Lihikset prässissä

Lihikset prässissä

ViestiKirjoittaja snowwie » 07 Touko 2010, 14:29

Sain joltakin foorumilaiselta idean kipinän ja päätimpä pistää kasvit prässiin. Ajattelin että olisi mukava tehdä sellainen kasvio kuin me tehtiin 7 luokalla (joka oli kamalaa tuskaa 20 eri kasvin vuoksi) :mrgreen: Ei mulla mitään sen ihmeempiä työkaluja ole kuin hylly täynnä eläin-ja tiedekirjoja, eikun sinne vain!

Olenkin itse asiassa aina ihmetelly miten wikipediassa seikkaillessa osuu välillä silmiin kuvia ilmeisesti prässätyistä ''kamalan leveistä kannuista''.
Esimerkiksi: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nepthorelii5.jpg
Itse kokeiltuani ne todellakin levenevät ihan kamalasti . Tälläistähän voisi soveltaa sarrojen loukkujen sun muiden kanssa! Oon ite ainakin tosi innoissani. Hommaan robin hoodista eurolla albumin ja teippailen kaikki kasvit sitten päivämäärien sun muiden kanssa. x Tiveyin vanhin kannu alkaa kuihtua ja kohta voin leikata ja pistää senkin prässiin :twisted:

Kuva Kuva Kuva

Kenelläkään muulla tälläistä kiinnostusta?
snowwie
Valvoja

Re: Lihikset prässissä

ViestiKirjoittaja lihis14 » 07 Touko 2010, 15:42

Erittäin hyvä idea snowwie! :) Voisi itsekin ruveta keräämään lihansyöjäkasveja kansioon. Sitten voisi koulussa näyttää muillekkin kun siellä ne säilyisivät. Bilsan tunneillakin voisi olla ihan hyödyksi numeron kannalta käydä näyttämässä omaa lihiskokoelmaansa :twisted: :mrgreen:
lihis14

ViestiKirjoittaja snowwie » 07 Touko 2010, 16:02

lihis14 kirjoitti:Erittäin hyvä idea snowwie! :) Voisi itsekin ruveta keräämään lihansyöjäkasveja kansioon. Sitten voisi koulussa näyttää muillekkin kun siellä ne säilyisivät. Bilsan tunneillakin voisi olla ihan hyödyksi numeron kannalta käydä näyttämässä omaa lihiskokoelmaansa :twisted: :mrgreen:

Niin ja ne pysyvät hyvännäkösinä ja vievät vähemmän tilaan kuin kolmiuloitteiset. Oikealla kuvassa on kuivunut kannu joka näyttää aika....kauniilta. Näyttäisin kavereille kyllä enemmän tota prässättyä versiota :D
Kuva
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Liutti » 07 Touko 2010, 20:17

Itse olen tehnyt samaa nyt arviolta puolisen vuotta. Kerään kaikki hienoimmat kuivuneet ansat talteen ja teippaan yleensä yhteen isoon paperiin (joka on seinällä), ja kirjoitan viereen kasvin nimen. Prässiä en ole käyttänyt, juurikin tuon levenemisen ja littaantumisen takia. Okei, jotkut näyttää vähän onnettomilta kuivuttuaan, mutta onpahan jotain. :--D Enkä ole viitsinyt ottaa tervettä ansaa prässiä varten. :mrgreen:
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja idefix » 07 Touko 2010, 20:41

Loppusyksystä kokolin ensimmäisen kerran noitten kannujen prässäystä.
Minulla on myös oma kasviprässi. Kun noita reunoissa olevia ruuveja kiristää, niin sitä litteämmäksi prässättävät menevät.

Itse olen prässännyt vain kolme N. × hookerianan kannua ja kaksi N. sanguinean kannua.
Kuvia:
N. × hookerianan kannuja ennen prässiä
Prässin jälkeen:
isoin
keskikokoinen
Pieni

N. sanguinean kannuja prässin jälkeen
Isompi
Isomman kannun alaosa
Pienempi

snowwie kirjoitti:Itse kokeiltuani ne todellakin levenevät ihan kamalasti .

Tuo leveneminen riipppuu siitä mihin asentoon kannut asettaa ja myös kannun muoto vaikuttaa. Esim. N. × hookeriana ja N. sanguinea
Tieto lisää tuskaa.
idefix

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 07 Touko 2010, 20:48

Voisi itsekkin kokeilla tuota prässäystä emin Sarracenia psittacinan ja Nepenthes ventratan kannuilla :D
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja idefix » 07 Touko 2010, 20:49

Nyt meni P. 'Weser' prässättäväksi :)
Tieto lisää tuskaa.
idefix

ViestiKirjoittaja hurtta » 10 Touko 2010, 17:03

Kuinka kauan kasvin täytyy olla prässissä?
hurtta

ViestiKirjoittaja snowwie » 10 Touko 2010, 17:09

hurtta kirjoitti:Kuinka kauan kasvin täytyy olla prässissä?

No jos ihan särkymätöntä rakennetta tavoittelet niin...viikko? Nepeilla on ainakin tuhti rakenne. Jos taas mietitään vaikka droseraa niin voi kestää parikin viikkoa että sen voi nostaa ilman että se taipuu :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja hurtta » 10 Touko 2010, 17:13

Selvä, kiitos vastauksesta.
hurtta

ViestiKirjoittaja idefix » 11 Touko 2010, 18:59

hurtta kirjoitti:Kuinka kauan kasvin täytyy olla prässissä?

Prässättävän kappaleen pitäisi olla siellä niin kauan, että se ei enää taivu. Se vie yleensä sen 2 vk.
Tieto lisää tuskaa.
idefix

ViestiKirjoittaja hurtta » 29 Kesä 2010, 15:49

Mites teillä on prässäykset onnistunut, olisi kiva nähdä lisää kuvia :mrgreen:
hurtta

ViestiKirjoittaja Christer » 30 Kesä 2010, 21:19

Paperit kannattaa vaihtaa 2-3 päivän välein. Näin prässääminen nopeutuu huomattavasti. Minulla on tällä hetkellä nakki koulusta kerätä kasvio. Yllättävän työlästä hommaa.
Christer
Valvoja

ViestiKirjoittaja snowwie » 30 Kesä 2010, 22:49

Christer kirjoitti:Paperit kannattaa vaihtaa 2-3 päivän välein. Näin prässääminen nopeutuu huomattavasti. Minulla on tällä hetkellä nakki koulusta kerätä kasvio. Yllättävän työlästä hommaa.

Ah, älä mainitsekkaa kasvien keräämistä ja kasviota : D Oli kyllä ihan kamalaa duunia etsiä mitä nyt 40 eri kasvia, kaks kesää meni. No sainkin ihan hyvän numeron, että työ kannatti mutta enää en haluis ''pilata'' kesää kasvien etsimisellä :mrgreen:
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Liutti » 30 Kesä 2010, 23:05

snowwie kirjoitti:
Christer kirjoitti:Paperit kannattaa vaihtaa 2-3 päivän välein. Näin prässääminen nopeutuu huomattavasti. Minulla on tällä hetkellä nakki koulusta kerätä kasvio. Yllättävän työlästä hommaa.

Ah, älä mainitsekkaa kasvien keräämistä ja kasviota : D Oli kyllä ihan kamalaa duunia etsiä mitä nyt 40 eri kasvia, kaks kesää meni. No sainkin ihan hyvän numeron, että työ kannatti mutta enää en haluis ''pilata'' kesää kasvien etsimisellä :mrgreen:

Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta meillä oli 8. luokalla muistaakseni keväällä (saattoi olla syksykin) isona bilsan tehtävänä kerätä kasvio. En nyt muista kuinka monta kasvia piti vähintään prässätä ja kirjoittaa jokaisesta sivullinen tietoa, mutta kauan siihen meni! :mrgreen: Tosin mä tykkäsin hommasta, ja se näkyi myös numerossa. (;
+ Lihisporukka
Liutti

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista