Nyt kukkii..

Re: Nyt kukkii..

ViestiKirjoittaja Vaaasalainen » 24 Joulu 2008, 16:53

Onko tuo se sama paphi jonka ostit lidlistä?
Kaikki on mahdollista niin kauan kuin sitä ei ole todistettu mahdottomaksi.

Aliens do exist, they just won't attack before Finnish people die. -Englantilaisten käsitys suomalaisista
Vaaasalainen

ViestiKirjoittaja Sebulon » 24 Joulu 2008, 17:27

Vaaasalainen kirjoitti:Onko tuo se sama paphi jonka ostit lidlistä?
On. Tai siis se ruukku oli sellanen kahteen osaan jaettu, ja niissä molemmissa ruukuissa oli erilainen paphi. Toinen ei ole vielä kukkinut uudestaan.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Sebulon » 02 Tammi 2009, 15:37

Uusia kuvia alpinasta. Kukka on jo lähes täysin auki, ei kuitenkaan aivan vielä. En kuitenkaan malttanut odottaa, ja räpsin jo nyt kuvia. Tässä olisi muutama:
Kuva
Vasemanpuolinen on kaunis peukaloni eikä mikään kannukasvin kukka, ettäs tiedätte. ;)
Kuva

Ja sitten loppuhuipennus: kauan huonosti voinut Drosera pulchella on alkanut elpymään terraarioon laiton jälkeen ja päätti piristymisensä kunniaksi kukkia omaperäisellä tavalla: Mutantti-kukalla! 8-)
Kuva
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 02 Tammi 2009, 16:41

Tosi iso kukka tuossa alpinassa!
Tai sitten sulla on todella pieni peukalo ;)
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Tammi 2009, 15:25

P. x weser on antanut odottaa itseään jo kauan, mutta nyt odotus palkittiin.
Kuva
Vasemmalla näkyy N. x ventratan kannunalku.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Tammi 2009, 15:51

Ihan nätti. :) Mun omat taitaa viettää talvikaamosta, ovat aika tylsistyneen näkösiä. Mäkin voisin pian taas laittaa kuvaa U.alpinasta, kun avasi toisenkin kukkansa. Ja olis mulla yks U.calycifidan mutantti-kukka kuvakin. :D
Sebulon

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Tammi 2009, 17:06

Utricularia alpina vastaan livida:
Kuva
Nää mutaatiot on kyllä niin hauska juttu: Utricularia "calysonii"! Tämä oli ainut tämän näköinen kukka samassa kukkavarressa muiden kanssa, joten älkää sanoko mitään että tämä olisi oikea risteymä tai mutaatio. ;) Pelkkä satunnainen mutaatio.
Kuva
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 11 Tammi 2009, 17:10

Mieletön kokoero alpinalla ja lividalla :shock:
Mä oon luullut että kaikki vesiherneet olisivat pieniä.
Miten korkeaksi tuon alpinan kukkavarsi mahtaa kasvaa?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Tammi 2009, 17:29

Ei kaikilla vesiherneilä ole pieniä kukkia! :) Nämä ns. "epifyyttiset" vesiherneet ovat kaikki kotoisin Etelä-Amerikasta. Tässä hyvä linkki. Tällä ryhmällä on ominaista kukkien suuri koko, lisäksi useimmat kasvavat epifyyttisinä, mutta eivät kuitenkaan kaikki. Yleensä näitä pidetään aika vaikeina kasvatettavina, helppo-hoitoisimpana pidetään ilmeisesti Utricularia longifolia -lajia. Mitä nyt olen netistä lukenut, niin nämä epifyytit kukkivat ykeensä vain kerran vuodessa, juuri syksyllä. Muun osan vuodesta saa tyytyä ihailemaan vain lehtiä. Monilla lajeilla on myös kukinnan jälkeen "talvilepo", jonka aikana ne saattavat kuolettaa osan lehdistään. Kasvit kasvavat viileässä tropiikissa, joten jääkaappiin niitä ei tarvitse levon ajaksi heittää. Lisäksi talvilepo on ilmeisesti vain juurimukuloita muodostavilla lajeilla, kuten U.alpina:lla ja U.longifolia:lla. Kovasti toivon ettei omani menisi mihinkään lepoon, olen lukenut ettei sen pitäisi olla välttämätön.

Omani kukkavarsi on noin 20 senttiä korkea, mutta ota huomioon että esim. lividalla:kin on tätä korkeampi kukkavarsi! Alpina:lla kukkavarsi vain on paksumpi ja siihen tulee vähemmän, isompia kukkia. Mutta nämä epifyytit tosiaan kukkivat normnaalisti vain kerran vuodessa, ja esim. juuri livida koko vuoden ympäri. :D
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 12 Tammi 2009, 10:27

Joo, olen tuonkin linkin joskus lukenut, mutta epifyyttien isokukkaisuus on kai hukkunut tietotulvaan.
Mutta tuosta sun laittamasta kuvasta vasta tajuaa miten iso kokoero noilla kukilla on. Kuvasta hoksaa selvästi sen, että lividan kukkavarsi on lähempänä katsojaa. Jos livida olisi taaempana, niin silmä hyväksyisi kokoeron helpommin :)
Loistava kuva kertakaikkiaan!

Törmäsin jollain foorumilla keskusteluun missä joku heppu oli saanut tuolta linkistä löytyvän U. jamesonianan kukkimaan. Muistaakseni epifyyteillä oli ongelmana kasvualustan ilmavuus (ja juurimätä). Tää kaveri muistaakseni käytti alustana "dominokeksi"-sekoitusta (en muista mikä sen englanninkielinen nimi oli). Alimpana 1/4 kuivattua rahkasammalta, välissä 1/2 perliittiä ja ylimpänä taas 1/4 kuivattua rahkasammalta.

Muitakin vaatimuksia olosuhteille oli, mutta alustan ilmavuus mulle jäi mieleen.

Nyt rupesi epifyytti-vesiherne vähän polttelemaan :D
Mutta näyttäviä kukkia saisi ehkä helpommalla, jos jostain löytäisi U. longifolian. Hmm... mahtuiskohan mun terroihin vielä jotain pientä :?

EDIT: Jotain pientä tosiaan... Longifolia taitaa olla kaukana pienestä :D. Lehdet voivat olla 35 senttisiä. Netistä löytyvät kuvat hämäävät pahasti, kun niissä ei ole vertailukohtaa mukana.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 19 Tammi 2009, 14:05

Utricularia livida rupesi kukkimaan:
Kuva

Taisi olla virhe istuttaa livida viinilasiin. Kukkavarsi on niin korkea, että kohta se kasvaa terrasta ulos :|

Mun lihiksillä tuntuu nyt olevan kevättä rinnassa. P. emarginata ja U. sandersonii jatkavat loputonta kukkimistaan. P. x weserin eka kukka kestää vielä, ja se kasvattaa myös kahta uutta kukkavartta. Nyt viimeisimpänä kukkii U. livida, ja kaiken huipuksi myös Genlisea on ruvennut pukkaamaan kukkavartta.

Kohta pääsen ottamaan ryhmäkuvaa :mrgreen:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja vstk » 20 Tammi 2009, 10:02

P. Weser on pukannut ulos 2 kukkaa ja uusia lehtiäkin puskee valtavasti. Sinänsä aikakin jo koska koko talven tähän asti kasvi on ollut melkoisen tylsä. D. aliciae puski 2 kappaletta 30cm varsia ja päihin pienet kukat mutta sitten alkoi nuupahtaa ja tummua, leikkasin äkkiä varret poikki mutta aika hiljakseltaan on kasvi elellyt tämän jälkeen. Vain vähän uusia lehtiä tullut. Taisi mennä kaikki energia tuohon kukintoon joka toki alkoikin jo Marraskuun puolella ja jouluaattona puhkesi kukkaan.
vstk

ViestiKirjoittaja Liutti » 18 Helmi 2009, 17:20

Äskettäin kasveja kuvatessani huomasin itselleni todella iloisen näyn: D. paradoxa tekee kukkavartta ! n__n Lisäksi tämä yksilö on juuri se vaaleampi, nyt tulee sitten todistettua, onko se oikeasti joku muu muoto kasvista vai jostain muusta syystä "valkoinen".

Aaaa. ? Heh, ei varmaan pitäis olla näin täpinöissään, mulla kuitenkin kukkii ensimmäistä kertaa terraariossa kukaan (aiemmin kukkinut vain kärpäsloukku [jonka senkin kukinta loppui kirvojen katkaistessa varren] ja kotimaiset kihokit). :mrgreen: Mulla nyt ei kuitenkaan ole paljon helposti kukkivia kasveja, ja ne jotka kukkivat herkästi, ovat vielä liian pieniä.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 18 Helmi 2009, 19:58

Mun paradoxassa on tällä hetkellä 2 kukkavartta, toisessa on meneillään jo ties kuinka mones kukka. :) Lisäksi kukkii Utricularia livida, calycifida ja alpina, mutta niistä oon laittanu tänne jo tarpeeksi kuvia muutenkin etten jaksa hehkuttaa. Niin ja Drosera venusta kukkii.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 20 Helmi 2009, 11:19

Liutti kirjoitti:Aaaa. ? Heh, ei varmaan pitäis olla näin täpinöissään, ...

Se on aina jännittävää kun joku lihis alkaa kukkimaan ensimmäistä kertaa ;)
Toinen kukinta ei ole enää yhtä jännä. Mulla D. capensis 'alba' rupeaa kukkimaan toistamiseen, ja seurailen sitä kyllä syrjäsilmällä, mutta ei jänskätä enää yhtään.
Sitten on näitä mitkä kukkivat jatkuvalla syötöllä, eivätkä tunnu lopettavan millään. Niinkuin U. sandersonii, U. livida ja P. emarginata. Ne ovat kyllä tosi hienoja, mutta jotenkin se jatkuva kukkiminen muuttuu arkiseksi.
Melkein nolottaa, ettei ehkä osaa arvostaa tarpeeksi niitä rehuja, jotka kukkivat helposti. Tai ei ainakaan tule jännitettyä yhtään.
Nokkahiiri

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista