Omia risteytyksiä?

Omia risteytyksiä?

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 09 Marras 2010, 12:30

Kiinnostaisi tietää kuinka moni on yrittänyt omien risteytysten tekemistä, ja onko tullut onnistumisia.
Aika monella on niin pitkät kasvatuslistat, että osa kasveista varmaan väkisinkin kukkii samaan aikaan.

Kaikkeahan ei saa risteytymään keskenään, mutta ainakin meksikolaiset pingit risteytyvät, useat droserat, vesiherneet ja tietysti monet nepit.

Itse olen yrittänyt seuraavia:
- P. emarginata x (moranensis x ehlersiae). Taisi onnistua - ilmeisesti vasta-alkajan tuuria :D .
- P. emarginata x 'Tina' - pölytys epäonnistui.
- P. 'Tina' x emarginata - pölytys epäonnistui.
- D. aliciae x capensis 'Alba' - mahdolllisia siemeniä odotellaan.
- D. capensis 'Alba' x aliciae - mahdolllisia siemeniä odotellaan.
- P. 'Tina' x (moranensis x ehlersiae) - siitepölyä irtosi niin paljon, että ihme jos ei onnistu :).

P. emarginata ja P. 'Tina' ovat molemmat tosi nuukia tekemään siitepölyä. En tiedä tuottavatko ne sitä ollenkaan.
Nokkahiiri

Re: Omia risteytyksiä?

ViestiKirjoittaja ceadi » 09 Marras 2010, 17:54

Mulla saattaa olla S. x [ x chelsonii x psittacina] pölytys nimittäin onnistui, mutta risteytyksestä en ole varma...
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 09 Marras 2010, 18:06

ceadi kirjoitti:Mulla saattaa olla S. x [ x chelsonii x psittacina] pölytys nimittäin onnistui, mutta risteytyksestä en ole varma...

Oletko jo laittanut siemenet itämään? Varmaan jo ensimmäisistä tötteröistä näkee että onnistuiko. Psittacinan tötteröt ovat niin erikoisen näköisiä ;).
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 09 Marras 2010, 18:25

Mä olen ihan äärettömän laiska pölyttelemään kukkia. Vielä kun tila on loppunut kesken, ei olisi ollut siemenillekään tilaa. Tämän kaiken kruunaa vielä se, etten ole nähnyt kovinkaan monien kasvien kukkia edes auki, koska olen sen ajan aina poissa kotoa. :mrgreen: Ehkä vielä joskus.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Justus » 09 Marras 2010, 21:38

Voisikohan Drosera intermedian ja D. madagascariensiksen risteyttäminen olla edes teoriassa mahdollista? Pikaisella googlauksella ei tuollaista risteytymää tullut vastaan. Ovathan nuo kuitenkin hyvin läheisiä sukulaisia, että sikäli ei pitäisi olla esteitä. Olisi hauska siementen itämistä odotellessa arvailla, kumpi kasvutapa periytyy taimiin, köynnös vai ruusuke.

Niin ja onko kokemuksia siitä, kuinka helppoa/vaikeaa kihokkien risteyttely ylipäätään on?
Justus

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 09 Marras 2010, 22:18

En usko että niiden risteyttäminen olisi mahdollista. Jos oon oikein risteytys jutun ymmärtänyt niin kasvien pitää olla ainakin jotain sukua toisilleen, kuten sama "alasuku"(subgenus) ja suhteellinen maantieteellinen läheisyys, kuten D anglica ja D. rotundifolia ja niiden hybridi D. x 'obovata'. Mutta sitä en sitten osaa selittää että miksi ei ole esim hybridiä D. prolifera x adelae tai jotain vastaavaa. :?
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Justus » 09 Marras 2010, 22:25

Jigsaw kirjoitti:En usko että niiden risteyttäminen olisi mahdollista. Jos oon oikein risteytys jutun ymmärtänyt niin kasvien pitää olla ainakin jotain sukua toisilleen, kuten sama "alasuku"(subgenus) ja suhteellinen maantieteellinen läheisyys

Nuo kihokit kuuluvat samaan alasukuun ja vielä samaan sektioonkin. Maantieteellistä läheisyyttä ei kylläkään ole.
Justus

ViestiKirjoittaja ceadi » 11 Marras 2010, 17:57

Nokkahiiri kirjoitti:
ceadi kirjoitti:Mulla saattaa olla S. x [ x chelsonii x psittacina] pölytys nimittäin onnistui, mutta risteytyksestä en ole varma...

Oletko jo laittanut siemenet itämään? Varmaan jo ensimmäisistä tötteröistä näkee että onnistuiko. Psittacinan tötteröt ovat niin erikoisen näköisiä ;).

Jääkaapissa ovat oleet jo parisen viikkoa, enää parivikkoa niin otan ne pois sieltä... Sitten nähdään onnistuiko risteytys. :mrgreen:
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Sebulon » 13 Marras 2010, 10:01

Itse olen kovasti yrittänyt risteyttää nämä kaksi: P.emarginata ja P.cv.Fantasia. Molemmat vain tuottavat siitepölyä niin surkeasti, ei siitä meinaa tulla mitään tuosta hommasta. Yksi yritys jo takana, mutta en ole varma pölyttyikö. :roll:

Mutta kesällä tekemäni U.emarginata × U.laueana cv. Crimson taimet kasvavat mainiosti! Purkkiin näyttää levittäytyneen myös Utricularia pusilla, joten matosetkaan eivät toivotavasti pääse taimien juurten kimppuun vesiherneen vartioidessa maan alla. :)
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 04 Syys 2011, 13:00

Nokkahiiri kirjoitti:Itse olen yrittänyt seuraavia:
- P. emarginata x (moranensis x ehlersiae). Taisi onnistua - ilmeisesti vasta-alkajan tuuria :D .
- P. emarginata x 'Tina' - pölytys epäonnistui.
- P. 'Tina' x emarginata - pölytys epäonnistui.
- D. aliciae x capensis 'Alba' - mahdolllisia siemeniä odotellaan.
- D. capensis 'Alba' x aliciae - mahdolllisia siemeniä odotellaan.
- P. 'Tina' x (moranensis x ehlersiae) - siitepölyä irtosi niin paljon, että ihme jos ei onnistu :).

Nooh, päivitystä.
Aliciae x capensis -yritykset epäonnistuivat, eikä Tina x vale-Weser yrityskään onnistunut.

Mutta taannoin Plantagenista tarttui mukaan uusi vale-Weser -klooni, ja näyttäisi siltä, että nyt P. 'Tina':n pölyttäminen onnistui tällä uudella kloonilla. Siemenkota turpoaa. Eli P. (agnata x zecheri) x (moranensis x ehlersiae) -siemeniä odotellaan :shock:

Lisäksi onnistuin ristipölyttämään Liutilta saadun P. emarginatan (cz-plantsin klooni) oman extreme-plantsin kloonin kanssa, siemeniäkin tuli ja nyt odottelen itämistä. Tämähän ei ole risteytys, vaan ihan normi ristipölytys, mutta kun emokasvien kukat ovat erinäköiset, niin voin saada ihan ikioman nokkis-kloonin aikaiseksi ;)

D. venusta ja D. nidiformis ovat kiusallisesti availleet kukkiaan vuoropäivinä. En ole vielä onnistunut edes yrittämään niiden risteyttämistä. En tiedä olisiko mahdollistakaan... Ehkä jommastakummasta pitäisi haalia siitepölyä talteen pariksi päiväksi.

Yksi kiinnostava temppu voisi olla risteyttää nuo kaksi eri vale-Weser -kloonia keskenään. Niiden jälkeläisten pitäisi olla mitä tahansa moranensiksen ja ehlersiaen välillä :geek:. Toivottavasti kukkivat joskus samaan aikaan.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 04 Syys 2011, 13:44

Tuossa D. intermedia 'Gran Sabana' ja D. spatulata 'Bloody Red' kasvien kukinnat sattuu suurin piitein samaan aikaan. Pitää katsoa jos joskus kerkeäis pölyttämään. Jos kerran D. spatulatan voi risteyttää D. rotundifolian kanssa ja D. rotundifolian D. intermedian kanssa niin miksi ei tämäkään onnistuisi jos saan vaan kasvit pölyttymään. :D
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 04 Syys 2011, 14:27

D. nidiformis x venusta pitäisi onnistua. Samoin D. intermedia x spatulata.
Photofinderistahan noita jo onnistuneita löytää. Harmi vaan, että kaikista lajikkeista ei kerrota vanhempia :roll:.
Tässä listaa droseran hybrideistä ja kolkisiinikäsittelystä, millä steriilin hybridin voi saada muutettua taas hedelmälliseksi :shock:. Kaikkea sitä keksitäänkin.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Syys 2011, 10:17

Nokkahiiri kirjoitti:Mutta taannoin Plantagenista tarttui mukaan uusi vale-Weser -klooni, ja näyttäisi siltä, että nyt P. 'Tina':n pölyttäminen onnistui tällä uudella kloonilla. Siemenkota turpoaa. Eli P. (agnata x zecheri) x (moranensis x ehlersiae) -siemeniä odotellaan :shock:

Jaa-a, ei onnistunut P. 'Tina'n ja vale-Weserin risteytys taaskaan. Ehkä niiden risteyttäminen ei ole mahdollistakaan, muutenhan netissä olisi jo kuvia moisista hybrideistä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 20 Syys 2011, 19:28

Syteen tai saveen. nyt on molemmat pölytetty. Hieroin vain kukkia vastakkain mutta toivottavasti jotakin maagista tapahtuu. :D
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 20 Syys 2011, 20:25

Jigsaw kirjoitti:Syteen tai saveen. nyt on molemmat pölytetty. Hieroin vain kukkia vastakkain mutta toivottavasti jotakin maagista tapahtuu. :D

Taikapölyä! :geek:
snowwie
Valvoja

Seuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista