Nyt kukkii..

Re: Nyt kukkii..

ViestiKirjoittaja Sebulon » 28 Tammi 2010, 17:13

Utricularia aplsundii avasi viimein kukkansa:
KuvaKuva
Kuva

Ja heti risteyttämään tämän kanssa, Utricularia neprophylla:
Kuva

En edes oikein tiedä voiko nuo risteyttää keskenään. :? Kuuluvat samaan sukuun ja ryhmään kyllä, mutta ne on silti jotenkin eritelty.
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 28 Tammi 2010, 18:46

No siinä on kyllä nätein vesiherneen kukka, jonka olen nähnyt ! :--) onnea.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 28 Tammi 2010, 19:19

Sama reaktio kuin Liutilla. Kaunein minkä olen nähnyt utricularien kukista tällä hetkellä. Todella kauniita kukkia :D
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja snowwie » 28 Tammi 2010, 20:14

Vähänkö hienot keltaiset viirut! :D
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 29 Tammi 2010, 12:25

Tosi hienoja kukkia! Onneksi olkoon!
Minkä kokoisia muuten nuo asplundiin ja neprophyllan kukat ovat?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 29 Tammi 2010, 14:41

Kiitos kaikille!

Nokkahiiri, otin kuvia jotka kertovat mittakaavasta hieman:

Nerophylla nimettömän ja keskisormen välissä:
Kuva

Asplundii etusormella:
Kuva

Eli kukat ovat tosiaan aika pieniä verrattuna muihin Orchidioides -ryhmän vesiherneisiin, vaikka terrestriäärisiin vesiherneisiin verrattuna ovatkin suhteellisen kookkaita. Esimerkiksi U.alpina:n kukka on ainakin tuplasti isompi verrattuna U.asplundii:hin.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Hohhoi » 29 Tammi 2010, 22:18

Oijoi, todella hienoja!
Ja aika isoja kukkia Utricularia-suvun kasveiksi. (luin lehtiartikkelin tieteellisten nimien käyttämisestä :mrgreen: )

Edit: poistin turhan väliviivan.
Viimeksi muokannut Hohhoi päivämäärä 01 Helmi 2010, 15:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Hohhoi

ViestiKirjoittaja Petsku » 01 Helmi 2010, 08:05

On kyllä nättejä kukkia :)
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 08 Helmi 2010, 19:55

Kuva
U. subulata kukkii. On itse asiassa kukkinut jo pitkään, mutta en heti tajunnut, kun ne kukat on niin pieniä :roll:.
Kamerakin on sen verran mopo, ettei sillä saa kovin hyviä kuvia noin pienestä. Kukan koko on jotain puolet tulitikun materiapäästä. Pitää olla suurennuslasi, että sen yleensä näkee :D.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 09 Helmi 2010, 09:21

Nokkahiiri kirjoitti:Kuva
U. subulata kukkii. On itse asiassa kukkinut jo pitkään, mutta en heti tajunnut, kun ne kukat on niin pieniä :roll:.
Kamerakin on sen verran mopo, ettei sillä saa kovin hyviä kuvia noin pienestä. Kukan koko on jotain puolet tulitikun materiapäästä. Pitää olla suurennuslasi, että sen yleensä näkee :D.
Onko tuo se minulta saamani vaihdokki? Pieni varoituksen sana, siinä mukana saattaa tulla U.bisquamata. Minä en tiedä onko minun ruukussani enää subulataa ollenkaan, kun sieltä puskee jatkuvasti kymmeniä U.bisquamata kukkia, eikä ainuttakaan subulataa. :shock:
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 09 Helmi 2010, 11:14

Sebulon kirjoitti:Onko tuo se minulta saamani vaihdokki? Pieni varoituksen sana, siinä mukana saattaa tulla U.bisquamata. Minä en tiedä onko minun ruukussani enää subulataa ollenkaan, kun sieltä puskee jatkuvasti kymmeniä U.bisquamata kukkia, eikä ainuttakaan subulataa. :shock:

Joo, se on sulta saatu vaihdokki. Tuo bisquamatahan olisi vaan kiva yllätys, paitsi jos se syrjäyttää subulatan kokonaan. Onko bisquamatalla samannäköiset lehdet? Subulatan lehdet näyttäis olevan sellaisia hentoja vihreitä karvoja. Kasvualusta näkyy hyvin lehtien alta, toisin kuin U. lividalla, U. sandersoniilla ja U. graminifolialla, jotka peittävät kasvualustan lehtimatolla.

Luulin että subulata olisi se "rikkaruoho", joka valtaa muut purkit. Hassua jos subulatan purkki vallataan ;)
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 09 Helmi 2010, 16:09

Nokkahiiri kirjoitti:
Sebulon kirjoitti:Onko tuo se minulta saamani vaihdokki? Pieni varoituksen sana, siinä mukana saattaa tulla U.bisquamata. Minä en tiedä onko minun ruukussani enää subulataa ollenkaan, kun sieltä puskee jatkuvasti kymmeniä U.bisquamata kukkia, eikä ainuttakaan subulataa. :shock:

Joo, se on sulta saatu vaihdokki. Tuo bisquamatahan olisi vaan kiva yllätys, paitsi jos se syrjäyttää subulatan kokonaan. Onko bisquamatalla samannäköiset lehdet? Subulatan lehdet näyttäis olevan sellaisia hentoja vihreitä karvoja. Kasvualusta näkyy hyvin lehtien alta, toisin kuin U. lividalla, U. sandersoniilla ja U. graminifolialla, jotka peittävät kasvualustan lehtimatolla.

Luulin että subulata olisi se "rikkaruoho", joka valtaa muut purkit. Hassua jos subulatan purkki vallataan ;)
Onhan se hieno bonus, jos saat eristettyä molempia lajeja erikseen. :) Bisquamatalla on aivan samanlaiset lehdet kuin subulatalla. En itsekkään osannut odottaa, että subulata jäisi bisquamata:n varjoon, mutta ilmeisesti olot terraariossani ovat tulokkaalle suotuisammat. Toivotaan, että purkissani on vielä subulataakin, niin eiköhän se sitten joskus kerro läsnä-olostaan kukkimalla.

Myös bisquamata luokitellaan "rikkaruohoksi", joten kannattaa olla varuillaan sen kanssa. :)
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 15 Helmi 2010, 12:21

Nokkahiiri kirjoitti:U. subulata kukkii. On itse asiassa kukkinut jo pitkään, mutta en heti tajunnut, kun ne kukat on niin pieniä :roll:.

No nyt subulata teki jo isomman kukan, eli ei enää tarvitse suurennuslasilla katsella :)
Ensimmäiset kukinnot oli varmaan harjoituskappaleita. Uusimman kukan kokoluokka on samaa kuin U. lividalla ja U. sandersoniilla. Jesh 8-).
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 15 Helmi 2010, 12:43

Nokkahiiri kirjoitti:
Nokkahiiri kirjoitti:U. subulata kukkii. On itse asiassa kukkinut jo pitkään, mutta en heti tajunnut, kun ne kukat on niin pieniä :roll:.

No nyt subulata teki jo isomman kukan, eli ei enää tarvitse suurennuslasilla katsella :)
Ensimmäiset kukinnot oli varmaan harjoituskappaleita. Uusimman kukan kokoluokka on samaa kuin U. lividalla ja U. sandersoniilla. Jesh 8-).
Hienoa. :)
Sebulon

ViestiKirjoittaja Liutti » 06 Maalis 2010, 16:09

Sarracenia flava puskee kukkaa ! Ennen ensimmäistäkään lehteä. : D muita kukkivia vain ainaiset P. emarginata ja D. paradoxa. Jospa nyt vielä joku muukin sarra mahdollisesti kukkisi, niin saisi risteytettyä. ;--)

Kuva
+ Lihisporukka
Liutti

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista