vikaa. Pelkkä rahkasammal ei tuo suon mikroilmastoa takapihalle.
Minusta taas vaikuttaa etteivät suomalaiset kihokit ole kovin herkkiä kuolemaan vaikka luonnosta olisikin haettu. Itselläni on kokemusta ainoastaan noista pyöreälehtikihokeista, mutta tosiaan, kaikki suolta tuomani kasvit ovat elossa, ja hyvinvoivia. Kukkia sain tänäkin vuonna ihastella.

Nokkahiiri kirjoitti:Arvaan että jos kihokkiämpärin jättää suojaamatta talveksi takapihalle, niin kuolleita ovat keväällä.
Mutta tää oli vaan arvaus. Ehkä jollakulla on kokemusta kihokkien pihalla talvehdittamisesta?
Mä talvehditin D.rotundifoliat viime talvena pihalla. Laitoin vaan ruukun jossa ne oli niin kukkapenkkiin ja laitoin muutaman kuusen oksan päälle. Joka ikinen selvisi. Kestäviä kasveja nuo ovat.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 31 Heinä 2008, 15:11

Sebulon kirjoitti:Mä talvehditin D.rotundifoliat viime talvena pihalla. Laitoin vaan ruukun jossa ne oli niin kukkapenkkiin ja laitoin muutaman kuusen oksan päälle. Joka ikinen selvisi. Kestäviä kasveja nuo ovat.

Jos ruukun upottaa penkkiin, niin toki se suojaa pakkaselta niin, ettei juurakko "syväjäädy". Ja havut ja lumi siinä päällä auttaa vielä enemmän.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 31 Heinä 2008, 15:52

.. Mulla tosiaan on nää Suomesta tuodut vadissa, pitäiskö mun sitten johonkin maahan upottaa ne? :'o Tai, kun ne on suoraan rahkasammalessa siellä vadissa. Vai riittäisköhän pelkkä pois katoksesta vienti ja havuja päälle? Kun vati on kuitenkin isompi kun ruukku.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 31 Heinä 2008, 17:04

Liutti kirjoitti:.. Mulla tosiaan on nää Suomesta tuodut vadissa, pitäiskö mun sitten johonkin maahan upottaa ne? :'o Tai, kun ne on suoraan rahkasammalessa siellä vadissa. Vai riittäisköhän pelkkä pois katoksesta vienti ja havuja päälle? Kun vati on kuitenkin isompi kun ruukku.
Kyllä se olisi kannattavaa upottaa.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 31 Heinä 2008, 17:36

.. taitaa olla aika hirveän tietämätön kysymys, mutta ilman vatia vai vadin kanssa? XD
Upotanko sillon, kun yöpakkasia ei ole vielä tullut mutta kohta tulee?
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 01 Elo 2008, 20:22

Siis, mähän en tiedä kuinka ne on istutettu sinne vatiin, mutta jos se multa/sammal on suoraan sielä vadissa niin upota vaikka koko vati.
Jos ison vadin upottaminen vaikuttaa hankalalta, voit tietysti istuttaa ne pienempiin ruukkuihin. D.rotundifolia menettää juurensa talvilevon aikana; silloin on turvallisinta siirrellä kasveja. Jos siis haluat laittaa kasvit uusiin purkkeihin, odota että ne muuttuvat talvehtimis muotoonsa, ja nostele silmut ruukusta toiseen. Vanhat juuret saattavat ankkuroida kasvin vielä multaan, mutta niiden katkaiseminen ei vahingoita kasvia. Juuret ovat kuolleet. Ja keväällä, kasvukauden alkaessa kasvi kasvattaa jokatapauksessa uudet. Tällä tavalla mullan vaihto sujuu kitkattomasti.

Itse upotin ruukun viime vuonna vasta kun kihokit olivat muuttuneet talvehtimis silmuiksi, mutta ajankohdalla en sinänsä uskoisi olevan mitään vaikutusta mihinkään. ;)

(Jos joku ei tiedä miltä talvehtimis silmu näyttää, niin tuossa kuva:
http://bestcarnivorousplants.com/CP_Pho ... sek_01.jpg)
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 06 Elo 2008, 15:12

Sebulon kirjoitti:... D.rotundifolia menettää juurensa talvilevon aikana; silloin on turvallisinta siirrellä kasveja. Jos siis haluat laittaa kasvit uusiin purkkeihin, odota että ne muuttuvat talvehtimis muotoonsa, ja nostele silmut ruukusta toiseen.

Ai se menettää juurensa :shock:
Noh, onneksi myönsin jo aikaisemmin että mä vaan arvailen vasten parempaa tietoani.

Miten kylmää tuollainen D. Rotundifolian talvehtimissilmu kestää? Kestääkö se pakastamista (-18C), vai vaatiiko se lumipeitettä suojakseen?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 06 Elo 2008, 17:12

Eiköhän ne kestä koviakin paukku-pakkasia, kotimaisia kasveja kun ovat. Uskoisin että kestävät aika helposti tuollaista -20C pakkasta. Tietysti kovilla pakkasilla suojaaminen varmaan kannattaa, mutta jos ruukku on upotettuna kukkapenkissä niin eiköhän lumi sitä suojaa. Ja jos lunta ei ole, niin eiköhän kuusenoksa- tai olkipeite riittää.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Maakari » 07 Elo 2008, 22:21

En usko, että kestää lähellekkään -20 asteen pakkasia.
Lumihankien ja maan välissä voi lämpö olla nollassa tai hiiren reiteissä plussankin puolella.
Toivossa on hyvä elää.
Maakari

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista