Monta neppiä samassa ruukussa & viihtyvyys

Monta neppiä samassa ruukussa & viihtyvyys

ViestiKirjoittaja Kannukasvi » 14 Kesä 2012, 22:22

Hei ! Olen aika vihreä lihansyöjäkasvien hoidossa ja minulla on hybridi nepit jotka ovat yhä kaupan ruukussa. Molemmat ovat kapeassa mutta syvässä ruukussa. Ne eivät ole tehneet yhtäkään ruukkua luonani vaikka suihkuttelen niitä monta kertaa päivässä. Olisiko selitys siinä , että ne ovat ahtaalla ruukussa ? Uskaltaako pitää niitä viellä samaisessa ruukussa vai pitääisikö istuttaa? Molemmat tekevät lehtiä koko ajan.
Kannukasvi

Re: Monta neppiä samassa ruukussa & viihtyvyys

ViestiKirjoittaja mustaleski » 15 Kesä 2012, 08:00

Miten kauan ne on ollut sinulla?
Voi olla, että kun ovat muuttaneet kasvihuoneen kosteasta ilmastosta kotiisi niin eivät ilmaston vaihdoksen vuoksi ole kannuja tehneet. Kosteus lienee riittämätöntä, ovatko kasvisi terraariossa vai ilman, sillä sekin vaikuttaa asiaan. Ilman terraariota kosteus ei ole tasaista eikä sumuttelemallakaan juuri pysy kasvin ympärillä.
mustaleski

ViestiKirjoittaja Kannukasvi » 15 Kesä 2012, 08:29

Ei , minulla ei ole terraariota ja ne ovat olleet siinä noin neljä kuukautta.
Kannukasvi

ViestiKirjoittaja Kannukasvi » 15 Kesä 2012, 15:07

Kasvi oli muistaakseni Nepenthes ampullaria ja ventricosa hybridi
Kannukasvi

ViestiKirjoittaja Liutti » 15 Kesä 2012, 16:48

Hmm, kyseessä voi olla N. x hookeriana ja N. x ventrata, puhdasta ampullariaa en ole tainnut nähdä koskaan kaupassa. Jälkimmäinen voisi pärjätä ilman terraariota, mutta ensimmäisen kanssa pitää kyllä olla niin hurja huoneilman kosteus, jotta se kannuja tekisi: Kyse ei ole siis niiden ahtaasta kasvualustasta, vaan nimenomaan kosteudesta. Jos kannukasvi (ts. neppi) ei kasvata kannuja vaan lehtiä, tai jopa kuivattaa niitäkin, on kyse liian alhaisesta ilmankosteudesta.
Näin kesällä huoneilman kosteudet ovat yleensä taloissa korkeammalla, joten välitöntä hengenhätää kasveillasi tuskin on (oletko mitannut huoneilmasi kosteutta?). Jos kuitenkin haluat ne kasvattamaan kannuja, ainakin tuon ns. ampullarian kohdalla terraario on melko välttämätön. Venticosa-risteymän/luult. ventratan voi saada totuttelemalla pärjäämään ja kasvamaan hyvinkin myös huoneilmassa, mutta olen huomannut tämän olevan niin kasvi-, tapaus- kuin talokohtaistakin.

Pärjäävät varmaan kaupan ruukuissa hyvin vielä aika kauankin. Nepit eivät pärjää perus kukkamullassa, vaan vaativat esim. turve x orkideamulta -sekoituksen tai muuta vastaavaa.

Onnea kasviesi kanssa ja tervetuloa foorumille! (:
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja ceadi » 15 Kesä 2012, 19:12

Uskoakseni kasvisi on x Bloody Marry joka siis on nykyään löydetty kaupoista ja ampullarian ja venticosan risteytys. Se tosiaan tavitsee korkean ilmankosteuden pärjätäkseen. ;)
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Liutti » 15 Kesä 2012, 19:40

ceadi kirjoitti:Uskoakseni kasvisi on x Bloody Marry joka siis on nykyään löydetty kaupoista ja ampullarian ja venticosan risteytys. Se tosiaan tavitsee korkean ilmankosteuden pärjätäkseen. ;)

Ai mä ymmärsin että tässä oli kyse kahdesta eri nepistä ("ampullaria-risteytys" ja "ventricosa-risteytys"), mutta onko siis molemmat kasvit samaa lajia? :'D
+ Lihisporukka
Liutti

ViestiKirjoittaja Petsku » 16 Kesä 2012, 09:53

Kahdesta nepistähän tuossa aloittaja puhui :mrgreen: Eli minäkin käsitin, että on sekä Ampullaria että Ventricosa-hybridi.
Lihikseni, ks. Kasvatuslistani
Petsku

ViestiKirjoittaja ceadi » 16 Kesä 2012, 14:49

Ai jaa... hehheh pitäisi lukea noi viestit tarkemmin :mrgreen:
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja Kannukasvi » 16 Kesä 2012, 15:49

Sori jos ymmärsitte väärin.. Tarkoitin kahta ventri ja ampullaria hybridiä.
Kannukasvi

Paluu Nepenthes-kannukasvit