Apua! Pian!

Apua! Pian!

ViestiKirjoittaja najadi » 05 Touko 2013, 22:03

Sain juuri tietää, että mulle on tulossa n. hookeriana, yhtenä bonuskasvina carnisanalta. On siis jo matkalla. Olen nyt sitten yrittänyt selvitellä miten sellasta hoidetaan, sekä täältä foorumilta että muualta netistä, mutta tiedot on ollu vähän ristiriitasia. Jossain sanotaan että se on lowland mikä vaatii tolkuttoman ilmankosteuden ja viileät yöt, toisissa paikoissa sanotaan, että se pärjäisi myös highland-olosuhteissa kuten alata ja ventrata. Jossain sanottiin, että pärjää ikkunalaudalla, mutta toisaalla taas luin että sitä on turha yrittääkään kasvattaa ilman terraa.

No niin, mulla ei edelleenkään ole terraa eikä rahaa semmosta hankkiakaan, joten onko sille mahdollista improvisoida jotain missä saisin sen pysymään hengissä kunnes keksin jonkun paremman ratkasun? Saisin kyllä hankittua sellasen pallon mallisen lasikulhon johon mahtuis isompikin rehu, mutta pystyykö sellanen pitämään riittävää ilmankosteutta yllä? Pohjalle voisi laittaa paksun kerroksen rahkasammalta kosteutta pitämään, mutta onko se tarpeeksi? Lampun joudun hankkimaan joka tapauksessa, koska sieltä carnisanalta tulee niin ikään bonuskasveina yksi kärpäsloukku ja pari kihokkia, eikä mulla ole nykyisten valojen alla tilaa niillekään.

Ideoita? Ajatuksia? Apua!
najadi

Re: Apua! Pian!

ViestiKirjoittaja ceadi » 06 Touko 2013, 07:26

Hookerianasto on sekä lowland, että highland versiota, mutta tämä yleisimmin myytävä klooni on lowland-intermediate, ja sopivaa valoa saadessaan kasvaa ihan mukavasti ikkunallakin. Ja muuten higlanderien yön pitäisi olla kylmät, kun taas lowlandien lämpimät. (highland ja lowland, nämä tarkoittaen kuinka korkealla kysyinen kasvi kasvaa meren pinnasta)
viewtopic.php?f=16&t=552 Kasvatuslistani
Olen kasvattanut lihiksiä niin kauan kuin muistan.
ceadi

ViestiKirjoittaja najadi » 06 Touko 2013, 18:35

Kiitos, Ceadi!

Näköjään sekoitin nuo kaksi versiota. Mistä tietää kumpaan ryhmään kasvi kuuluu? Selviääkö se vain kokeilemalla? Ajattelin vain, että jos alkaa näyttää siltä ettei se pärjääkään ikkunalla, niin mitäs sitten? Luovaa improvisointia kehiin, mitä muutakaan siinä voi tehdä...

Ja sitten: millanen valo on sopiva hookerianalle? Tuolla välineet ja kasvatus-osastolla on yleisemmällä tasolla juttua valaistuksesta, mutta millasen valon turvin se pärjäisi pohjoisikkunalla? Itä olisi varmasti parempi, mutta siellä ovat kärpäsloukut, kihokit ja cephat eikä sinne oikein mahdu enempää kasveja. Pingut ovat pohjoisikkunalla luonnonvalon varassa ja voivat paksusti, sarrat muuttivat sinne hiljattain ja saivat oman 21w loisteputkensa. Voisiko hookerianan laittaa niiden kaveriksi vai pitäisikö valon olla vahvempi?
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 06 Touko 2013, 20:10

Eiköhän lowland-tyyppinen N. X Hookeriana ole se kaikkein yleisin. Risteymän lajit, rafflesiana ja ampullaria ovat molemmat lowlandereita.

Lampuksi ihan samanlainen kuin mille muullekin kasville (:yleisesti suositellaan kahden valon yhdistelmää josta toinen on kylmä päivänvalo (n. 6000 Kelvin) ja toinen lämminsävyinen (n.3000K). Tosta valonmäärästä sanoisin että kasvit kyllä ilmoittavat tyytymättömyytensä (varsinkin lihikset) jos jokin kasvutekijä ei ole kunnossa. Jos valo ei riitä ja kasvi ei tee kannuja tai kasvu pysähtyy mm. Niin voithan lisätä siihen viereen vaikka tavallisen pöytävalaisimen johon vain lisään energiansäästölampun.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 06 Touko 2013, 20:52

Noi kelvinit ei kerro mulle mitään. Mistä tiedän paljonko niitä on mun valoissani? Siis että onko toi 21w tarpeeksi vai pitäskö hommata oikein kasveille tarkoitettu valo jossa olis ehkä jotain mainintaa kelvineistä? No toisaalta, ainakin tähän asti kaikki mun lihikset on pärjänny mainiosti noiden 21w:n alla,paitsi n.alata/ ventratasta en vielä tiedä kehittääkö se kannuja vai ei. On siinä 3 kärheä, mutta kasvaako ne kannuiks asti, jää nähtäväks. Niin että ehkä se hookerianakin pärjää..?
Kasvit joutuvat kuitenkin tyytymään yhteen lamppuun per ikkuna, kun muuten pistorasiat loppuu kesken.
Kumpi on parempi, kylmä vai lämmin sävy? Tällä hetkellä mulla on 2 lämmintä ja 1 kylmä, kukin omassa ikkunassaan.

Mutta kitos, Snowwie! Hyvä tietää, ettei hookeriana tarvitse mitään erikoisjärjestelyjä muihin lihiksiin nähden.

Paitsi ehkä sen ilmankosteuden joka edelleen vähän huolettaa.
najadi

ViestiKirjoittaja snowwie » 07 Touko 2013, 05:38

Kylmä valo edistää vegetatiivistä kasvua kun taas lämmin edistää kukintaa.
snowwie
Valvoja

ViestiKirjoittaja najadi » 07 Touko 2013, 06:57

OK. Kiitos jälleen!

Paniikki laantuu...
najadi

Paluu Nepenthes-kannukasvit