Turve ja hiekka 1:1, siis mikä 1:1?

Turve ja hiekka 1:1, siis mikä 1:1?

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 28 Huhti 2011, 20:40

Mulla olis tämmöne ongelma: tarkottaako se 1:1 siis puolet hiekkaa, puolet turvetta? ja onko hiekalla mitään väliä, onko se hienoa vai karkeaa? + täytyykö hiekka ja turve sekoittaa, vai voiko esim. laittaa hiekan alle ja turpeen päälle? :geek:
Lihisfani saa pian dionaean... :3
Lihisfani

Re: Turve ja hiekka 1:1, siis mikä 1:1?

ViestiKirjoittaja lihis14 » 28 Huhti 2011, 20:45

Lihisfani kirjoitti:Mulla olis tämmöne ongelma: tarkottaako se 1:1 siis puolet hiekkaa, puolet turvetta? ja onko hiekalla mitään väliä, onko se hienoa vai karkeaa? + täytyykö hiekka ja turve sekoittaa, vai voiko esim. laittaa hiekan alle ja turpeen päälle? :geek:

Tarkoittaa juuri sitä, että laitetaan turvetta ja hiekkaa samassa suhteessa sekaisin. Hiekaksi sopii melko hieno mutta ei mikään hirveän karkeakaan. Ruukun pohjalle olen itse laittanut ensi parin cm kerroksen turvetta ja sitten lopun hiekan ja turpeen sekoituksen.
lihis14

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 29 Huhti 2011, 07:42

Outo kysymys, mutta saako se hiekka olla iiiihan hienoa? :|
Lihisfani

ViestiKirjoittaja Petsku » 29 Huhti 2011, 08:08

Ruukun pohjalle kerros lecasoraa tai vastaavaa jotta aluslautasella seisova vesi ei pitäisi maa-ainesta litimärkänä. Hiekka voi olla aika hienoa, itse käytän bilteman "hiekkaa" nimellä myytävää. Sitä karkeampaa ja on tuo melko rantahiekkamaista eli aika hienoa.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja Nokkahiiri » 29 Huhti 2011, 08:38

Mä olen laittanut ruukunpohjalle muutamia kaarnanpaloja (orkideamultaa), ettei hiekka valu purkin rei'istä ulos.
Hiekkana olen käyttänyt Bauhausin ja Toys'R'usin "leikkihiekkaa". Nykyinen hiekka tuntuu vaan turhan hienolta. Olisi kiva kun jostain löytyisi vähän karkeampaa, vaikka parin millin raekokoa.

Jos haluaa, niin ihan ruukun pinnalle voi lopuksi laittaa sitä hiekkaa muutaman millin kerroksen. Sen pitäisi rohkaista juurien kasvua, ja saattaa myös vähentää harsosääskiä.
Nokkahiiri

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 29 Huhti 2011, 20:04

Aaah ihania vastauksia! Teen siis noin kun tilaan Cephalotuksen, sillä haluan että kasvi ei kasva ulos purkistaan isona, haluan sen isoon ruukkuun vielä kun se on pieni :D
Lihisfani

ViestiKirjoittaja snore » 30 Huhti 2011, 09:10

Selvennykseksi vielä että turpeella meinataan sitä lannoittamatonta turvetta, jota taitaa löytyä vaan olikohan 15kg säkissä..? Kekkilällä myydään nimellä luonnonturve.
snore

ViestiKirjoittaja Liutti » 30 Huhti 2011, 12:51

Itse laitan ruukkujen pohjalle aina pienen kerroksen rahkasammalta suurimmalle osalle kasveista. Se myös imee vettä, joka pitää yllä kasvualustan kosteutta vähän aikaa, vaikka pääsisikin hetkeksi kuivahtamaan. Lisäksi etenkin kovin hiekkapitoinen tai pienirakeinen kasvualusta valuu ruukun rei'istä ulos herkästi (varsinkin aluksi), jonka rahkasammal estää.

Cephan kasvualustaan suositellaan yleensä vähän isommassa suhteessa hiekkaa kuin turvetta, mutta ei kai sillä niin suurta väliä ole. Lisäksi siihen voi lisätä perliittiä, joka pitää yllä kasvualustan ilmavuutta. Itse olen käyttänyt hiekkana vanhaa hiekkalaatikkohiekkaa. Vähän hienoa se on, kaipaisin itsekin vähän karkeampaa (ei tiivistyisi niin kasaan kastuessa), mutta tuon ole kokenut silti ihan sopivaksi ja sitä kun on ylimääräistä, niin mitä sitä vaihtamaan..

snore kirjoitti:Selvennykseksi vielä että turpeella meinataan sitä lannoittamatonta turvetta, jota taitaa löytyä vaan olikohan 15kg säkissä..? Kekkilällä myydään nimellä luonnonturve.

En ole varma, saako turvetta pienissä säkeissä, mutta ainakin itse olen ostanut noita "normaalikokoisia" jättisäkkejä, jotka on 60-80l. Jos ei ole varma turpeen laadusta, voi tarkistaa, että se on varmasti lannoittamatonta ja kalkitonta. Yleensä siis "luonnonturvetta". Kannattaa ehdottomasti ostaa tuollainen iso luonnonturvesäkki, mikäli on joku varasto, missä sitä voi säilyttää. Kestää kauan ja maksaa todella vähän.
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja snowwie » 30 Huhti 2011, 15:11

snore kirjoitti:Selvennykseksi vielä että turpeella meinataan sitä lannoittamatonta turvetta, jota taitaa löytyä vaan olikohan 15kg säkissä..? Kekkilällä myydään nimellä luonnonturve.

Meillä on ainakin Plantagenista ostettu Kekkilän Luonnonturve 65L, 7,95€ :) Eli kyllä saa pienemmissäkin erissä ostettua. Toi turve ei edes paina paljon. 50L Puutarhamulta painaa niin paljon etten saa sellasta edes nostettua kunnolla :_D
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 30 Huhti 2011, 15:43

Juu, tiän et se on tuo lannoittamaton. Mietin että tarvitseeko siihen laittaa tosiaan sitä orkideamultaa.. Mitä muuta voisi laittaa sinne alle kuin kaarnaa :?:
Lihisfani

ViestiKirjoittaja snowwie » 30 Huhti 2011, 16:21

Lihisfani kirjoitti:Juu, tiän et se on tuo lannoittamaton. Mietin että tarvitseeko siihen laittaa tosiaan sitä orkideamultaa.. Mitä muuta voisi laittaa sinne alle kuin kaarnaa :?:

Mä käytän perliittiä, kaupan orkideamultaa ja turvetta. Rahkasammalta mulla ei ole mahdollisuus saada. Ei kannata mennä metsään repimään kaarnaa, koska siinä voi olla ties mitä pöpöjä ja eliöitä. Kaupan orkideamullassa on puhdasta ja luotettavaa kaarnaa.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja Lihisfani » 30 Huhti 2011, 20:36

snowwie kirjoitti:
Lihisfani kirjoitti:Juu, tiän et se on tuo lannoittamaton. Mietin että tarvitseeko siihen laittaa tosiaan sitä orkideamultaa.. Mitä muuta voisi laittaa sinne alle kuin kaarnaa :?:

Mä käytän perliittiä, kaupan orkideamultaa ja turvetta. Rahkasammalta mulla ei ole mahdollisuus saada. Ei kannata mennä metsään repimään kaarnaa, koska siinä voi olla ties mitä pöpöjä ja eliöitä. Kaupan orkideamullassa on puhdasta ja luotettavaa kaarnaa.

Taidampa laittaa sinne sitten kerroksen orkideamultaa :)
Lihisfani

Paluu Yleistä lihansyöjäkasveista