Nyt kukkii..

Re: Nyt kukkii..

ViestiKirjoittaja Liutti » 08 Maalis 2009, 18:50

Nyt sitten lähti mullakin P. emarginata puskemaan ensimmäistä kukkavarttaan. Luulin sen olevan vieläkin liian pieni kukkimaan.. :'D No, on toi kukkiva yksilö kyllä isoin omistani.

Kuinka korkea sulla (/teillä) on emarginatan kukkavarsi?
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 08 Maalis 2009, 21:08

Onneksi olkoon! Nyt kun se aloittaa, niin veikkaan että kukinnalle ei loppua näy :mrgreen:
Mun emarginata on nyt kukkinut jo puoli vuotta yhteen menoon. Parhaillaan on 5 kukkaa auki, 3 uutta kukkavartta tulossa ja viisi vanhaa kuivumassa.
Emarginata on oikea yökönlehtien päivänkakkara, paitsi että sillä on kesä koko ajan :D

Pisin kukkavarsi mulla on tällä hetkellä 11 cm. Kivasti mahtuu terraan.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Liutti » 09 Maalis 2009, 18:18

Kiva. :mrgreen:

Nyt muuten myös toinen, suurempi, D. paradoxa tekee kukkavartta. :---D Noi on nyt oikein urakalla päättänyt alkaa kukkimaan.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 09 Maalis 2009, 20:13

Mullakin on D.paradoxassa tällä hetkellä kukkavarsi. :) Mutta se mikä on hienoa, on että U.subulata tekee kukkavartta ensimmäistä kertaa! Nyt mä voin tunnistaa sen, kun CPUK-foorumilla epäilivät sen identiteettiä. Se on voinut vähän huonosti saapumisen jälkeen, mutta kun jaoin sen moneen osaan, niin jakopalat ovat lähteneet kasvamaan hyvin.

Myös D.venustassa on kukkavarsi. U.calycifida ja U.livida ovat kukkineet jo lähes puoli vuotta putkeen... :D Calycifidassa on tällä hetkellä 12 kukkavartta + keikin kukkavarsi.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Sebulon » 15 Maalis 2009, 12:50

Pientä piristystä viikonloppuun, Utricularia subulata avasi ensimmäisen kukkansa: :)
Kuva
Kuva
Ja sitten vähän lisätietoa: U.subulata on ainut vesiherne jonka kukkavarsiin ilmestyy tällaisia limapisaroita. Niiden tarkoitus on luultavasti suojella kukkia tuholaisilta jotka kiipeäisivät kukkavartta pitkin ja tuhoaisivat itse kukat. Tässä kuva kyseisestä limasta:
Kuva
Sebulon

ViestiKirjoittaja Eaoden » 15 Maalis 2009, 13:15

Aika erikoinen kasvi... :roll:
Mitä hitaammin tippuu, sen parempaa tulee.
Eaoden

ViestiKirjoittaja Petsku » 15 Maalis 2009, 14:08

Kevään ensimmäinen kukkiva D. Capensis 'alba':

Kuva
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Liutti » 29 Maalis 2009, 12:07

Ihan uutta tietoa tuli taas Sebulonilta U. subulatasta. : D

Hienoja kuvia kummallakin!

edit // vähän tilannepäivitystä multa:
P. emarginata on avannut kukkansa jo jonkin aikaa sitten, olen kokeillut pölytellä kaksi kertaa, mutta saas nähdä mitä tulee.. On sen verran pieni kukka, että on todella vaikea pölytettävä. Siitä tulee vain pensselillä sörkkimistä...
D. paradoxasta kukaan ei ole vielä avannut kukkia, mutta sen sijaan uusia varsia kasvaa vieläkin lisää. Tällä hetkellä seitsemästä neljä kasvia kasvattaa kukkavartta, yksi kasvi kahta. Eli yhteensä viisi kukkavartta nyt tulossa. Kuinkahan pitkiä noista kasvaa, osaisiko esim. Sebulon sanoa?

Olisiko kylmän valon vaihtaminen lämpimään (siis sävyt) auttanut kasvien kukkimiseen? Tiesin, että se auttaa kasveja kukkimaan jne. mutta en nyt ihan näin radikaalia muutosta olisi odottanut.. Kylmällä valolla kukaan ei kukkinut, nyt kukkii viisi kasvia.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 29 Maalis 2009, 12:24

Ainakaan minun paradoxani ei kasvata kovin korkeita kukkavarsia, (Onneksi... :) ) ortas mä mittaan tuon korkeimman... Näyttäisi olevan 14 senttiä mullan pinnasta.

Mielestäni tuolla valaistuksella on aika suuri merkitys, mutta mene ja tiedä. Minulla on kukkivia kasveja sekä terraariossa että kasvihuoneessa, vaikka kasvihuoneessa ei vielä olekkaan muuta kuin normaaleja keltaisia loisteputkia. Pitää kokeilla siirtää joku weser toisenlaiseen valaistukseen ja tutkia asiaa.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 29 Maalis 2009, 12:33

Jaa jaa, jospa mullakin kohta avaisisi kukkiaan, kun pisin varsi on jo 17-18 senttiä. :mrgreen: Lyhimmät tosin vasta pari senttiä.

Eiköhän se valoasia riipu myös kasvista. Nyt ainakin tiedän laittaa seuraavaan lamppuun ihan lämpimän kasvilampun, jonka alle laitan sitten kasveja, joita haluan saada kukkimaan. :--D
Mutta tosiaan ennen lampun vaihtoa mulla ei kukkinut mikään kasvi siinä terrassa, heti lampun jälkeen alkoi viisi kasvia kasvattelemaan kukkavartta. Tiedä sitten olisivatko kasvattaneet toisellakin lampulla...
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 29 Maalis 2009, 12:37

Liutti kirjoitti:Jaa jaa, jospa mullakin kohta avaisisi kukkiaan, kun pisin varsi on jo 17-18 senttiä. :mrgreen: Lyhimmät tosin vasta pari senttiä.
Voi olla että sinulla on valaistus jotenkin heikompi (Lamput kaueampana, tehottomampia) niin siksi ne kukkavarret kasvaa pidemmiksi.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 29 Maalis 2009, 12:43

Sitä mäkin mietin, se on hyvin mahollista. Mulla ei ole tällä hetkellä tossa terrassa mitään kasvia, joka tarvitsisi vahvempaa valaistusta, ja sen takia on vähän heikompi valaistus. Suunnitelmissa silti hankkia lisävaloa ainakin tuplasti vielä.
Ei se kyllä mua haittaa, että vähän pidempiä kukkavarsia tekee. Kunhan ei nyt ihan 30 senttiseksi niitä kasvata.. ;D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Maakari » 30 Maalis 2009, 18:59

No joo pistetääs vielä tännekki et kaikki varmasti tietää et mullaki kukkii ekaa kertaa joku lihis.
Kyseessä siis Sarracenia x. readii. (muistaakseni)...
Kuva
Toivossa on hyvä elää.
Maakari

ViestiKirjoittaja Liutti » 30 Maalis 2009, 20:02

Onpa kaunis kukka ja kuva, onnea ! Toivottavasti saat sitten siemeniäkin. :--D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Sebulon » 30 Maalis 2009, 21:10

Näyttää ihan joltain alaspäin osoittavalta tulppaanilta. :) Hieno, mulla ei tullut sarroihin yhtään kukkaa tänä vuonna. Tai yksi sarrahan on vielä levolla, ehkäpä se kukkisi.
Sebulon

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista