Suomen lihansyöjäkasvit

Re: Suomen lihansyöjäkasvit

ViestiKirjoittaja -AquaBotanist- » 08 Elo 2008, 13:22

Juu, luulen että sebulon on oikeassa, kyllä siellä lumen alla on lämpö nollassa ja ylikin. Paitsi ehkä hiirien käytävissä, joihin tulee pinnalta hieman kylmää 8-).
Siikahan se siellä. Ota siika pois -Kahen kilon siika
Kasviakvaristit
Photobucket -kansioni
Valokuvani
-AquaBotanist-

ViestiKirjoittaja Sebulon » 08 Elo 2008, 14:52

-AquaBotanist- kirjoitti:Juu, luulen että sebulon on oikeassa, kyllä siellä lumen alla on lämpö nollassa ja ylikin. Paitsi ehkä hiirien käytävissä, joihin tulee pinnalta hieman kylmää 8-).
Nyt mä menin ihan sekasin. Tarkotit sä Maakaria? Siis, eihän mulla näistä mitään fakta tietoa oo että mitä pakkasia ne kestää, kunhan arvelen. Mutta jos niitä suomessa kasvaa, ja yli -30c pakkasia ovat joutuneet kestämään, niin luulis jostain 20:kin selviävän. Voihan niille luonnossa niinkin käydä, että paukkupakkaset saapuvat ilman että lunta olisi vielä edes satanut. Ei kova pakkanen aina tarkoita lunta, tarvitaan sadettakin.

Voihan tieysti olla, että kovien pakkasten aikana talvehtivat kasvit ovat kuolleet, mutta kanta on elpynyt edellis vuoden siemenistä. Mutta en tosiaan usko niiden kovin heikkoja pakkaselle olevan. The savage gardenissa, Peter sanoo että jotkut kasvit ovat kuolleet jos ne ovat talvehtineet liian lämpimässä.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja -AquaBotanist- » 08 Elo 2008, 15:36

Juu, no minä taisin mennä sekaisin ennen sinua, Maakaria tarkoitin.

Mutta ideana on se että lumi yleensä sataa ennen kuin tulee paukkupakkasia, mutta nyt on ihmiskunta vähän sählännä ja saattaapi käy muutenki.
Siikahan se siellä. Ota siika pois -Kahen kilon siika
Kasviakvaristit
Photobucket -kansioni
Valokuvani
-AquaBotanist-

ViestiKirjoittaja Sebulon » 17 Elo 2008, 14:53

Onko kukaan muu huomannut että pyöreälehtikihkit ovat ruvenneet jo muodostamaan talvehtimis silmuja? Vai onko mun omat vaan etu-ajassa. :D
Sebulon

ViestiKirjoittaja Lihishullu » 21 Elo 2008, 20:32

Niin on mullakin.
Elämä on.
Lihishullu

ViestiKirjoittaja Sebulon » 21 Elo 2008, 21:11

Ok, hyvä. Eli mun omat ei sitten oo mitään poikkeuksia. :D
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 21 Elo 2008, 21:14

Mullakin näyttää vähän niitä merkkejä, tosin en nyt ole ihan varma. :'D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 22 Elo 2008, 13:03

No selviä merkkejä on esim. että isoimmat lehdet alkavat kuolemaan jo tässä vaiheessa. Ja se talvisilmu alkaa muodostua pikkuhiljaa sillä lailla, että sen ruusukkeen keskelle alkaa muodostumaan sellasia lehden alkuja, jotka eivät kuitenkaan lähde kasvamaan. Ne jäävät siihen ruusukkeen keskelle, odottamaan kevättä.

Myös siemeniä pitäisi pian saada kukista.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 22 Elo 2008, 18:35

Aaahhhh, sittenhän meillä ollaan ihan talvisilmu-vaiheessa, jos niin voi sanoa. : D olen jo vähän aikaa ihmetellyt että miksiköhän kaikki lehdet kuolevat ja ruvennut laittelemaan elmukelmuja päälle, että limat tulisi takaisin. Saatiinpahan selvennys sillekin eikä enää tarvitse enempiä huolehtia. n__n

Kasvit on siis vadissa alkuperäisessä maaperässään (rahkasammalessa) suoraan vaan tyrkättynä vatiin, ei mitenkään istutettuna. Ja vesi siellä. Näin tuntuivat paljon paremmin viihtyvän, kuin ensimmäisissä purkeissaan (tosin keväällä (jos nyt saan selviämään) kokeilen tätä menetelmää uudelleen, kun tuo on aika ruman näköinen...) missä niitä aluksi pidin suolta tuotua (ja niissä oli aluslautaset, siis).
Eli kysymys kuuluu, milloin upotan vadit ja saako kasvi tarpeeksi lämpöä maaperästä paksuhkon muovivadin läpi? Vai jos istuttaisin ohuisiin esim. raejuustopurkkeihin?
Saakohan kasvi tarpeeksi vettä talvella, kun ei ole suolla, vai pitäisikö jotenkin kastella?

Jopas, tulee aina lisää kysymyksiä kun yhtä olen kirjoittamassa. :'D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 22 Elo 2008, 21:03

Vadin voit upottaa vaikka heti, ei sillä ole mitään väliä.

Raejuustopurkit voivat kyllä halkeilla maan jäätyessä, joten uskoisin paksun muovivadin toimivan tässä paremmin. Luulisin, että ne pitävät lämpöä kutenkin melko samalla tasolla.

Kastelulla ei ole juuri väliä talvella. Muistathan, että niiden juuret tuhoutuvat talven ajaksi. ;) Vadissa on kuitenkin hyvä pitää pikkuisen vettä, niin että multa (Rahkasammal) on kosteaa. Vesi saattaa jäätyä talven aikana, mutta sen ei pitäisi haitata kasveja mitenkään.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Vaaasalainen » 22 Elo 2008, 21:39

Olis nyt viikonloppuna tarkoitus lähteä läheiseltä suolta(sellainen löytyi sittenkin!) metsästämään pyöreä-ja pitkälehtikihokkeja,ehkä jopa vesiherneitä! Karpaloita sieltä kuulemma löytyy,joten kai kihokitkin siellä viihtyvät :D
Kaikki on mahdollista niin kauan kuin sitä ei ole todistettu mahdottomaksi.

Aliens do exist, they just won't attack before Finnish people die. -Englantilaisten käsitys suomalaisista
Vaaasalainen

ViestiKirjoittaja Liutti » 22 Elo 2008, 22:40

Niin, totta, nyt kun miettii uudelleen. Pitää kokeilla jos vanhemmat antais upottaa vatinsa pihalle. XD Tai sit ostan uusia. :'D

Vaasalainen : Eikös nyt ole vähän myöhäinen mennä hakemaan kihokkeja (varmaan myös vesiherneitä)? .__. Jos meillä on jo kasvit vaihtaneet talvisilmuihin, niin luulisi myös siellä luonnossa olevan jo talvehtimaan päin nuo kasvit. En sitten tiedä, pärjäävätkö kasvit enää tuossa vaiheessa siirron paineita. Joku viisaampi kertokoon~
Onnea kuitenkin etsintään ! n__n
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 23 Elo 2008, 09:35

Vaaasalainen kirjoitti:Olis nyt viikonloppuna tarkoitus lähteä läheiseltä suolta(sellainen löytyi sittenkin!) metsästämään pyöreä-ja pitkälehtikihokkeja,ehkä jopa vesiherneitä! Karpaloita sieltä kuulemma löytyy,joten kai kihokitkin siellä viihtyvät :D
Ihan oikeassa olet, sieltä mistä minä löysin nuo kihokki apajat niin sieltä tätini tapaa hakea aina karpaloita. Niitäkin oli siellä paljon.
Liutti kirjoitti:Vaasalainen : Eikös nyt ole vähän myöhäinen mennä hakemaan kihokkeja (varmaan myös vesiherneitä)? .__. Jos meillä on jo kasvit vaihtaneet talvisilmuihin, niin luulisi myös siellä luonnossa olevan jo talvehtimaan päin nuo kasvit. En sitten tiedä, pärjäävätkö kasvit enää tuossa vaiheessa siirron paineita. Joku viisaampi kertokoon~
Onnea kuitenkin etsintään ! n__n
Minusta tämä on oikein hieno hetki hakea kihokkeja. Jos ne ovat ehtineet jo silmuuntumaan, niin niiden siirtäminen on vaivatonta. Jos kuitenkin löydät niitä, niin ole varovainen niitä ottaessasi, etteivät juuret vahingoitu, siltä varalta että ne ovat vielä toiminnassa. Suosittelen ottamaan lapion mukaan, ja otat kasvien mukana vähän maaperääkin.

Kun minä olin hakemassa ekoja pyöreälehtikihokkejani, se taisi olla juuri tähän aikaan. Silloin oli tarkoitus mennä sienestämään. :mrgreen:

Onnea munki puolesta etsintään!
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 23 Elo 2008, 10:55

Aijaa, mä en sitten ajatellut tolta kannalta. :'D Siinä taas nähtiin tämä tietämättömyyteni.

Itse asiassa jos suo on lähes pelkkää rahkasammalta ja kihokit kasvaa siitä, on maaperää paljon helpompi ottaa käsin kuin lapiolla. Kahdesti tällaiselta maaperältä hakenut siis olen, ja olen tämän asian huomannut. Lapiolla sammal vain "myttääntyy" kasaan eikä sitä edes saa sammaleen sekaan.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 23 Elo 2008, 11:57

Olet aivan oikeassa. Jos kasvulausta on lähes pelkkää sammalta on lapio hyödytön. Omat kasvini kuitenkin löysin ihan metäspolulta, jossa ei ollut juuri yhtään sammalta. Siellä lapio oli välttämätön, maa oli kallioista ja lähes mahdotonta kaivaa muulla kuin lapiolla. Noh, kasvupaikkoja on monia. :) Varautuisin silti ottamalla lapion.
Sebulon

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista