Omia risteytyksiä?

Re: Omia risteytyksiä?

ViestiKirjoittaja Sebulon » 21 Syys 2011, 14:56

Mulla tällä hetkellä meneillään useita yökönlehti risteytyksiä. Säiden viiletessä lähes koko yökönlehti kokoelmani alkoi yllättäen kukkia!

1) P. 'Fantasia' × (laueana 'Crimson Flower' × emarginata)
-Ilmeisesti onnistunut, sillä fantasia ei ole vielä kuihduttanut kukkavarttaan, tosin siemenkota ei näytä kovin pullealta. Saattaa epäonnistua.

2) P. emarginata × moranensis
-Ilmeisesti onnistunut, emarginata on todella hyvä alusta risteytyksille.

3) P. ehlersiae × emarginata
-Ei tietoa onnistumisesta.

Lisäkksi P.ehlersiae, P.'John Rizzi', P.'Crimson Flower', P.emarginata kasvattavat kukkavarsia, tulevaisuudessa yritän näitä vielä risteytellä keskenään.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 01 Loka 2011, 12:18

Mä haaveilin takaisinristeytyksestä tuon mun oman hybridin ja emarginatan välillä, että olisin saanut enemmän emarginatan näköistä kukkaa.
Se olisi ollut siis P. emarginata x (emarginata x (moranensis x ehlersiae)), mutta mun oma hybridi ei näytä tekevän lainkaan siitepölyä.
Taitaa olla steriili :roll:
Toisin päin voisi tietysti yrittää, että hybridi olisi äiti, mutta siitepölyn puute ei lupaa hyvää.

Pitäisi hommata lisää yökönlehtiä, että voisi yrittää muillakin kuin vale-Weserillä...
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 21 Syys 2012, 18:42

P. emarginata x moctezumae ja P. moctezumae x emarginata risteytykset olisi valmistumassa mutta en ole ensimmäinen joka kokeilee kyseisiä risteytyksiä. Kuitenkin näkee miten monia erilaisia kasveja risteytyksestä syntyy.

Kokeilin myös P. (emarginata x (moranensis x ehlersiae)) x moctezumae-risteytystä kun sattumoisin oli kasvit kukassa samaan aikaan. :mrgreen: P. emarginata x (moranensis x ehlersiae) ei ole ainakaan kuolettanut kukkavanaansa ja toivon pölytyksen onnistuneen.

P. x 'Tina' tekee kukkavanaa ja ajattelin jos yrittäisi polyttää sen P. emarginatalla, koska 'Tina' itse ei taida siitepölyä kovin tuottaa.
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 28 Marras 2012, 20:41

P. moctezumae x emarginata risteytys on ainoa edellä kuvaamistani. joka tuotti siemeniä, jotka lähtivät vielä sopivasti itämään. Laitan kuvia kun alkaa näkyä merkkejä aikuistumisesta ja kasvien piirteet tulevat paremmin esille. :mrgreen:
Lihislista
Jigsaw

ViestiKirjoittaja h3nkka » 18 Heinä 2013, 18:39

Justus kirjoitti:Voisikohan Drosera intermedian ja D. madagascariensiksen risteyttäminen olla edes teoriassa mahdollista? Pikaisella googlauksella ei tuollaista risteytymää tullut vastaan. Ovathan nuo kuitenkin hyvin läheisiä sukulaisia, että sikäli ei pitäisi olla esteitä. Olisi hauska siementen itämistä odotellessa arvailla, kumpi kasvutapa periytyy taimiin, köynnös vai ruusuke.

Niin ja onko kokemuksia siitä, kuinka helppoa/vaikeaa kihokkien risteyttely ylipäätään on?

Kaikkien droseroiden pitäisi kyllä ristetyä keskenään. Esimerkiksi D. filiformisin ja D. rotundifolian risteytys näyttää molempien lajien "keskiarvolta", eli lehdet ovat pyöreän pitkulaisia ja koko normaali filiformista pienempi. Olisi mielenkiintoista nähdä, millaisen juuriston muodostaisia perinteisen- ja mukulakihokin risteymä, ja olisiko jälkeläinen ylipäätään elinkelpoinen.
h3nkka

ViestiKirjoittaja ceadi » 18 Heinä 2013, 18:47

Luultavasti normi ja mukulakihokin geeniperimä ei ole tarpeeksi samankaltainen risteymän mahdollistamiseksi.
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 18 Heinä 2013, 22:01

Näillä sivuilla: http://www.carnivorousplants.org/cp/DroseraHybrids.php http://www.carnivorousplants.org/cpn/sa ... 1Colch.htm on juttua kihokkiristeymistä. Listan mukaan esim: madagascariensis x spatulata risteytysyritys ei tuottanut minkäänlaisia tulosta :/ Ilmeisesti juttu riippuu kromosomien pariutumisongelmista. Esimerkiksi kun vastinkromosomit eivät löydä pareja jos toisella on esim. 6 ja toisella 7 (= yksi "ylimääräinen").
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 19 Heinä 2013, 01:26

Itse yritin joskus spatulata x intermediaa, ja sain siemiä, mutta niitä ei oo vielä kylvetty. Pitäis kokeilla jos lähtis itämään. :)
Lihislista
Jigsaw

Edellinen

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista