Nyt kukkii..

Re: Nyt kukkii..

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 17 Elo 2011, 16:18

:shock: Kaunein lihansyöjäkasvin kukka ikinä!
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Sebulon » 28 Elo 2011, 11:37

Muutama kuva kasvihuoneesta:

Yökönlehdet ovat innostuneet kukkimaan kesähelteiden pikkuhiljaa päättyessä:
Kuva
Ylärivin keskellä P. cv. Fantasia, nimikyltti peittynyt. Ja keskellä alarivissä itse tekemäni risteymä, P. emarginata × 'Crimson Flower' kasvattaa tällä hetkellä kolmea kukkavartta! Mielenkiinnolla odotan, minkänäköinen kukka on, mutta ei ainakaan punainen..

Utricularia babuikin on innostunut kukkimaan:
Kuva

Ja vielä yksi kuva Pittier Moon:sta:
Kuva
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja loukkufani » 28 Elo 2011, 14:09

Sebulon kirjoitti:Muutama kuva kasvihuoneesta:

Yökönlehdet ovat innostuneet kukkimaan kesähelteiden pikkuhiljaa päättyessä:
Kuva
Ylärivin keskellä P. cv. Fantasia, nimikyltti peittynyt. Ja keskellä alarivissä itse tekemäni risteymä, P. emarginata × 'Crimson Flower' kasvattaa tällä hetkellä kolmea kukkavartta! Mielenkiinnolla odotan, minkänäköinen kukka on, mutta ei ainakaan punainen..

Utricularia babuikin on innostunut kukkimaan:
Kuva

Ja vielä yksi kuva Pittier Moon:sta:
Kuva

no hyvä...just ajattelinkin että pitäis uudelleen ostaa yökönlehtejä ja paremmalla menestyksellä kasvattaa. joten mä voisinkin sulta varata heti siemenii kun sinne asti pääset... :)
loukkufani

ViestiKirjoittaja Sebulon » 28 Elo 2011, 14:33

loukkufani kirjoitti:no hyvä...just ajattelinkin että pitäis uudelleen ostaa yökönlehtejä ja paremmalla menestyksellä kasvattaa. joten mä voisinkin sulta varata heti siemenii kun sinne asti pääset... :)
Ainut ongelma vain on se, etten usko saavani noista kovinkaan paljon siemeniä. Kuten huomata saattaa, kaikki tällä hetkellä kukkivat lajit ovat risteymiä, lukuunottamatta emarginataa. Jostain syystä kaikki nuo risteymät tuottavat niiin vähän siitepölyä, että ristipölytys on hyvin vaikeaa.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 28 Elo 2011, 18:37

Sebulon kirjoitti: Ja keskellä alarivissä itse tekemäni risteymä, P. emarginata × 'Crimson Flower' kasvattaa tällä hetkellä kolmea kukkavartta! Mielenkiinnolla odotan, minkänäköinen kukka on, mutta ei ainakaan punainen..

Oijoi kun olen kateellinen tosta sun omasta hybridistä :cry: :oops: ;)
Mun omat hbybridit on jo 2.5 vuotta vanhoja, ja vielä ei yksikään ole kukkinut.

No ei vaiskaan :D Onneksi olkoon! On todella mielenkiintoista nähdä miltä kukka näyttää. 'Crimson flower'in kukka on mielettömän hieno, eikä tuo emarginatakaan ole ihan tylsimmästä päästä. Yhdistelmä voi olla tosi hieno... ...muistakin laittaa kuva heti kun kukka aukeaa.

CPUK:lla taisi olla jotain keskusteluakin siitä, että mikään P. laueanan hybrideistä ei ole säilyttänyt punaista väriä. Enimmäkseen taitavat olla lohenpunaisia tai pinkkejä. Mutta toi sun hybridi näyttää aika tumman siniseltä - erikoista :shock:

Onko sulla muita yksilöitä, vain onko toi ainoa aikuiseksi selvinnyt risteytys?
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 28 Elo 2011, 20:46

Nokkahiiri kirjoitti:Oijoi kun olen kateellinen tosta sun omasta hybridistä :cry: :oops: ;)
Mun omat hbybridit on jo 2.5 vuotta vanhoja, ja vielä ei yksikään ole kukkinut.

No ei vaiskaan :D Onneksi olkoon! On todella mielenkiintoista nähdä miltä kukka näyttää. 'Crimson flower'in kukka on mielettömän hieno, eikä tuo emarginatakaan ole ihan tylsimmästä päästä. Yhdistelmä voi olla tosi hieno... ...muistakin laittaa kuva heti kun kukka aukeaa.

CPUK:lla taisi olla jotain keskusteluakin siitä, että mikään P. laueanan hybrideistä ei ole säilyttänyt punaista väriä. Enimmäkseen taitavat olla lohenpunaisia tai pinkkejä. Mutta toi sun hybridi näyttää aika tumman siniseltä - erikoista :shock:

Onko sulla muita yksilöitä, vain onko toi ainoa aikuiseksi selvinnyt risteytys?
Kiitti. :)

Muut risteymän jälkeläiset kasvoivat paljon heikommin kuin tuo, ja kuolivat yksitellen pitkin talvea. Keväällä minulla oli vielä useampi, mutta tilanpuutteen vuoksi laitoin ne samaan purkkiin ja muut taisivat lopulta kuolla, kun tuo isoin kasvatti lehtensä niiden päälle. :oops: Tuo yksi kyllä erottui edukseen, se on jo nyt vuoden vanhana isompi kuin kumpikaan vanhempansa.

Itsekkin olen katsellut tuon risteymän kuvia, useimmat näyttävät olevan sellaisia violetteja tummilla raidoilla. Tuon kukka kyllä vaikuttaa hyvin tummalta, pelkään että sieltä tulee joku normi moranensis kukka. :D
Sebulon

ViestiKirjoittaja Sebulon » 30 Elo 2011, 15:21

Pinguicula emarginata × laueana 'Crimson Flower':in kukka avautumassa!!

Kuva

Sitten analyysi:
Kukka on hieman vaaleampi kuin miltä se alunperin näytti, tosin kameran salama hieman vääristää sävyä. Väritys on selvästikkin molempien vanhempien välimuoto, eli vaaleanpunainen (Valkoinen + punainen). Kukan keskusta on huomattavan vaalea, ja emin alapuolella on nähtävissä jopa useita keltaisia laikkuja, jotka se on selvästikkin perinyt emarginalta. Myös terälehdissä selkeästi erottuvat tummat suonet ovat peräisin emarginalta. Myös kukan muoto on molempien vanhempien välimuoto. Kukka on kooltaan normaalia luokkaa, eli ei yhtä pieni kuin emarginatalla. Suurinpiitrein laueanan kukan kokoinen. Terälehtien reunat ovat hieman karkean sahalaitaiset, mikä on peräisin emarginatalta.

Huom, kukassa on yksi ylimääräinen terälehti. Jää nähtäväksi onko se vain tämän kukan mutaatio, vai onko seuraavissakin kukissa 6 terälehteä, normaalin 5 sijasta.
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 30 Elo 2011, 19:18

Hieno kukka, mutta en tykkää tuosta ylimääräisestä terälehdestä. Toivottavasti kuusilehtinen on poikkeus.
Muuten terälehdissä on kyllä hienot värit ja juonteet. Todella nätti kukka - mulle ei tule ihan heti mieleen mitään muuta pingua, mitä tuo kukka muistuttaisi.
Siistiä :D
Onnittelut!

... mahtaakohan tuo kukan muoto vielä muuttua, vai onko se jo ihan kokonaan auennut?

... mulla on hämärä muistikuva siitä, että jollakulla CPUK:ssa oli pingu-hybridi, joka teki enimmäkseen 6- ja 7-lehtisiä kukkia. Toivon kyllä, että toi sun hybridi alkaa tekemään symmetrisiä kukkia - ne on jotenkin nätimpiä :mrgreen:
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 30 Elo 2011, 20:14

Nokkahiiri kirjoitti:Hieno kukka, mutta en tykkää tuosta ylimääräisestä terälehdestä. Toivottavasti kuusilehtinen on poikkeus.
Muuten terälehdissä on kyllä hienot värit ja juonteet. Todella nätti kukka - mulle ei tule ihan heti mieleen mitään muuta pingua, mitä tuo kukka muistuttaisi.
Siistiä :D
Onnittelut!

... mahtaakohan tuo kukan muoto vielä muuttua, vai onko se jo ihan kokonaan auennut?

... mulla on hämärä muistikuva siitä, että jollakulla CPUK:ssa oli pingu-hybridi, joka teki enimmäkseen 6- ja 7-lehtisiä kukkia. Toivon kyllä, että toi sun hybridi alkaa tekemään symmetrisiä kukkia - ne on jotenkin nätimpiä :mrgreen:
Tuo kukka on vielä aika supussa, otan enemmän kuvia kunhan aukeaa kunnolla, josko jo huomenna olisi kokonaan auki.

Itsekki tykkäisin enemmän symmetrisistä kukista, mutta katsotaan nyt mitä seuraavan kukan kanssa tapahtuu. Uskoisin, että tuo yksi terälehti on vain satunnainen mutaatio, se näyttääkin jotenkin niin vinksahtaneelta, "ei vain sovi paikalleen". :mrgreen:
Sebulon

ViestiKirjoittaja Sebulon » 31 Elo 2011, 14:56

2 uutta kuvaa tältä päivältä:

Kuva
Kuva
Sebulon

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 01 Syys 2011, 12:58

Tuo kukka muistuttaa hiukan P. x seductora:n kukkaa.
Vanhemmat ovatkin melkein samoja. Laueana, muttei 'Crimson flower'.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Sebulon » 11 Syys 2011, 16:00

Utricularia alpina × campbelliana versus 'Pittier Moon', kukkien koko vertailu:
Kuva

Pinguicula moranensis:
Kuva
Sebulon

ViestiKirjoittaja loukkufani » 12 Syys 2011, 15:00

mun vauvani ja onnellisen näköinen paradoxa kukkii hiljalleen....pian niin innokkaasti! :D :D

Kuva

...sitten lähi kuvaa mun onnellisesta lapsestani! :mrgreen:

Kuva
loukkufani

ViestiKirjoittaja Matilda » 13 Syys 2011, 11:54

D. aliciaessa on 4 kukkavartta, D. capensiksessa 6 ja P. x tinassa 7.
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

ViestiKirjoittaja snowwie » 09 Heinä 2012, 16:45

U. sandersonii pukkaa uutta kukkavartta sitten tänne saapumisen :)
snowwie
Valvoja

EdellinenSeuraava

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista