Suunnitelmanne kesälle 2011

Suunnitelmanne kesälle 2011

ViestiKirjoittaja snowwie » 31 Maalis 2011, 17:15

Noniin kaikki foorumin harrastelijat!
Olemme viimeiset 5 kuukautta (toisilla enemmänkin!) kärsineet lumipenkoista pihoillamme ja kylmästä jäätävästä pakkasesta. Kevät on kuitenki alkanut näyttää tuloaan yhä enemmän, että kangistuneinkin kasvienystävä herää ja luopuu masennuksestaan.

Mitä te olette suunnitelleet pimeissä torpissanne/lukaaleissanne tämän talven? Tämän harrastuksen varjopuoli on, että puoli vuotta menee täysin suunniteltaessa ja kirotessa kuinka kamala suomen talvi on ja puolet täysin touhutessa ja tilatessa kasveja (trooppisten kasvien kasvattajan näkemys).

Miten on? Tuoko uusi kesä tullessaan lisää kasveja, tilaa, poisheittoa? Kertokaa! Muutkin voivat saada ideoita! :)

Minä aloitan:

- Keväällä koittaa suuri siivous jolloin aion puunata kaikki terrat putipuhtaiksi. Varsinkin isoin terra (148L) omaa likaiset eristeet ja seinien pinnassa on kalkkia (?) jota olen yrittänyt saada pois monin keinoin.
- Hankin neljännen terran*
- Teen meidän varastoon highland terran jos olot sallivat ja yöt ovat normaalisti sillä kylmät lämpiminäkin öinä. Siirrän joko 60L terran sinne tai hommaan uuden* ja pistän sen sinne. Myös T5 lamput tulisivat käyttöön jos saisin kesäksi töitä.
- Paljon uusia kasveja. Lowland (ja highland?)
- Keksin jokun terrajutun raffille ja x Tiveyille. Korkeutta molemmilla on sellaiset >40cm. En pysty leikkaamaan niitä :''< Ajatuksin tekee pahaa. Jos mikään ei auta, niin uusi terra tai sisäoloihin totuttelu.
- Mahdollinen drosera osasto. (Joko oma terra tai paikka neppien lomassa). Kihokkien kasvatus siemenestä (?).

Tässä olis mun mahdolliset suunnitelmat, mutta niinkuin kaikki tietävät, suunnitelmat voivat muuttua ;)
Viimeksi muokannut snowwie päivämäärä 02 Huhti 2011, 12:08, muokattu yhteensä 1 kerran
snowwie
Valvoja

Re: Suunnitelmanne keväälle/kesälle 2011

ViestiKirjoittaja Jigsaw » 31 Maalis 2011, 20:34

-Pakko ostokset:
Cephalotus follicularis
Drosera adelae
Drosera prolifera
Nepenthes ampullaria
Nepenthes 'Rebecca Soper'
- Kaikki kihokit ja vesiherneet uusiin ruukkuihin.
- Jos on tuuria niin lisää sarroja ja mahdollisesti vesiherneitäkin
- Uusi terraario/uusia terraarioja
Lihislista
"Aina oppii jotain uutta."
Jigsaw

ViestiKirjoittaja Petsku » 31 Maalis 2011, 21:10

- Kakkosterran (ikean vitriinin) viimeistely, eli kosteussäätimen hankinta (maksaa 60-70 e)
- Tuo highland-jäähdytin. Pitäisi keksiä mihin sen tunkee :-P
- Ykkösterran kastelujärjestelmän viimeistely
- Ehkä hieman siistimistä ulkopuolelta (nyt peilien takaosat näkyvissä)
- Uusia lihiksiä ei ole listalla koska ne ei mahdu mihinkään
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 01 Huhti 2011, 21:20

Suunnitemani ovat vain ostaa viimestää kesällä dionaea muscipula :D
Lihisfani saa pian dionaean... :3
Lihisfani

Re: Suunnitelmanne kesälle 2011

ViestiKirjoittaja Sebulon » 02 Huhti 2011, 15:04

Omat suunnitelmat:

-Highland terraarion viimeistelyt. Terraarioon on nyt rakennettu ovi, oviaukko on tiivistetty ja eristetty ja terran pohjaan on silikonilla liimattu muovimatto suojaamaan lastulevyä kosteudelta. Lopuksi enää jäähdyttimen asentaminen sekä folion ym. heijasteen kiinnitys seiniin ja muovisen köynnös kehikon asentaminen takaseinään. Joku voimakas valaisin täytyy myös hankkia terraan, joka on lähes metrin korkea.

-Highland terran myötä aion hankkia enemmän highland kasveja, suvuista kuten Heliamphora, Nepenthes, Utricularia ja Drosera. Varsinkin Etelä-Amerikkalaiset lihansyöjäkasvit kiinnostavat, mutta myös muut. Varsinkin valtaisa Heliamphora kuume on iskenyt.

-Risteytys kokeilut jatkuvat. Utricularia asplundii avaa kohta kukkansa, ja yritän pölyttää sen jääkaapissa olleella Utricularia nelumbifolia -siitepölyllä. Siitepölyn kelpoisuus on kuitenkin kyseenalaista.~2 viikon säilytys saattaa vaatia veronsa. Myös U.nelumbifolia × nephrophylla "white flower" -siemenet ovat alkaneet itää, saa nähdä minkälaisia kasveja niistä kasvaa. Myös Pinguicula risteymät jatkuvat.

-Orchidioides -vesiherneiden metsästys jatkuu. Uusia lajeja, risteymiä ja muotoja hankinnassa nyt keväällä.

-Mahdollinen terran rakennusprojekti kesälle. Terran rakentaisin vanerista, jolloin siitä saisi juuri haluamansa kokoisen, sen saisi eristettyä kunnolla ja siihen saisi rakennettua erilaisia koukkuja ja tasoja seinille.

-Kasvitilaukset keväällä (CZ Plants, Best Carnivorous Plants yms.)
Kasvatuslistani: Sebulonin sademetsä
Blogini: Garden of Sirens
Sebulon

ViestiKirjoittaja snore » 02 Huhti 2011, 15:59

Mä en uskalla suunnitella mitään ku kaikki on pelkkää kysymysmerkkiä :mrgreen:
snore

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 04 Huhti 2011, 20:02

snore kirjoitti:Mä en uskalla suunnitella mitään ku kaikki on pelkkää kysymysmerkkiä :mrgreen:

Sama mulla, paitsi nyt toi lihiksen hankinta :´D
Lihisfani saa pian dionaean... :3
Lihisfani

ViestiKirjoittaja snore » 05 Huhti 2011, 18:18

Lihisfani kirjoitti:
snore kirjoitti:Mä en uskalla suunnitella mitään ku kaikki on pelkkää kysymysmerkkiä :mrgreen:

Sama mulla, paitsi nyt toi lihiksen hankinta :´D

:D

Se ny o ainaki varmaa että muutto on edessä, mut viel en tiiä millon ja minne.. :mrgreen: Jos vakkari duunia löytyy ni sit muutto pk-seudulle, mut jos kouluun pääsee ni sitte Hämeenlinnaan tai pk-seudulle.. Näkee sitten :)
snore

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 06 Huhti 2011, 13:04

Nooh,

terrat pitäisi puhdistaa. Joitain kasveja pitäisi myös lisätä / istutella uudestaan.

Yökönlehtiä on tarkoitus hankkia lisää, meksikolaisia, tai muuten vaan eteläisemmän ilmaston yökkiksiä.
Lisäksi voisin hommata joitakin trooppisia kihokkeja ja maanpäällisiä vesiherneitä, mutta yökönlehdet ovat ykkösenä listalla.

Ehkä mun pitäisi tehdä oma M/O/V. Jotain ylimääräisiä rehuja munkin nurkissa pyörii.

Myös kasvien ruokkimista mun pitäisi lisätä. Syöttäminen on jäänyt aika vähälle, ja rehut kasvavatkin sitten aika hitaasti.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja snowwie » 06 Huhti 2011, 14:00

Nokkahiiri kirjoitti: Jotain ylimääräisiä rehuja munkin nurkissa pyörii.

Ajattelin ite päästä eroon ventratoista (3kpl) :| Pistän ne varmaan kesällä kasvihuoneeseen ja pärjää siellä tai sitten ei, mutta talveks mulla ei varmasti ole tilaa niille.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja hurtta » 06 Huhti 2011, 14:16

Lisää kasveja en aijo tilata, mutta jos täällä kotisuomessa jotain tulee vastaan niin pakkohan sitten on ostaa. Lisäksi pitäisi jakaa n. hookerianaa ja keksiä mitä tehdä kuudelle kasvavalle n.ventratan pistokkaalle :geek: ;)
hurtta

ViestiKirjoittaja Matilda » 07 Huhti 2011, 11:33

Itselläni on edessä muutto maalle joten lihikset ainakin pääsevät ulos kesäksi. Haaveissa olisi Cephalotuksen hankinta ja terran päivitys tarkoituksenmukaisempaan.
Kompastelu voi estää kaatumisen
Matilda

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista