Tyhjiä kannuja...

Tyhjiä kannuja...

ViestiKirjoittaja KKTH » 21 Huhti 2013, 18:55

Olen huomannut, että kannukasvin kannuissa ei ole mitään nestettä. Sama pätee minun tötterölehteäni, joka on varmaan sarracenia stevensii. Olen antanut tötterölehdelle pari hämähäkkiä enkä ole huomannut, että se olisi tuottanut nestettä ja olen sumutellut molempia aika paljon. Mistä tämä voi johtua :?:
KKTH

Re: Tyhjiä kannuja...

ViestiKirjoittaja snowwie » 21 Huhti 2013, 20:56

Eiköhän ne luonnossakin täyty enimmäkseen sateen toimesta :)
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja KKTH » 22 Huhti 2013, 14:11

snowwie kirjoitti:Eiköhän ne luonnossakin täyty enimmäkseen sateen toimesta :)

Tarkoitatko, että sumuttelisin kannujen sisälle vettä... Vai mikä tähän voisi auttaa?
KKTH

ViestiKirjoittaja snowwie » 22 Huhti 2013, 15:22

Suodatettua/ sadevettä siis. Älä kuitenkaan kaada niini paljon että tötteröt kaatuisivat.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja KKTH » 22 Huhti 2013, 18:13

Kiitos vastauksesta. Jos voin vielä häiritä, niin kysyn että kelpaako nepille turve ja hiekka sekoitus? Ja voiko hiekan tilalle olla vaikka perliittiä?
KKTH

ViestiKirjoittaja snowwie » 22 Huhti 2013, 21:48

Ilmava, vähäravinteinen kasvualusta (turvetta, orkideamultaa, perliittiä, kookoskuitua, rahkasammalta laavakiveä, hiiltä, polystyreeniä, hiekkaa). Veden on valuttava nopeasti ruukun läpi. Neppien kohdalla muuten tuosta kannujen kastelusta: jokaisessa kannussa on puolivälissä " viiva" jossa entsyymejä erittävä pinta ja liukas pinta kohtaavat. Vettä saisi olla ainakin puoleenväliin tuon viivan alapuolelle jäävässä tilassa.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja KKTH » 23 Huhti 2013, 20:36

snowwie kirjoitti: Neppien kohdalla muuten tuosta kannujen kastelusta: jokaisessa kannussa on puolivälissä " viiva" jossa entsyymejä erittävä pinta ja liukas pinta kohtaavat. Vettä saisi olla ainakin puoleenväliin tuon viivan alapuolelle jäävässä tilassa.

Tekeekö neppi itse tuota nestettä? Ja koskeeko tämä kaikkia lajeja? Jos ymmärrät mitä tarkoitan.
KKTH

ViestiKirjoittaja snowwie » 23 Huhti 2013, 20:53

KKTH kirjoitti:
snowwie kirjoitti: Neppien kohdalla muuten tuosta kannujen kastelusta: jokaisessa kannussa on puolivälissä " viiva" jossa entsyymejä erittävä pinta ja liukas pinta kohtaavat. Vettä saisi olla ainakin puoleenväliin tuon viivan alapuolelle jäävässä tilassa.

Tekeekö neppi itse tuota nestettä? Ja koskeeko tämä kaikkia lajeja? Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Kyllä ne tekevät nestettä niin että pohja ainakin peittyy. Entsyymejä alkaa kuitenkin erittyä vasta saaliin vaikutuksesta eikä ylimääräinen vesimäärä haittaa. Sehän vain lisää tilakapaaiteettiä mihin htönteiset voivat hukkua :mrgreen:

Toiset nepit tekee enemmän, toiset vähemmän sulatusnestettä. Esimerkiksi N. ampullaria tekee tosi vähän jonka takia suositellaan kaadettavan vettä kannuihin. Asian takana on kuitenkin lajin sopeutuma joka näkyy mm. läpän (lid) pienenä kokona joka mahdollistaa veden helpon pääsyn kannuun. Useilla muilla lajeilla kun lappä on kehittynyt vastustamaan veden kulkeutumista kannuun. Joka tapauksessa vesi pääsee tropiikissa kaikkiin paikkoihin yrittipä sitä kuinka estää : D
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 24 Huhti 2013, 04:41

Hyvä tietää. Tämän mun alata/ventratani kannut oli kans tyhjiä kun sain sen, mutta järkeilin, että jos sarroihin voi kaataa vetä, niin neppiinkin voi. Sumuttelin sen verran että kannujen pohjalle tuli vähän vettä, joskin toisessa isommassa kannussa on reikä lähellä pohjaa, kuljetusvaurio. Hyvä silti tietää, että tein oikein. Sen jälkeen on nyt nesteet pysyny.

Olen vain kummastellut noita pikkukannuja joista pienin on noin sentin mittanen. Luulin, että läpät aukeais vasta kannujen ollessa (lähes) täysikasvuisia, mutta nämä kannut ovat avanneet läppänsä jo alle parisenttisinä. Isoin kannu on noin 6cm. Normaalia?
najadi

ViestiKirjoittaja KKTH » 26 Huhti 2013, 14:13

najadi kirjoitti:Olen vain kummastellut noita pikkukannuja joista pienin on noin sentin mittanen. Luulin, että läpät aukeais vasta kannujen ollessa (lähes) täysikasvuisia, mutta nämä kannut ovat avanneet läppänsä jo alle parisenttisinä. Isoin kannu on noin 6cm. Normaalia?

Itsellänikin on kaksi parisenttistä kannua joilla on läppä auki. :D Normaalia se varmaan on.
KKTH

ViestiKirjoittaja najadi » 26 Huhti 2013, 15:31

Kaiketi sitten. Kiitos! :D
najadi

ViestiKirjoittaja keijonen » 06 Heinä 2013, 22:21

mites muuten, jos kannua vaikka uudelleenistuttaa, ja kaataa vahingossa nesteet pois, osaako se tehdä ne uudestaan?
Why does it feel so good, so good to be bad?
Rehut
keijonen

ViestiKirjoittaja snowwie » 06 Heinä 2013, 23:51

keijonen kirjoitti:mites muuten, jos kannua vaikka uudelleenistuttaa, ja kaataa vahingossa nesteet pois, osaako se tehdä ne uudestaan?

Itse lisäisin vähän vettä, ettei kannu ihan kuivaksi menisi. Kyllähän ne luonnossakin saavat vettä niskaansa :mrgreen:
snowwie
Valvoja

Paluu Nepenthes-kannukasvit